GGiN en digibron

Plaats reactie
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

GGiN en digibron

Bericht door 2011 »

APELDOORN – Alle oude jaargangen van De Wachter Sions, het orgaan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN), zijn vanaf donderdag online beschikbaar in www.digibron.nl , het archiefsysteem van de Erdee Media Groep.
De synode van de GGiN besloot in juli tot deelname in Digibron. De afgelopen maanden zijn alle jaargangen gescand en op artikelniveau ontsloten.

De Wachter Sions ontstaat in 1953 uit ”De Kerkbode”, het blad van de plaatselijke kerk in Gouda dat dan zeven jaargangen telt. Door de kerkelijke ontwikkelingen in dat jaar neemt de belangstelling voor het lokale blad zo sterk toe dat het wordt omgezet in een landelijk orgaan.

Dr. C. Steenblok schrijft, op 28 augustus 1953 in De Wachter Sions(link): „Uit alle oorden des lands meldden zich degenen die de oude waarheid liefhebben als abonnee aan, waardoor het schier onmogelijk werd een richtige verzorging te bestendigen. De Kerkbode zou met 1 september a.s. haar 8e jaargang ingaan; vanaf heden zal zij niet meer verschijnen, en vervangen worden door het correspondentieblad van onze gemeenten: De Wachter Sions.”

Tussen verschijning van een nummer van De Wachter en opname in Digibron zit een periode van een jaar.

www.digibron.nl
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GGiN en digibron

Bericht door -DIA- »

Interessant!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Arie
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:25

Re: GGiN en digibron

Bericht door Arie »

Zeker interessant!
Ik kon het niet laten om meteen even op 'aanbod van genade' te zoeken en wat daar in '53 over geschreven werd...
Ik krijg er spontaan rode oortjes van...
Een kort citaat: (uit 2 oktober 1953)

"Onder vooropstelling daarvan zien we de volgende bezwaren tegen de leer van een welgemeende, onvoorwaardelijke, algemene aanbieding van genade en zaligheid:
1e ...
2e ...
3e Algemene, onvoorwaardelijke aanbieding van zaligmakende genade is in de grond der zaak niet anders dan algemene verzoening..
4e Een onvoorwaardelijke, algemene aanbieding van genade schaft de eis van het werkverbond af, en daarmede de Wet als kenbron van ellende...
5e ...
6e Ze neemt ook het wezenlijk verschil weg tussen uit- en inwendige roeping,...
7e Ze is voorts ook al niets anders dan vereenzelviging van aanbieding en belofte, welke stelling veroordeeld is op de Generale Synode van 11 en 12 Januari 1950 te Utrecht. Ze is dan ook een afwijking van de officieel vastgestelde leer in de Gereformeerde Gemeenten. Dat ze dan toch in het synodaal verband tegenwoordig zo welig tiert, is wel bewijs, dat er daar afval en afbuiging is van de zuivere leer.
8e ...
(einde citaat)

Tjonge...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GGiN en digibron

Bericht door huisman »

Ook in GGiN kringen veranderen inzichten. Gelukkig maar.
Publicatiedatum: 19 oktober 1969
Van verschillende zijden is mij gevraagd: -, , Wat zei nu toch ds. Kersten over Spurgeon? " Lang heb ik geaarzeld om dit eens te laten afdrukken. We leven in een tijd van twist en tweedracht en de oude paden worden verlaten. Er wordt nog veel geschermd met ds. Kersten, maar het is misschien beter, dat we eens wat meer gaan letten op wat hij leerde en voorstond. Als we goed zijn ingelicht, was hij toch de medeoprichter van de N.V. De Banier, waar hij in de loop der jaren vele belangrijke werken van oude schrijvers heeft laten verschijnen. Als onze belangstelling en Uefde voor zulke schrijvers wijkt voor geschriften, die vroeger in andere kringen veel opgeld deden, dan is het plicht om te waarschuwen.
In het mededehngenblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland van 23 maart 1944 schreef ds. Kersten over Spurgeon het volgende: X. heeft gehoord, dat Spurgeon niet zuiver is in de leer, en vraagt nader bescheid.
Spurgeon was in zijn tijd een machtige volksredenaar en heeft vele geschriften nagelaten. In een levensbeschrijving van hem is echter opgemerkt, dat hij voor allen iets had en daarom voor Gods volk niets. Hij behoort dan ook niet tot de aanbevolen schrijvers in onze kringen.

Publicatiedatum: 19 augustus 2010
Maar we zijn het met Spurgeon eens als hij schrijft dat één ding zeker is, namelijk dat de Heere komt. Het is duidelijk dat de prins der predikers C.H. Spurgeon niet de zielenverklaarder J.C. Philpot is. Laatstgenoemde is een uitmuntende leraar, die de bevindelijke gangen zo helder heeft omschreven. Spurgeon daarentegen legt de tekst uitvoerig uit, en wijst tevens op de noodzaak om Christus te kennen. Beiden zijn door de Heere geleerd. Gelijk elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, zo preekt elke leraar naar de genade en gaven die de Heere hem gegeven heeft. We houden zielsveel van Philpot, maar hebben ook Spurgeon hoog. We moeten de ene leraar niet met de andere vergelijken en hem daarom afkeuren. Het is beter om aan de Heere te vragen of Hij de inhoud van de preken aan ons hart wil heiligen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Guppy3
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:33

Re: GGiN en digibron

Bericht door Guppy3 »

huisman schreef:Ook in GGiN kringen veranderen inzichten. Gelukkig maar.
Publicatiedatum: 19 oktober 1969
Van verschillende zijden is mij gevraagd: -, , Wat zei nu toch ds. Kersten over Spurgeon? " Lang heb ik geaarzeld om dit eens te laten afdrukken. We leven in een tijd van twist en tweedracht en de oude paden worden verlaten. Er wordt nog veel geschermd met ds. Kersten, maar het is misschien beter, dat we eens wat meer gaan letten op wat hij leerde en voorstond. Als we goed zijn ingelicht, was hij toch de medeoprichter van de N.V. De Banier, waar hij in de loop der jaren vele belangrijke werken van oude schrijvers heeft laten verschijnen. Als onze belangstelling en Uefde voor zulke schrijvers wijkt voor geschriften, die vroeger in andere kringen veel opgeld deden, dan is het plicht om te waarschuwen.
In het mededehngenblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland van 23 maart 1944 schreef ds. Kersten over Spurgeon het volgende: X. heeft gehoord, dat Spurgeon niet zuiver is in de leer, en vraagt nader bescheid.
Spurgeon was in zijn tijd een machtige volksredenaar en heeft vele geschriften nagelaten. In een levensbeschrijving van hem is echter opgemerkt, dat hij voor allen iets had en daarom voor Gods volk niets. Hij behoort dan ook niet tot de aanbevolen schrijvers in onze kringen.

Publicatiedatum: 19 augustus 2010
Maar we zijn het met Spurgeon eens als hij schrijft dat één ding zeker is, namelijk dat de Heere komt. Het is duidelijk dat de prins der predikers C.H. Spurgeon niet de zielenverklaarder J.C. Philpot is. Laatstgenoemde is een uitmuntende leraar, die de bevindelijke gangen zo helder heeft omschreven. Spurgeon daarentegen legt de tekst uitvoerig uit, en wijst tevens op de noodzaak om Christus te kennen. Beiden zijn door de Heere geleerd. Gelijk elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, zo preekt elke leraar naar de genade en gaven die de Heere hem gegeven heeft. We houden zielsveel van Philpot, maar hebben ook Spurgeon hoog. We moeten de ene leraar niet met de andere vergelijken en hem daarom afkeuren. Het is beter om aan de Heere te vragen of Hij de inhoud van de preken aan ons hart wil heiligen.

Hoezo, gelukkig maar?
Deze verschillende inzichten staan de zaligheid niet in de weg.
Wat je voetnote zegt over 2 of 3 verbonden, is wat mij betreft door te trekken naar het aanbod van genade.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: GGiN en digibron

Bericht door GJdeBruijn »

Guppy3 schreef:Hoezo, gelukkig maar?
Ik vermoed dat het met een knipoog bedoeld was, klopt dat Huisman? ;)
In elk blad kun je als je door de archieven heen bladert wel een stukje historie met een knipoog oprakelen.
Zelfs het RD doet daaraan mee. :)
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 09 dec 2011, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: GGiN en digibron

Bericht door memento »

Ik denk dat je in elk kerkelijk blad, zeker wanneer je over zo'n grote tijdsperiode zoekt, wel verschillen kunt vinden. Elk kerkverband heeft nu eenmaal een zekere breedte. Daardoor zal niet elke scribent over elk onderwerp precies hetzelfde denken. Als je lang genoeg zoekt, valt er denk ik altijd wel wat te vinden.

