Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Even voor mijn beeld: wie zegt dat een groter kerkgebouw "niet als vanzelf wil zeggen dat er geen grote kerkverlating is"?
Ik.
Moet ik het dan maar als een opmerking terzijde beschouwen? Want niemand zegt dat die grote kerken ontstaan zijn door aanwas van buitenaf.
Het kan natuurlijk van gemeente tot gemeente verschillen. Maar het is goed, die rekensom eens te doen. Ik denk, dat veel euforie over grote kerken dan over zou zijn, en er een bittere nood voor Gods aangezicht overblijft.
Maar wie was er hier euforisch dan?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Even voor mijn beeld: wie zegt dat een groter kerkgebouw "niet als vanzelf wil zeggen dat er geen grote kerkverlating is"?
Ik.
Moet ik het dan maar als een opmerking terzijde beschouwen? Want niemand zegt dat die grote kerken ontstaan zijn door aanwas van buitenaf.
Het kan natuurlijk van gemeente tot gemeente verschillen. Maar het is goed, die rekensom eens te doen. Ik denk, dat veel euforie over grote kerken dan over zou zijn, en er een bittere nood voor Gods aangezicht overblijft.
Maar wie was er hier euforisch dan?
Ik heb alleen maar gezegd dat in de GG-gezindte nieuwe kerken worden gebouwd, niet omdat er meer gemeenten komen (n.a.v. een opmerking van refo) maar wel omdat er ruimtegebrek is.
Heeft overigens niets met euforie te maken, men leze de jaarboeken van de GG en de GGiN. Daarin wordt de zorg uitgesproken over kerkverlating.

Hier op ons eiland verrijzen trouwens in 10 jaar tijd 4 nieuwe kerkgebouwen van de HHK. Wanneer je daar op ziet is het alleen maar verdrietig dat er kerken gebouwd worden. Voorbeeld: in een dorpskerk met ruim 1000 zitplaatsen kerken nu zo'n 60 PKN-ers, terwijl de HHK met 1100 zielen een nieuwe kerk in het dorp gaat bouwen. Wie zou niet wenen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17349
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door huisman »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Even voor mijn beeld: wie zegt dat een groter kerkgebouw "niet als vanzelf wil zeggen dat er geen grote kerkverlating is"?
Ik.
Moet ik het dan maar als een opmerking terzijde beschouwen? Want niemand zegt dat die grote kerken ontstaan zijn door aanwas van buitenaf.
Het kan natuurlijk van gemeente tot gemeente verschillen. Maar het is goed, die rekensom eens te doen. Ik denk, dat veel euforie over grote kerken dan over zou zijn, en er een bittere nood voor Gods aangezicht overblijft.
Maar wie was er hier euforisch dan?
Ik heb alleen maar gezegd dat in de GG-gezindte nieuwe kerken worden gebouwd, niet omdat er meer gemeenten komen (n.a.v. een opmerking van refo) maar wel omdat er ruimtegebrek is.
Heeft overigens niets met euforie te maken, men leze de jaarboeken van de GG en de GGiN. Daarin wordt de zorg uitgesproken over kerkverlating.

Hier op ons eiland verrijzen trouwens in 10 jaar tijd 4 nieuwe kerkgebouwen van de HHK. Wanneer je daar op ziet is het alleen maar verdrietig dat er kerken gebouwd worden. Voorbeeld: in een dorpskerk met ruim 1000 zitplaatsen kerken nu zo'n 60 PKN-ers, terwijl de HHK met 1100 zielen een nieuwe kerk in het dorp gaat bouwen. Wie zou niet wenen.

Goed voor de bouwsector.....maar toch mogen wij dankbaar zijn dat er nog kerken gebouwd worden. De seculiere pers heeft het alleen over kerksluitingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Voorbeeld: in een dorpskerk met ruim 1000 zitplaatsen kerken nu zo'n 60 PKN-ers, terwijl de HHK met 1100 zielen een nieuwe kerk in het dorp gaat bouwen. Wie zou niet wenen.
Inderdaad. Ze hadden beter PKN kunnen blijven. :hum
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:Voorbeeld: in een dorpskerk met ruim 1000 zitplaatsen kerken nu zo'n 60 PKN-ers, terwijl de HHK met 1100 zielen een nieuwe kerk in het dorp gaat bouwen. Wie zou niet wenen.
Inderdaad. Ze hadden beter PKN kunnen blijven. :hum
haha, zoiets ja. ;)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef: Afbeelding
whahahaha... dit plaatje hing heel lang bij ons bij het trapje dat naar de orgelgalerij voerde....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Mara »

