Kanselruil HHK/CGK

ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door ejvl »

In vele kerkverbanden, ook de GG en de GK, is een verscheidenheid aan predikanten.
Van links tot rechts om maar in deze nare termen te spreken.

Dit is bijvoorbeeld ook zo in de PKN, ik hoorde laatst een preek van de PKN predikant uit Elspeet, die zou prima in de GG kunnen preken bijvoorbeeld.
Wij weten niet welke redenen predikanten hebben om in een bepaald kerkverband te blijven dat ze niet weg kunnen hoe erg de dwalingen binnen een verband ook kunnen zijn.
Daarom klopt de eerder gemaakte opmerking wel dat sommige predikanten uit verschillende verbanden best uitwisselbaar zijn.

Alleen ben ik wel bang dat er een soort scheidslijn komt, die predikant wel, die predikant niet, weer verdeeldheid in het toch al zo verscheurd kerkelijk Nederland.

Overigens is de door u aangedragen reden van open internet nu niet echt een meetpunt aangaande de vreze des Heeren vind ik.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door SecorDabar »

ejvl schreef:In vele kerkverbanden, ook de GG en de GK, is een verscheidenheid aan predikanten.
Van links tot rechts om maar in deze nare termen te spreken.

Dit is bijvoorbeeld ook zo in de PKN, ik hoorde laatst een preek van de PKN predikant uit Elspeet, die zou prima in de GG kunnen preken bijvoorbeeld.
Wij weten niet welke redenen predikanten hebben om in een bepaald kerkverband te blijven dat ze niet weg kunnen hoe erg de dwalingen binnen een verband ook kunnen zijn.
Daarom klopt de eerder gemaakte opmerking wel dat sommige predikanten uit verschillende verbanden best uitwisselbaar zijn.

Alleen ben ik wel bang dat er een soort scheidslijn komt, die predikant wel, die predikant niet, weer verdeeldheid in het toch al zo verscheurd kerkelijk Nederland.

Overigens is de door u aangedragen reden van open internet nu niet echt een meetpunt aangaande de vreze des Heeren vind ik.
Ik twijfel er niet aan dat u weet wat de verleidingen van open internet zijn.
Ik heb het dan ook maar als voorbeeld genoemd aangaande de vreze des Heeren.
Daar zou natuurlijk meer over te zeggen zijn. :)

Ik kan het dan voor de rest van uw posting mee eens zijn, met het voorbeeld wat u noemt.

Wel is het zo, dat op kerkelijke vergaderingen (classis/synodes) over genomen kerkelijke besluiten de Heere is aangeroepen
met smeking of de genomen beslissingen met Zijn gunst en zegen mogen omringd worden.

Daar moeten we niet gering over denken.
De Heere zegt in Zijn Woord: laat uw ja, - ja - zijn, en uw neen: - neen - zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door DDD »

SecorDabar schreef:
DDD schreef:Er zijn genoeg predikanten in de GKV die ik graag eens in de GG zou willen horen, anders. Zo groot zijn die verschillen toch ook weer niet? Ik heb het idee dat het allemaal ook wat wordt opgeblazen. Ik hoorde gisteren dominee Verschuure en die is dan heel rechts maar afgezien van de bijzondere kleren en de wat wonderlijke voordracht was het een heel rechtzinnige preek, die eigenlijk heel dicht bij de bijbel bleef en waar menige dominee in de GG en in de GKV nog een hoop van zou kunnen opsteken. En dat zonder één onnodige herhaling. Het enige probleem was dat er stof was voor drie preken, en dat de kerkdienst dus ook veel te lang duurde. Alleen al om dat te voorkomen zou het goed zijn zo nu en dan eens een GKV-dominee uit te nodigen. Die zijn meestal wat meer bescheiden ingesteld in dit opzicht.
Met grote achterdocht zie ik deze ontwikkeling gade.
Ik ben bevreesd dat het onderscheidingsvermogen bij velen ontbreekt.
Ik moet denken aan het gezegde: vermeng u niet met hen, die naar verandering staan.
En dan bedoel ik niet alleen het schibboleth in de leer, maar ook in de praktijk der Godzaligheid.
Als twee predikanten hetzelfde zeggen, wil dat nog niet zeggen dat ze ook hetzelfde bedoelen.
En ook al zou een preek zeer rechtzinnig zijn, jazelfs bevindelijk klinken,
dan wil dit nog niet zeggen dat de vreze des Heeren
(door de Heere Zelf gewerkt), ook daadwerkelijk aanwezig is.
Wat te denken dat predikanten die rechtzinnig preken, bijvoorbeeld open internet hebben?
Ik denk dat ik in ieder geval leerverschillen heel goed kan analyseren en waarnemen. Maar ik vrees dat wat jij onderscheidingsvermogen noemt meer kittelachtigheid is van gehoor. Mensen horen wat termen -deze dominee begon bijvoorbeeld over de mazelen, ik denk dat er niemand van de aanwezigen was die zich daar druk om maakte- die hen dan bekend voorkomen en dan is de dominee recht in de leer. Of juist niet natuurlijk, omdat hij geen inzicht heeft in de luisteraars die hij voor zich heeft.

De praktijk der godzaligheid blijkt op de catechisatie, en in de supermarkt, op de snelweg en uit de vraag of de dominee dingen laat of niet zegt omwille van mensen. Open internet als criterium kan ik me nog voorstellen. Hoewel dominees natuurlijk best kunnen dwalen in bepaalde opzichten maar daarom nog wel een geroepen knecht van God kunnen zijn.

Maar het past mensen niet te beoordelen of als twee hetzelfde zeggen er verschil is omdat de vreze des Heeren zou ontbreken. Want dat aanvoelen is grotendeels een kwestie van gedeelde karaktereigenschappen, en heeft niets met het werk van God te maken. Zo heb ik jarenlang niet kunnen geloven dat een ware knecht van God zou kunnen zeggen 'Het ambt bedwingt mijn rechtervoet'. Maar dat zegt meer over mij dan over de ander.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door caprice »

DDD schreef:Het is jammer dat de Gereformeerde Gemeenten daaraan niet meedoen. Ik hoorde zondag ds. G. van der Groep en die zou zo in de Gereformeerde Gemeenten passen en dat geldt voor veel christelijke gereformeerden.
Ik denk niet dat er behoefte is in de GG om mee te doen aan deze (preek)stoelendans, alleen al daar zij kerkordelijk de toets niet kan doorstaan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door DDD »

Dat is flauwekul. Echt onzin.

De synode kan een besluit nemen dat de kansels worden opengesteld voor zusterkerken uit Nigeria. De synode kan evengoed een besluit nemen dat de kansels worden opengesteld voor zusterkerken in Nederland. Dat is naar mijn vermoeden niet in strijd met de kerkorde. En als dat wel zo zou zijn dan kan de kerkorde worden aangepast, al zal dat in de GG eerder via een addendum gebeuren dan via een aanpassing van de DKO.

Ik vind trouwens de naam preekstoelendans wel een wat oneerbiedige term voor het gehoorzamen aan de oproep van Paulus om de broederlijke liefde met allen die een even kostbaar geloof in God delen te zoeken.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Reiziger »

caprice schreef: Ik denk niet dat er behoefte is in de GG om mee te doen aan deze (preek)stoelendans, alleen al daar zij kerkordelijk de toets niet kan doorstaan.
:banghead :bobo

Nee tuurlijk niet joh. Straks komt er nog eenheid. Dat moeten we niet hebben. Stel je voor!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het is jammer dat de Gereformeerde Gemeenten daaraan niet meedoen. Ik hoorde zondag ds.G. van der Groep en die zou zo in de Gereformeerde Gemeenten passen en dat geldt voor veel christelijke gereformeerden.

ds G. van der Groep (CGK) en ds Verschuure (GG) tegelijk waarderen is wel heel erg bijzonder.....eigenlijk kunnen alleen dove mensen dit !!! :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Reiziger »

huisman schreef:
DDD schreef:Het is jammer dat de Gereformeerde Gemeenten daaraan niet meedoen. Ik hoorde zondag ds.G. van der Groep en die zou zo in de Gereformeerde Gemeenten passen en dat geldt voor veel christelijke gereformeerden.

ds G. van der Groep (CGK) en ds Verschuure (GG) tegelijk waarderen is wel heel erg bijzonder.....eigenlijk kunnen alleen dove mensen dit !!! :hum
Als de tolk hun woorden verdraait...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Unionist »

Laten we elkaar nu niet voor de gek houden: Die 'preekstoelendans' bestaat ter rechterzijde allang. Alleen laten ze het dan formeel de SGP of de GBS organiseren.

De vraag is overigens hoe dát kerkordelijk ligt: Een privaatrechtelijke club die kerkdiensten organiseert. (Al dan niet 'tijdredes' genoemd, maar soms zijn het dezelfde preken als de zondag ervoor in eigen gemeente.)
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Het is jammer dat de Gereformeerde Gemeenten daaraan niet meedoen. Ik hoorde zondag ds.G. van der Groep en die zou zo in de Gereformeerde Gemeenten passen en dat geldt voor veel christelijke gereformeerden.

ds G. van der Groep (CGK) en ds Verschuure (GG) tegelijk waarderen is wel heel erg bijzonder.....eigenlijk kunnen alleen dove mensen dit !!! :hum
Nee. Je kunt er op rekenen dat ik de predikanten in de GG heel precies in hokjes kan indelen. Dat is echter geen vrucht van de heilige Geest.

Er is geen sprake van dat je doof moet zijn om iets te horen van het Evangelie wanneer je iets een keer uit een wat andere traditie hoort. Je moet alleen kunnen onderscheiden wat de kern van de zaak betreft. En die anderen niet veroordelen en die proberen over de aan hun oude natuur verbonden aversies heen te stappen, omdat de heilige Geest nu eenmaal breder werkt dan alleen in hun eigen beperkte kringetje.

Hoe vaak heb je dominee Verschuure eigenlijk gehoord? Ik heb hem het laatste half jaar tweemaal mogen beluisteren en tweemaal is er niets gezegd waarvan ik kon zeggen dat het buiten de grenzen van Schrift en belijdenis viel. Waarschijnlijk komt hij uit een andere kerk en is hij een andere kerkdienst gewend. En dat merk je bij het votum. In zijn algemeenheid vind ik het wel vervelend dat er steeds meer OGG-dominees in de GG werden toegelaten, je merkt het vrijwel altijd. Maar daarom hoef je mensen of hun prediking nog niet bij voorbaat af te schrijven. Ik heb niets gemist van de kern van het Evangelie. En er werd geprobeerd eenvoudig de Schrift bij de mensen te brengen. Dat gebeurde door beide predikanten.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Zeemeeuw »

@DDD. Wees voorzichting met het poneren van waarschijnlijkheden. Ds. A. Verschuure is gedoopt en opgegroeid in de Gereformeerde Gemeenten; om precies te zijn in Goes.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door DDD »

Dan heeft hij zijn inspiratie vast breder opgedaan. Maar het hoofdpunt blijft hetzelfde. Overigens is het geen schande om niet in de GG te zijn opgegroeid hoor.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Zeemeeuw »

Welk hoofdpunt?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door DDD »

Dat het jammer is dat de GG niet meedoen aan de kanselruil. En dat je niet doof hoeft te zijn om de prediking van beide predikanten als binnen de grenzen van Schrift en belijdenis te bestempelen.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Zeemeeuw »

Kan ds. Verschuure in Goes zijn inspiratie niet opgedaan hebben?
Plaats reactie