Ik bedoelde de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten aan de Boezemsingel in Rotterdam. Daar dus.Zita schreef:Theologie op de universiteit bevat geen vak logopedie.-DIA- schreef:
Logopedie kom beslist wel aan de orde, zeker in bepaalde gevallen. Een nabije, doch reeds enige jaren overleden kennis heeft zelf logopedielessen gegeven, en daar waren studenten van de Theologische School onder. Of het verplicht was, dat weet ik niet. Het zou anders niet verkeerd zijn.
De theologische school is geen universiteit.
Afscheid en intrede
Re: Afscheid en intrede
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Afscheid en intrede
Wat heeft dit te maken met afscheid en intrede? Kan dit allemaal in een apart topic.Jongere schreef:Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over je predikant. Ik voel geen enkele behoefte om hier de preekstijl van predikanten te gaan recenseren. Maar in reactie op CvdW gaf ik aan dat de retorica zeker een plaats heeft in de theologische opleiding van de GG.-DIA- schreef:Jongere schreef:De aandacht voor een nuchtere preekstijl met normaal stemgebruik maakt al vele jaren deel uit van de opleiding aan de theologische school. Ik doel dan even op de GG, ik neem aan dat dit in andere kerken ook zo is.CvdW schreef:Wellicht moet er wat (meer) aandacht komen voor een stukje retroriek (positieve zin).
Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
Vergeet niet dat ds. v. D. (daar gaat het over denk ik) een jaar korter aan de TS heeft gestudeerd, omdat hij al Universitair theologisch geschoold was. Blijkbaar was dat dan aan de universiteit ook iets waar men geen aandacht aan heeft gegeven? Ik denk ook dat ernst in de stem hoorbaar is als je over zaken van leven of dood spreekt. Ernst kan ook wel eens voor oud worden aangehoord, als men op de klank afgaat.
Atze
Re: Afscheid en intrede
We moeten ook niet vallen over welsprekendheid of geen sprekersgaven hebben. Het gaat hier over Afscheid en Intrede, en dan gaat het om:astroguy schreef:Wat heeft dit te maken met afscheid en intrede? Kan dit allemaal in een apart topic.Jongere schreef:Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over je predikant. Ik voel geen enkele behoefte om hier de preekstijl van predikanten te gaan recenseren. Maar in reactie op CvdW gaf ik aan dat de retorica zeker een plaats heeft in de theologische opleiding van de GG.-DIA- schreef:
Vergeet niet dat ds. v. D. (daar gaat het over denk ik) een jaar korter aan de TS heeft gestudeerd, omdat hij al Universitair theologisch geschoold was. Blijkbaar was dat dan aan de universiteit ook iets waar men geen aandacht aan heeft gegeven? Ik denk ook dat ernst in de stem hoorbaar is als je over zaken van leven of dood spreekt. Ernst kan ook wel eens voor oud worden aangehoord, als men op de klank afgaat.
a. de predikant krijgt een beroep en neemt het aan of meent te moeten bedanken.
b. in geval dat de predikant het beroep aanneemt zal hij afscheid moeten preken en intrede moeten doen. Daarbij kan hij niets als hij geen stem heeft. Dat is nergens aan de orde.
Vallen over een preektoon of gebrek aan welsprekendheid past hier niet. Het gaat immers niet om de mensenstem maar als daar de Stem van God in vernomen mag worden dan geloof ik vast en zeker dat men zelfs een predikant met een spraakgebrek gaat beluisteren, en dat het spraakgebrek in dat geval totaal niet gehoord wordt. Dergelijke opmerking zijn ook meer 'kittelachtig' dan dat ze stichtelijk zijn. Dat denk ik tenminste, als dat mag?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Afscheid en intrede
Ik vraag u allen vriendelijk doch dringend weer on-topic verder te gaan.
Re: Afscheid en intrede
ds. Roos schreef er pas ook iets over; hij citeerde n.a.v. spreektonen in de eredienst (en dan voornamelijk het gebed), ds. John Newton:CvdW schreef:Wellicht moet er wat (meer) aandacht komen voor een stukje retroriek (positieve zin).
Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
Het Reformatorisch Dagblad van 2 juli 2017 nam dit over uit De Wachter Sions.
De Engelse predikant John Newton, dichter van het lied ”Amazing Grace”, schreef tal van brieven. In een daarvan gaat het over het openbare gebed. „De wijze raad die hij hierin geeft, is voor ons allen een les”, aldus ds. J. Roos in De Wachter Sions (orgaan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland).
Ds. John Newton schreef:„De voornaamste fout van sommige goede gebeden is dat ze te lang zijn. Dit is vaak te wijten aan overbodige uitweidingen over allerlei omstandigheden, en aan herhalingen.
Er zijn zonder twijfel gelegenheden dat we gezegend worden met een bijzondere vrijmoedigheid in het gebed, waardoor we worstelen en nauwelijks op kunnen houden. Maar ik geloof dat het ook gebeurt dat we de tijd rekken tot grote lengte, juist wanneer we het minst te zeggen hebben.
De gebeden van sommige goede mannen zijn meer preken dan gebeden. Zij verwoorden wat de Heere tot de mensen te zeggen heeft, in plaats van de begeerten van de mensen tot God te uiten. Dit kan nauwelijks bidden genoemd worden.
Het gebed dient bondig te zijn, en dient te bestaan uit zuchten van belijdenis, smeking of lofprijzing. Het dient niet alleen Schriftuurlijk, maar ook bevindelijk te zijn: een eenvoudige, onvoorbereide uiting van de behoeften en gevoelens van de ziel.
De ingestudeerde aanspraken waarmee sommigen de Troon der Genade naderen, doen ons denken aan de komst van een vreemdeling aan de deur van een belangrijk man: hij klopt en wacht, laat zijn naam weten, en vertoont veel ceremonieel voordat hij toegang verkrijgt; terwijl een kind van de familie zonder enig ceremonieel naar binnen gaat wanneer hij wil, omdat hij weet dat hij thuis is.
Het is waar, we moeten altijd tot God naderen met een grote mate van vernedering van geest en een gevoel van onze onwaardigheid. Maar dit besef wordt niet altijd het best verwekt door een hoogdravende opsomming van de Namen en titels van God.
We moeten ons ervoor wachten de Naam van de gezegende God, eventueel met toevoegingen als verheven, roemrijk, heilig, almachtig, te veel te gebruiken.
Zeer luid spreken in het gebed is verkeerd. Het kan schijnen alsof het wijst op een grote mate van ernst en aandoening van het hart, maar is vaak vreemd vuur.
Te zacht spreken is ook niet goed: het vermoeit de hoorders en zorgt ervoor dat de aandacht verslapt.
Sommige mensen gebruiken een toon in het gebed die zozeer afwijkt van hun normale wijze van spreken, dat hun beste vrienden hun niet aan hun stem zouden herkennen. Soms verandert de toon enkele malen, zodat we zouden denken dat er twee of drie verschillende mensen aan het bidden zijn.
Daarentegen zijn er ook die wel hun natuurlijke stem gebruiken, maar spreken alsof het over alledaagse zaken gaat. Wanneer iemand een pleidooi voert voor zijn leven, of de koning bedankt voor een verleend pardon, zou alleen al aan de toon te horen moeten zijn dat men niet over alledaagse zaken spreekt.
Wanneer we spreken tot de Koning der koningen, zou het bedenken van Zijn heerlijkheid en onze zondigheid ons moeten brengen tot ernst en eerbied, zodat wij niet tot Hem spreken alsof Hij een van ons is.”
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Re: Afscheid en intrede
Handig! als je al weet wat er op 2 juli 2017 in het rd staat
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Afscheid en intrede
Overgenomen uit de Wachter Sions van de week daarnaOrchidee schreef:Handig! als je al weet wat er op 2 juli 2017 in het rd staat
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Afscheid en intrede
Dank voor het posten!DGG schreef:ds. Roos schreef er pas ook iets over; hij citeerde n.a.v. spreektonen in de eredienst (en dan voornamelijk het gebed), ds. John Newton:CvdW schreef:Wellicht moet er wat (meer) aandacht komen voor een stukje retroriek (positieve zin).
Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
Het Reformatorisch Dagblad van 2 juli 2017 nam dit over uit De Wachter Sions.
De Engelse predikant John Newton, dichter van het lied ”Amazing Grace”, schreef tal van brieven. In een daarvan gaat het over het openbare gebed. „De wijze raad die hij hierin geeft, is voor ons allen een les”, aldus ds. J. Roos in De Wachter Sions (orgaan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland).Ds. John Newton schreef:„De voornaamste fout van sommige goede gebeden is dat ze te lang zijn. Dit is vaak te wijten aan overbodige uitweidingen over allerlei omstandigheden, en aan herhalingen.
Er zijn zonder twijfel gelegenheden dat we gezegend worden met een bijzondere vrijmoedigheid in het gebed, waardoor we worstelen en nauwelijks op kunnen houden. Maar ik geloof dat het ook gebeurt dat we de tijd rekken tot grote lengte, juist wanneer we het minst te zeggen hebben.