:oO Dit wil je toch niet meemaken :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Mara »

Hansie schreef:
Ander schreef:
refo schreef:Bouwen. Niet openen.
Het aantal blijft gelijk.
al worden ze soms iets groter. :hum
Kan een gesloten kerk niet gewoon gekocht worden door een nieuwe gemeente?Zou veel kosten van nieuwbouw schelen, lijkt me...
Dat wordt vaak gedaan, de moslims hebben grote belangstelling :huhu
In deze regio zijn diverse voorbeelden van kerksluitingen, maar dan kwam er later een ander bordje op de deur. Vooral de evangelische gemeentes zoeken hier en daar een groter gebouw.
Ook zijn er kerken die momenteel omgebouwd worden tot appartementencomplex.
Voorzover ik weet is hier in de wijde omgeving geen nieuwe kerk in aanbouw.
Anderzijds zijn er gemeentes die bijv smorgens in een aula van een school hun dienst beleggen en s'middags of s'avonds in een kerk.
Mijn voorkeur gaat uit naar een oude kerk. Persoonlijk vind ik er meer van uitgaan dan een nieuwbouwkerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:Voorbeeld: in een dorpskerk met ruim 1000 zitplaatsen kerken nu zo'n 60 PKN-ers, terwijl de HHK met 1100 zielen een nieuwe kerk in het dorp gaat bouwen. Wie zou niet wenen.
Inderdaad. Ze hadden beter PKN kunnen blijven. :hum
Worden, niet blijven. :hum
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Hansie »

[/quote]


Goed voor de bouwsector.....maar toch mogen wij dankbaar zijn dat er nog kerken gebouwd worden. De seculiere pers heeft het alleen over kerksluitingen.[/quote]
Als er van kerk geruild was, had het geld in de bouwsector, aan onze christenbroeders in China etc gegeven kunnen worden, of liefdadigheidsprojecten.
Verder kunnen we met aangepaste tijden makkelijk een kerkgebouw veel vaker benutten dan nu het geval is.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door vlinder »

Hansie schreef:

Goed voor de bouwsector.....maar toch mogen wij dankbaar zijn dat er nog kerken gebouwd worden. De seculiere pers heeft het alleen over kerksluitingen.[/quote]
Als er van kerk geruild was, had het geld in de bouwsector, aan onze christenbroeders in China etc gegeven kunnen worden, of liefdadigheidsprojecten.
Verder kunnen we met aangepaste tijden makkelijk een kerkgebouw veel vaker benutten dan nu het geval is.[/quote]
Dit is niet altijd de oplossing. Wij kerken ook samen, maar doordeweeks is er altijd gedoe met de zalen die allemaal vol zitten.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door 2011 »

Reformatorisch dagblad | Kerkredactie
Plannen Alblasserdamse gereformeerde gemeente in Nederland
De kerkenraad van de gereformeerde gemeente in Nederland (ggiN) te Alblasserdam is bezig met oriëntatie op nieuwbouw voor de gemeente. Dat bevestigde scriba M. J. de Rijk vorige week desgevraagd.
Het huidige kerkgebouw aan de Kerkstraat (Google Streetview) wordt te klein. De gemeente, die ruim 1300 leden telt, groeit jaarlijks met gemiddeld 25 leden.

bron: www.refdag.nl

Geknipt, in verband met 50 woorden regel; indien gewenst kan poster hier de link naar het volledige artikel plaatsen.
Gebruikersavatar
Bastiano
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2011, 12:34

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Bastiano »

Welke locatie in Alblasserdam heeft men op het oog, 2011?
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door 2011 »

Locatie Arie Boganen?
Locatie oude Wipmolen?
Gebruikersavatar
Bastiano
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2011, 12:34

Re: Nieuwbouw GGIN Alblasserdam.

Bericht door Bastiano »

2011 schreef:Locatie Arie Boganen?
Locatie oude Wipmolen?
De oude locatie van Bochanen aan de Kerkstraat of waar hun pand is uitgebrand?
Plaats reactie