Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik ga gewoon niet meer reageren nog beter :haha
Het is zeker een zorg en geen goed teken als het verlangen naar en de bediening van het Heilig Avondmaal slechts zeer weinig gevonden wordt.

Aan de andere kant moeten we ook rekening houden met de lokale mogelijkheden en gebruiken van de OGG.
Nee we moeten rekening houden met de Bijbel en die zegt Neemt eet tot Mijn gedachtenis. En de lokale mogendheden zijn om het doordeweeks te doen aangezien iedere OGGiN gemeente wel eens een predikant krijgt doordeweeks.
Er wordt geen aantal gegeven maar ik geloof gewoon niet dat het Bijbels is om het 1x per 2,3 jaar te doen.
En de oproep om het te vieren is een hoger gebod dan op welke doordeweekse dag de gemeente het doet.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Hollander »

Wanneer je de wat boute uitspraken van @Geytenbeekje een klein beetje probeert af te pellen, dan zegt hij feitelijk toch niet zo heel veel vreemds?
Even los van alle corona-argumenten. Het is een diep en diep trieste zaak als het Heilig Avondmaal, onder normale omstandigheden, met een hele lage frequentie plaatsvindt.

Het is wel de vraag of een openbaar forum (in een heel specifiek topic) geschikt is om dit aan de orde te stellen, omdat het dan snel richting beoordelen of veroordelen gaat en het lijkt mij goed om daarvan richting kerkverband of personen weg te blijven.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef: Het is wel de vraag of een openbaar forum (in een heel specifiek topic) geschikt is om dit aan de orde te stellen, omdat het dan snel richting beoordelen of veroordelen gaat en het lijkt mij goed om daarvan richting kerkverband of personen weg te blijven.
Goed om te onthouden als het gaat over ander type gemeentes, zoals bijvoorbeeld evangelische.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Piet Puk »

Ik heb een prachtig voorstel(al vind ik het zelf): zullen we dit topic on-hold zetten tot D.V. 2022 wanneer de commissie van onderzoek weer samenkomt om over toelating van studenten te spreken?

Volgens mij zijn de meeste van de voorgenoemde zaken off-topic
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:Het toont in ieder geval helaas het geestelijk leven aan in de OGGiN
Want als er meer bekeerde mensen waren dan was er ook meer vraag naar Bijbels geestelijk voedsel en meer bediening van de HA
Bijbels geestelijk voedsel wordt genoeg aangereikt in de OGG hoor.
Mooie en ware reactie, ik merk dat ik een zwak voor de OGG heb. Waar dat precies in zit weet ik niet. Ik denk ergens in het eenvoudige en pure. Die zwak is tevens een gevaar dat je dan bepaalde zaken niet of wil zien.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Mara »

Herman schreef: Het is zeker een zorg en geen goed teken als het verlangen naar en de bediening van het Heilig Avondmaal slechts zeer weinig gevonden wordt.
Er is wel verlangen, maar aangezien het H.A. anders wordt gezien dan in de meeste andere kerken, heeft men soms niet de vrijmoedigheid.
Inmiddels is het zo dat het H.A. voor iedereen is die aan de regels voldoet. (Belijdenis gedaan, onberispelijk leven)
Maar dat is in die kerken niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Adagio »

Mara schreef:Inmiddels is het zo dat het H.A. voor iedereen is die aan de regels voldoet. (Belijdenis gedaan, onberispelijk leven)
Maar dat is in die kerken niet.
De argeloze lezer denkt nu dus, dat dit inmiddels in een nieuwe versie van het Avondmaalsformulier staat.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Piet Puk »

Mara schreef:
Herman schreef: Het is zeker een zorg en geen goed teken als het verlangen naar en de bediening van het Heilig Avondmaal slechts zeer weinig gevonden wordt.
Er is wel verlangen, maar aangezien het H.A. anders wordt gezien dan in de meeste andere kerken, heeft men soms niet de vrijmoedigheid.
Inmiddels is het zo dat het H.A. voor iedereen is die aan de regels voldoet. (Belijdenis gedaan, onberispelijk leven)
Maar dat is in die kerken niet.
Maar even serieus: zijn belijdenis doen en een onberispelijk leven voldoende om aan het H.A. deel te nemen?

Lees ik dit nu echt?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Bertiel »

wel waar het weren over kan gaan.
het weren kan niet zo zijn omdat de ouderling of de dominee de bekering niet kan overnemen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef:
Mara schreef:
Herman schreef: Het is zeker een zorg en geen goed teken als het verlangen naar en de bediening van het Heilig Avondmaal slechts zeer weinig gevonden wordt.
Er is wel verlangen, maar aangezien het H.A. anders wordt gezien dan in de meeste andere kerken, heeft men soms niet de vrijmoedigheid.
Inmiddels is het zo dat het H.A. voor iedereen is die aan de regels voldoet. (Belijdenis gedaan, onberispelijk leven)
Maar dat is in die kerken niet.
Maar even serieus: zijn belijdenis doen en een onberispelijk leven voldoende om aan het H.A. deel te nemen?

Lees ik dit nu echt?
Kerkelijk gezien wel. De rest past ons (en welk kerkenraadslid dan ook) geen oordeel.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door refo »

Adagio schreef:
Mara schreef:Inmiddels is het zo dat het H.A. voor iedereen is die aan de regels voldoet. (Belijdenis gedaan, onberispelijk leven)
Maar dat is in die kerken niet.
De argeloze lezer denkt nu dus, dat dit inmiddels in een nieuwe versie van het Avondmaalsformulier staat.
Dat staat er altijd al zo. Alleen de interpretatie verandert wel eens.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Mara »

Adagio schreef:
Mara schreef:Inmiddels is het zo dat het H.A. voor iedereen is die aan de regels voldoet. (Belijdenis gedaan, onberispelijk leven)
Maar dat is in die kerken niet.
De argeloze lezer denkt nu dus, dat dit inmiddels in een nieuwe versie van het Avondmaalsformulier staat.
Zou kunnen. Maar ik vraag me weleens af wat er nog op belijdeniscatechisatie over wordt gezegd.
Piet Puk schreef:Maar even serieus: zijn belijdenis doen en een onberispelijk leven voldoende om aan het H.A. deel te nemen?
Als ik zo de voorbereidingspreken beluister, ja.
Wie zich niet herkent in dit rijtje:
die afgoden in welke gestalte ook voor de Heere in de plaats stellen of God op eigenwillige manier vereren;
die de naam van de Heere door vloeken of op andere wijze misbruiken;
die zich bezighouden met occulte praktijken of daaraan geloof hechten ;
die God, Zijn Woord en de heilige sacramenten verachten;
die aan hun ouders of andere gezagsdragers ongehoorzaam zijn ;
die zich aan menselijk leven vergrijpen of haat koesteren tegen hun naasten en zich niet met hen willen laten verzoenen;
die getrouwd of ongetrouwd hun lichaam niet rein bewaren;
die hebzuchtig, verkwistend of verslaafd zijn;
die leugenaars of roddelaars zijn;
kortom, allen die zich in woord en wandel als ongelovigen gedragen.

kan dus deelnemen. En dat zijn verreweg de meeste kerkgangers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Herman »

In de klassieke (edit: ik bedoel bijbelse) opvatting kan dan niemand aangaan, want wie vindt deze zonden niet in zijn/haar hart?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:In de klassieke (edit: ik bedoel bijbelse) opvatting kan dan niemand aangaan, want wie vindt deze zonden niet in zijn/haar hart?
En dan kom je bij de noodzaak van wedergeboorte en bekering. Kennis van ellende (zonde, verdorven natuur) is onderdeel van de bekering. Waar dat niet gepreekt in de voorbereiding wordt krijg je dus een ethisch praatje.

Er wordt niet voor niets gehamerd op het kennen van de drie stukken die nodig zijn tot zaligheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Mara »

Herman schreef:In de klassieke (edit: ik bedoel bijbelse) opvatting kan dan niemand aangaan, want wie vindt deze zonden niet in zijn/haar hart?
Zo was het ook. Nu wordt er geschamperd over kerken waar maar enkele mensen aangaan.
De gemeente zou dan dood zijn.
Net alsof overvolle tafels een teken zouden zijn van ware Godsvrucht.
M.i. is het beiden niet persé waar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie