Dr. Plaisier: CGK, GKV en NGK moeten samengaan met PKN

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Plaisier: CGK, GKV en NGK moeten samengaan met PKN

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Nee, dat is nou niet wat Jezus bedoelde: laat alles maar toe in de Kerk, aan het eind zien we wel...
Het gaat hier om het belijden, daar mag niet aan getornd worden.
Precies, en dat lijkt me ook de reden dat de genoemde kerkverbanden zich niet zouden moeten kunnen aansluiten bij de PKN.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Dr. Plaisier: CGK, GKV en NGK moeten samengaan met PKN

Bericht door boontje »

Afgewezen schreef:
boontje schreef:
Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:Het lijkt me ook vruchtbaarder om te kijken naar wat ons bindt, dan te blijven hameren op de verschillen.
In een samenleving waar God en godsdienst steeds meer naar de rand worden verdrongen, kun je het je niet meer permitteren om elkaar te verketteren vanwege verschilletjes. We zullen elkaar hard nodig hebben!
Over de vraag of een afscheiding gerechtvaardigd is, kun je twisten. Maar de PKN legitimeren op grond van het gegeven dat ieder zijn eigen identiteit mag hebben, kan natuurlijk ook niet. Laat duizend bloemen bloeien... Vrijzinnig, midden-orthodox, anti-bevindelijk, maakt niet uit, we noemen ons 'kerk' en we zijn een.
Precies. Het onkruid groeit met de tarwe op, zei Jezus al. En bij de oogst zal het wel blijken.
Nee, dat is nou niet wat Jezus bedoelde: laat alles maar toe in de Kerk, aan het eind zien we wel...
Het gaat hier om het belijden, daar mag niet aan getornd worden.
Hoe weet jij zo precies wat Jezus daarmee bedoelde?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dr. Plaisier: CGK, GKV en NGK moeten samengaan met PKN

Bericht door Erasmiaan »

Hoe weet jij het zo precies?
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Dr. Plaisier: CGK, GKV en NGK moeten samengaan met PKN

Bericht door boontje »

Ping
Pong
Ping
Pong
Laten we zeggen: ik denk dat je altijd een beetje voorzichtig moet zijn met beweringen over wat Jezus met een bepaalde uitspraak heeft bedoeld. Het is altijd ONZE interpretatie daarvan.
Maar je hebt gelijk: dat geldt ook voor alles wat ik hier beweer.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Dr. Plaisier: CGK, GKV en NGK moeten samengaan met PKN

Bericht door Afgewezen »

boontje schreef:Hoe weet jij zo precies wat Jezus daarmee bedoelde?
Je moet zo'n uitspraak in zijn verband zien met het geheel van de Schrift. En dan vind je nergens de aansporing dat het kwaad getolereerd moet worden in de gemeente.
Een inzichtgevend artikel over deze materie vind je hier: http://www.gereformeerdekerkblijven.nl/wp/?page_id=230
Plaats reactie