Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Eilander, jij weet ook wel dat gedegen exegese en ernst ook samen kan gaan ?! Dat mag men ook verwachten, anders heb je een prediking die niet uit gaat van de tekst/ het tekst gedeelte, maar algemeen wordt.

Gedegen opleiding wordt toch zelfs al in de DKO genoemd?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:De insteek van @Erasmiaan is wat mij betreft heel terecht. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat inderdaad de exegese meestal te weinig aandacht kreeg, maar dat is natuurlijk een makkelijk punt om te scoren. Het is juist goed om nu eens te kijken naar wat er nu daar aan de positieve kant uitspringt, al zal niet iedereen dat willen horen.

Als ik Wulfert Floor lees, doe ik dat ook niet omdat ik dan een grondige exegese van de tekst verwacht. Wel omdat hij op een eenvoudige, Schriftuurlijke manier het Woord dichtbij brengt. Als ik Matthew Henry’s bijbelverklaring lees, weet ik ook dat ik meer een uitleg krijg die gericht is op het praktische, persoonlijke nut voor mijn ziel – dan dat ik nu zo’n grondige uitdieping van de achtergronden van een bijbelgedeelte kan verwachten.

En zo kun je dat nog wel uitbreiden met andere voorbeelden. Zo is het in de OGGiN ook vaak: geen diepgravende uitleg, maar wel een ernstige boodschap waarin de hoorders op het hart wordt gedrukt dat we op reis zijn naar Gods rechterstoel, en dat we niet kunnen sterven zoals we geboren zijn.

Ik heb moeite met verschillende dingen binnen dit kerkverband, en één daarvan is de geringe opleiding die een predikant krijgt. Maar ik zou toch niet graag een dergelijke prediking verlaten om die in te wisselen voor preken waarin geen appèl wordt gedaan op de hoorder, alsof iedereen er wel bij hoort, als je maar op God vertrouwt. Waar zo weinig doorklinkt van het wonder dat gebeuren moet.
Ik geloof wel dat het zo is, al wil ik ook meteen eraan toevoegen dat er ook in OGG(iN) achtenswaardige predikanten geweest zijn en nog zijn.
De toevoeging klinkt een beetje alsof ik dat nu juist ontkende, maar goed... ik ben het daar zonder meer mee eens!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:De insteek van @Erasmiaan is wat mij betreft heel terecht. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat inderdaad de exegese meestal te weinig aandacht kreeg, maar dat is natuurlijk een makkelijk punt om te scoren. Het is juist goed om nu eens te kijken naar wat er nu daar aan de positieve kant uitspringt, al zal niet iedereen dat willen horen.

Als ik Wulfert Floor lees, doe ik dat ook niet omdat ik dan een grondige exegese van de tekst verwacht. Wel omdat hij op een eenvoudige, Schriftuurlijke manier het Woord dichtbij brengt. Als ik Matthew Henry’s bijbelverklaring lees, weet ik ook dat ik meer een uitleg krijg die gericht is op het praktische, persoonlijke nut voor mijn ziel – dan dat ik nu zo’n grondige uitdieping van de achtergronden van een bijbelgedeelte kan verwachten.

En zo kun je dat nog wel uitbreiden met andere voorbeelden. Zo is het in de OGGiN ook vaak: geen diepgravende uitleg, maar wel een ernstige boodschap waarin de hoorders op het hart wordt gedrukt dat we op reis zijn naar Gods rechterstoel, en dat we niet kunnen sterven zoals we geboren zijn.

Ik heb moeite met verschillende dingen binnen dit kerkverband, en één daarvan is de geringe opleiding die een predikant krijgt. Maar ik zou toch niet graag een dergelijke prediking verlaten om die in te wisselen voor preken waarin geen appèl wordt gedaan op de hoorder, alsof iedereen er wel bij hoort, als je maar op God vertrouwt. Waar zo weinig doorklinkt van het wonder dat gebeuren moet.
Ik geloof wel dat het zo is, al wil ik ook meteen eraan toevoegen dat er ook in OGG(iN) achtenswaardige predikanten geweest zijn en nog zijn.
De toevoeging klinkt een beetje alsof ik dat nu juist ontkende, maar goed... ik ben het daar zonder meer mee eens!
Ik bedoelde het niet zo... Als ik het nalees kan dat inderdaad zo overkomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Interessant dat goede schriftuitleg niet noodzakelijk wordt geacht. dat werpt wel een bepaald licht op andere discussies.
Goed lezen. Dit zeg ik helemaal niet!

@Zeeuw: ik generaliseer inderdaad en overdrijf ook iets. Maar het is ook een punt van zorg. Soms lijkt het enige doel ‘de tekst uitleggen’. En dat kan ongelooflijk boeien. Maar men vergeet soms de tekst aan het hart te leggen.

@Mistig: hoe kun jij voor mij bepalen dat dit niet klopt? Ik hoor toch dat het vaak niet gebeurt? En ik hoor toch dat het bij die eenvoudige oudgergemmers wel gebeurt? Als ik zelf OGG was geweest had ik waarschijnlijk gezegd dat het belangrijk is dat de exegese meer aandacht krijgt.
Haha, nee, je overdrijft meer dan iets. Maar als dit inderdaad het enige doel is, is er iets niet goed. Een puur technische preek, zonder dat je bevinding en achter de kudde aandringen voelt, is voor mij zeker geen goede. Sterker, ik heb liever alleen het laatste, dan alleen het eerste. Beste is beide. Maar ik heb dit in verschillende verbanden gehoord hoor.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Ambtenaar »

Natuurlijk is exegese veel belangrijker dan wat gevoelens die gedeeld worden. Exegese is de basis van iedere preek waarop de toepassing steunt.

Ik begrijp dan ook niet hierover zo vergroeilijkend wordt gedaan. Zeker niet omdat de kerkorde vrij duidelijk is.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

Het jammere dus van de OGGiN vind ik inderdaad de hele korte opleiding, je kan het af en toe goed horen.Veel herhaling van zetten. Ik vind dat persoonlijk gewoon heel jammer.
Ik zing dan liever 2 psalmen extra bij wijze van spreken.
Niet dat er preken zijn die niets met je doen, pas een leesdienst geluisterd waarin ze een preek lazen van ds Monster Al wat jaren geleden overleden OGGiN Barneveld Daar klonk heel mooi de kern in wat een christen is.
kerkganger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 okt 2018, 10:54

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door kerkganger »

Ik denk dat de Comissie van Onderzoek binnenkort weer bijeen komt. Dit is meestal eind januari meen ik?
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Bruna »

kerkganger schreef:Ik denk dat de Comissie van Onderzoek binnenkort weer bijeen komt. Dit is meestal eind januari meen ik?
20 januari 2020

https://oggin.jouwweb.nl/agenda
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

Weet iemand wanneer dhr van Wingerden, Lerend ouderling wordt ?
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Gerrit35 »

Geytenbeekje schreef:Weet iemand wanneer dhr van Wingerden, Lerend ouderling wordt ?
Ook dat zal ongetwijfeld binnenkort duidelijk worden.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Wet en Evangelie »

Gerrit35 schreef:
Geytenbeekje schreef:Weet iemand wanneer dhr van Wingerden, Lerend ouderling wordt ?
Ook dat zal ongetwijfeld binnenkort duidelijk worden.
De uiteindelijke beslissing wordt genomen op de vergaderingen van de 2 classis, D.V.18 maart (West) en 25 maart (Oost).
kerkganger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 okt 2018, 10:54

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door kerkganger »

Heeft er al iemand iets vernomen?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

kerkganger schreef:Heeft er al iemand iets vernomen?
We leven nog in januari en zo ver ik weet is de tijdmachine nog niet uitgevonden
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door windorgel »

Geytenbeekje schreef:
kerkganger schreef:Heeft er al iemand iets vernomen?
We leven nog in januari en zo ver ik weet is de tijdmachine nog niet uitgevonden
Het gaat hier over de commissie van onderzoek die vandaag heeft vergaderd.
Geïnteresseerde
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2019, 19:39

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geïnteresseerde »

De Commissie van Onderzoek heeft op haar vergadering van 20 januari niemand toegelaten tot de studie van predikant.

Zie: https://oggin.jouwweb.nl/nieuws
Plaats reactie