Op weg naar het nieuwe liedboek

Plaats reactie
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Op weg naar het nieuwe liedboek

Bericht door Eppo Gremdaat »

In de zestiger jaren van de vorige eeuw begon men dus vanuit de kerken te denken aan een nieuwe psalmberijming en nieuwe gezangen.
Als Rotterdamse jongen hield ik al veel van zingen en was benieuwd wat er al aan nieuwe liederen bekend was en inmiddels gezonden werden (voornamelijk in de jeugddiensten). IK was ondermeer lid van een kerkkoor o.l.v. Andre Verwoerd (speelt nog steeds!) en wel in de Rotterdamse kerk waar wij zondags op afstemmen!
In de jeugddiensten - die georganiseerd werden door de Hervormde Jeugdraad - onder leiding van de toenmalige jeugdpredikant wijlen Ds M.L.W. Schoch zongen we onder meer onberijmde psalmteksten van Joseph Gelineau (een Franse priester) met een `refrein`(keervers) dan wel antifoon.
De teksten waren vertaald o.a. door J.A.M. Weterman. Heel bekend was Psalm 23 met de antifoon `Want mijn Herder is de Heer, nooit zal er mij iets ontbreken`. Ook de psalmen 51 (`Vergeving Heer, want onze schuld is groot`) en 91(`Wie in de schuilplaats van de Heer vernacht` ) waren zeer bekend. Niet alleen in de jeugddiensten met Ds Schoch (vanuit de Flevozaal in Rotterdam, eens per maand op zondagmiddag voor de IKOR-mictofoon). Het was een beginnetje, want, zo werd er gezegd `straks komt er een nieuw psalm- en gezangboek. Dit werd gezegd begin jaren 50(!) Nota bene!
Er waren dus m.b.t. de nieuwe liederen diverse `proeftuinen`)
Je zou kunnen zeggen: in Rotterdam begon de victorie, tenmiste wat het onberijmd (psalmen)zingen betreft. De Rotterdamse organist Andre Verwoerd begon eigen composities te schrijven, bijv. Psalm 47: `Klapt in uw handen en danst en zingt, jubelt ter ere van God`. Maar ook een jongerengroep (van de voormalige vloot-(later wijk)predikant Ds G. Julius die kerkdiensten organiseerde voor iedereen met liederen `met band en zang in modern rithme`. Twee Rotterdamse initiatieven die in de leefwereld van de jongeren - waaronder ikzelf en anderen, maar ook bij ouderen - , een geweldige impact hadden. En, zo werd er gezegd, deze nieuwe moderne liederen komen straks in het nieuwe liederenboek. Wanneer dit liederenboek kwam, wist niemand eigenlijk nog, maar zondags - en vooral in jeugddiensten - werd er al proef gezongen en iedereen was enthousiast. Kerkelijke molens malen nu eenmaal langzaam.
En we weten het.....De kerkgang werd minder en ook het enthousiasme. En, helaas, ook de jeugd liet het afweten.
Natuurlijk, nieuwe liederen ontstonden en blijven ontstaan.
Te elitair voor het `nieuwe`liedboek misschien?
Wellicht zijn er nog LP-tjes van bovengenoemde liedteksten via `Marktplaats`te koop en misschien kunnen de ouderen onder ons e.e.a. nog herinneren en krijgen een `aha-erlebnis`.
IK denk ten slotte aan wijlen Frits Merhtens, de enthousiaste zangleider en componist van weleer. Wat een prachtige - en makkelijk te zingen melodieen heeft hij ons nagelaten!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Op weg naar het nieuwe liedboek

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef: Wellicht zijn er nog LP-tjes van bovengenoemde liedteksten via `Marktplaats`te koop en misschien kunnen de ouderen onder ons e.e.a. nog herinneren en krijgen een `aha-erlebnis`.
IK denk ten slotte aan wijlen Frits Merhtens, de enthousiaste zangleider en componist van weleer. Wat een prachtige - en makkelijk te zingen melodieen heeft hij ons nagelaten!
Dan doe ik je ongetwijfeld een plezier met deze link:
http://www.spirit24.nl/#!player/index/p ... 25834831//
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie