Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
dumarchie schreef:Dia kun je mij uitleggen wat je daarmee bedoelt? Dat de kerk onder het oordeel ligt.
Ik denk dat ik hetzelfde bedoel wat ook ds. Du Marchie van Voorthuysen bedoelde.
Het oordeel begint immers van het Huis Gods.
Opmerken is goed. Maar het inleven is anders, denk ik toch.
Het is in ieder geval een Bijbels gegeven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Gerson »

dumarchie schreef:Dia kun je mij uitleggen wat je daarmee bedoelt? Dat de kerk onder het oordeel ligt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Iemand die blijkens zijn nickname hier zich dumarchie noemt, is ongetwijfeld goed thuis in diens gedachtengoed.
Dan vind ik dit bijna een strikvraag aan @Dia en als eerste post ongepast.
Misschien is het wel een oordeel in de kerk en hier op het forum dat men zoveel ‘gemene’ genade voor ‘zaligmakende’ genade aanziet.
dumarchie
Verbannen
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2019, 19:01

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door dumarchie »

Klopt dat de uitdrukking Bijbels is alleen wat word er nu in deze tijd mee bedoelt, je zegt dat Ds Dumarchie het ook zo bedoelde, Hij bedoelde vooral dat de prediking steeds meer vervlakte en dat Christus niet meer gekend hoeft te worden om zalig te zijn, daar heeft hij gelijk in gehad en gekregen, bedoelde jij het ook zo? Of doel je erop dat er geen studenten worden aangenomen binnen bv de oud gergem?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Mara »

dumarchie schreef:Klopt dat de uitdrukking Bijbels is alleen wat word er nu in deze tijd mee bedoelt, je zegt dat Ds Dumarchie het ook zo bedoelde, Hij bedoelde vooral dat de prediking steeds meer vervlakte en dat Christus niet meer gekend hoeft te worden om zalig te zijn, daar heeft hij gelijk in gehad en gekregen,
Ik heb de indruk dat dit vroeger meer vanaf de kansel werd gezegd.
Ik weet niet zo zeker of dat nu wel de juiste plaats is daarvoor.
Natuurlijk moet Christus gekend worden, maar door steeds te herhalen dat de prediking elders (waar is elders?) zo vervlakt, bestaat het gevaar dat het een eenzijdige Boodschap gaat worden.
Alhoewel ik veel achting heb voor ds dMvV!
Ook weet ik dat hij altijd heel veel mensen trok tijdens de doordeweekse diensten in het land. Hij had kennelijk charisma, ook voor mensen buiten de OGGiN.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dumarchie
Verbannen
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2019, 19:01

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door dumarchie »

Beste Gerson, het was zeker geen strikvraag, maar een gewone vraag waar dia op reageerde, prima toch?
ben het met je eens wat je als laatste schrijft. mara die uitdrukking is zeker zeer actueel, als je ziet op de kerkverlating en verdeeldheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

dumarchie schreef:Beste Gerson, het was zeker geen strikvraag, maar een gewone vraag waar dia op reageerde, prima toch?
ben het met je eens wat je als laatste schrijft. mara die uitdrukking is zeker zeer actueel, als je ziet op de kerkverlating en verdeeldheid.
Helaas komen in de reformatorische kerken ook alleen maar mensen bij door geboorte.
dumarchie
Verbannen
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2019, 19:01

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door dumarchie »

wat bedoel je daarmee Geitenbeekje?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

dumarchie schreef:wat bedoel je daarmee Geitenbeekje?
Dat de vrijzinnigere kerken leeglopen en in plaats van dat mensen naar de reformatorische kerken te gaan helemaal de kerk verlaten.
dumarchie
Verbannen
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2019, 19:01

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door dumarchie »

Geytenbeekje schreef:
dumarchie schreef:wat bedoel je daarmee Geitenbeekje?
Dat de vrijzinnigere kerken leeglopen en in plaats van dat mensen naar de reformatorische kerken te gaan helemaal de kerk verlaten.

helaas is het niet alleen bij de vrijzinnige kerken, ook in de reformatorische kerken is de kerkverlating groot.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

dumarchie schreef:
Geytenbeekje schreef:
dumarchie schreef:wat bedoel je daarmee Geitenbeekje?
Dat de vrijzinnigere kerken leeglopen en in plaats van dat mensen naar de reformatorische kerken te gaan helemaal de kerk verlaten.

helaas is het niet alleen bij de vrijzinnige kerken, ook in de reformatorische kerken is de kerkverlating groot.
Groot ?
Misschien in de PKN-GB
Maar de HHK groeit heel licht
De GG daalt wel iets maar GG ´ers die stappen dan vaak over op een HHK of PKN-GB
dumarchie
Verbannen
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2019, 19:01

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door dumarchie »

Geytenbeekje schreef:
dumarchie schreef:
Geytenbeekje schreef:
dumarchie schreef:wat bedoel je daarmee Geitenbeekje?
Dat de vrijzinnigere kerken leeglopen en in plaats van dat mensen naar de reformatorische kerken te gaan helemaal de kerk verlaten.

helaas is het niet alleen bij de vrijzinnige kerken, ook in de reformatorische kerken is de kerkverlating groot.
Groot ?
Misschien in de PKN-GB
Maar de HHK groeit heel licht
De GG daalt wel iets maar GG ´ers die stappen dan vaak over op een HHK of PKN-GB
in tien jaar tijd zijn er 20.000 gergemers uitgetreden,

hier een stukje van ds m van reenen, HHK: Het lijkt zo eenvoudig om te zeggen wat kerkverlating is: mensen – of het nu jongeren zijn of volwassenen – die vroeger wel maar nu niet meer naar de kerk gaan. Maar is er ook sprake van kerkverlating als ze naar een ándere kerk gaan? Niemand van u zal – denk ik – zeggen dat uw kind de kerk verlaten heeft als hij tegenwoordig kerkt in de Gereformeerde Gemeenten. Maar als ze lid geworden zijn van een ‘lichte’ PKN-gemeente? Sommigen zeggen dan: ‘ach, ze gaan in elk geval nog’, maar voor anderen roept het bijna even verdrietige gevoelens op als bij dat andere kind dat helemaal niet meer gaat… En trouwens… wat als uw kind ‘netjes’ Hersteld Hervormd getrouwd is, maar zachtjesaan steeds minder in de kerk te zien is? Of als ze samen nog wel twee keer per zondag naar de kerk gaan, maar je merkt dat ze in het leven van alledag heel andere keuzes maken dan ze van huis uit hebben meegekregen?
U voelt wel aan: het is een vloeiend gebied, waarin je allerlei verschillende maten van kerkverlating kunt onderscheiden. En waarbij we zelfs soms moeten zeggen, dat we iets ervaren als kerkverlating terwijl dat het niet is – omdat die kerk met een andere naam toch écht een kerk is. Terwijl we aan de andere kant soms iets niet zo als kerkverlating voelen, terwijl dat proces wel al lang gaande is – omdat het hart er al lang niet meer in meekomt. Het is dus een vloeiend gebied. Het uiterste hierbij is, als iemand niet alleen de kerkgang, niet alleen het kerklidmaatschap, maar zelfs het geloof in God vaarwel zegt. In allerlei andere situaties gaat het niet zó ver, terwijl je toch moet zeggen, dat het wel die richting op gaat. Kerkverlating houdt dus eigenlijk in, dat de kerk – beter gezegd: God en Zijn Woord – steeds minder vat op mensen heeft. Bekend is het voorbeeld: de overgrootouders gingen twee keer per zondag naar de kerk, de grootouders nog één keer, de ouders gaan niet meer, maar lezen nog wel voor uit de kinderbijbel – en de kinderen…? Die groeien op zonder kerk, en weten hun kinderen straks niets meer mee te geven over God en Zijn Woord, over geloof en bekering, over hemel en hel. De kerkverlating begon dus al veel eerder dan bij die jongste generatie…
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door liz boer »

Aanvuling: Of dat mensen netjes twee keer per zondag naar de GerGem gaan, netjes leven, maar hun hart gesloten houden. En dan kan bij GerGem ook een andere kerkgenootschap opgeschreven worden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

liz boer schreef:Aanvuling: Of dat mensen netjes twee keer per zondag naar de GerGem gaan, netjes leven, maar hun hart gesloten houden. En dan kan bij GerGem ook een andere kerkgenootschap opgeschreven worden.
Ja daarom. Zolang men het hart open blijft houden voor de Heere is het goed.
Dan gaat men elders ook graag naar de kerk
dumarchie
Verbannen
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2019, 19:01

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door dumarchie »

liz boer schreef:Aanvuling: Of dat mensen netjes twee keer per zondag naar de GerGem gaan, netjes leven, maar hun hart gesloten houden. En dan kan bij GerGem ook een andere kerkgenootschap opgeschreven worden.
helemaal mee eens Liz
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Bruna »

kerkganger schreef:DV maandag 21 januari komt de Commissie van Onderzoek van de OGG weer bijeen als de informatie op https://oggin.jouwweb.nl/agenda klopt.
Zal kloppen denk ik. Het is altijd rond deze tijd.
Er zal toch ook wel een oproep voor aanmelding in het kerkelijk blad hebben gestaan en voorbede gedaan hiervoor?

Weekdiensten op de site lijken m.i. niet helemaal juist. Als ik varia in het RD bekijk heb ik het idee dat de OGG dominees wel 3x per week preken ‘s avonds. De site vermeldt maar enkele keer.

Volgens mij vroeg @jantje het onlangs in een ander topic over kerkrecht n.a.v. Artikel van Den Boef. Wat kunnen we van de OGG leren omdat het daar ‘rustig’ schijnt te zijn i.t.t. GG(iN), die zo hun problemen hebben of hebben gehad?
Plaats reactie