Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:
-DIA- schreef:
Nee ik wou alleen maar zeggen dat ze nu niet teveel kan en mag zeggen.
Voor de duidelijkheid: Laten we haar dan een goede bekende noemen.
En dan mogen er toch wel eens geestelijke banden vallen tussen een oude
vrouw en een wat jongere heer.
pffffft......nou nou.......tjonge, tjonge.....
Lieve vriend,
wat denkt u nu?
Ik ben wel benieuwd want de
vreemdste gedachten
kunnen soms post vatten.
Vooral omtrent zwakke mensen
die een men graag als
schietschijf gebruikt....
Die niet altijd een
weerwoord hebben.

Soms noemt men dat ook wel eens
met een deftig woord pesten.
Weet, dat ik meerdere malen
op het punt heb gestaan
dit forum te verlaten,
maar ja, alleen thuis zitten
is ook niks,
je moet soms een beetje
aanspraak hebben.

De praktijk en levenservaring
heeft me veel geleerd...
Laat me schatten:
U bent een jongeheer
van omtrent
30 á 40 jaren.
Deze "jonge heer" heeft al
6 kruisjes gehad...
En daarbij,
veel tegenheden te ervaren
maakt je milder
omtrent je naaste.

Soms krijg ik de indruk dat
mijn boodschap niet 'landt'...
Of te duidelijk landt...
(even nadenken misschien?)
Ploegen op rotsen
of spreken tegen doven,
of goed bedoelde woorden
die soms met een
nauwelijks verholen vijandschap,
of wantrouwnd
beantwoord worden.
Maar het lijkt de tijd te zijn
dat christelijke
naastenliefde
wordt meer en meer gemist
in een steeds killer
en kouder
wordende samenleving.
Ook respect voor ouderen
wordt minder
en minder.

De dominee
drukt het wel eens zo uit:
Mensen, we kunnen elkaar
zo makkelijk
verloren laten gaan.
En ik weet het,
als je naaste op je hart wordt
gebonden
wekt dat vaak meer onbegrip
dan dat men het waardeert.

Sorry beste mensen,
het moest er even uit.
Want na al die jaren venijnige
of subtiele,
of openlijke spot,
zou ik het misschien
voor deze ene keer
nog een keertje
mogen opmerken?

Ik zeg het niet om mijzelf
te verdedigen,
maar om
een plekje te mogen vinden
waar ik het orthodox
christelijke gedachtengoed
soms eens mag ventileren.
Of mag dat niet meer?
Ik hoop op een weinig begrip.

Beste mensen,
ik heb geen kwaad met jullie voor,
integendeel...
en ik kan gerust zeggen
dat ik hier niet één vijand heb.
Daarom voor deze ene keer:
Zou u,
al was het maar voor één maandje,
al die pesterijtjes eens willen
stoppen?

Want vele
van dergelijke kleine steekjes
en steken,
en dat lange tijd,
doen wat een druppel water
ook kan doen op een rotssteen.
Het heeft een enorme impact,
een kracht die we niet moeten
onderschatten.

En weet,
dat ik dit niet voor mijn plezier zeg,
en ook niet om medeforummers
te kwetsen,
die vaak,
daar ben ik ook wel van overthuigd,
het onwetend doen.
Beste DIA,
Goed om uw hart te luchten.
Het is echter ook de realiteit dat we op dit forum
met verschillende meningen van gedachten wisselen.
Iedereen heeft zijn/haar mening (natuurlijk wel binnen het kader van de forumregels.).
Een tip voor een ieder:
- Probeert u zich te verplaatsen in de gedachtengang van de ander.
- Voorkom selectief lezen.
- En: geef elkeer eens een complimentje :)
Wij zullen ons best doen... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:
- En: geef elkeer eens een complimentje :)
Voor mij ben jij één van de meest waardevolle forummers!
Maar dat had ik je al eerder gezegd ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door SecorDabar »

Mara schreef:
SecorDabar schreef:
- En: geef elkeer eens een complimentje :)
Voor mij ben jij één van de meest waardevolle forummers!
Maar dat had ik je al eerder gezegd ;)
Bedankt voor dit complimentje ! ;)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door Jo-Ann »

Eppo Gremdaat schreef: N.B. Lezenswaard is natuurlijk het 2delig `standaardwerk`van John Mastenbroek `Zijn vuur- en haardstede`(geschiedenis van de Ger. Gem. Rotterdam Centrum) en `Van geslachte tot geslacht`1972-1997, 25 jaar Gereformeerde Gemeente Rotterdam-Alexanderpolder`.
.
Ben al jaren op zoek naar de boeken, maar is volgens mij echt nergens meer te krijgen. Heb ooit het eerste deel wel eens gelezen, maar idd erg lezenswaardig.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door Eppo Gremdaat »

Probeer het eens via de Theol. School of een goede refo-boekhandel. Jammergenoeg worden ze maar èèn keer uitgegeven.
Zo ook het boek over de Ger.Gem. Rdam Zuid. Oudl. Demper heeft (na verhuizing van de gemeente naar Barendrecht) een `tweede deel`geschreven.
reformator
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012, 19:50

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door reformator »

Eppo Gremdaat schreef:Toen het kerkgebouw van de Ger. Gemeente Rotterdam West aan de Willem van Zuylenstraat/Schiedamseweg in 1956 practisch gereed was stapte de predikant van die gemeente alsnog met een groot deel van zijn gemeente naar het nieuwe kerkverband Gereformeerde Gemeente in Nederland (ontstaan in 1953) en de `rest-gemeente`met een nog af te bouwen gebouw en een rest-schuld (bouwkosten) achterlatend. Dat is de andere kant van het verhaal. Het gebouw aan de Rauwenhoffstraat - waar dus de aanvankelijk de Ger.Gem.Rotterdam West gehuisvest was - is later overgegaan naar de GGiN toen het nieuwe kerkgebouw aan de Willem van Zuylenstraat gereed was gekomen. Doordat de gemeente in Rotterdam West door de ontvolking en de komst van de nieuwe Nederlanders gedecimeerd was is deze gemeente opgeheven en het kerkgebouw gesloopt.

De Gereformeerde Gemeente Rotterdam Centrum is thans ook gedecimeerd tot een `rest-gemeente`. Verhuizingen van veel gemeenteleden naar de omliggende plaatsen (Capelle, Krimpen e.a. veroorzaakten e.e.a. zoals bekend).
Tot 1972 (toen de Koninginnekerk - op loopafstand van de `Boezemsingelkerk`gelegen - zag het op zondagmorgen en -middag figuurlijk zwart van de kerkgangers en je hoorde van verre het getingeltangel (Boezemsingelkerk)en de zware bourdon van de Koninginnekerk.

Typisch trouwens dat de kerk van de Ger. Gemeenten practisch nooit een naam droegen: Typisch gereformeerd :fi om ze de naam te geven van de straat waaraan ze gelegen waren.

De GGiN Rotterdam Centrum heeft nooit een eigen kerkgebouw gehad. Deze gemeente huurde een zaal in het Wijkgebouw `De Samaritaan`aan de Linker Rottekade, vanwaar uit ook de bekende evangeliste Miep Haayer (van de Stichting de Reddingboot) werkte. `De Samaritaan` is thans gesloopt en de naam leeft voort in de wijkgemeente met die naam wier werkterrein nu een deel van de hervormde gemeente Rotterdam Centrum (o.a. wijken Bergpolder en Blijdorp) omvat.

De Gereformeerde Gemeente Rotterdam Zuid aan het Mijnsheerenplein (waar illustere voorgangers als o.m. Di Lamain, de Blois, Schipaanboord, van Dam verbonden waren) heeft het kerkgebouw aan het Mijnsheerenplein verkocht aan de Victory Outreach gemeenschap en de gemeente is in zijn geheel verhuisd naar Barendrecht en heeft daar een nieuw kerkgebouw in gebruik genomen.

De Gereformeerde Nieuwe Oosterkerk is al een aantal jaren eigendom van de Pinkstergemeente `Kom en Zie`.

N.B. Lezenswaard is natuurlijk het 2delig `standaardwerk`van John Mastenbroek `Zijn vuur- en haardstede`(geschiedenis van de Ger. Gem. Rotterdam Centrum) en `Van geslachte tot geslacht`1972-1997, 25 jaar Gereformeerde Gemeente Rotterdam-Alexanderpolder`.
Ouderling C. Demper schreef over het ontstaan van de gemeente Rotterdam Zuid `Een haven in een havenstad`(1894-2004) met een `aanvulling` getiteld `Eeuw uit eeuw in`.
Of een en ander allemaal nog verkrijgbaar is (nieuw of 2e hands) is een interessante vraag. De boeken zijn velelal in beperkte oplagen uitgegeven. Via de diverse kerkeraden zal e.e.a. nog wel te koop zijn.

Zoals in de grote steden (maar ook in de middelgrote en de kleine gemeenten) gaat het kerkbezoek erg achteruit. Daarom is het goede de geschiedenis te kennen en te raadplegen.
Als oud Rotterdammer interesseer ik met voor de plaatselijke kerkgeschiedenis. Wellicht plaats ik - als er belangstelling voor is - wat stukjes `kerkhistorie`.
Bedankt voor je reactie! Ben zeker belangstellend, en ik zie dat dat er meer zijn. Dus alle informatie is welkom!

Mvg, Reformator
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door RotterS »

Eppo Gremdaat schreef: De Gereformeerde Gemeente Rotterdam Zuid aan het Mijnsheerenplein (waar illustere voorgangers als o.m. Di Lamain, de Blois, Schipaanboord, van Dam verbonden waren) heeft het kerkgebouw aan het Mijnsheerenplein verkocht aan de Victory Outreach gemeenschap en de gemeente is in zijn geheel verhuisd naar Barendrecht en heeft daar een nieuw kerkgebouw in gebruik genomen.

De Gereformeerde Nieuwe Oosterkerk is al een aantal jaren eigendom van de Pinkstergemeente `Kom en Zie`.

N.B. Lezenswaard is natuurlijk het 2delig `standaardwerk`van John Mastenbroek `Zijn vuur- en haardstede`(geschiedenis van de Ger. Gem. Rotterdam Centrum) en `Van geslachte tot geslacht`1972-1997, 25 jaar Gereformeerde Gemeente Rotterdam-Alexanderpolder`.
Ouderling C. Demper schreef over het ontstaan van de gemeente Rotterdam Zuid `Een haven in een havenstad`(1894-2004) met een `aanvulling` getiteld `Eeuw uit eeuw in`.
Of een en ander allemaal nog verkrijgbaar is (nieuw of 2e hands) is een interessante vraag. De boeken zijn velelal in beperkte oplagen uitgegeven. Via de diverse kerkeraden zal e.e.a. nog wel te koop zijn.

Zoals in de grote steden (maar ook in de middelgrote en de kleine gemeenten) gaat het kerkbezoek erg achteruit. Daarom is het goede de geschiedenis te kennen en te raadplegen.
Als oud Rotterdammer interesseer ik met voor de plaatselijke kerkgeschiedenis. Wellicht plaats ik - als er belangstelling voor is - wat stukjes `kerkhistorie`.
@Eppo: gaat het kerkbezoek in Rotterdam nog steeds achteruit? En is de opmerking 'erg' wel op zijn plaats? Als ik zie dat in 2012 3 van de 4 Rotterdamse GG's zijn gegroeid (nee, het compenseert Centrum niet), GG-IJsselmonde in de afgelopen drie jaar flink jonger is geworden, er weer meer mensen (ook jonge gezinnen) kiezen voor de stad en er ook nieuwe, voor ons als GG-gezindte moeilijk waarneembare, kerken ontstaan dan denk ik dat stellen dat het kerk bezoek ERG achteruitgaat niet reeël is.

Als ik er over nadenk dan heb ik het idee dat qua kerkbezoek de bodem zo ongeveer bereikt is en er dus geen grote daling meer plaats zal vinden. Ter illustratie: ik kreeg pas in mijn brievenbus een foldertje van een kerkgenootschap dat opereert vanuit een plaatselijk eethuis. Was verbaasd, maar blijkbaar is het eethuis 'de tent' van waaruit de kerk wordt opgezet.

Hoe het staat met de papieren leden weet ik niet, dat daar nog een kaalslag kan plaatsvinden, is goed mogelijk.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik woon als geruime tijd niet meer in de omgeving van Rotterdam en zelfs niet meer in Nederland (sinds begin 2007). Via krant en internet blijf ik dagelijks op de hoogte. Ook -via de moderne technieken - doe ik nog wat werk voor mijn oude kantoor en verneem zo nog wel eens wat.
De (hervormde) Wijkgemeente `De Samaritaan`klimt ook weer uit het dal en de vacature (ds H.G. de Graaff) is vervuld. De nieuwe predikant doet binnen niet al te lange tijd zijn intree.
Dat de Ger. Gemeente IJsselmonde groeiend is, komt wellicht door de nieuwbouw.
reformator
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012, 19:50

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door reformator »

Eppo Gremdaat schreef:Ik woon als geruime tijd niet meer in de omgeving van Rotterdam en zelfs niet meer in Nederland (sinds begin 2007). Via krant en internet blijf ik dagelijks op de hoogte. Ook -via de moderne technieken - doe ik nog wat werk voor mijn oude kantoor en verneem zo nog wel eens wat.
De (hervormde) Wijkgemeente `De Samaritaan`klimt ook weer uit het dal en de vacature (ds H.G. de Graaff) is vervuld. De nieuwe predikant doet binnen niet al te lange tijd zijn intree.
Dat de Ger. Gemeente IJsselmonde groeiend is, komt wellicht door de nieuwbouw.
Ok, interessant! Dus er lijkt een stijgende lijn in de kerkgang in Rotterdam te komen?! Of laatste stuiptrekking voor het einde?
Hoewel van de ger. gem ging ik voorheen wel eens op zondagmiddag naar de herv. gem. Delfshaven omdat er in onze eigen gemeente weer leesdienst was. Zat voor een PKN best vol voor 's middags, en best nog te doen voor deze "lichte" refo. Rotterdam is zo verloren no og niet ;-)
reformator
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012, 19:50

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door reformator »

RotterS schreef:
Eppo Gremdaat schreef: De Gereformeerde Gemeente Rotterdam Zuid aan het Mijnsheerenplein (waar illustere voorgangers als o.m. Di Lamain, de Blois, Schipaanboord, van Dam verbonden waren) heeft het kerkgebouw aan het Mijnsheerenplein verkocht aan de Victory Outreach gemeenschap en de gemeente is in zijn geheel verhuisd naar Barendrecht en heeft daar een nieuw kerkgebouw in gebruik genomen.

De Gereformeerde Nieuwe Oosterkerk is al een aantal jaren eigendom van de Pinkstergemeente `Kom en Zie`.

N.B. Lezenswaard is natuurlijk het 2delig `standaardwerk`van John Mastenbroek `Zijn vuur- en haardstede`(geschiedenis van de Ger. Gem. Rotterdam Centrum) en `Van geslachte tot geslacht`1972-1997, 25 jaar Gereformeerde Gemeente Rotterdam-Alexanderpolder`.
Ouderling C. Demper schreef over het ontstaan van de gemeente Rotterdam Zuid `Een haven in een havenstad`(1894-2004) met een `aanvulling` getiteld `Eeuw uit eeuw in`.
Of een en ander allemaal nog verkrijgbaar is (nieuw of 2e hands) is een interessante vraag. De boeken zijn velelal in beperkte oplagen uitgegeven. Via de diverse kerkeraden zal e.e.a. nog wel te koop zijn.

Zoals in de grote steden (maar ook in de middelgrote en de kleine gemeenten) gaat het kerkbezoek erg achteruit. Daarom is het goede de geschiedenis te kennen en te raadplegen.
Als oud Rotterdammer interesseer ik met voor de plaatselijke kerkgeschiedenis. Wellicht plaats ik - als er belangstelling voor is - wat stukjes `kerkhistorie`.
@Eppo: gaat het kerkbezoek in Rotterdam nog steeds achteruit? En is de opmerking 'erg' wel op zijn plaats? Als ik zie dat in 2012 3 van de 4 Rotterdamse GG's zijn gegroeid (nee, het compenseert Centrum niet), GG-IJsselmonde in de afgelopen drie jaar flink jonger is geworden, er weer meer mensen (ook jonge gezinnen) kiezen voor de stad en er ook nieuwe, voor ons als GG-gezindte moeilijk waarneembare, kerken ontstaan dan denk ik dat stellen dat het kerk bezoek ERG achteruitgaat niet reeël is.

Als ik er over nadenk dan heb ik het idee dat qua kerkbezoek de bodem zo ongeveer bereikt is en er dus geen grote daling meer plaats zal vinden. Ter illustratie: ik kreeg pas in mijn brievenbus een foldertje van een kerkgenootschap dat opereert vanuit een plaatselijk eethuis. Was verbaasd, maar blijkbaar is het eethuis 'de tent' van waaruit de kerk wordt opgezet.

Hoe het staat met de papieren leden weet ik niet, dat daar nog een kaalslag kan plaatsvinden, is goed mogelijk.
Ik denk dat het in Rotterdam ook niet veel meer kan dalen, het absolute minimum met circa 1000 ger. gemmers moet toch wel bereikt zijn? Ger. Gem. in Ned. helemaal weg. Nog een enkele GKV, Chr Geref. en een paar herv. gem's.

http://gergeminfo.nl/nederland/gemeente ... am-centrum
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door Curatorium »

De GG in R'dam Zuidwijk is een langzaam groeiende gemeente met steeds meer jeugd en studenten.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door helma »

reformator schreef: Hoewel van de ger. gem ging ik voorheen wel eens op zondagmiddag naar de herv. gem. Delfshaven omdat er in onze eigen gemeente weer leesdienst was. Zat voor een PKN best vol voor 's middags, en best nog te doen voor deze "lichte" refo. Rotterdam is zo verloren no og niet ;-)
Daar ben ik ook wel eens geweest en dat viel inderdaad mee.
De kerk zat toen ook helemaal vol. Gemiddelde leeftijd niet hoog, denk ik.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door vlinder »

Curatorium schreef:De GG in R'dam Zuidwijk is een langzaam groeiende gemeente met steeds meer jeugd en studenten.
Klopt. Volgens mi is 80% import van studerenden.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ger. Gem. in Ned. Rotterdam

Bericht door refo »

reformator schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Ik woon als geruime tijd niet meer in de omgeving van Rotterdam en zelfs niet meer in Nederland (sinds begin 2007). Via krant en internet blijf ik dagelijks op de hoogte. Ook -via de moderne technieken - doe ik nog wat werk voor mijn oude kantoor en verneem zo nog wel eens wat.
De (hervormde) Wijkgemeente `De Samaritaan`klimt ook weer uit het dal en de vacature (ds H.G. de Graaff) is vervuld. De nieuwe predikant doet binnen niet al te lange tijd zijn intree.
Dat de Ger. Gemeente IJsselmonde groeiend is, komt wellicht door de nieuwbouw.
Ok, interessant! Dus er lijkt een stijgende lijn in de kerkgang in Rotterdam te komen?! Of laatste stuiptrekking voor het einde?
Hoewel van de ger. gem ging ik voorheen wel eens op zondagmiddag naar de herv. gem. Delfshaven omdat er in onze eigen gemeente weer leesdienst was. Zat voor een PKN best vol voor 's middags, en best nog te doen voor deze "lichte" refo. Rotterdam is zo verloren no og niet ;-)
Idem Jacobikerk in Utrecht
Plaats reactie