Kortom, ik kan dit niet echt een schokkende vondst vinden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GGiN en digibron

Bericht door huisman »

GJdeBruijn schreef:
Guppy3 schreef:Hoezo, gelukkig maar?
Ik vermoed dat het met een knipoog bedoeld was, klopt dat Huisman? ;)
In elk blad kun je als je door de archieven heen bladert wel een stukje historie met een knipoog oprakelen.
Zelfs het RD doet daaraan mee. :)
Idd met een ;) Digibron wordt trouwens wel een mooi archief.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GGiN en digibron

Bericht door Luther »

memento schreef:Ik denk dat je in elk kerkelijk blad, zeker wanneer je over zo'n grote tijdsperiode zoekt, wel verschillen kunt vinden. Elk kerkverband heeft nu eenmaal een zekere breedte. Daardoor zal niet elke scribent over elk onderwerp precies hetzelfde denken. Als je lang genoeg zoekt, valt er denk ik altijd wel wat te vinden.

Kortom, ik kan dit niet echt een schokkende vondst vinden.
Bij De Saambinder is dat niet het geval. :OO3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: GGiN en digibron

Bericht door huisman »

Luther schreef:
memento schreef:Ik denk dat je in elk kerkelijk blad, zeker wanneer je over zo'n grote tijdsperiode zoekt, wel verschillen kunt vinden. Elk kerkverband heeft nu eenmaal een zekere breedte. Daardoor zal niet elke scribent over elk onderwerp precies hetzelfde denken. Als je lang genoeg zoekt, valt er denk ik altijd wel wat te vinden.

Kortom, ik kan dit niet echt een schokkende vondst vinden.
Bij De Saambinder is dat niet het geval. :OO3
Ik ga zoeken en vinden ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GGiN en digibron

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
memento schreef:Ik denk dat je in elk kerkelijk blad, zeker wanneer je over zo'n grote tijdsperiode zoekt, wel verschillen kunt vinden. Elk kerkverband heeft nu eenmaal een zekere breedte. Daardoor zal niet elke scribent over elk onderwerp precies hetzelfde denken. Als je lang genoeg zoekt, valt er denk ik altijd wel wat te vinden.

Kortom, ik kan dit niet echt een schokkende vondst vinden.
Bij De Saambinder is dat niet het geval. :OO3
Ik ga zoeken en vinden ;)
Succes!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: GGiN en digibron

Bericht door memento »

huisman schreef:
Luther schreef:
memento schreef:Ik denk dat je in elk kerkelijk blad, zeker wanneer je over zo'n grote tijdsperiode zoekt, wel verschillen kunt vinden. Elk kerkverband heeft nu eenmaal een zekere breedte. Daardoor zal niet elke scribent over elk onderwerp precies hetzelfde denken. Als je lang genoeg zoekt, valt er denk ik altijd wel wat te vinden.

Kortom, ik kan dit niet echt een schokkende vondst vinden.
Bij De Saambinder is dat niet het geval. :OO3
Ik ga zoeken en vinden ;)
Ik verwijs je naar je eigen posting, waarin je zo'n geval reeds had gevonden: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 05#p562505.

Aangezien zoiets ook vast in de HHK voorkomt, kunnen we concluderen: Zulks gebeurt zelfs in de beste kringen. :nananere
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GGiN en digibron

Bericht door Luther »

memento schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
memento schreef:Ik denk dat je in elk kerkelijk blad, zeker wanneer je over zo'n grote tijdsperiode zoekt, wel verschillen kunt vinden. Elk kerkverband heeft nu eenmaal een zekere breedte. Daardoor zal niet elke scribent over elk onderwerp precies hetzelfde denken. Als je lang genoeg zoekt, valt er denk ik altijd wel wat te vinden.

Kortom, ik kan dit niet echt een schokkende vondst vinden.
Bij De Saambinder is dat niet het geval. :OO3
Ik ga zoeken en vinden ;)
Ik verwijs je naar je eigen posting, waarin je zo'n geval reeds had gevonden: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 05#p562505.
Komt omdat de recensent in 1976 het boek voor 4/5 had gelezen en de recensent van 2005 voor 5/5.
Dus deze telt niet! :P
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie