In memoriam

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

GerGem schreef:
-DIA- schreef:
johannes123 schreef:
Geytenbeekje schreef:Waarom een overstap van GG naar GGiN ?
Sorry hoor maar dat ga ik niet in een openbaar forum delen. Gods Naam wordt daardoor alleen maar aangetast met allerlei meningen hierover.

Feit blijft dat onze lieve oude dominee is overleden. Gemis voor de Ger.Gem., Gods Volk, voor de gemeente van Dirksland. Maar winst voor hemzelf en de Kinderen Gods in de hemel. We staren hem na!
Ik kan hierin meevoelen. Daarom lijkt het mij ook beter meer te gaan zwijgen. Wij lezen nu twee jaar achtereen uit de dagboeken van ds. Blok.
Nee, hij blijft niet aan de oppervlakte maar is recht door zee. En schroomde ook niet het verval in eigen gemeenten regelmatig aan te halen. Dat deed hem zeer. En ik geloof dat deze herkenning er is bij allen die Sion niet gram zijn.
Toch mooi om het interview uit de Oude Paden te lezen: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... geplant/14
Mooi om nog na te lezen. Maar het wordt leeg op de aarde. Er staat nog een fotootje bij van Chiel en Arendje Karels-De Geus. Deze mensen hebben we goed gekend. Ook de kinderen waarvan er twee dominee zijn geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Jantje »

Is er bekend wanneer de rouwdienst is van ds. P. Blok en of er dan ook meegeluisterd kan worden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: In memoriam

Bericht door wilhelmus »

johannes123 schreef:
Geytenbeekje schreef:Waarom een overstap van GG naar GGiN ?
Sorry hoor maar dat ga ik niet in een openbaar forum delen. Gods Naam wordt daardoor alleen maar aangetast met allerlei meningen hierover.

Feit blijft dat onze lieve oude dominee is overleden. Gemis voor de Ger.Gem., Gods Volk, voor de gemeente van Dirksland. Maar winst voor hemzelf en de Kinderen Gods in de hemel. We staren hem na!
Winst voor Kinderen Gods in de hemel? Ik vraag me af of dit een Bijbelse uitdrukking is. Het gaat om Hem, niet om ds. Blok.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: In memoriam

Bericht door Delftenaar »

Het gaat om het verheerlijken van God. Maar het past binnen de wat meer (bekeerde) mens-theologie binnen de GG.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

Volgens mij is er in het verleden aangegeven dat discussie in het in memoriam topic niet gewenst is.

Als de engelen vreugde bedrijven als een zondaar zich bekeerd, lijkt het me geen vreemde gedachte als ze samen met de heiligen rond Gods troon vreugdevol zijn als er weer 1tje de eindstreep van de wedloop van het geloof heeft gehaald door Gods genade. Maar inderdaad staat het naar mijn weten niet letterlijk zo in de bijbel, en gaat het om Christus.

Maar nogmaals, laten we verdraagzaam zijn, en niet discusseren over de woordkeuze van forummer die met weemoed een geliefde predikant nastaart.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: In memoriam

Bericht door Zeemeeuw »

Begrafenis ds. P. Blok:

'De begrafenis heeft dinsdagmiddag plaats op de algemene begraafplaats te Kootwijkerbroek. Voorafgaand daaraan wordt om 12.00 uur een rouwdienst gehouden in de kerk van de gereformeerde gemeente in Kootwijkerbroek.'

Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-p-blo ... -1.1579437
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: In memoriam

Bericht door Charles »

GerGem schreef:
-DIA- schreef:
johannes123 schreef:
Geytenbeekje schreef:Waarom een overstap van GG naar GGiN ?
Sorry hoor maar dat ga ik niet in een openbaar forum delen. Gods Naam wordt daardoor alleen maar aangetast met allerlei meningen hierover.

