GG stijgt licht in ledental, maar verliest 2000(doop)leden.

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: GG stijgt licht in ledental, maar verliest 2000(doop)led

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Jammer zo'n reactie. :nonnon Ik woon aan de rand van de Veluwe en onze kinderen op het VLC horen dit negatieve geluid bij een deel van de jongeren uit de sterk groeiende GG's in deze regio. Ik vind dat verontrustend omdat dat negatieve geluid ook nog met een levensstijl gepaard gaat die haaks staat op de zondagse boodschap.

( Dit geldt natuurlijk lang niet van alle jongeren in deze GG's )
Dan wordt het tijd om eens met die jongeren te praten, in plaats van alles op het open riool te gooien.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: GG stijgt licht in ledental, maar verliest 2000(doop)led

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Het is een combinatie van factoren, denk ik. Ouderlingen en predikanten met charisma zijn er inderdaad steeds minder. Waar je die nog wel hebt (op de Veluwe) zie je dat de gemeenten nog steeds flink groeien t.o.v. de randstad. Maar juist ook in de randstad wordt men meer beïnvloed door het fenomeen waar ds. Silfhout het over heeft. Dat heb je op de Veluwe ook minder.
Op de veluwe spelen nog andere factoren, kerkverandering/verlating gaat daar vaak nog gepaard met het komen in een sociaal isolement. O.a daardoor is de kerkverandering/verlating een stuk minder op de veluwe. Het heeft niet veel te maken met charismatische predikanten die hier zouden staan, veel jongeren zijn namelijk juist erg negatief over hun predikant.
Bij jullie in de gemeente? Dat is niet zo best.
Jammer zo'n reactie. :nonnon Ik woon aan de rand van de Veluwe en onze kinderen op het VLC horen dit negatieve geluid bij een deel van de jongeren uit de sterk groeiende GG's in deze regio. Ik vind dat verontrustend omdat dat negatieve geluid ook nog met een levensstijl gepaard gaat die haaks staat op de zondagse boodschap.

( Dit geldt natuurlijk lang niet van alle jongeren in deze GG's )
Dat vind ik altijd weer van die onzinverhalen. Natuurlijk is het stoer om in de pubertijd wat negatief te zijn. Past bij, zeg maar. Veel jongeren zijn erg negatief. Wat is veel en wat is erg.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: GG stijgt licht in ledental, maar verliest 2000(doop)led

Bericht door Cees »

Anker schreef:
huisman schreef:
Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
Op de veluwe spelen nog andere factoren, kerkverandering/verlating gaat daar vaak nog gepaard met het komen in een sociaal isolement. O.a daardoor is de kerkverandering/verlating een stuk minder op de veluwe. Het heeft niet veel te maken met charismatische predikanten die hier zouden staan, veel jongeren zijn namelijk juist erg negatief over hun predikant.
Bij jullie in de gemeente? Dat is niet zo best.
Jammer zo'n reactie. :nonnon Ik woon aan de rand van de Veluwe en onze kinderen op het VLC horen dit negatieve geluid bij een deel van de jongeren uit de sterk groeiende GG's in deze regio. Ik vind dat verontrustend omdat dat negatieve geluid ook nog met een levensstijl gepaard gaat die haaks staat op de zondagse boodschap.

( Dit geldt natuurlijk lang niet van alle jongeren in deze GG's )
Dat vind ik altijd weer van die onzinverhalen. Natuurlijk is het stoer om in de pubertijd wat negatief te zijn. Past bij, zeg maar. Veel jongeren zijn erg negatief. Wat is veel en wat is erg.
En zoals een predikant van de GG en een ouderling zeiden, we moeten nog door de ontkenningsfase en er moeten eerst erge dingen gebeuren voordat er iets begrepen wordt. In classis kampen is er inmiddels een bezinning op gang gekomen t.a.v. mediagebruik en de jeugd. Diverse ambtsdragers die met hun oren zaten te klapperen toen ze hoorden waar HUN catechisanten naar zaten te kijken en te luisteren.

Om huisman zijn verhaal enigszins te ondersteunen, je zou eens met die ouders moeten gaan praten waarvan de kinderen geschorst zijn voor een korte tijd vanwege dat ze een bijbel publiekelijk na schooltijd hadden verbrand.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: GG stijgt licht in ledental, maar verliest 2000(doop)led

Bericht door Ad Anker »

Cees schreef: En zoals een predikant van de GG en een ouderling zeiden, we moeten nog door de ontkenningsfase en er moeten eerst erge dingen gebeuren voordat er iets begrepen wordt. In classis kampen is er inmiddels een bezinning op gang gekomen t.a.v. mediagebruik en de jeugd. Diverse ambtsdragers die met hun oren zaten te klapperen toen ze hoorden waar HUN catechisanten naar zaten te kijken en te luisteren.

Om huisman zijn verhaal enigszins te ondersteunen, je zou eens met die ouders moeten gaan praten waarvan de kinderen geschorst zijn voor een korte tijd vanwege dat ze een bijbel publiekelijk na schooltijd hadden verbrand.
Dat is vreselijk. Het ging hier echter over negatief zijn over hun predikant, erg en veel.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: GG stijgt licht in ledental, maar verliest 2000(doop)led

Bericht door Cees »

Anker schreef:
Cees schreef: En zoals een predikant van de GG en een ouderling zeiden, we moeten nog door de ontkenningsfase en er moeten eerst erge dingen gebeuren voordat er iets begrepen wordt. In classis kampen is er inmiddels een bezinning op gang gekomen t.a.v. mediagebruik en de jeugd. Diverse ambtsdragers die met hun oren zaten te klapperen toen ze hoorden waar HUN catechisanten naar zaten te kijken en te luisteren.

Om huisman zijn verhaal enigszins te ondersteunen, je zou eens met die ouders moeten gaan praten waarvan de kinderen geschorst zijn voor een korte tijd vanwege dat ze een bijbel publiekelijk na schooltijd hadden verbrand.
Dat is vreselijk. Het ging hier echter over negatief zijn over hun predikant, erg en veel.
Daar heb je gelijk in. Maar het is wel een feit dat bepaalde jongeren zeer negatief tot het spottende toe over ambtsdragers spreken. En verdere voorbeelden hoeven we hier niet te benoemen, maar het is wel ernstig.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: GG stijgt licht in ledental, maar verliest 2000(doop)led

Bericht door Ad Anker »

Cees schreef:
Anker schreef:
Cees schreef: En zoals een predikant van de GG en een ouderling zeiden, we moeten nog door de ontkenningsfase en er moeten eerst erge dingen gebeuren voordat er iets begrepen wordt. In classis kampen is er inmiddels een bezinning op gang gekomen t.a.v. mediagebruik en de jeugd. Diverse ambtsdragers die met hun oren zaten te klapperen toen ze hoorden waar HUN catechisanten naar zaten te kijken en te luisteren.

Om huisman zijn verhaal enigszins te ondersteunen, je zou eens met die ouders moeten gaan praten waarvan de kinderen geschorst zijn voor een korte tijd vanwege dat ze een bijbel publiekelijk na schooltijd hadden verbrand.
Dat is vreselijk. Het ging hier echter over negatief zijn over hun predikant, erg en veel.
Daar heb je gelijk in. Maar het is wel een feit dat bepaalde jongeren zeer negatief tot het spottende toe over ambtsdragers spreken. En verdere voorbeelden hoeven we hier niet te benoemen, maar het is wel ernstig.
Ik snap het. Lees het artikel wat Helma plaatst in een andere topic. Heftig!!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GG stijgt licht in ledental, maar verliest 2000(doop)led

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Cees schreef:
Anker schreef:
Cees schreef: En zoals een predikant van de GG en een ouderling zeiden, we moeten nog door de ontkenningsfase en er moeten eerst erge dingen gebeuren voordat er iets begrepen wordt. In classis kampen is er inmiddels een bezinning op gang gekomen t.a.v. mediagebruik en de jeugd. Diverse ambtsdragers die met hun oren zaten te klapperen toen ze hoorden waar HUN catechisanten naar zaten te kijken en te luisteren.

Om huisman zijn verhaal enigszins te ondersteunen, je zou eens met die ouders moeten gaan praten waarvan de kinderen geschorst zijn voor een korte tijd vanwege dat ze een bijbel publiekelijk na schooltijd hadden verbrand.
Dat is vreselijk. Het ging hier echter over negatief zijn over hun predikant, erg en veel.
Daar heb je gelijk in. Maar het is wel een feit dat bepaalde jongeren zeer negatief tot het spottende toe over ambtsdragers spreken. En verdere voorbeelden hoeven we hier niet te benoemen, maar het is wel ernstig.
Ik snap het. Lees het artikel wat Helma plaatst in een andere topic. Heftig!!
Precies, ds Zweistra heeft zijn ogen iig open. Het heeft geen zin om te ontkennen dat onze jongeren aan onvoorstelbaar veel verleidingen bloot staan. Dat heeft invloed op de jongeren van alle reformatorische kerkverbanden en dat merk je aan hun gedrag en woorden. Onvoorstelbaar zorgelijk!

Ik kan natuurlijk om @Anker en @ Erasmiaan te pleasen zeggen dat ik het allemaal verzonnen heb en dat de jongeren uit de door mij bedoelde GG's positief spreken over hun predikant.......maar dan spreek ik onwaarheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie