Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Onbemind »

DDD schreef:
Onbemind schreef:
DDD schreef:Er blijven ongereformeerde dingen worden gezegd, in mijn ogen. En dat is inderdaad de moeite waard.
Ik vind de term ongegreformeerd best ver gaan. Aangezien het nog steeds gereformeerd is. Alleen misschien wat anders uitgedrukt dan er bedoelt wordt
Nee. Lijdelijkheid is ongereformeerd. Dat is misschien een beetje een stokpaardje van mij. Maar het gaat hier niet om de formuleringen alleen. Het gaat om de geest die daaruit spreekt.
Maar waar wordt dan expliciet van lijdelijkheid gesproken? Ik zie nergens dat Forummer de dingen overlaat aan Gods Soevereiniteit en zichzelf en/of kerkenraad buiten schot zet.

Zijn reactie is slechts een korte reactie waarin hij de nadruk legt op Gods besluit, echter als je gaat vragen aan Forummer of hij zichzelf daarbij buiten schot wil stellen (dus dat hij niet schuldig is aan iets wat hij doet omdat het toch al besloten ligt) Zal je naar mijn mening een andere reactie krijgen.

Daarom probeer een reactie goed te interpreteren en niet gelijk met beschuldigingen komen vanuit slechts een korte reactie.
Ignoti nulla cupido.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door GGBeroopingswerk »

Forummer schreef:
refo schreef:Allemaal mooi gepraat, maar zolang het gaat zoals nu is bidden niet zo nodig. Pas bij vrije verkiezingen of lot werpen kan God nog werken. Anders zijn we aangewezen op voorkeur van de kerkenraad.
Ik zou u inmiddels van het forum hebben gegooid. Gód regeert, door alle mensen heen, ook al zien wij het niet. Gebed is áltijd nodig, en hoe wij onze dingen ook organiseren, God regeert en wat Hij wil, zal gebeuren. Gebed is dus, nogmaals, altijd nodig. God werkt door alle voorkeuren en menselijke plannen heen.
Dat u dat niet erkent (of u bent het vergeten) is zeer, zeer dieptriest.
U ontkent hiermee het bestaan van God
Ik hoorde pas iets van een ouderling, dat wil ik graag doorgeven. In zijn gemeente wilde men uitbreiden met een diaken. Na wat heen en weer gepraat onderling kwam er een tweetal (X en Y) bovendrijven. De voorzitter keek nog één keer rond of iedereen akkoord was. Op dat moment zei een broeder die nog niets gezegd had: "Ik zou liever naam Z op het tweetal zien staan met Y samen." Zonder enige verdere discussie werden het Y en Z. Vervolgens werd Z (die dus niet op tweetal zou komen!) gekozen en die heeft zijn verkiezing aanvaard.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Ezen »

Als het ""zonder discussie"" gegaan is, goed. Maar ik hoop wel dat er gestemd is. Want over personen wordt schriftelijk gestemd ook op kerkeraad. En niet benoemd op persoonlijke voorkeuren.
Spitten en niet moe worden.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door CvdW »

Ezen schreef:Als het ""zonder discussie"" gegaan is, goed. Maar ik hoop wel dat er gestemd is. Want over personen wordt schriftelijk gestemd ook op kerkeraad. En niet benoemd op persoonlijke voorkeuren.
Mijn ervaring is anders. Daarom zit ik ook niet meer in de kerkenraad.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef:
Ezen schreef:Als het ""zonder discussie"" gegaan is, goed. Maar ik hoop wel dat er gestemd is. Want over personen wordt schriftelijk gestemd ook op kerkeraad. En niet benoemd op persoonlijke voorkeuren.
Mijn ervaring is anders. Daarom zit ik ook niet meer in de kerkenraad.
Jammer. Want dan heb je ook niet meer de mogelijkheid om misstanden (want dat is het) bij te sturen.
Online
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DDD »

Onbemind schreef:
DDD schreef:
Onbemind schreef:
DDD schreef:Er blijven ongereformeerde dingen worden gezegd, in mijn ogen. En dat is inderdaad de moeite waard.
Ik vind de term ongegreformeerd best ver gaan. Aangezien het nog steeds gereformeerd is. Alleen misschien wat anders uitgedrukt dan er bedoelt wordt
Nee. Lijdelijkheid is ongereformeerd. Dat is misschien een beetje een stokpaardje van mij. Maar het gaat hier niet om de formuleringen alleen. Het gaat om de geest die daaruit spreekt.
Maar waar wordt dan expliciet van lijdelijkheid gesproken? Ik zie nergens dat Forummer de dingen overlaat aan Gods Soevereiniteit en zichzelf en/of kerkenraad buiten schot zet.

Zijn reactie is slechts een korte reactie waarin hij de nadruk legt op Gods besluit, echter als je gaat vragen aan Forummer of hij zichzelf daarbij buiten schot wil stellen (dus dat hij niet schuldig is aan iets wat hij doet omdat het toch al besloten ligt) Zal je naar mijn mening een andere reactie krijgen.