Feit blijft dat onze lieve oude dominee is overleden. Gemis voor de Ger.Gem., Gods Volk, voor de gemeente van Dirksland. Maar winst voor hemzelf en de Kinderen Gods in de hemel. We staren hem na!
Ik kan hierin meevoelen. Daarom lijkt het mij ook beter meer te gaan zwijgen. Wij lezen nu twee jaar achtereen uit de dagboeken van ds. Blok.
Nee, hij blijft niet aan de oppervlakte maar is recht door zee. En schroomde ook niet het verval in eigen gemeenten regelmatig aan te halen. Dat deed hem zeer. En ik geloof dat deze herkenning er is bij allen die Sion niet gram zijn.
Toch mooi om het interview uit de Oude Paden te lezen: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... geplant/14
Mooi interview. Dank voor de link. Wat ik wel altijd apart heb gevonden - in elk interview - dat je nooit iets leest over vrouw en kinderen. Alsof hij altijd vrijgezel is geweest terwijl dat niet zo is.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Charles schreef:
GerGem schreef:
Toch mooi om het interview uit de Oude Paden te lezen: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... geplant/14
Mooi interview. Dank voor de link. Wat ik wel altijd apart heb gevonden - in elk interview - dat je nooit iets leest over vrouw en kinderen. Alsof hij altijd vrijgezel is geweest terwijl dat niet zo is.
Welke dominee was het, toen hij verkering kreeg, die zei tegen zijn toekomstige vrouw: Je zult altijd op de tweede plaats blijven komen. Daar stemde de toekomstige bruid mee in. Hij bedoelde eerst zijn God, daarna zijn naaste verwanten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: In memoriam

Bericht door Protegé »

Hoewel zelf niet afkomstig uit de GG bewaar ik zeer zegenrijke herinneringen aan één van de preken van ds. P. Blok over Gods soevereiniteit en de uitverkiezing.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: In memoriam

Bericht door Arja »

Protegé schreef:Hoewel zelf niet afkomstig uit de GG bewaar ik zeer zegenrijke herinneringen aan één van de preken van ds. P. Blok over Gods soevereiniteit en de uitverkiezing.
Een catechismus-preek?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: In memoriam

Bericht door Arja »

Ik vind dit een mooi stukje van ds. P. Blok:
Maar ik ben niet zielig. Ik leef hier bij een open Woord. Bij het minste of geringste valt er een fluistering van het Woord in mijn ziel. Dat gaat niet gepaard met veel bijzonderheden. Het gaat niet door kracht of door geweld, maar soms door het fluisteren van de wind. Het eenzijdige en soevereine werk van God, dat Hij volvoert, zonder ons en in ons, geeft een wonderlijke rust.
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: In memoriam

Bericht door GerGem »

In de tijd in Capelle a/d IJssel heeft er ook een dergelijk interview gestaan in de Schakel of Gezinsgids.
Misschien wordt dat eens opgenomen in de levensbeschrijving...
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: In memoriam

Bericht door GGBeroopingswerk »

Zeemeeuw schreef:Begrafenis ds. P. Blok:

'De begrafenis heeft dinsdagmiddag plaats op de algemene begraafplaats te Kootwijkerbroek. Voorafgaand daaraan wordt om 12.00 uur een rouwdienst gehouden in de kerk van de gereformeerde gemeente in Kootwijkerbroek.'

Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-p-blo ... -1.1579437
Is ook al bekend wie de rouwdienst hoopt te leiden?
- Neef ds. L. Blok
- Achterneef ds. M. Blok
- Opvolger ds. G. Beens
- Oud-catechisant stud. P. Kleijer
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: In memoriam

Bericht door Wet en Evangelie »

GGBeroopingswerk schreef:
Zeemeeuw schreef:Begrafenis ds. P. Blok:

'De begrafenis heeft dinsdagmiddag plaats op de algemene begraafplaats te Kootwijkerbroek. Voorafgaand daaraan wordt om 12.00 uur een rouwdienst gehouden in de kerk van de gereformeerde gemeente in Kootwijkerbroek.'

Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-p-blo ... -1.1579437
Is ook al bekend wie de rouwdienst hoopt te leiden?
- Neef ds. L. Blok
- Achterneef ds. M. Blok
- Opvolger ds. G. Beens
- Oud-catechisant stud. P. Kleijer
Lijstje kan, lijkt mij, aangevuld worden met Ds. Boeder, de huidige predikant van Dirksland.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: In memoriam

Bericht door JCRyle »

GGBeroopingswerk schreef:
Zeemeeuw schreef:Begrafenis ds. P. Blok:

'De begrafenis heeft dinsdagmiddag plaats op de algemene begraafplaats te Kootwijkerbroek. Voorafgaand daaraan wordt om 12.00 uur een rouwdienst gehouden in de kerk van de gereformeerde gemeente in Kootwijkerbroek.'

Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-p-blo ... -1.1579437
Is ook al bekend wie de rouwdienst hoopt te leiden?
- Neef ds. L. Blok
- Achterneef ds. M. Blok
- Opvolger ds. G. Beens
- Oud-catechisant stud. P. Kleijer
De wedkantoren zijn vanaf hedenavond 18:00 uur geopend. :banghead
Plaats reactie