Kanselruil HHK/CGK

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

Nu ook de HHK synode de kansels heeft geopend voor CGK predikanten hoop ik dat dit ook plaats gaat vinden
De synode besloot ook om kerkenraden van gemeenten die dat wensen “de kerkordelijke mogelijkheid te bieden om predikanten uit de Christelijke Gereformeerde Kerken voor te laten gaan en om waar dat gewenst wordt op plaatselijk vlak bepaalde vormen van samenwerking te realiseren”, zo meldt het verslag.
Op de Bewaar het Pand dag van 14 April is er al iets van te zien.
Thema 1 Korinthe 15
Sprekers:
Ochtend aanvang 10:30
ds M.C. Tanis(CGK) Het Schriftbewijs voor de opstanding
ds P de Vries (HHK) De prediking van de opstanding
Middag aanvang 14:00
ds J.M.J.Kieviet (CGK) De Eersteling
ds D. Zoet (HHK) Want Hij moet als Koning heersen

Locatie CGK Werkendam Binnengriend 27 van harte welkom!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Cees »

huisman schreef:Nu ook de HHK synode de kansels heeft geopend voor CGK predikanten hoop ik dat dit ook plaats gaat vinden
De synode besloot ook om kerkenraden van gemeenten die dat wensen “de kerkordelijke mogelijkheid te bieden om predikanten uit de Christelijke Gereformeerde Kerken voor te laten gaan en om waar dat gewenst wordt op plaatselijk vlak bepaalde vormen van samenwerking te realiseren”, zo meldt het verslag.
Op de Bewaar het Pand dag van 14 April is er al iets van te zien.
Thema 1 Korinthe 15
Sprekers:
Ochtend aanvang 10:30
ds M.C. Tanis(CGK) Het Schriftbewijs voor de opstanding
ds P de Vries (HHK) De prediking van de opstanding
Middag aanvang 14:00
ds J.M.J.Kieviet (CGK) De Eersteling
ds D. Zoet (HHK) Want Hij moet als Koning heersen

Locatie CGK Werkendam Binnengriend 27 van harte welkom!
Gelukkig zijn er nog in de Reformatorische Gezindte die naar samenwerking en eenheid zoeken .... :OO3
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door -DIA- »

Ja, niet verkeerd, wat één is mag in feite niet gehinderd worden door kerkmuren (hoog op te trekken)

HHK en CGK (BhP) liggen voor mijn gevoel voor een groot deel op delzelfde lijn.
Maar als nu een fusie tussen de CGK en de GK(V) wordt geforceerd zie ik wel splinters vallen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Geduld »

Ik heb laatst gehoord dat de gkv en cgk in veendam al samen gegaan zijn.
Binnen de cgk zijn de verschillen zo groot dat het in sommige plaatsen wel mogelijk is.
let sin never hold true, that Love never broke through.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door astroguy »

Geduld schreef:Ik heb laatst gehoord dat de gkv en cgk in veendam al samen gegaan zijn.
Binnen de cgk zijn de verschillen zo groot dat het in sommige plaatsen wel mogelijk is.
Niet alleen in Veendam, maar ook in Harlingen, Surhuisterveen, Sneek, Deventer, Nijmegen, Enkhuizen, IJmuiden, Woerden, en dan vergeet ik er vast een paar. En er zijn plannen in nog meer plaatsen om op termijn samen te gaan. En dan zijn er natuurlijk nog de samenwerkingsgemeenten van CGK met de NGK.
Atze
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door freek »

Ik hoop dat de HHK zich daarbij niet beperkt tot uitsluitend het (relatief kleine) kringetje rondom BhP. Veel CGK-predikanten rekenen zich niet tot BhP, maar liggen zeker op dezelfde lijn als de HHK.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door -DIA- »

freek schreef:Ik hoop dat de HHK zich daarbij niet beperkt tot uitsluitend het (relatief kleine) kringetje rondom BhP. Veel CGK-predikanten rekenen zich niet tot BhP, maar liggen zeker op dezelfde lijn als de HHK.
Maar op die zijn grenzen nooit af te bakenen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Auto »

We hebben het over CGK en HHK en dat kan al heel breed zijn. ;)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Unionist »

Ik weet dat hier in Apeldoorn de HHK-predikant graag Prof. Velema in zijn gemeente had laten preken. Helaas ziet het er neit naar uit dat deze überhaupt nog zal preken.

Zo iemand als Prof. Velema of een Prof. Van 't Spijker kan zowel bij de GKV als bij de HHK preken. Wat mij betreft zijn dat de echte christelijk-gereformeerden. Katholiek gereformeerd. Dat daarbij de ene gemeente zich meer met de GKV verwant voelt, de andere met de PKN-GB en weer een andere met de HHK of de GG, lijkt mij geen probleem. Zolang er geen landelijke fusie wordt geforceerd (en ik zie geen bewegingen in die richting), kan dat toch gewoon zo blijven?

Het doet mij alleen wel pijn als ik in BwP lees, dat men de eenheid CGK-GKV afdoet als "mensenwerk", terwijl ik weet dat onze kerkenraad de stap naar kanselruil gezet heeft omdat men wilde gehorozamen aan Christus' oproep tot eenheid. Het is juist in een kerk als de CGK belangrijk om naar elkaar te blijven luisteren en niet alleen óver elkaar te praten.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Luther »

freek schreef:Ik hoop dat de HHK zich daarbij niet beperkt tot uitsluitend het (relatief kleine) kringetje rondom BhP. Veel CGK-predikanten rekenen zich niet tot BhP, maar liggen zeker op dezelfde lijn als de HHK.
Ik heb ook de indruk dat de formele kring van predikanten die zich tot BhP rekenen steeds kleiner wordt, terwijl de BhP-prediking veel breder gehoord wordt in de CGK. Hoe dat komt, weet ik niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Unionist »

Luther schreef:
freek schreef:Ik hoop dat de HHK zich daarbij niet beperkt tot uitsluitend het (relatief kleine) kringetje rondom BhP. Veel CGK-predikanten rekenen zich niet tot BhP, maar liggen zeker op dezelfde lijn als de HHK.
Ik heb ook de indruk dat de formele kring van predikanten die zich tot BhP rekenen steeds kleiner wordt, terwijl de BhP-prediking veel breder gehoord wordt in de CGK. Hoe dat komt, weet ik niet.
Misschien voelt men zich niet gehel thuis bij het blad als zodanig. Het polemische karakter ervan stoot wellicht af. Ik heb het blad jarenlang met plezier gelezen, de laatste tijd alleen de meditatie en de Bijbelstudies. Die spraken mij aan, zoals ook de prediking in de rechterflank mij aanspreekt. Maar op den duur word je wel moe van alle klaagzangen over kaarsen, bloemen, hoedjes in de kerk en het al door mij aangehaalde over de samenwerking met de GKV.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Cees »

Luther schreef:
freek schreef:Ik hoop dat de HHK zich daarbij niet beperkt tot uitsluitend het (relatief kleine) kringetje rondom BhP. Veel CGK-predikanten rekenen zich niet tot BhP, maar liggen zeker op dezelfde lijn als de HHK.
Ik heb ook de indruk dat de formele kring van predikanten die zich tot BhP rekenen steeds kleiner wordt, terwijl de BhP-prediking veel breder gehoord wordt in de CGK. Hoe dat komt, weet ik niet.
Is het ook niet zo dat er heel veel prediking 'lijkt' op de BhP-prediking, maar eigenlijk dat helemaal niet is? (Uiterlijk en gebruik van Statenvertalingtermen kan heel veel doen)
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Cees »

Unionist schreef:
Luther schreef:
freek schreef:Ik hoop dat de HHK zich daarbij niet beperkt tot uitsluitend het (relatief kleine) kringetje rondom BhP. Veel CGK-predikanten rekenen zich niet tot BhP, maar liggen zeker op dezelfde lijn als de HHK.
Ik heb ook de indruk dat de formele kring van predikanten die zich tot BhP rekenen steeds kleiner wordt, terwijl de BhP-prediking veel breder gehoord wordt in de CGK. Hoe dat komt, weet ik niet.
Misschien voelt men zich niet gehel thuis bij het blad als zodanig. Het polemische karakter ervan stoot wellicht af. Ik heb het blad jarenlang met plezier gelezen, de laatste tijd alleen de meditatie en de Bijbelstudies. Die spraken mij aan, zoals ook de prediking in de rechterflank mij aanspreekt. Maar op den duur word je wel moe van alle klaagzangen over kaarsen, bloemen, hoedjes in de kerk en het al door mij aangehaalde over de samenwerking met de GKV.
Dan moet je het niet lezen. BhP gaat tenminste nog in op die gevaren en wijst het aan, dat jij er niet meer geinteresseerd bent is wat anders. Tav samenwerking met de GKV heeft er in het verleden een artikelserie gestaan over de prediking binnen de GKV. Dat die prediking meer persoonlijker wordt, maar aanleiding geeft tot moderne remonstrantie. En terecht dat daar tegen gewaarschuwd wordt.

Daarnaast heeft, als ik me niet vergis, de synode van de CGK duidelijk afstand genomen van de GKV. En daar zitten toch echt niet alleen BhP'ers, en toch op het plaatselijke vlak lapt men dat aan zijn/haar laars en gaat men verder met die samenwerking. Een samenwerking die ronduit slecht is, want de GKV is niet meer de GKV van 15 jaar terug en je ziet de wereldse tendensen daar door de kerk denderen. (Dit onderwerp doet het overigens altijd goed op familiefeestjes heb ik al jaren lang gemerkt)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door henriët »

Cees schreef:
Luther schreef:
freek schreef:Ik hoop dat de HHK zich daarbij niet beperkt tot uitsluitend het (relatief kleine) kringetje rondom BhP. Veel CGK-predikanten rekenen zich niet tot BhP, maar liggen zeker op dezelfde lijn als de HHK.
Ik heb ook de indruk dat de formele kring van predikanten die zich tot BhP rekenen steeds kleiner wordt, terwijl de BhP-prediking veel breder gehoord wordt in de CGK. Hoe dat komt, weet ik niet.
Is het ook niet zo dat er heel veel prediking 'lijkt' op de BhP-prediking, maar eigenlijk dat helemaal niet is? (Uiterlijk en gebruik van Statenvertalingtermen kan heel veel doen)
:quoi
Ik vraag me af of je de cgk wel kent als je zoiets zegt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Eveline de Pater »

Kan de GG niet in de bepaalde opzichten mee gaan doen? Ik zou het van harte toejuichen! Er zijn veel raakvlakken tussen de een groot deel van de GG-predikanten en de BHP-hoek!
Plaats reactie