Daarom probeer een reactie goed te interpreteren en niet gelijk met beschuldigingen komen vanuit slechts een korte reactie.
De reactie is inmiddels aangepast. Dat had je ook kunnen zien.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Onbemind »

DDD schreef:
Onbemind schreef:
DDD schreef:
Onbemind schreef: Ik vind de term ongegreformeerd best ver gaan. Aangezien het nog steeds gereformeerd is. Alleen misschien wat anders uitgedrukt dan er bedoelt wordt
Nee. Lijdelijkheid is ongereformeerd. Dat is misschien een beetje een stokpaardje van mij. Maar het gaat hier niet om de formuleringen alleen. Het gaat om de geest die daaruit spreekt.
Maar waar wordt dan expliciet van lijdelijkheid gesproken? Ik zie nergens dat Forummer de dingen overlaat aan Gods Soevereiniteit en zichzelf en/of kerkenraad buiten schot zet.

Zijn reactie is slechts een korte reactie waarin hij de nadruk legt op Gods besluit, echter als je gaat vragen aan Forummer of hij zichzelf daarbij buiten schot wil stellen (dus dat hij niet schuldig is aan iets wat hij doet omdat het toch al besloten ligt) Zal je naar mijn mening een andere reactie krijgen.

Daarom probeer een reactie goed te interpreteren en niet gelijk met beschuldigingen komen vanuit slechts een korte reactie.
De reactie is inmiddels aangepast. Dat had je ook kunnen zien.
Ging mij ook om de eerste opmerking van Forummer waarop jij reageerde. Het was een reactie on overdacht misschien, misschien iets verkeerd uitgedrukt echter niet bedoelt als de lijdelijkheid waarmee het nu verweten wordt.
Ignoti nulla cupido.
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door claus »

CURATORIUM ANNOUNCEMENT FOR THE CONGREGATIONS:
On Wednesday, May 25th, our Curatorium met once again in Grand Rapids. Since no one had requested a hearing with a Consistorial attest, there was also no opportunity to admit a new student into our Theological School this year. May the Lord bind this matter upon the hearts of many, to storm the throne of grace for the welfare of His Church. The Lord alone is able to care for the future of our denomination.
We are pleased to to announce that the Final Examinations of our theological students went very well. Student E. Maljaars was promoted to his fourth year of studies, Students G. Bron and J. Witvoet to their third, and Student H. de Leeuw to his second year. As well, Students Bron and Witvoet have been given permission to begin speaking an edifying word in the congregations. Let us not forget them in prayer continually, that the Lord may open His Word and endue them with His Spirit from on high.
We wish to thank the congregations at this time for the very generous support of the Theological School in the past year. Even though the expenses were high, the generous collections were higher still. May the Lord continue to incline the hearts in the year to come. The Lord humble us under His great goodness, which is surely undeserved. We commend the Curatorium, the instructors, and the students unto the throne of grace.
Sincerely, The Curatorium

Dit was daar voroaf al bekend. Iemand vroeg mij om de bron. Die mag/kan ik niet noemen, maar nu leest die iemand plus iedereen het bericht uit 'The Banner of Truth' ('De Saambinder' van de overzeese gemeenten).
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door -DIA- »

claus schreef:CURATORIUM ANNOUNCEMENT FOR THE CONGREGATIONS:
On Wednesday, May 25th, our Curatorium met once again in Grand Rapids. Since no one had requested a hearing with a Consistorial attest, there was also no opportunity to admit a new student into our Theological School this year. May the Lord bind this matter upon the hearts of many, to storm the throne of grace for the welfare of His Church. The Lord alone is able to care for the future of our denomination.
We are pleased to to announce that the Final Examinations of our theological students went very well. Student E. Maljaars was promoted to his fourth year of studies, Students G. Bron and J. Witvoet to their third, and Student H. de Leeuw to his second year. As well, Students Bron and Witvoet have been given permission to begin speaking an edifying word in the congregations. Let us not forget them in prayer continually, that the Lord may open His Word and endue them with His Spirit from on high.
We wish to thank the congregations at this time for the very generous support of the Theological School in the past year. Even though the expenses were high, the generous collections were higher still. May the Lord continue to incline the hearts in the year to come. The Lord humble us under His great goodness, which is surely undeserved. We commend the Curatorium, the instructors, and the students unto the throne of grace.
Sincerely, The Curatorium

Dit was daar voroaf al bekend. Iemand vroeg mij om de bron. Die mag/kan ik niet noemen, maar nu leest die iemand plus iedereen het bericht uit 'The Banner of Truth' ('De Saambinder' van de overzeese gemeenten).
Het is ook in NL mogelijk om een abonnement op The Banner of Truth te nemen.
Wellicht wat duur, i.v.m. portkosten, maar een oude vriend had een abonnement.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Bruna »

claus schreef:CURATORIUM ANNOUNCEMENT FOR THE CONGREGATIONS:
On Wednesday, May 25th, our Curatorium met once again in Grand Rapids. Since no one had requested a hearing with a Consistorial attest, there was also no opportunity to admit a new student into our Theological School this year. May the Lord bind this matter upon the hearts of many, to storm the throne of grace for the welfare of His Church. The Lord alone is able to care for the future of our denomination.
We are pleased to to announce that the Final Examinations of our theological students went very well. Student E. Maljaars was promoted to his fourth year of studies, Students G. Bron and J. Witvoet to their third, and Student H. de Leeuw to his second year. As well, Students Bron and Witvoet have been given permission to begin speaking an edifying word in the congregations. Let us not forget them in prayer continually, that the Lord may open His Word and endue them with His Spirit from on high.
We wish to thank the congregations at this time for the very generous support of the Theological School in the past year. Even though the expenses were high, the generous collections were higher still. May the Lord continue to incline the hearts in the year to come. The Lord humble us under His great goodness, which is surely undeserved. We commend the Curatorium, the instructors, and the students unto the throne of grace.
Sincerely, The Curatorium

Dit was daar voroaf al bekend. Iemand vroeg mij om de bron. Die mag/kan ik niet noemen, maar nu leest die iemand plus iedereen het bericht uit 'The Banner of Truth' ('De Saambinder' van de overzeese gemeenten).
Prima en begrijpelijk dat je de bron niet noemt. Maar de betreffende bron heeft m.i. Geheimhoudingsplicht. Dus THE curatorium mag wel eens onderzoeken waar het lek zit en treffende maatregelen nemen.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Tom »

Ik zat op de website van de Geref. Gem eens te kijken naar de verschillende classissen (wat is het meervoud daarvan? :tilt ). Dan wordt het predikantentekort toch weer duidelijk. Zeker de classis Rotterdam en Amsterdam: heel heel veel werk te doen, onmenselijk.
In classis Tholen, Ridderkerk is het ook niet veel beter. Na het vertrek van ds. Hofman en door het ziek zijn van ds. Schipper zal de werklast in classis Dordrecht ook toenemen.

Worden de studenten en ook de gezinnen door het curatorium/de TS op deze drukte voorbereid?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door refo »

Meervoud is classes.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Meervoud is classes.
Klopt, en het meervoud van Primi is Priemen... of ben ik in de war?
En dan heb je nog Secundissen en Presissen (ook wel Vóórsissen genoemd,
zoals prehistorisch voorhistorisch is.
Je kunt het natuurlijk ook nog vorsitzen noemen, maar dat is meer een germanisme, dunkt me.
Ja, je moet wel de Nederlandse taal een beetje beheersen, en een beetje Latijn kan ook geen kwaad,
als mee doet op een fora, ofwel forums. Dat is ook Latijn, nee, geen Potjeslatijn, gewoon Latijn
en beslist niet Latijns, of nog erger: Lateins! Soms lees je de vreemdste vauten!
Forum wil zeggen: gerecht dat bevoegd is om zich over het geschil te buigen.
Maar dat weten allen heel ver ingewijden. Weiden is natuurlijk weer wat anders, maar snapt iedereen.
Dat doe je met schapen en koeien. Zo kun je ook iets ontweiden. En dan heb je nog geweid water,
dat de Roomschen wijwater noemen.
Dat is gewijd water, gezegend naar de Roomschen zeggen, en protestanten spreken ook al over gewijde
muziek. Zo zien we hoe boeiend of Onze Spraak is!

Tot zover weer ons periodieke taalpraatje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Ezen »

Huh? Primi is al meervoud. Net als media. En biels. Intussen heb je ook medias en bielzen.
Spitten en niet moe worden.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Reiziger »

Tom schreef:Ik zat op de website van de Geref. Gem eens te kijken naar de verschillende classissen (wat is het meervoud daarvan? :tilt ). Dan wordt het predikantentekort toch weer duidelijk. Zeker de classis Rotterdam en Amsterdam: heel heel veel werk te doen, onmenselijk.
In classis Tholen, Ridderkerk is het ook niet veel beter. Na het vertrek van ds. Hofman en door het ziek zijn van ds. Schipper zal de werklast in classis Dordrecht ook toenemen.

Worden de studenten en ook de gezinnen door het curatorium/de TS op deze drukte voorbereid?
Dat u de classis Amsterdam noemt, kan ik zeker inkomen. Alhoewel we niet moeten vergeten dat vorig jaar ds. Moens naar Lisse is gekomen.
Ook in de classis Rotterdam is het inderdaad niet druk.
Classis Tholen is ook best dunbevolkt, zeker als je kijkt naar de omvang van de classis.
Classis Ridderkerk staan ook niet veel predikanten, maar die classis is niet zo groot.
Classis Dordrecht valt op zich wel mee, paar jaar geleden was het erger, toen stonden alleen ds. Blok, Karels, Karens en Huijser in die classis. En dan te bedenken dat ds. Blok ook geen consulentgemeenten heeft. Maar inmiddels is de situatie behoorlijk verbeterd: ds. Schipper, Hofman en van Rijswijk zijn gekomen. Alleen de eerste is ziek en de tweede gaat inderdaad weg. Maar dan alsnog valt het in vergelijking met andere classes wel mee.
Plaats reactie