Curatorium NRC 2013

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Gewoon, precies zoals hij het zei. Daarover hoef je geen verdergaande conclusies te trekken.
Dat is natuurlijk onzin!
DIA trekt hier verregaande conclusies, waarbij de ondertoon is dat het allemaal maar niks gedaan is in een kerkverband zonder predikantentekort.
Luther schreef:
-DIA- schreef:Maar dat is niet zo vreemd. Over het algemeen geldt: Hoe ruimer in de leer, hoe ruimer in de predikanten.
Ah, het predikantentekort is een teken van zuiverheid! Dan dienen we ons ogenblikkelijk aan te sluiten bij het kerkverband met het grootste predikantentekort. Of niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Gewoon, precies zoals hij het zei. Daarover hoef je geen verdergaande conclusies te trekken.
Dat is natuurlijk onzin!
DIA trekt hier verregaande conclusies, waarbij de ondertoon is dat het allemaal maar niks gedaan is in een kerkverband zonder predikantentekort.
Luther schreef:
-DIA- schreef:Maar dat is niet zo vreemd. Over het algemeen geldt: Hoe ruimer in de leer, hoe ruimer in de predikanten.
Ah, het predikantentekort is een teken van zuiverheid! Dan dienen we ons ogenblikkelijk aan te sluiten bij het kerkverband met het grootste predikantentekort. Of niet?
De kerken met dr. Beeke zijn niet voor niets afgescheiden. Kennelijk denkt men daar over bekering en roeping anders dan in de NRC. Wat makkelijker. Dat is toch absoluut geen vreemde conclusie van DIA? Iedereen kan dat zien.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door DDD »

Nou, ik denk dat er heel wat andere zaken een rol speelden. Niet voor niets is vrijwel iedere gepromoveerde predikant in de GG verdwenen. Er is in de GG nauwelijks een volwassen gesprekscultuur. Als iemand op een kleinigheid afwijkt staat een deel van de geachte afgevaardigden al op (on)geestelijke achterste benen. Ik vind het dan ook heel spijtig dat de correspondentieband met de HRC niet is aangegaan.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Wat een reacties! Een ieder kijke nog eens met een beetje verstand naar hun bijdragen, en zie of zij mogelijk juist begrepen wat ik bedoelde en of er toch ook niet een waarheid in schuilt, zeker nu de remonstrantse zuurdesem vele van ouds reformatorische kerken bederven.
DIA kan weleens gelijk hebben...

Jeremia 45: 4 Zo zult gij tot hem zeggen: Zo zegt de HEERE: Zie, dat Ik gebouwd heb, breek Ik af, en dat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land.

5 En zoudt gij u grote dingen zoeken? Zoek ze niet; want zie, Ik breng een kwaad over alle vlees, spreekt de HEERE; maar Ik zal u uw ziel tot een buit geven, in alle plaatsen, waar gij zult henentrekken.

Het komt dan toch ook weer op het persoonlijke aan, om onze ziel als een buit uit te dragen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Nou, ik denk dat er heel wat andere zaken een rol speelden. Niet voor niets is vrijwel iedere gepromoveerde predikant in de GG verdwenen. Er is in de GG nauwelijks een volwassen gesprekscultuur. Als iemand op een kleinigheid afwijkt staat een deel van de geachte afgevaardigden al op (on)geestelijke achterste benen. Ik vind het dan ook heel spijtig dat de correspondentieband met de HRC niet is aangegaan.
Tja, je kunt ook je kop in het zand steken, ja. Correspondentieband met de HRC :bobo

Weet je hoeveel pijn en verdriet die scheuring heeft veroorzaakt? Er is niet voor niets uit elkaar gegaan! Als we een correspondentieband kunnen onderhouden hadden we ook wel bij elkaar kunnen blijven.

En eerlijk gezegd vind ik die waarneming van het ontbreken van een "volwassen gesprekscultuur" uit de mond van iemand die meent te moeten discussieren over preekjassen en andere bagatellen, verbijsterend overkomen.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door DDD »

Hoho. Ik meen niet dat daarover ruzie moet worden gemaakt op kerkelijke vergaderingen! Ik signaleer dat omdat het iets zegt over sociologische ontwikkelingen. Die vind ik interessant, maar daarmee schrijf ik nog geen mensen af als lid van de kerk.

En ik zou niet weten waarom een kerkscheuring door persoonlijke fouten van mensen door de GG in Nederland zou moeten worden gelegitimeerd door met slechts één groep een correspondentieband aan te gaan. Ik vind sowieso dat er veel teveel begrip wordt opgebracht voor kerkscheuringen, van HHK tot aan HRC. Die zijn in beginsel volgens mij altijd het gevolg van gebreken van de mens.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Hoho. Ik meen niet dat daarover ruzie moet worden gemaakt op kerkelijke vergaderingen! Ik signaleer dat omdat het iets zegt over sociologische ontwikkelingen. Die vind ik interessant, maar daarmee schrijf ik nog geen mensen af als lid van de kerk.
Toch weet je die zogenaamde 'sociologische ontwikkelingen' telkens te verbinden aan de (on)rechtzinnigheid van de predikant of gemeente. Mijns inziens doe je, wat je een ander verwijt.
DDD schreef:En ik zou niet weten waarom een kerkscheuring door persoonlijke fouten van mensen door de GG in Nederland zou moeten worden gelegitimeerd door met slechts één groep een correspondentieband aan te gaan. Ik vind sowieso dat er veel teveel begrip wordt opgebracht voor kerkscheuringen, van HHK tot aan HRC. Die zijn in beginsel volgens mij altijd het gevolg van gebreken van de mens.
Je hebt een aparte manier van de werkelijkheid duiden. Er splitst zich een groep af van de Gereformeerde Gemeenten in Canada en Noord Amerika. Wat is het dan voor onzin om met die gemeenten een officiele correspondentieband te bepleiten?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door Wilhelm »

DDD schreef:Nou, ik denk dat er heel wat andere zaken een rol speelden. Niet voor niets is vrijwel iedere gepromoveerde predikant in de GG verdwenen. Er is in de GG nauwelijks een volwassen gesprekscultuur. Als iemand op een kleinigheid afwijkt staat een deel van de geachte afgevaardigden al op (on)geestelijke achterste benen. Ik vind het dan ook heel spijtig dat de correspondentieband met de HRC niet is aangegaan.
Eens, gelukkig lijk je wel een ontwikkeling ten positieve te zien als het gaat om de band met de HRC.
Zo zijn er vriendschappelijke banden van GG predikanten met predikanten uit de http://heritagereformed.com/ en worden de lezingen van dr Beeke bezocht door GG predikanten. Ook in Nederland.
Mooi vind ik het dat predikanten uit onze GG zusterkerken vanuit de zendingsgebieden studeren aan de Puritan Reformed Theological Seminary en in die gemeenten preken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Gewoon, precies zoals hij het zei. Daarover hoef je geen verdergaande conclusies te trekken.
Dat is natuurlijk onzin!
DIA trekt hier verregaande conclusies, waarbij de ondertoon is dat het allemaal maar niks gedaan is in een kerkverband zonder predikantentekort.
Luther schreef:
-DIA- schreef:Maar dat is niet zo vreemd. Over het algemeen geldt: Hoe ruimer in de leer, hoe ruimer in de predikanten.
Ah, het predikantentekort is een teken van zuiverheid! Dan dienen we ons ogenblikkelijk aan te sluiten bij het kerkverband met het grootste predikantentekort. Of niet?
De kerken met dr. Beeke zijn niet voor niets afgescheiden. Kennelijk denkt men daar over bekering en roeping anders dan in de NRC. Wat makkelijker. Dat is toch absoluut geen vreemde conclusie van DIA? Iedereen kan dat zien.
Je wilt toch niet betogen dat DIA heeft bedoeld dat dit een positieve ontwikkeling is?
Voorts: volgens de officiële berichten is de scheuring voortgekomen uit de echtscheiding van dr. Beeke. (Natuurlijk wist iedereen dat er meer aan de hand is, maar officieel (Saambinder, RD) werd daarvan geen verantwoording afgelegd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door Erasmiaan »

Wat is een positieve ontwikkeling? Dat er zo weinig predikanten zijn? Nee, natuurlijk niet.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door Curatorium »

Luther schreef: Voorts: volgens de officiële berichten is de scheuring voortgekomen uit de echtscheiding van dr. Beeke. (Natuurlijk wist iedereen dat er meer aan de hand is, maar officieel (Saambinder, RD) werd daarvan geen verantwoording afgelegd.
Hoho, deze scheiding heeft wel de hoofdrol gespeelt. De NRC heeft Beeke eerst gesteund, omdat ze vonden dat de scheiding niet zijn schuld was. Toen Beeke een beroep aannam naar een grote gemeente vonden ze dat in Nederland maar niks, en waarschuwden/vermaanden ze de NRC voor het hebben van ambtsdragers met een gebroken huwelijk. Ondertussen behoorde deze dominee tot de linkerflank (al zou je dit in Nederland gewoon het midden noemen). Onrust en roddels ontstonden en door een opeenstapeling van vele factoren ontstond er een scheuring.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door Erasmiaan »

Curatorium schreef:
Luther schreef: Voorts: volgens de officiële berichten is de scheuring voortgekomen uit de echtscheiding van dr. Beeke. (Natuurlijk wist iedereen dat er meer aan de hand is, maar officieel (Saambinder, RD) werd daarvan geen verantwoording afgelegd.
Hoho, deze scheiding heeft wel de hoofdrol gespeelt. De NRC heeft Beeke eerst gesteund, omdat ze vonden dat de scheiding niet zijn schuld was. Toen Beeke een beroep aannam naar een grote gemeente vonden ze dat in Nederland maar niks, en waarschuwden/vermaanden ze de NRC voor het hebben van ambtsdragers met een gebroken huwelijk. Ondertussen behoorde deze dominee tot de linkerflank (al zou je dit in Nederland gewoon het midden noemen). Onrust en roddels ontstonden en door een opeenstapeling van vele factoren ontstond er een scheuring.
Als ik ds. C. Vogelaar en wijlen ds. Spaans over deze scheuring hoorde kreeg ik toch een andere indruk.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door Curatorium »

Ik heb ds. Beeke een aantal zondagen gehoord, voor de scheuring, toen ik bij familie was (waarvan er overigens een aantal ook HRC zijn geworden) en ik kan je zeggen dat hij in Nederland echt niet tot de linkerflank zou hebben behoort, en zijn prediking hier geen enkele problemen zou hebben opgeleverd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Ik heb ds. Beeke een aantal zondagen gehoord, voor de scheuring, toen ik bij familie was (waarvan er overigens een aantal ook HRC zijn geworden) en ik kan je zeggen dat hij in Nederland echt niet tot de linkerflank zou hebben behoort, en zijn prediking hier geen enkele problemen zou hebben opgeleverd.
Preekt ds. Beeke ook in het Nederlands? Ik heb namelijk nooit een volledige preek van hem
gehoord. Die zou ik best een willen horen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Curatorium NRC 2013

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:Ik heb ds. Beeke een aantal zondagen gehoord, voor de scheuring, toen ik bij familie was (waarvan er overigens een aantal ook HRC zijn geworden) en ik kan je zeggen dat hij in Nederland echt niet tot de linkerflank zou hebben behoort, en zijn prediking hier geen enkele problemen zou hebben opgeleverd.
Preekt ds. Beeke ook in het Nederlands? Ik heb namelijk nooit een volledige preek van hem
gehoord. Die zou ik best een willen horen...
Hij heeft afgelopen jaar nog een 'toernee' door Nederland gemaakt. Toen preekte hij niet, maar gaf hij lezingen over opvoeden e.d. n.a.v. zijn nieuwe (prachtige!) boek. Er is dacht ik wel vaak een tolk (wat ik persoonlijk niet zo prettig vind luisteren).
Zie o.a. dit topic. http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ke#p596576
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie