Beroepen GG studenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Hopelijk komt er een nieuwe regelgeving die deze pijnlijke situaties moet voorkomen.
Dat zit er niet in: de kerkenraden kunnen zo'n verzoek (geen regel!) gewoon naast zich neerleggen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Nee één van de andere drie.
Voor kerkrecht-deskundigen is dit een aardige casus. Wellicht was er een 4-tal en was er 1 kandidaat achteraf gezien geen kandidaat. Toch hebben ongetwijfeld enkele leden op hem gestemd en daarmede ook voor een bepaalde meerderheidsvorming gezorgd.
Kortom: de vraag is of ook deze vergadering niet overgedaan zou moeten worden.
Jazeker. De stemming is gewoon ongeldig. De consulent zal in zo'n situatie nooit de beroepsbrief tekenen.
Huisman zal de vinger aan de pols houden....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Hopelijk komt er een nieuwe regelgeving die deze pijnlijke situaties moet voorkomen.
Dat zit er niet in: de kerkenraden kunnen zo'n verzoek (geen regel!) gewoon naast zich neerleggen.
Wellicht is het daarom wel goed dat er verplichte regelgeving komt, net zoals er (sorry voor het voorbeeld, maar dan snapt iedereen het) er een niet mis te verstane regelgeving is rond het gebruik van de HSV.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Hendrik de 3de schreef:Dhr. Huisman heeft gelijk gekregen!

3 studenten beroepbaar gesteld:

Janse, Ruitenburg en van laar. Student Heijkamp heeft om persoonlijke omstandigheden geen examen gedaan.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_746012
Ik bedoel hier niet mee dat Huisman voorspellende gaven ofzo heeft. Maar hij heeft wel de zere vinger op de plek gelegd. Tsja en dat wil je toegeven of niet. En dat is geen GGbashing!
:OO3
Er waren meer profeten: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p ... 5#p1893035
Of eet huisman stiekem van 2 forum-walletjes?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door FlyingEagle »

FlyingEagle schreef:Ik zie het probleem niet... ligt dat aan mij?
Bovenstaande posting van mij zal ik nu toch terugnemen. Ik zie dat het in de praktijk wel degelijk een probleem kan zijn.
Ben het steeds meer met Huisman eens geworden. Wacht nu maar gewoon de officiële berichtgeving af, kandidaat zal beroep aannemen die hij aan moet nemen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Luther »

FlyingEagle schreef:
FlyingEagle schreef:Ik zie het probleem niet... ligt dat aan mij?
Bovenstaande posting van mij zal ik nu toch terugnemen. Ik zie dat het in de praktijk wel degelijk een probleem kan zijn.
Ben het steeds meer met Huisman eens geworden. Wacht nu maar gewoon de officiële berichtgeving af, kandidaat zal beroep aannemen die hij aan moet nemen.
Gefeliciteerd huisman! Dat gebeurt niet vaak op RF, dat iemand zijn standpunt herziet...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door GJdeBruijn »

Luther schreef:Gefeliciteerd huisman! Dat gebeurt niet vaak op RF, dat iemand zijn standpunt herziet...
Met de kennis van nu zou .......

;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Hendrik de 3de schreef:Dhr. Huisman heeft gelijk gekregen!

3 studenten beroepbaar gesteld:

Janse, Ruitenburg en van laar. Student Heijkamp heeft om persoonlijke omstandigheden geen examen gedaan.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_746012
Ik bedoel hier niet mee dat Huisman voorspellende gaven ofzo heeft. Maar hij heeft wel de zere vinger op de plek gelegd. Tsja en dat wil je toegeven of niet. En dat is geen GGbashing!
:OO3
Er waren meer profeten: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p ... 5#p1893035
Of eet huisman stiekem van 2 forum-walletjes?
Ik zit nooit op refoweb...als je op de datum let zal het wel andersom zijn. De poster op refoweb zegt op dinsdag 11 juni wat ik op maandag 10 juni zei.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Jongere »

FlyingEagle schreef:
FlyingEagle schreef:Ik zie het probleem niet... ligt dat aan mij?
Bovenstaande posting van mij zal ik nu toch terugnemen. Ik zie dat het in de praktijk wel degelijk een probleem kan zijn.
Ben het steeds meer met Huisman eens geworden. Wacht nu maar gewoon de officiële berichtgeving af, kandidaat zal beroep aannemen die hij aan moet nemen.
Hier ben ik het mee eens.
Ik gaf eerder aan dat in het zeldzame geval waarin zoiets voorkomt, het dan niet zo erg is opnieuw een tweetal te moeten stellen. Ik begrijp nu wel beter dat die situatie onwenselijk is en het verstandiger is te wachten. Waarbij ik wel wil aantekenen dat mijn eerste punt lag (en ligt) op het gebied van de hype in het volgen van het beroepingswerk. Het zou evengoed winst zijn als de tweetallen verdwijnen uit de berichtgeving.

Ik voel me er overigens onprettig bij nu aan de hand van zo'n concreet geval hier de discussie te voeren. Daar stop ik dus mee.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Tiberius »

Wat ik eerder al zei:
Tiberius schreef:De formele, door de TS voorgeschreven, lijn is nu, dat studenten examen doen en pas de maandag daarna beroepbaar zijn. Dit jaar doen ze deze week examen; er wordt dan bekend gemaakt of ze wel of niet beroepbaar zijn, zodat zondag de x-tallen afgelezen kunnen worden. Vanaf maandag kan beroepen worden.
Wat er vóór "het beroepen op maandag" gebeurt, ligt binnen de autonomie van de kerkenraden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Waarbij ik wel wil aantekenen dat mijn eerste punt lag (en ligt) op het gebied van de hype in het volgen van het beroepingswerk. Het zou evengoed winst zijn als de tweetallen verdwijnen uit de berichtgeving.
Ik snap dit punt. Wel heb ik daar nog een vraag over (dus niet n.a.v. dit concrete geval, maar gewoon in het algemeen... Ik weet niet of je die nog wel wilt beantwoorden?
Ds. Kersten publiceerde in de Saambinder ook de tweetallen die gesteld waren, zijn opvolgers zijn daar nog lange tijd mee doorgegaan. Als je eens een SB in Digibron opslaat, zie je dat nog tot in de jaren '70, '80 doorgaan. Ds. Kersten deed dat 'opdat de gemeenten ook met elkander konden medeleeven'. Hij zag het als één van de manieren om bovenplaatselijk zich met elkaar verbonden te weten om ook rond het beroepingswerk op de hoogte te zijn van de gestelde tweetallen en de uitgebrachte beroepen.
Mijn vraag daarbij is: Hoe weeg je deze opvatting van ds. Kersten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Jongere schreef:Waarbij ik wel wil aantekenen dat mijn eerste punt lag (en ligt) op het gebied van de hype in het volgen van het beroepingswerk. Het zou evengoed winst zijn als de tweetallen verdwijnen uit de berichtgeving.
Ik snap dit punt. Wel heb ik daar nog een vraag over (dus niet n.a.v. dit concrete geval, maar gewoon in het algemeen... Ik weet niet of je die nog wel wilt beantwoorden?
Ds. Kersten publiceerde in de Saambinder ook de tweetallen die gesteld waren, zijn opvolgers zijn daar nog lange tijd mee doorgegaan. Als je eens een SB in Digibron opslaat, zie je dat nog tot in de jaren '70, '80 doorgaan. Ds. Kersten deed dat 'opdat de gemeenten ook met elkander konden medeleeven'. Hij zag het als één van de manieren om bovenplaatselijk zich met elkaar verbonden te weten om ook rond het beroepingswerk op de hoogte te zijn van de gestelde tweetallen en de uitgebrachte beroepen.
Mijn vraag daarbij is: Hoe weeg je deze opvatting van ds. Kersten?
Ik kan niet voor Jongere antwoorden, maar m.i. is beweegreden van ds. Kersten ("opdat de gemeenten ook met elkander konden meeleven") van een andere orde dan de hijgerigheid hier en elders op het internet om berichten over beroepingswerk op het internet te smijten.
Het "opdat de gemeenten ook met elkander konden meeleven" vind je in ieder geval in andere discussies niet zo helder terug, om het zo maar eens te formuleren.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Jongere schreef:Waarbij ik wel wil aantekenen dat mijn eerste punt lag (en ligt) op het gebied van de hype in het volgen van het beroepingswerk. Het zou evengoed winst zijn als de tweetallen verdwijnen uit de berichtgeving.
Ik snap dit punt. Wel heb ik daar nog een vraag over (dus niet n.a.v. dit concrete geval, maar gewoon in het algemeen... Ik weet niet of je die nog wel wilt beantwoorden?
Ds. Kersten publiceerde in de Saambinder ook de tweetallen die gesteld waren, zijn opvolgers zijn daar nog lange tijd mee doorgegaan. Als je eens een SB in Digibron opslaat, zie je dat nog tot in de jaren '70, '80 doorgaan. Ds. Kersten deed dat 'opdat de gemeenten ook met elkander konden medeleeven'. Hij zag het als één van de manieren om bovenplaatselijk zich met elkaar verbonden te weten om ook rond het beroepingswerk op de hoogte te zijn van de gestelde tweetallen en de uitgebrachte beroepen.
Mijn vraag daarbij is: Hoe weeg je deze opvatting van ds. Kersten?
Ik kan niet voor Jongere antwoorden, maar m.i. is beweegreden van ds. Kersten ("opdat de gemeenten ook met elkander konden meeleven") van een andere orde dan de hijgerigheid hier en elders op het internet om berichten over beroepingswerk op het internet te smijten.
Het "opdat de gemeenten ook met elkander konden meeleven" vind je in ieder geval in andere discussies niet zo helder terug, om het zo maar eens te formuleren.
Er is ook toch ook nog een plicht om de tijd waar te nemen?!
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Bona Fide »

huisman schreef: Ik zit nooit op refoweb...als je op de datum let zal het wel andersom zijn. De poster op refoweb zegt op dinsdag 11 juni wat ik op maandag 10 juni zei.
De poster op refoweb citeert letterlijk wat ik hier op het forum heb geplaatst, met zelfs de link naar Digibron die ik hier eerder heb gedeeld... Gewoon plagiaat dus.

Hoe dan ook, huisman had een punt en ik heb dat van begin af aan ondersteund met bewijs.
Tiberius schreef: Wat er vóór "het beroepen op maandag" gebeurt, ligt binnen de autonomie van de kerkenraden.
Ik kan Tiberius niet begrijpen dat hij, ondanks dat een kerkenraad autonoom is, niet gewoon zegt dat het buitengewoon onverstandig is als zij al een ledenvergadering uitschrijven vóór de beroepbaarstelling. Dat is met de praktijk van dit jaar in ieder geval bewezen.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:Er is ook toch ook nog een plicht om de tijd waar te nemen?!
Ja, maar de kandidaten zouden ook de tijd moeten nemen, en de gemeenten/kerkenraden zouden voortijdigheid niet moeten willen. Maar waarschijnlijk is men daarvan voor andere jaren nu genezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten