Kanselruil HHK/CGK

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door freek »

Mara schreef:
MoesTuin schreef:
Dan schiet, mocht dit echt werkelijkheid zijn, het beeld dat geschetst wordt, deze dienst echt zijn doel voorbij.
Het Woord van God dient centraal te staan in de eredienst.
Niet de voorganger.
Mocht door deze kanselruil, er geen plek zijn voor gasten, geeft wel te denken. Waarvoor komt men naar de kerk....
Om te kijken of er iets op de dominee op of aan te merken is, om voor het Woord van God
beetje oneerbiedige uitdrukking, dominee shoppen, shoppen in gemeentes.
Vandaar mijn reactie.
Neigt niet ver van vloeken af.
We hebben het hier wel of dienstknechten van de Heere God, arbeiders in Zijn wijngaard.
Hoe moet dat toch straks allemaal in de hemel al die verschillende meningen, kerken....hoe ver zijn al die vele verschillende kerken op aarde al (ver)gedwaald vanaf de kern?
Jezus Christus en die Gekruisigd.

Zoals we lezen in Marcus 2 vers 17
Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.
Toch maar eerst alle reacties eerst lezen MoesTuin. Hendrik3 zei nl. dat de kerk stampvol zit! Ik meen te weten welke predikant daar op de kansel staat en dat is idd wel iemand die mensen trekt. Dus de kerk zit van zichzelf al vol, dan voel ik me niet vrij om me er met mijn hele gezin tussen te dringen, wanneer dat niet strikt noodzakelijk is. Dus jij maakt er nu meer van dat het is.
En vroeger zette de koster dan rustig klapstoeltjes in de tussenpaden, dat mag nu niet meer van de brandweer.

En wat betreft al die meningen en kerken, daar zijn we ALLEN schuldig aan!
Beetje makkelijke en goedkope generalisatie. Al die meningen zie ik niet zo als een probleem - tot op zekere hoogte. Wat betreft de verschillende kerken, ik zie niet echt waarom wij daar ALLEN schuldig aan zijn. Het is toch vooral een status quo die door kerkelijke leiders in stand gehouden wordt. Die je op het matje roepen als je ook eens een andere kerk bezoekt. Die niet of nauwelijks daadwerkelijke samenwerking met andere kerken aangaan. Kortom, een generalisatie doet de waarheid weinig recht.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Mara »

freek schreef:
Mara schreef:
MoesTuin schreef:
Dan schiet, mocht dit echt werkelijkheid zijn, het beeld dat geschetst wordt, deze dienst echt zijn doel voorbij.
Het Woord van God dient centraal te staan in de eredienst.
Niet de voorganger.
Mocht door deze kanselruil, er geen plek zijn voor gasten, geeft wel te denken. Waarvoor komt men naar de kerk....
Om te kijken of er iets op de dominee op of aan te merken is, om voor het Woord van God
beetje oneerbiedige uitdrukking, dominee shoppen, shoppen in gemeentes.
Vandaar mijn reactie.
Neigt niet ver van vloeken af.
We hebben het hier wel of dienstknechten van de Heere God, arbeiders in Zijn wijngaard.
Hoe moet dat toch straks allemaal in de hemel al die verschillende meningen, kerken....hoe ver zijn al die vele verschillende kerken op aarde al (ver)gedwaald vanaf de kern?
Jezus Christus en die Gekruisigd.

Zoals we lezen in Marcus 2 vers 17
Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.
Toch maar eerst alle reacties eerst lezen MoesTuin. Hendrik3 zei nl. dat de kerk stampvol zit! Ik meen te weten welke predikant daar op de kansel staat en dat is idd wel iemand die mensen trekt. Dus de kerk zit van zichzelf al vol, dan voel ik me niet vrij om me er met mijn hele gezin tussen te dringen, wanneer dat niet strikt noodzakelijk is. Dus jij maakt er nu meer van dat het is.
En vroeger zette de koster dan rustig klapstoeltjes in de tussenpaden, dat mag nu niet meer van de brandweer.

En wat betreft al die meningen en kerken, daar zijn we ALLEN schuldig aan!
Beetje makkelijke en goedkope generalisatie. Al die meningen zie ik niet zo als een probleem - tot op zekere hoogte. Wat betreft de verschillende kerken, ik zie niet echt waarom wij daar ALLEN schuldig aan zijn. Het is toch vooral een status quo die door kerkelijke leiders in stand gehouden wordt. Die je op het matje roepen als je ook eens een andere kerk bezoekt. Die niet of nauwelijks daadwerkelijke samenwerking met andere kerken aangaan. Kortom, een generalisatie doet de waarheid weinig recht.
Als de kerkelijke leiders niet op een sokkel worden geplaatst, is hun macht weg. Dus in die zin zijn we er wel schuldig aan.
En het mondige gemeentelid laat zich niet meer op het matje roepen denk ik. ;)
Dominee heeft zelf toch ook elders zijn preekbeurten?

Maar goed, het ging hier over de kanselruil tussen 2 genoemde kerken en dat heeft mijn hartelijke instemming.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Hendrik de 3de »

Snap er helemaal niks meer van.... allerlei kerken, allerlei predikanten en toch kruipen ze bij elkaar op de preekstoel.
Maandag verketteren ze elkaar en dinsdag gaan ze bij elkaar voor. De ene keer onder de noemer van ..., de andere keer onder de noemer van ... en ga zo maar door.
De ene keer maken ze je voor alles en nog wat uit, maar de volgende dag ben je opeens hun vriend.
De ene keer is de ene kerk nog niet zo slecht als het wel lijkt, maar de volgende dag spugen ze je uit.
En niet alleen in kerken, maar ook de kerkmens zelf. Ook hier op het forum.
Reken mijzelf erbij in. Zelf ben ik ook niet om uit te staan af en toe hier op het forum. Weet ik van mijzelf en sorry daarvoor (in het bijzonder Anker/WimA en Luther). :huhu
Maar dan nog ... gaan we nu hand in hand samen verder of blijven we elkaar bestrijden? Worden we nu één kerk of blijven we gescheiden?

Las net in de krant dat Ds. A.P. van der Meer voor hoopt te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Dinteloord. En dat vanavond Ds. A. Schultink voor is gegaan in de Hersteld Hervormde Gemeente te Genemuiden.

Wil ik dit begrijpen? Kan ik het begrijpen? Natuurlijk zie ik het zo graag, maar toch ... ik kan het niet meer vatten. Zowieso ben ik er achter gekomen dat de kerk in Nederland, ja erg ziek is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Ad Anker »

Hendrik de 3de schreef:Reken mijzelf erbij in. Zelf ben ik ook niet om uit te staan af en toe hier op het forum. Weet ik van mijzelf en sorry daarvoor (in het bijzonder Anker/WimA en Luther). :huhu
is.
:hi
Precies, en de kerken, incl. voorgangers, zijn net zo mens als dat we zelf zijn. Daarom gaan we het nooit snappen...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

Hendrik de 3de schreef:Snap er helemaal niks meer van.... allerlei kerken, allerlei predikanten en toch kruipen ze bij elkaar op de preekstoel.
Maandag verketteren ze elkaar en dinsdag gaan ze bij elkaar voor. De ene keer onder de noemer van ..., de andere keer onder de noemer van ... en ga zo maar door.
De ene keer maken ze je voor alles en nog wat uit, maar de volgende dag ben je opeens hun vriend.
De ene keer is de ene kerk nog niet zo slecht als het wel lijkt, maar de volgende dag spugen ze je uit.
En niet alleen in kerken, maar ook de kerkmens zelf. Ook hier op het forum.
Reken mijzelf erbij in. Zelf ben ik ook niet om uit te staan af en toe hier op het forum. Weet ik van mijzelf en sorry daarvoor (in het bijzonder Anker/WimA en Luther). :huhu
Maar dan nog ... gaan we nu hand in hand samen verder of blijven we elkaar bestrijden? Worden we nu één kerk of blijven we gescheiden?

Las net in de krant dat Ds. A.P. van der Meer voor hoopt te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Dinteloord. En dat vanavond Ds. A. Schultink voor is gegaan in de Hersteld Hervormde Gemeente te Genemuiden.

Wil ik dit begrijpen? Kan ik het begrijpen? Natuurlijk zie ik het zo graag, maar toch ... ik kan het niet meer vatten. Zowieso ben ik er achter gekomen dat de kerk in Nederland, ja erg ziek is.
1. Dit topic gaat over kanselruil HHK/CGK die predikanten die dat doen verketteren elkaar helemaal niet.
2. De kerk is een vergadering van zondaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Hendrik de 3de »

huisman schreef:
Hendrik de 3de schreef:Snap er helemaal niks meer van.... allerlei kerken, allerlei predikanten en toch kruipen ze bij elkaar op de preekstoel.
Maandag verketteren ze elkaar en dinsdag gaan ze bij elkaar voor. De ene keer onder de noemer van ..., de andere keer onder de noemer van ... en ga zo maar door.
De ene keer maken ze je voor alles en nog wat uit, maar de volgende dag ben je opeens hun vriend.
De ene keer is de ene kerk nog niet zo slecht als het wel lijkt, maar de volgende dag spugen ze je uit.
En niet alleen in kerken, maar ook de kerkmens zelf. Ook hier op het forum.
Reken mijzelf erbij in. Zelf ben ik ook niet om uit te staan af en toe hier op het forum. Weet ik van mijzelf en sorry daarvoor (in het bijzonder Anker/WimA en Luther). :huhu
Maar dan nog ... gaan we nu hand in hand samen verder of blijven we elkaar bestrijden? Worden we nu één kerk of blijven we gescheiden?

Las net in de krant dat Ds. A.P. van der Meer voor hoopt te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Dinteloord. En dat vanavond Ds. A. Schultink voor is gegaan in de Hersteld Hervormde Gemeente te Genemuiden.

Wil ik dit begrijpen? Kan ik het begrijpen? Natuurlijk zie ik het zo graag, maar toch ... ik kan het niet meer vatten. Zowieso ben ik er achter gekomen dat de kerk in Nederland, ja erg ziek is.
1. Dit topic gaat over kanselruil HHK/CGK die predikanten die dat doen verketteren elkaar helemaal niet.
2. De kerk is een vergadering van zondaren.
En dit bedoel ik dus ... :nonnon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

Hendrik de 3de schreef:
huisman schreef:
Hendrik de 3de schreef:Snap er helemaal niks meer van.... allerlei kerken, allerlei predikanten en toch kruipen ze bij elkaar op de preekstoel.
Maandag verketteren ze elkaar en dinsdag gaan ze bij elkaar voor. De ene keer onder de noemer van ..., de andere keer onder de noemer van ... en ga zo maar door.
De ene keer maken ze je voor alles en nog wat uit, maar de volgende dag ben je opeens hun vriend.
De ene keer is de ene kerk nog niet zo slecht als het wel lijkt, maar de volgende dag spugen ze je uit.
En niet alleen in kerken, maar ook de kerkmens zelf. Ook hier op het forum.
Reken mijzelf erbij in. Zelf ben ik ook niet om uit te staan af en toe hier op het forum. Weet ik van mijzelf en sorry daarvoor (in het bijzonder Anker/WimA en Luther). :huhu
Maar dan nog ... gaan we nu hand in hand samen verder of blijven we elkaar bestrijden? Worden we nu één kerk of blijven we gescheiden?

Las net in de krant dat Ds. A.P. van der Meer voor hoopt te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Dinteloord. En dat vanavond Ds. A. Schultink voor is gegaan in de Hersteld Hervormde Gemeente te Genemuiden.

Wil ik dit begrijpen? Kan ik het begrijpen? Natuurlijk zie ik het zo graag, maar toch ... ik kan het niet meer vatten. Zowieso ben ik er achter gekomen dat de kerk in Nederland, ja erg ziek is.
1. Dit topic gaat over kanselruil HHK/CGK die predikanten die dat doen verketteren elkaar helemaal niet.
2. De kerk is een vergadering van zondaren.
En dit bedoel ik dus ... :nonnon
Zeg ik iets verkeerds dan ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Curatorium »

Hendrik de 3de schreef: Las net in de krant dat Ds. A.P. van der Meer voor hoopt te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Dinteloord. En dat vanavond Ds. A. Schultink voor is gegaan in de Hersteld Hervormde Gemeente te Genemuiden.

Wil ik dit begrijpen? Kan ik het begrijpen? Natuurlijk zie ik het zo graag, maar toch ... ik kan het niet meer vatten. Zowieso ben ik er achter gekomen dat de kerk in Nederland, ja erg ziek is.
Ds. A.P. v/d Meer is een 'informele' hulppredikant van de GGiN bv. En die hebben (of eigen willen) anders niemand. Ds. Schultink gaat voor een SGP tijdrede naar Genemuiden, dus daar heeft de HHK weinig mee te maken. Wat is het probleem hiervan?
Kerkelijke verdeeldheid los je niet op door op zondag de kansels voor elkaar open te stellen. Dat is juist een van de laatste stappen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Panny »

Ds. A.P. van der Meer was toch geschorst?
Hoe is het dan mogelijk dat hij zonder schuldbelijdenis te doen nog een kansel op kan?
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Hendrik de 3de »

*zucht* ... veel plezier hier allemaal! Ik reageer niet meer hier!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door eilander »

Panny schreef:Ds. A.P. van der Meer was toch geschorst?
Hoe is het dan mogelijk dat hij zonder schuldbelijdenis te doen nog een kansel op kan?
Ds. A.P. van der Meer heeft voor zijn schorsing zijn lidmaatschap opgevraagd en is "voor zichzelf begonnen", zoals de koster van de OGGiN in Sint Philipsland dat vanavond in de krant zegt.
Als er gemeenteleden zijn die hem dan als predikant zien, en als er gemeenten zijn die hem voor een preekbeurt willen uitnodigen, ja, dan kan hij nog steeds de kansel op.

Toch hoop ik nog steeds dat er nog wat goedgemaakt wordt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Orchidee »

Hendrik de 3de schreef:

Wil ik dit begrijpen? Kan ik het begrijpen? Natuurlijk zie ik het zo graag
Jij ziet dit helemaal niet graag, je spreekt jezelf tegen.

In onze hhg gaan regelmatig cgk predikanten voor, niets mis mee!
Hokjesdenken en verschillende kerkverbanden blijf je toch houden maar als je door en rondom het Woord elkaar mag en kunt vinden, kan je er ook weleens positief over zijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Yesenaer »

eilander schreef:
Panny schreef:Ds. A.P. van der Meer was toch geschorst?
Hoe is het dan mogelijk dat hij zonder schuldbelijdenis te doen nog een kansel op kan?
Ds. A.P. van der Meer heeft voor zijn schorsing zijn lidmaatschap opgevraagd en is "voor zichzelf begonnen", zoals de koster van de OGGiN in Sint Philipsland dat vanavond in de krant zegt.
Als er gemeenteleden zijn die hem dan als predikant zien, en als er gemeenten zijn die hem voor een preekbeurt willen uitnodigen, ja, dan kan hij nog steeds de kansel op.

Toch hoop ik nog steeds dat er nog wat goedgemaakt wordt.
Wie heeft een preek van `m ?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Auto »

Hendrik de 3de schreef:*zucht* ... veel plezier hier allemaal! Ik reageer niet meer hier!

Maar wat is je punt dan? (ik begrijp er namelijk weinig van)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door freek »

Hendrik de 3de schreef:Snap er helemaal niks meer van.... allerlei kerken, allerlei predikanten en toch kruipen ze bij elkaar op de preekstoel.
Maandag verketteren ze elkaar en dinsdag gaan ze bij elkaar voor. De ene keer onder de noemer van ..., de andere keer onder de noemer van ... en ga zo maar door.
De ene keer maken ze je voor alles en nog wat uit, maar de volgende dag ben je opeens hun vriend.
De ene keer is de ene kerk nog niet zo slecht als het wel lijkt, maar de volgende dag spugen ze je uit.
En niet alleen in kerken, maar ook de kerkmens zelf. Ook hier op het forum.
Reken mijzelf erbij in. Zelf ben ik ook niet om uit te staan af en toe hier op het forum. Weet ik van mijzelf en sorry daarvoor (in het bijzonder Anker/WimA en Luther). :huhu
Maar dan nog ... gaan we nu hand in hand samen verder of blijven we elkaar bestrijden? Worden we nu één kerk of blijven we gescheiden?

Las net in de krant dat Ds. A.P. van der Meer voor hoopt te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Dinteloord. En dat vanavond Ds. A. Schultink voor is gegaan in de Hersteld Hervormde Gemeente te Genemuiden.

Wil ik dit begrijpen? Kan ik het begrijpen? Natuurlijk zie ik het zo graag, maar toch ... ik kan het niet meer vatten. Zowieso ben ik er achter gekomen dat de kerk in Nederland, ja erg ziek is.
Ik ben doorgaans niet zo enthousiast over het kerkelijk leven in Nederlands. Maar met zulke generalisaties dien je niemand en ik herken ze zelfs niet. En dan tenslotte nog keurig afronden met 'reken mijzelf erbij in'. Als dat dan zo is, zie ik al helemaal niet het nut van je posting.
Plaats reactie