Bij begraven kist voorin de kerk

claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door claus »

In 1937 schreef ds. G. H. Kersten in het kerkelijk orgaan 'De Saambinder' dat hij verblijd was dat in alle toenmalige Gereformeerde Gemeenten er nergens eentje was waar men bij begrafenissen de kist voorin de kerk plaatste bij de uitvaartdiensten. Dat was volgens hem een puur roomse gewoonte, waarin de mens centraal kwam te staan en niet (alleen) het Woord, de Schrift. Onlangs schreef drs. J. M. D. de Heer van Middelburg-Centrum erover in het RD in dezelfde lijn. Zijn er nu al wel Ger.Gem.-kerken waar dit verschijnsel zich wel voordoet, dat men de kist onder de kansel plaatst? Dat is mijn vraag.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door jakobmarin »

Volgens mij wel hoor, evenals zingen tijdens de dienst.
Meer wat de familie hierin wil, wordt dan gehonoreerd.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Tiberius »

Ja die zijn er.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door freek »

"Dat was volgens hem een puur roomse gewoonte, waarin de mens centraal kwam te staan en niet (alleen) het Woord, de Schrift."

Wat een kronkelredenering :nonnon
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Gijs83 »

Men preekt toch niet voor de overledene? Als die kist er wel staat, ziet men die wel voortdurend tijdens de dienst staan als een prediking.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Bert Mulder »

Gijs83 schreef:Men preekt toch niet voor de overledene? Als die kist er wel staat, ziet men die wel voortdurend tijdens de dienst staan als een prediking.
Het is door Dordt beslist, dat begravenissen familie aangelegenheden zijn, en niet kerkelijk. Dus hoort een preek ook niet bij een begravenis.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Ditbenik »

Bert Mulder schreef:
Gijs83 schreef:Men preekt toch niet voor de overledene? Als die kist er wel staat, ziet men die wel voortdurend tijdens de dienst staan als een prediking.
Het is door Dordt beslist, dat begravenissen familie aangelegenheden zijn, en niet kerkelijk. Dus hoort een preek ook niet bij een begravenis.
Behalve wanneer de familie vindt dat de preek er wel bij hoort. Het is tenslotte een familieaangelegenheid....
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door freek »

Ditbenik schreef:
Bert Mulder schreef:
Gijs83 schreef:Men preekt toch niet voor de overledene? Als die kist er wel staat, ziet men die wel voortdurend tijdens de dienst staan als een prediking.
Het is door Dordt beslist, dat begravenissen familie aangelegenheden zijn, en niet kerkelijk. Dus hoort een preek ook niet bij een begravenis.
Behalve wanneer de familie vindt dat de preek er wel bij hoort. Het is tenslotte een familieaangelegenheid....
Precies. Alsof de mening van 'Dordt' over zo'n bijzaak heel relevant is anno 2012.
Ik heb verschillende begrafenissen meegemaakt in de uiterste rechterflank, maar nooit meegemaakt dat de kist ergens in een apart kamertje werd gezet. Zou het heel vreemd vinden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Mara »

Ja, alsof de overledene er niet bijhoort :fi
Heel indrukwekkend als de dragers de kist de kerk uit dragen. Is vaak het meest emotionele moment, net als het zakken van de kist in het graf. Veel mensen kiezen ervoor dit niet te doen, maar het voelt heel erg "on af".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Zita »

Gijs83 schreef:Men preekt toch niet voor de overledene? Als die kist er wel staat, ziet men die wel voortdurend tijdens de dienst staan als een prediking.
Ik ben het met beide zinnen eens, maar ik weet niet of we dezelfde mening hebben :)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ja, alsof de overledene er niet bijhoort :fi
Heel indrukwekkend als de dragers de kist de kerk uit dragen. Is vaak het meest emotionele moment, net als het zakken van de kist in het graf. Veel mensen kiezen ervoor dit niet te doen, maar het voelt heel erg "on af".
Met je eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Bert Mulder »

Ditbenik schreef:
Bert Mulder schreef:
Gijs83 schreef:Men preekt toch niet voor de overledene? Als die kist er wel staat, ziet men die wel voortdurend tijdens de dienst staan als een prediking.
Het is door Dordt beslist, dat begravenissen familie aangelegenheden zijn, en niet kerkelijk. Dus hoort een preek ook niet bij een begravenis.
Behalve wanneer de familie vindt dat de preek er wel bij hoort. Het is tenslotte een familieaangelegenheid....
Maar, wat ik maar zeggen wil, het zijnde een familie aangelegenheid, staat het NIET onder het toezicht van de kerkenraad, en is het dus geen predikatie, maar misschien een meditatie.

Dus, het is de familie die beslist, of kist in de kerk (of zaal), of niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Ditbenik schreef:
Bert Mulder schreef:
Gijs83 schreef:Men preekt toch niet voor de overledene? Als die kist er wel staat, ziet men die wel voortdurend tijdens de dienst staan als een prediking.
Het is door Dordt beslist, dat begravenissen familie aangelegenheden zijn, en niet kerkelijk. Dus hoort een preek ook niet bij een begravenis.
Behalve wanneer de familie vindt dat de preek er wel bij hoort. Het is tenslotte een familieaangelegenheid....
Maar, wat ik maar zeggen wil, het zijnde een familie aangelegenheid, staat het NIET onder het toezicht van de kerkenraad, en is het dus geen predikatie, maar misschien een meditatie.

Dus, het is de familie die beslist, of kist in de kerk (of zaal), of niet.
Als de begrafenis vanuit de kerk is is het de kerkenraad die beslist. Mijn voorkeur gaat uit om de kist voor in de kerk te plaatsen. Als de predikant dan maar niet tegen de overledenen gaat spreken. Dat heb ik helaas ook wel eens meegemaakt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Gian »

waar gaat dit over :oO
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef:Als de predikant dan maar niet tegen de overledenen gaat spreken. Dat heb ik helaas ook wel eens meegemaakt.
Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen, maar dat lijkt me inderdaad een zeer vreemde en ongepaste gang van zaken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie