In memoriam

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Dodo »

Het was een indrukwekkende dienst en teraardebestelling. Centraal stond vraag en antwoord 1 van de Heidelbergse catechismus.
Heel mooi was dat de complete kerkenraad van Bergambacht aanwezig was. Ook mooi was dat je merkte dat dominee en mevrouw veel liefde hadden gegeven, al de jaren door, en nu in zware tijden ook veel liefde en hulp terug kregen. Maar het verdriet was groot. Ook in onze gemeente waren velen erg geraakt door de ziekte en het overlijden van ds. Bouter (hij was onze oud-predikant).
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: In memoriam

Bericht door Vorst »

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

Een aantal berichten geknipt: dit is niet het moment en niet de plaats om een discussie over een overledene te gaan voeren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

eilander schreef:Een aantal berichten geknipt: dit is niet het moment en niet de plaats om een discussie over een overledene te gaan voeren.
!!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: In memoriam

Bericht door Mara »

Jannetje Koelewijn heeft een artikel over hem geschreven in het NRC.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/29/ch ... n-a1590260
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

Prof. Wim ter Horst is overleden op 88-jarige leeftijd (bron: RD).

Een tijdje geleden las ik nog het onderstaande interview met hem. Het sprak me aan hoe hij omging met zijn verdriet, en de bevindelijke manier waarmee hij hierover sprak.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/pr ... d-1.148577
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: In memoriam

Bericht door gallio »

US evangelist Billy Graham - one of the most influential preachers of the 20th Century - has died aged 99.

Graham became one of the best-known promoters of Christianity, preaching to audiences worldwide in large arenas, beginning in London in 1954.

He died at his home in Montreat, North Carolina, a spokesman for the Billy Graham Evangelistic Association said.

In a 60-year career, he is estimated to have personally preached to 210 million people.


http://www.bbc.com/news
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

Naar goed gebruik gaan we hier geen discussies voeren.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: In memoriam

Bericht door Ireneüs van Lyon »

eilander schreef:Naar goed gebruik gaan we hier geen discussies voeren.
Dat lijkt mij een goed gebruik. Hier is een inhoudelijke reactie (geen discussie!) van John Piper te lezen op het overlijden Billy Graham.

https://www.desiringgod.org/articles/go ... ork-period

Someday you will read or hear that Billy Graham is dead. Don’t you believe a word of it. I shall be more alive than I am now. I will just have changed my address. I will have gone into the presence of God.

Billy Graham
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In memoriam

Bericht door Terri »

Ireneüs van Lyon schreef:
eilander schreef:Naar goed gebruik gaan we hier geen discussies voeren.
Dat lijkt mij een goed gebruik. Hier is een inhoudelijke reactie (geen discussie!) van John Piper te lezen op het overlijden Billy Graham.

https://www.desiringgod.org/articles/go ... ork-period

Someday you will read or hear that Billy Graham is dead. Don’t you believe a word of it. I shall be more alive than I am now. I will just have changed my address. I will have gone into the presence of God.

Billy Graham
Het raakt me.
"In de tegenwoordigheid van God" wat een vreugde zal dat wezen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: In memoriam

Bericht door huisman »

Mooie reactie van ds J.M.D. de Heer

http://www.rd.nl/1.1469216
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

eilander schreef:Naar goed gebruik gaan we hier geen discussies voeren.
Ik denk dat ik wel duidelijk was. Géén discussie dus.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: In memoriam

Bericht door Klavart »

Eerlijke reactie van van prof. dr. W. van Vlastuin

https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-dr- ... -1.1469147
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: In memoriam

Bericht door Jongere »

eilander schreef:
eilander schreef:Naar goed gebruik gaan we hier geen discussies voeren.
Ik denk dat ik wel duidelijk was. Géén discussie dus.
Ik wil het modbeleid niet (openbaar) ter discussie stellen natuurlijk. Dus als dat hiermee wel het geval is, excuses en zet de schaar er maar in. :)

Maar ik zou (misschien los van dit specifieke geval) hier toch wel eens over door willen spreken. Ik vind het bijv. best een verschil maken of het hier gaat om het overlijden van mensen met wereldwijde bekendheid/invloed, of dat het gaat om bijv. een predikant uit eigen kring (waarvan bijv. familie zou kunnen meelezen, om maar wat te noemen).
In het eerste geval is bij een overlijden het niet vreemd om ook het nalatenschap van zo iemand te bespreken. Ook niet als je daar kritisch over bent. Ik kan persoonlijk niet zoveel met de "over de doden niets dan goeds" regel. Moeten er dan een paar weken voorbijgaan voordat er weer over de inhoud gesproken mag worden? Het vellen van een oordeel over iemands staat is wel ongepast, maar dat is het altijd.
Ik zie de reacties op dit overlijden in het RD wat dat betreft wel in de goede lijn; ik denk dat je op zo'n moment best reflectie mag hebben.

Overigens moest ik persoonlijk in dit verband denken aan de bekende anekdote van Whitefield en Wesley. Daar ging het eigenlijk om een zelfde geschil, namelijk arminianisme in de bediening van Wesley. Theologisch is dat een heel groot bezwaar. Iemand als Van Vlastuin maakt die kanttekening ook wel terecht, denk ik. Tegelijk hoeft het een bepaalde waardering en zelfs verbondenheid niet in de weg te staan.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

In memoriam

Bericht door Tom »

Oneens: één lijn trekken! Of discussie over allen of discussie over niets. Je kan natuurlijk altijd een topic openen over Billy. Het verbod geldt alleen voor hier toch?
Plaats reactie