Oproepen aan GG en GGiN

Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Chrisje72 »

Mister schreef:Beide predikantopleidingen zouden misschien zich eens kunnen bezinnen op 'Apeldoorn'.
hoe bedoel je dat?
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Reformer »

Mister schreef:Beide predikantopleidingen zouden misschien zich eens kunnen bezinnen op 'Apeldoorn'.
Ik meen dat een GG-predikant weleens iets gezegd heeft over een opleiding zoals de HHK heeft: een seminarie onder de paraplu van een universiteit.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Curatorium »

Inderdaad dat zou veel beter zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, dan een pastorieopleidingje (GGiN) onderbrengen op een niet-erkende opleding (GG).
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Jongere »

Curatorium schreef:Inderdaad dat zou veel beter zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, dan een pastorieopleidingje (GGiN) onderbrengen op een niet-erkende opleding (GG).
Dat is absoluut te kort door de bocht. Een seminarie zoals de HHK dat op dit moment kent, is volgens mij ook verre van optimaal als het gaat om de voorbereiding op het predikantschap.
Theologie studeren is iets totaal anders dan de opleiding tot dienaar van Gods woord.
Wat mij betreft zou de oplossing uiteindelijk liggen in een combinatie van beiden. Laten we ons niet blindstaren op een vaag ideaal van universitaire predikanten. Ik zie daar zonder twijfel het belang van in, maar de Bijbel vraagt in de eerste plaats om heel andere dingen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
Curatorium schreef:Inderdaad dat zou veel beter zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, dan een pastorieopleidingje (GGiN) onderbrengen op een niet-erkende opleding (GG).
Dat is absoluut te kort door de bocht. Een seminarie zoals de HHK dat op dit moment kent, is volgens mij ook verre van optimaal als het gaat om de voorbereiding op het predikantschap.
Theologie studeren is iets totaal anders dan de opleiding tot dienaar van Gods woord.
Wat mij betreft zou de oplossing uiteindelijk liggen in een combinatie van beiden. Laten we ons niet blindstaren op een vaag ideaal van universitaire predikanten. Ik zie daar zonder twijfel het belang van in, maar de Bijbel vraagt in de eerste plaats om heel andere dingen.
Allemaal naar de TUA....de oplossing.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door FlyingEagle »

eilander schreef:
FlyingEagle schreef:Rotterdam is nog niet heel lang geleden verbouwd....
Als je dit bedoelt als argument tegen de suggestie van Mister, is het wel een heel slécht argument :huhu
weet ik, is ook geen argument
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door peterf »

Reformer schreef:
Mister schreef:Beide predikantopleidingen zouden misschien zich eens kunnen bezinnen op 'Apeldoorn'.
Ik meen dat een GG-predikant weleens iets gezegd heeft over een opleiding zoals de HHK heeft: een seminarie onder de paraplu van een universiteit.
Ik dacht dat er momenteel zelfs een GG predikant studeert aan de seminarie van de HHK
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door vlinder »

peterf schreef:
Reformer schreef:
Mister schreef:Beide predikantopleidingen zouden misschien zich eens kunnen bezinnen op 'Apeldoorn'.
Ik meen dat een GG-predikant weleens iets gezegd heeft over een opleiding zoals de HHK heeft: een seminarie onder de paraplu van een universiteit.
Ik dacht dat er momenteel zelfs een GG predikant studeert aan de seminarie van de HHK
Er zijn diverse GG-studenten die aan de HHK studeren, maar bij mijn weten geen GG-predikant. Wie zou dat zijn dan? Er zijn er niet veel die studeren/promoveren aan een universiteit.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Reformer »

vlinder schreef:
peterf schreef:
Reformer schreef:
Mister schreef:Beide predikantopleidingen zouden misschien zich eens kunnen bezinnen op 'Apeldoorn'.
Ik meen dat een GG-predikant weleens iets gezegd heeft over een opleiding zoals de HHK heeft: een seminarie onder de paraplu van een universiteit.
Ik dacht dat er momenteel zelfs een GG predikant studeert aan de seminarie van de HHK
Er zijn diverse GG-studenten die aan de HHK studeren, maar bij mijn weten geen GG-predikant. Wie zou dat zijn dan? Er zijn er niet veel die studeren/promoveren aan een universiteit.
Ds. G.W.S. Mulder is bezig met een promotiestudie bij prof. dr. Op 't Hof, maar dit heeft niets met het HHS te maken.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door DDD »

aboricultura schreef:
sunlover schreef:Ik vind het geen gek voorstel. De ggined student kan toch in overleg de interessante colleges volgen die in Rotterdam gegeven worden. Vakken als Bijbelwetenschap, Ethiek, Kerkgeschiedenis ( tot 1900). Kunnen prima samen bestudeerd worden lijkt me zo. Lijkt me dwaas van ggin om niet bij hun broeders van de kennis profiteren die ze zelf minder in huis hebben.
Ik denk dat er in GGiN net zo veel kennis zit dan in de GG en zeker net zo veel ervaring.
Ik weet niet precies wat deze dominees voor hun predikantschap geaan hebben maar het zijn volgens mij geen domme jongens.
Toch ben ik het er wel mee eens ze prima kunnen samenwerken betreft de studie.
Uiteraard. Drie weten immers meer dan 50!
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Snuf »

DDD schreef:
aboricultura schreef:
sunlover schreef:Ik vind het geen gek voorstel. De ggined student kan toch in overleg de interessante colleges volgen die in Rotterdam gegeven worden. Vakken als Bijbelwetenschap, Ethiek, Kerkgeschiedenis ( tot 1900). Kunnen prima samen bestudeerd worden lijkt me zo. Lijkt me dwaas van ggin om niet bij hun broeders van de kennis profiteren die ze zelf minder in huis hebben.
Ik denk dat er in GGiN net zo veel kennis zit dan in de GG en zeker net zo veel ervaring.
Ik weet niet precies wat deze dominees voor hun predikantschap geaan hebben maar het zijn volgens mij geen domme jongens.
Toch ben ik het er wel mee eens ze prima kunnen samenwerken betreft de studie.
Uiteraard. Drie weten immers meer dan 50!
Acht is meer dan duizend....
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Curatorium »

Ds. Roos schijnt gisteren gezegd te hebben dat de samenwerking er niet zal komen: "In verband met de leervrijheid in GG" En de discussie in de krant is een "list van de satan".
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Gerson »

Curatorium schreef:Ds. Roos schijnt gisteren gezegd te hebben dat de samenwerking er niet zal komen: "In verband met de leervrijheid in GG" En de discussie in de krant is een "list van de satan".
"...schijnt gisteren gezegd te hebben...." ???
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door refo »

Gerson schreef:
Curatorium schreef:Ds. Roos schijnt gisteren gezegd te hebben dat de samenwerking er niet zal komen: "In verband met de leervrijheid in GG" En de discussie in de krant is een "list van de satan".
"...schijnt gisteren gezegd te hebben...." ???
In alle voorzichtigheid.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Curatorium »

Gerson schreef: "...schijnt gisteren gezegd te hebben...." ???
Ik was er zelf niet bij, dus vandaar Schijnt. Overigens hoor ik het van verschillende kanten, dus bronnen genoeg om het op RF te zetten.
Plaats reactie