De gebeden van sommige goede mannen zijn meer preken dan gebeden. Zij verwoorden wat de Heere tot de mensen te zeggen heeft, in plaats van de begeerten van de mensen tot God te uiten. Dit kan nauwelijks bidden genoemd worden.
Het gebed dient bondig te zijn, en dient te bestaan uit zuchten van belijdenis, smeking of lofprijzing. Het dient niet alleen Schriftuurlijk, maar ook bevindelijk te zijn: een eenvoudige, onvoorbereide uiting van de behoeften en gevoelens van de ziel.
De ingestudeerde aanspraken waarmee sommigen de Troon der Genade naderen, doen ons denken aan de komst van een vreemdeling aan de deur van een belangrijk man: hij klopt en wacht, laat zijn naam weten, en vertoont veel ceremonieel voordat hij toegang verkrijgt; terwijl een kind van de familie zonder enig ceremonieel naar binnen gaat wanneer hij wil, omdat hij weet dat hij thuis is.
Het is waar, we moeten altijd tot God naderen met een grote mate van vernedering van geest en een gevoel van onze onwaardigheid. Maar dit besef wordt niet altijd het best verwekt door een hoogdravende opsomming van de Namen en titels van God.
We moeten ons ervoor wachten de Naam van de gezegende God, eventueel met toevoegingen als verheven, roemrijk, heilig, almachtig, te veel te gebruiken.
Zeer luid spreken in het gebed is verkeerd. Het kan schijnen alsof het wijst op een grote mate van ernst en aandoening van het hart, maar is vaak vreemd vuur.
Te zacht spreken is ook niet goed: het vermoeit de hoorders en zorgt ervoor dat de aandacht verslapt.
Sommige mensen gebruiken een toon in het gebed die zozeer afwijkt van hun normale wijze van spreken, dat hun beste vrienden hun niet aan hun stem zouden herkennen. Soms verandert de toon enkele malen, zodat we zouden denken dat er twee of drie verschillende mensen aan het bidden zijn.
Daarentegen zijn er ook die wel hun natuurlijke stem gebruiken, maar spreken alsof het over alledaagse zaken gaat. Wanneer iemand een pleidooi voert voor zijn leven, of de koning bedankt voor een verleend pardon, zou alleen al aan de toon te horen moeten zijn dat men niet over alledaagse zaken spreekt.
Wanneer we spreken tot de Koning der koningen, zou het bedenken van Zijn heerlijkheid en onze zondigheid ons moeten brengen tot ernst en eerbied, zodat wij niet tot Hem spreken alsof Hij een van ons is.”
Re: Afscheid en intrede
Het gaat niet specifiek over ds. van Dieren, maar in het algemeen.-DIA- schreef:Vergeet niet dat ds. v. D. (daar gaat het over denk ik) een jaar korter aan de TS heeft gestudeerd, omdat hij al Universitair theologisch geschoold was. Blijkbaar was dat dan aan de universiteit ook iets waar men geen aandacht aan heeft gegeven? Ik denk ook dat ernst in de stem hoorbaar is als je over zaken van leven of dood spreekt. Ernst kan ook wel eens voor oud worden aangehoord, als men op de klank afgaat.Jongere schreef:De aandacht voor een nuchtere preekstijl met normaal stemgebruik maakt al vele jaren deel uit van de opleiding aan de theologische school. Ik doel dan even op de GG, ik neem aan dat dit in andere kerken ook zo is.CvdW schreef:Wellicht moet er wat (meer) aandacht komen voor een stukje retroriek (positieve zin).
Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
Op de universiteit is er wel aandacht voor retorica. Ik weet alleen niet of dit een keuzevak is.
Wat er wordt bedoeld met de laatste twee zinnen begrijp ik niet.
Re: Afscheid en intrede
Een ernstig bewogen woord kan wel eens overkomen als ouderwets. Ik weet dat niet echt, maar het was ook een suggestie, zoals mij die wel voor komt. Als men soms merkt dat men zich afzet tegen een ernstige preek met de woorden dat "de taal verouderd is". Dan mist de boodschap doel, men hoort het niet, men schijnt dan alleen de oude taal te hebben waargenomen.CvdW schreef:Het gaat niet specifiek over ds. van Dieren, maar in het algemeen.-DIA- schreef:Vergeet niet dat ds. v. D. (daar gaat het over denk ik) een jaar korter aan de TS heeft gestudeerd, omdat hij al Universitair theologisch geschoold was. Blijkbaar was dat dan aan de universiteit ook iets waar men geen aandacht aan heeft gegeven? Ik denk ook dat ernst in de stem hoorbaar is als je over zaken van leven of dood spreekt. Ernst kan ook wel eens voor oud worden aangehoord, als men op de klank afgaat.Jongere schreef:De aandacht voor een nuchtere preekstijl met normaal stemgebruik maakt al vele jaren deel uit van de opleiding aan de theologische school. Ik doel dan even op de GG, ik neem aan dat dit in andere kerken ook zo is.CvdW schreef:Wellicht moet er wat (meer) aandacht komen voor een stukje retroriek (positieve zin).
Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
Op de universiteit is er wel aandacht voor retorica. Ik weet alleen niet of dit een keuzevak is.
Wat er wordt bedoeld met de laatste twee zinnen begrijp ik niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Afscheid en intrede
Ik zal het persoonlijk houden.-DIA- schreef:We moeten ook niet vallen over welsprekendheid of geen sprekersgaven hebben. Het gaat hier over Afscheid en Intrede, en dan gaat het om:astroguy schreef:Wat heeft dit te maken met afscheid en intrede? Kan dit allemaal in een apart topic.Jongere schreef:Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over je predikant. Ik voel geen enkele behoefte om hier de preekstijl van predikanten te gaan recenseren. Maar in reactie op CvdW gaf ik aan dat de retorica zeker een plaats heeft in de theologische opleiding van de GG.-DIA- schreef:
Vergeet niet dat ds. v. D. (daar gaat het over denk ik) een jaar korter aan de TS heeft gestudeerd, omdat hij al Universitair theologisch geschoold was. Blijkbaar was dat dan aan de universiteit ook iets waar men geen aandacht aan heeft gegeven? Ik denk ook dat ernst in de stem hoorbaar is als je over zaken van leven of dood spreekt. Ernst kan ook wel eens voor oud worden aangehoord, als men op de klank afgaat.
a. de predikant krijgt een beroep en neemt het aan of meent te moeten bedanken.
b. in geval dat de predikant het beroep aanneemt zal hij afscheid moeten preken en intrede moeten doen. Daarbij kan hij niets als hij geen stem heeft. Dat is nergens aan de orde.
Vallen over een preektoon of gebrek aan welsprekendheid past hier niet. Het gaat immers niet om de mensenstem maar als daar de Stem van God in vernomen mag worden dan geloof ik vast en zeker dat men zelfs een predikant met een spraakgebrek gaat beluisteren, en dat het spraakgebrek in dat geval totaal niet gehoord wordt. Dergelijke opmerking zijn ook meer 'kittelachtig' dan dat ze stichtelijk zijn. Dat denk ik tenminste, als dat mag?
Als ik naar de kerk wil ik een hoorbare stem horen (ligt misschien aan geluidsinstallatie), achter deze stem is Gods stem. Hoe zou de Heere Jezus gesproken hebben op aarde? Op een dreun? binnensmonds? Als een waterval? Laten we navolgers van zijn van onze Heere Jezus Christus, ook in deze.
Nu ga ik de kerk binnen en hoor een stuk geschiedenis uit de Bijbel en ga de kerk weer uit. In de Bijbel staat 'dwing ze om in te gaan', dit mis ik.
Re: Afscheid en intrede
Ik geloof dat het niet wijs is om meer vuile drab naar boven te halen. Er is inderdaad een groot gebrek aan eenvoudigCvdW schreef:
Ik zal het persoonlijk houden.
Als ik naar de kerk wil ik een hoorbare stem horen (ligt misschien aan geluidsinstallatie), achter deze stem is Gods stem. Hoe zou de Heere Jezus gesproken hebben op aarde? Op een dreun? binnensmonds? Als een waterval? Laten we navolgers van zijn van onze Heere Jezus Christus, ook in deze.
Nu ga ik de kerk binnen en hoor een stuk geschiedenis uit de Bijbel en ga de kerk weer uit. In de Bijbel staat 'dwing ze om in te gaan', dit mis ik.
en praktisch onderwijs. Hierbij wens ik het te laten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Afscheid en intrede
Het onderwijs is eenvoudig, er is behoefte aan Bijbels onderwijs, zoals de oudejaarsspreek.
Re: Afscheid en intrede
Ik hoop persoonlijk te reageren. Goed?CvdW schreef:Het onderwijs is eenvoudig, er is behoefte aan Bijbels onderwijs, zoals de oudejaarsspreek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Afscheid en intrede
Gemiste kans dus. Als de predikant normaal Nederlands had gesproken, zou de boodschap mogelijk wél zijn geland. Waarom dan praten alsof we in 1890 leven?-DIA- schreef: Als men soms merkt dat men zich afzet tegen een ernstige preek met de woorden dat "de taal verouderd is". Dan mist de boodschap doel, men hoort het niet, men schijnt dan alleen de oude taal te hebben waargenomen.
~~Soli Deo Gloria~~