Bij begraven kist voorin de kerk

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Luther »

huisman schreef:Als de begrafenis vanuit de kerk is is het de kerkenraad die beslist. Mijn voorkeur gaat uit om de kist voor in de kerk te plaatsen. Als de predikant dan maar niet tegen de overledenen gaat spreken. Dat heb ik helaas ook wel eens meegemaakt.
Eens!
Maar de kerkenraad kan alleen regels stellen voor zover dat het eigen kerkgebouw betreft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door -DIA- »

In mijn familie is alleen de 'Hervormde tak' begraven, met de kist voor de preekstoel.
Ik geloof dat er van de kist wel een prediking kan uitgaan.
Maar het woord zal natuurlijk nooit tot de doden komen, wel tot de geestelijk doden.

Ik heb er verder nooit zo bij stilgestaan of er bezwaren zouden zijn om de kist
in de kerk te plaatsen. Alleen het bezwaar wat volgens mij nog niet echt in onze
kerken is doorgedrongen, het spreken tot de doden, of ze het horen konden
kan dan wel een stapje dichterbij komen, en daarom zou ik ook denken: Niet aan
beginnen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:In mijn familie is alleen de 'Hervormde tak' begraven, met de kist voor de preekstoel.
Ik geloof dat er van de kist wel een prediking kan uitgaan.Maar het woord zal natuurlijk nooit tot de doden komen, wel tot de geestelijk doden.

Ik heb er verder nooit zo bij stilgestaan of er bezwaren zouden zijn om de kist
in de kerk te plaatsen. Alleen het bezwaar wat volgens mij nog niet echt in onze
kerken is doorgedrongen, het spreken tot de doden, of ze het horen konden
kan dan wel een stapje dichterbij komen, en daarom zou ik ook denken: Niet aan
beginnen.

Zo ging er een prediking uit van de kist van Jozef 155 jaar lang.
26 En Jozef stierf, honderd en tien jaren oud zijnde; en zij balsemden hem, en men leide hem in een kist in Egypte.
51) kist in Egypte.

Waarin zijn dood lichaam is bewaard geweest, om te zijner tijd naar het land Kanaän vervoerd te mogen worden, hetwelk honderd vijf en vijftig jaren daarna geschied is, toen de kinderen Israëls uit Egypte togen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Curatorium »

Pas nog een begrafenis in een rechtse GG meegemaakt, de kist bleef gewoon in de lijkwagen staan op het parkeerterrein en er werd niks geen psalmen gezongen. Al geld dit lang niet voor alle GG's meer tegenwoordig volgens mij.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Lourens »

De kist voor in de kerk kan ook een prediking op zich zijn.

In veel kerken gebeurd het ook dat na de dienst de zegen wordt opgelegd.

Het is mijn wens dat dit ook bij mijn rouwdienst zal gebeuren.
Juist dan hebben de nabestaanden die zegen nodig.

Mijn wens is ook om vanuit de kerk begraven te worden en niet vanuit een rouwzaal van het kerkhof.
Ik ben in de kerk gedoopt, heb er belijdenis gedaan. Ben in de kerk getrouwd en heb mijn kinderen er te doop mogen brengen.
Ik hoop dan ook uit de kerk uitgedragen te worden.
Maar vooral dat het Evangelie verkondigd mag worden van de levende Christus!
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Desiree »

Ach, het is maar goed dat ik niet in de kerkenraad zit, van mij zou de familie heel veel mogen.

Weinig zeggen, terughoudend zijn, alleen als men een beetje sturing nodig heeft, dan kun je best 'sturen'.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door -DIA- »

Lourens schreef:De kist voor in de kerk kan ook een prediking op zich zijn.

In veel kerken gebeurd het ook dat na de dienst de zegen wordt opgelegd.

Het is mijn wens dat dit ook bij mijn rouwdienst zal gebeuren.
Juist dan hebben de nabestaanden die zegen nodig.

Mijn wens is ook om vanuit de kerk begraven te worden en niet vanuit een rouwzaal van het kerkhof.
Ik ben in de kerk gedoopt, heb er belijdenis gedaan. Ben in de kerk getrouwd en heb mijn kinderen er te doop mogen brengen.
Ik hoop dan ook uit de kerk uitgedragen te worden.
Maar vooral dat het Evangelie verkondigd mag worden van de levende Christus!
Maar waarom en waartoe zou een dode gezegend moeten worden? Met zegeningen van het toekomende leven dat hij maar de ziel al is ingegaan? Graag een nadere verklaring...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Lourens schreef:De kist voor in de kerk kan ook een prediking op zich zijn.

In veel kerken gebeurd het ook dat na de dienst de zegen wordt opgelegd.

Het is mijn wens dat dit ook bij mijn rouwdienst zal gebeuren.
Juist dan hebben de nabestaanden die zegen nodig.

Mijn wens is ook om vanuit de kerk begraven te worden en niet vanuit een rouwzaal van het kerkhof.
Ik ben in de kerk gedoopt, heb er belijdenis gedaan. Ben in de kerk getrouwd en heb mijn kinderen er te doop mogen brengen.
Ik hoop dan ook uit de kerk uitgedragen te worden.
Maar vooral dat het Evangelie verkondigd mag worden van de levende Christus!
Maar waarom en waartoe zou een dode gezegend moeten worden? Met zegeningen van het toekomende leven dat hij maar de ziel al is ingegaan? Graag een nadere verklaring...
Goed lezen, DIA, dat staat er namelijk niet!
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Lourens »

-DIA- schreef:
Lourens schreef:De kist voor in de kerk kan ook een prediking op zich zijn.

In veel kerken gebeurd het ook dat na de dienst de zegen wordt opgelegd.

Het is mijn wens dat dit ook bij mijn rouwdienst zal gebeuren.
Juist dan hebben de nabestaanden die zegen nodig.

Mijn wens is ook om vanuit de kerk begraven te worden en niet vanuit een rouwzaal van het kerkhof.
Ik ben in de kerk gedoopt, heb er belijdenis gedaan. Ben in de kerk getrouwd en heb mijn kinderen er te doop mogen brengen.
Ik hoop dan ook uit de kerk uitgedragen te worden.
Maar vooral dat het Evangelie verkondigd mag worden van de levende Christus!
Maar waarom en waartoe zou een dode gezegend moeten worden? Met zegeningen van het toekomende leven dat hij maar de ziel al is ingegaan? Graag een nadere verklaring...
Beste Dia,

Natuurlijk niet voor de overledene, net zomin dat hij toegesproken moet worden of voor gebeden.
Maar wel de aanwezigen. Ik denk dan ook aan niet-kerkelijken die misschien aanwezig zijn. Zij moeten ook van Christus horen en ze mogen horen wie Christus voor mij was en wat ik hun gun.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Lourens schreef:Maar vooral dat het Evangelie verkondigd mag worden van de levende Christus!
Heel mooi, Lourens, dat is ook mijn wens voor mijn begrafenis. En mijn wens is ook dat indien mogelijk na de dienst 1 gezang word gezongen, namenlijk "Alle roem is uitgesloten".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Cees »

Lourens schreef:
-DIA- schreef:
Lourens schreef:De kist voor in de kerk kan ook een prediking op zich zijn.

In veel kerken gebeurd het ook dat na de dienst de zegen wordt opgelegd.

Het is mijn wens dat dit ook bij mijn rouwdienst zal gebeuren.
Juist dan hebben de nabestaanden die zegen nodig.

Mijn wens is ook om vanuit de kerk begraven te worden en niet vanuit een rouwzaal van het kerkhof.
Ik ben in de kerk gedoopt, heb er belijdenis gedaan. Ben in de kerk getrouwd en heb mijn kinderen er te doop mogen brengen.
Ik hoop dan ook uit de kerk uitgedragen te worden.
Maar vooral dat het Evangelie verkondigd mag worden van de levende Christus!
Maar waarom en waartoe zou een dode gezegend moeten worden? Met zegeningen van het toekomende leven dat hij maar de ziel al is ingegaan? Graag een nadere verklaring...
Beste Dia,

Natuurlijk niet voor de overledene, net zomin dat hij toegesproken moet worden of voor gebeden.
Maar wel de aanwezigen. Ik denk dan ook aan niet-kerkelijken die misschien aanwezig zijn. Zij moeten ook van Christus horen en ze mogen horen wie Christus voor mij was en wat ik hun gun.
Ik denk dat je een vergissing maakt. In een kerkdienst kan alleen de Zegen worden opgelegd door een daartoe aangestelde predikant. Een kerkdienst kan alleen gehouden worden als de gemeente samenkomt om het Woord van God te horen. Een rouwsamenkomst vindt plaats op verzoek van de familie. En bij die rouwsamenkomst kan de predikant van de gemeente waartoe de gestorvene behoort een woord spreken. Dit mogen nooit en te nimmer lijkpredikatien zijn. Aangezien de gemeente niet samenkomt kan dus ook niet votum en groet en de zegen worden uitgesproken.

Daarom vond vroeger ook meer in besloten kring de begrafenis plaats en werd de zondag er op in de kerkdienst van de gemeente in het gebed de rouwdragende familie opgedragen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door JolandaOudshoorn »

Volgens mij kan een zegen op ieder moment door iedereen worden uitgesproken. De richtlijnen die Cees geeft, gelden volgens mij alleen voor de hogepriesterlijke zegen. Maar dan nog zijn het richtlijnen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door TAF »

Dus een kist voorin de dienst is een probleem?

Waartoe houden wij een dienst?
-tot bemoedinging en aansterking van de nabestaanden enerzijds
en
-tot oproep tot bekering anderzijds (gedenk dat u sterfelijk bent)

Voor het eerste, is de kist voor het zicht natuurlijk een somber gegeven, immers de mens die er eens in dat lichaam zat, zit er niet meer in, waar je naar kijkt is een leege huls.. toch kan ook die gedachte troostvol zijn.. maar het is beter om de blik omhoog ter hemel te richten dan neder ter grave.

Voor het tweede is een zo directe confrontatie met een dode wel goed.

Ik zie dus niet in waarom een kist voorin een direct probleem zou zijn, vooral als dat ONDER het preekgestoelte is (waarmee aangaande het eerste ook duidelijk is dat opzien boven het graf uit.. op God.. beter is, ten trooste)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Lourens »

Cees schreef:Ik denk dat je een vergissing maakt. In een kerkdienst kan alleen de Zegen worden opgelegd door een daartoe aangestelde predikant. Een kerkdienst kan alleen gehouden worden als de gemeente samenkomt om het Woord van God te horen. Een rouwsamenkomst vindt plaats op verzoek van de familie. En bij die rouwsamenkomst kan de predikant van de gemeente waartoe de gestorvene behoort een woord spreken. Dit mogen nooit en te nimmer lijkpredikatien zijn. Aangezien de gemeente niet samenkomt kan dus ook niet votum en groet en de zegen worden uitgesproken.

Daarom vond vroeger ook meer in besloten kring de begrafenis plaats en werd de zondag er op in de kerkdienst van de gemeente in het gebed de rouwdragende familie opgedragen.
JolandaOudshoorn schreef: Volgens mij kan een zegen op ieder moment door iedereen worden uitgesproken. De richtlijnen die Cees geeft, gelden volgens mij alleen voor de hogepriesterlijke zegen. Maar dan nog zijn het richtlijnen.
Kerkrechtelijk mag de predikant de zegen opleggen na een rouwdienst, daar is niets op tegen.

Ik spreek ook niet over een rouwsamenkomst. Voor mij is het een rouwdienst, waar de gemeente is bij uitgenodigd, de klokken luidden en het Woord wordt verkondigd. En als het Woord verkondigd wordt is het een dienst waar de Heere wil zijn, Hij Zijn groet wil uitspreken en Zijn zegen.
En laat het juist een dienst zijn die plaatsvindt onder de kerkenraad. Dan kan die toezicht houden of het goede woord gesproken wordt.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
hamlap
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 feb 2006, 17:01

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door hamlap »

claus schreef:In 1937 schreef ds. G. H. Kersten in het kerkelijk orgaan 'De Saambinder' dat hij verblijd was dat in alle toenmalige Gereformeerde Gemeenten er nergens eentje was waar men bij begrafenissen de kist voorin de kerk plaatste bij de uitvaartdiensten. Dat was volgens hem een puur roomse gewoonte, waarin de mens centraal kwam te staan en niet (alleen) het Woord, de Schrift. Onlangs schreef drs. J. M. D. de Heer van Middelburg-Centrum erover in het RD in dezelfde lijn. Zijn er nu al wel Ger.Gem.-kerken waar dit verschijnsel zich wel voordoet, dat men de kist onder de kansel plaatst? Dat is mijn vraag.
In 1937 was heel het gebruik van een rouwdienst in de kerk nog nergens een gewoonte. Het was altijd een korte plechtigheid aan huis, voordat de gang naar de begraafplaats gemaakt werd. Ik vind het dan ook kort door de bocht om het standpunt van ds. Kersten onverkort toe te passen in een veranderde context. Thans wil men graag het leven van begin tot eind verbinden met gang naar de kerk: doop, zondagse kerkgang, belijdenis, huwelijk, en dus ook sterven en begraven. En naar mijn mening is dat een goede en gezonde zaak.
Plaats reactie