Oproepen aan GG en GGiN

GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door GGBeroopingswerk »

In een paar dagen tijd staan er twee grote oproepen in het RD in de richting van de GG en de GGiN:

Eén van een GG lid: Voeg de 'school' van de GGiN samen met de school van de GG.
Eén van een GGiN lid (betrokken bij het jeugdwerk in de GGiN): Stel de kansels voor elkaar open in doordeweekse diensten.

In een ingezonden brief in het RD van 05/06 wordt eerstgenoemde punt toegejuichd, omdat:
- Er in de GGiN maar één docent is;
- Deze docent helemaal geen ervaring heeft in het lesgeven;
- Deze docent een zeer grote eigen gemeente heeft;
- Deze docent een zwakke gezondheid heeft.

Zou aan deze oproepen gehoor gegeven worden? Zou er enige toenadering mogelijk zijn?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door freek »

Natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2881
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door FlyingEagle »

Denk het ook niet. Het lijkt in de praktijk een kleine stap maar dat heeft natuurlijk grote gevolgen, inconsequentie t.o. van elkaar. Wel eigen school maar toch gescheiden optrekken, dat kan wat mij betreft niet.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door freek »

Hoewel de kans van slagen me op dit punt, bij deze kerkverbanden, erg klein lijkt, is het voorstel van de tweede auteur in elk geval realistischer dan van de man die voorstelt om de opleidingen samen te voegen. Als je opleidingen tot predikant kunt samenvoegen, staat niks meer in de weg om de kerkverbanden zelf samen te voegen. Kanselruil is wat vrijblijvender en daardoor realistischer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door eilander »

freek schreef:Hoewel de kans van slagen me op dit punt, bij deze kerkverbanden, erg klein lijkt, is het voorstel van de tweede auteur in elk geval realistischer dan van de man die voorstelt om de opleidingen samen te voegen. Als je opleidingen tot predikant kunt samenvoegen, staat niks meer in de weg om de kerkverbanden zelf samen te voegen. Kanselruil is wat vrijblijvender en daardoor realistischer.
Je zou wel bepaalde onderdelen samen kunnen doen.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Johannes 3:16 »

eilander schreef:
freek schreef:Hoewel de kans van slagen me op dit punt, bij deze kerkverbanden, erg klein lijkt, is het voorstel van de tweede auteur in elk geval realistischer dan van de man die voorstelt om de opleidingen samen te voegen. Als je opleidingen tot predikant kunt samenvoegen, staat niks meer in de weg om de kerkverbanden zelf samen te voegen. Kanselruil is wat vrijblijvender en daardoor realistischer.
Je zou wel bepaalde onderdelen samen kunnen doen.
Welke onderdelen bijvoorbeeld niet?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door eilander »

Johannes 3:16 schreef:
eilander schreef:
freek schreef:Hoewel de kans van slagen me op dit punt, bij deze kerkverbanden, erg klein lijkt, is het voorstel van de tweede auteur in elk geval realistischer dan van de man die voorstelt om de opleidingen samen te voegen. Als je opleidingen tot predikant kunt samenvoegen, staat niks meer in de weg om de kerkverbanden zelf samen te voegen. Kanselruil is wat vrijblijvender en daardoor realistischer.
Je zou wel bepaalde onderdelen samen kunnen doen.
Welke onderdelen bijvoorbeeld niet?
Tikje flauw, al is het niet zo bedoeld waarschijnlijk.
Eerst zegt @freek: als je alles samen doet, kun je net de hele kerkverbanden samenvoegen.
Ik zeg dan: nu ja, dan doe je een gedeelte gezamenlijk.
Vervolgens zeg jij: o, wat kun je dan niet samen doen?

Ik zou het niet weten, misschien dat in de dogmatiek eigen accenten worden gelegd.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door jakobmarin »

GGBeroopingswerk schreef:Zou aan deze oproepen gehoor gegeven worden? Zou er enige toenadering mogelijk zijn?
Ik ben voor, mits we dit ook met andere Gereformeerde kerkverbanden doen (Hersteld Hervormd, Christelijk Gereformeerd, PKN, e.d.).

Dan begint de juiste breedheid weer een beetje in het zicht te komen en als we dan met name spreken over wat ons bindt, gaat het ook nog eens ergens over :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Johannes 3:16 »

eilander schreef:
Johannes 3:16 schreef:
eilander schreef:
freek schreef:Hoewel de kans van slagen me op dit punt, bij deze kerkverbanden, erg klein lijkt, is het voorstel van de tweede auteur in elk geval realistischer dan van de man die voorstelt om de opleidingen samen te voegen. Als je opleidingen tot predikant kunt samenvoegen, staat niks meer in de weg om de kerkverbanden zelf samen te voegen. Kanselruil is wat vrijblijvender en daardoor realistischer.
Je zou wel bepaalde onderdelen samen kunnen doen.
Welke onderdelen bijvoorbeeld niet?
Tikje flauw, al is het niet zo bedoeld waarschijnlijk.
Eerst zegt @freek: als je alles samen doet, kun je net de hele kerkverbanden samenvoegen.
Ik zeg dan: nu ja, dan doe je een gedeelte gezamenlijk.
Vervolgens zeg jij: o, wat kun je dan niet samen doen?

Ik zou het niet weten, misschien dat in de dogmatiek eigen accenten worden gelegd.
Die accentverschillen zie je in de Gereformeerde Gemeenten zelf ook.
DDD
Berichten: 28689
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door DDD »

Ik ben er niet zo gelukkig mee als de drang tot samenwerking alleen met de GGiN wordt betrokken. Dan hoort ook de CGK erbij, waar verschillende bezwaarde broeders en zusters naar toe zijn vertrokken, om het neutraal te formuleren. Eigenlijk vind ik het officiële leerverschil met de GGiN wel een heel kardinaal punt. Misschien is het wel onmogelijk om kerk te zijn in de ware zin van het woord zonder de kern van het Evangelie aan de orde te stellen.

Ik zou dus bezwaard zijn bij de voorstellen.
Zucht
Berichten: 130
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:52

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Zucht »

jakobmarin schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Zou aan deze oproepen gehoor gegeven worden? Zou er enige toenadering mogelijk zijn?
Ik ben voor, mits we dit ook met andere Gereformeerde kerkverbanden doen (Hersteld Hervormd, Christelijk Gereformeerd, PKN, e.d.).

Dan begint de juiste breedheid weer een beetje in het zicht te komen en als we dan met name spreken over wat ons bindt, gaat het ook nog eens ergens over :)
Jakobmarin, als het alleen lukt met de GGiN heb jij het liever niet? Het heeft alleen jou instemming als meerdere kerkverbanden meedoen?
De uitgetredenen hebben dezelfde wortels als "ons" laten we dit eerst proberen, en daarna verder kijken. Jij gooit de deur nu al dicht. Jammer.

1 School is denk niet realistisch, kansels openzetten zou een begin kunnen zijn. Ik hoop het van ganser harte. Toch zie ik bijv. ds. Roos niet zo snel voorgaan in Vlissingen (of zoiets). Laten we in zulke gemeenten eerst eens alle GG predikanten vragen.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Curatorium »

Hier in de buurt hebben beide kerkverbanden een basisschool die beiden een stagnerend/dalend leerlingenaantal hebben. Maar samenwerken? Ho maar, er is eerder rivaliteit. Zolang er plaatselijk al geen samenbinding is, hoeft het landelijk al helemaal niet. Bovendien ziet een groot deel van de GG naar mijn inzien hier echt niet op te wachten, zo wordt de GG alleen maar hypercalvinistisch.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Wilhelm »

Curatorium schreef:Hier in de buurt hebben beide kerkverbanden een basisschool die beiden een stagnerend/dalend leerlingenaantal hebben. Maar samenwerken? Ho maar, er is eerder rivaliteit. Zolang er plaatselijk al geen samenbinding is, hoeft het landelijk al helemaal niet. Bovendien ziet een groot deel van de GG naar mijn inzien hier echt niet op te wachten, zo wordt de GG alleen maar hypercalvinistisch.

Klopt. Een groot deel van het grondvlak van de GG voelt zich vooral verwant en ervaart geestelijke herkenning met de HHK en de CGK.
Met de (O)GGiN is die herkenning juist minder.
Helaas zien veel leidinggevende personen binnen de GG dat helaas anders.
Anderzijds is ds v Eckeveld daar vorig jaar wel duidelijk over geweest. En er zijn wel meer predikanten die erkennen dat er toch nog wel stevige verschillen zijn als het om accenten in de prediking gaat.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door vlinder »

Mijn oma is in januari begraven en ds. Roos leidde de dienst. Maar tot mijn verbazing (eerlijk is eerlijk) benoemde hij expliciet alle punten waarin de GGiN zou verschillen van de GG.
Het ging over 'ga in door de enge poort'. De ds. Stelde dat die oproep tot iedereen kwam en omdat we al op de brede weg waren (Christus roept niet op om op de brede weg te komen, maar door de enge poort te gaan) hebben we zo'n grote verantwoordelijkheid om aan die oproep gehoor t geven. Hij zei: de oproep die Christus deed komt vandaag door het Woord tot u allen. Hij stalde Christus breed uit als enig middel tot behoud. Hoewel er in grote delen van mijn (onchristelijke) familie negatief gereageerd werd omdat hij geen woorden van troost had voor zowel de familie als over de staat van mijn oma, vond ik het een zeer prachtige preek.

Aan de ene kant ben ik blij als er eenheid zou komen, maar eerlijk is eerlijk, ik zou niet blij zijn als ik zondag aan zondag bepaalde predikanten zou horen, maar dat geldt denk ik altijd.

Iemand roept op dat eerst alle GG-dominees maar eens in alle gemeenten uitgenodigd moeten worden. Ik denk dat dat een stukje kramp met zich mee brengt. Hoewel het in de theorie zo zou moeten zijn, houdt je in de praktijk liggingsverschillen. Dit uit zich in flanken, he graag sommigen de verschillen ontkennen. Laat elkaar vrij in het laten voorgaan en beroepen van predikanten en accepteer een diversheid. Juist door te laten zien dat er verschillen mogen zijn, maar dat het gaat om 1 Zaak, kunnen we met zijn allen wat uitstralen naar de buitenwereld i.p.v. Verdeeldheid die aan een buitenstaander niet meer is uit te leggen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door jakobmarin »

Zucht schreef:Jakobmarin, als het alleen lukt met de GGiN heb jij het liever niet? Het heeft alleen jou instemming als meerdere kerkverbanden meedoen?
De uitgetredenen hebben dezelfde wortels als "ons" laten we dit eerst proberen, en daarna verder kijken. Jij gooit de deur nu al dicht. Jammer.
Ik denk niet dat je een repeterende breuk ook weer repeterend moet herstellen. Dat moet je veel breder oppakken. Kan langer duren, maar uiteindelijk beter resultaat.

Als je nu alleen GGiN samenwerking zou starten, stoot je GG-links tegen het hoofd, en vice versa. Daarom beide kampen bij elkaar, dat is het beste evenwicht.

Ik gooi geen deur dicht, maar wil er juist meer opzetten!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie