Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door memento »

jvdg schreef:
memento schreef:
Reformer schreef:Gisteren vernam ik dat ds./dhr. Van der Sleen ook zijn ambt heeft neergelegd en weer is gaan studeren.
Een grote en erg moedige stap! Het is nogal wat, om te gaan studeren terwijl je al zo lang gepreekt hebt...


knip......
De vraag is, of hij hiervoor een universitaire studie gevolgd heeft. Zo niet, dan volgt hij simpelweg op wat onze vaderen op de Dordtse Synode hebben bevolen, namelijk dat allen die preekten academisch geschoold zijn, en - als zij dat niet waren (de zgn. ziekentroosters) - alsnog gingen doen.

Een studie op zichzelve is niet genoeg om een goede predikant te zijn (de vreze des Heeren is in de eerste plaats nodig), maar is wel een erg nuttige en ik zou haast zeggen nodige toevoeging om het ambt goed te kunnen bedienen.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Reformer »

albion schreef:
eilander schreef:
Reformer schreef:Gisteren vernam ik dat ds./dhr. Van der Sleen ook zijn ambt heeft neergelegd en weer is gaan studeren.
Hij heeft toch gewoon een afgeronde studie theologie? Ik begrijp dit bericht dus niet helemaal.
Misschien wil hij dr. in de theologie worden?
Het gaat om een studie psychologie.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Reformer »

memento schreef:
jvdg schreef:
memento schreef:
Reformer schreef:Gisteren vernam ik dat ds./dhr. Van der Sleen ook zijn ambt heeft neergelegd en weer is gaan studeren.
Een grote en erg moedige stap! Het is nogal wat, om te gaan studeren terwijl je al zo lang gepreekt hebt...
knip.......
De vraag is, of hij hiervoor een universitaire studie gevolgd heeft. Zo niet, dan volgt hij simpelweg op wat onze vaderen op de Dordtse Synode hebben bevolen, namelijk dat allen die preekten academisch geschoold zijn, en - als zij dat niet waren (de zgn. ziekentroosters) - alsnog gingen doen.

Een studie op zichzelve is niet genoeg om een goede predikant te zijn (de vreze des Heeren is in de eerste plaats nodig), maar is wel een erg nuttige en ik zou haast zeggen nodige toevoeging om het ambt goed te kunnen bedienen.
Een universitaire studie theologie heeft dhr. Van der Sleen in het verleden al afgerond. Hij was namelijk predikant van de hervormde gemeente in Scherpenisse voordat hij 'voor zichzelf begon' in 1996.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door memento »

Reformer schreef:Het gaat om een studie psychologie.
Zeker een nuttige en interessante studie, ook binnen het predikantschap. Misschien dat hij op het moment meer tijd heeft voor zo'n studie, nu hij geen eigen gemeente heeft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Tiberius »

JacobusP schreef:De diensten worden voorlopig geleid door de heer P. Lissenburg. (zie kerktijden) Deze broeder gaat ook voor in andere vrije gemeentes in o.a. Den Haag en Aalburg. Voorheen was Lissenburg kerkvoogd in een hervormde gemeente (GB). Na de scheuring van 2004 is hij buiten het bestaande kerkelijk leven komen te staan en later is hij een opleiding tot predikant gaan volgen bij o.a. ds. van der Sleen. Ben benieuwd hoe het nu met de heer Lissenburg verder moet. Is daar ook meer over bekend gemaakt of is hij de gedoodverfde opvolger van ds. van der Sleen in Scherpenisse?
(N.a.v. een bericht in een ander topic zat ik even te zoeken)
Ik zie op kerktijden dat Lissenburg tegenwoordig voornamelijk voorgaat in de Vrije Evangelisatie te Linschoten en niet meer in Scherpenisse. Is hij verhuisd?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
JacobusP schreef:De diensten worden voorlopig geleid door de heer P. Lissenburg. (zie kerktijden) Deze broeder gaat ook voor in andere vrije gemeentes in o.a. Den Haag en Aalburg. Voorheen was Lissenburg kerkvoogd in een hervormde gemeente (GB). Na de scheuring van 2004 is hij buiten het bestaande kerkelijk leven komen te staan en later is hij een opleiding tot predikant gaan volgen bij o.a. ds. van der Sleen. Ben benieuwd hoe het nu met de heer Lissenburg verder moet. Is daar ook meer over bekend gemaakt of is hij de gedoodverfde opvolger van ds. van der Sleen in Scherpenisse?
(N.a.v. een bericht in een ander topic zat ik even te zoeken)
Ik zie op kerktijden dat Lissenburg tegenwoordig voornamelijk voorgaat in de Vrije Evangelisatie te Linschoten en niet meer in Scherpenisse. Is hij verhuisd?
Wikipedia is geduldig. Afgezet, blijkbaar! In kerkelijk Nederland betrek je daar een meerdere vergadering bij, hier gaat dat blijkbaar anders. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kerk_va ... e_Gemeente
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:
JacobusP schreef:De diensten worden voorlopig geleid door de heer P. Lissenburg. (zie kerktijden) Deze broeder gaat ook voor in andere vrije gemeentes in o.a. Den Haag en Aalburg. Voorheen was Lissenburg kerkvoogd in een hervormde gemeente (GB). Na de scheuring van 2004 is hij buiten het bestaande kerkelijk leven komen te staan en later is hij een opleiding tot predikant gaan volgen bij o.a. ds. van der Sleen. Ben benieuwd hoe het nu met de heer Lissenburg verder moet. Is daar ook meer over bekend gemaakt of is hij de gedoodverfde opvolger van ds. van der Sleen in Scherpenisse?
(N.a.v. een bericht in een ander topic zat ik even te zoeken)
Ik zie op kerktijden dat Lissenburg tegenwoordig voornamelijk voorgaat in de Vrije Evangelisatie te Linschoten en niet meer in Scherpenisse. Is hij verhuisd?
Wikipedia is geduldig. Afgezet, blijkbaar! In kerkelijk Nederland betrek je daar een meerdere vergadering bij, hier gaat dat blijkbaar anders. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kerk_va ... e_Gemeente
Zo is dhr. van Keulen daar nu regelmatig. Die is ooit bevestigd in Aalburg maar gaat daar ook nooit meer voor.
De preken van dhr. van Keulen beluister ik overigens graag. Bij de evangelisatie in Gortel staan er wel een paar online.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Delftenaar »

Op de website hetgekrookteriet.com kom je veel preken van de heer Van Keulen tegen.

Maar het feit dat je in een gemeente min of meer bent aangesteld om voor te gaan, vervolgens na korte of langere tijd door je eigen gemeente bedankt wordt en dan vervolgens van gemeente ruilt is wat merkwaardig.

Ja, ik weet het: ook bij predikanten kan iets zijn waarna ze in een andere gemeente tot volle tevredenheid functioneren (net zoals er in onze werkkring iets kan zijn waardoor je gaat solliciteren en bij een andere werkgever beter op je plek bent).

Desondanks bekruipt me het gevoel dat deze heren in andere (stand-)plaatsen na enige tijd voor ongeveer dezelfde situatie zullen zorgen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Piet Puk »

Volgens mij is afzetting een behoorlijk zwaar middel. Dat zou betekenen dat er daadwerkelijk iets moet zijn, wat het forum niet mag weten en dat hij dan ook niet in Linschoten mag voorgaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Volgens mij is afzetting een behoorlijk zwaar middel. Dat zou betekenen dat er daadwerkelijk iets moet zijn, wat het forum niet mag weten en dat hij dan ook niet in Linschoten mag voorgaan.
Volgens mij is er van afzetting geen sprake. Wikipedia suggereert dat ook maar: "In 2020 zou hij afgezet zijn..."
Ik heb er wel iets van vernomen. Het is zeker geen belemmering om ergens anders voor te gaan.
Ik heb 'm pas nog gesproken, maar toen ging het hier niet over.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Tiberius »

Als je in de geschiedenis van die Wikipedia-pagina kijkt, lijkt het er op dat deze niet door een vriendje van Lissenburg is geschreven.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vraag me dan wel af waarom je als voorganger niet tot 2004 wacht en dan gaat scheiden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Tiberius »

Geytenbeekje schreef:Ik vraag me dan wel af waarom je als voorganger niet tot 2004 wacht en dan gaat scheiden.
Hij wist natuurlijk niet dat dat in 2004 zou gaan gebeuren.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vraag me dan wel af waarom je als voorganger niet tot 2004 wacht en dan gaat scheiden.
Hij wist natuurlijk niet dat dat in 2004 zou gaan gebeuren.
Dan wacht je toch het moment af ?
Dat deden zijn geestverwanten als ds Op t Hof, Zweistra ook bijv.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vraag me dan wel af waarom je als voorganger niet tot 2004 wacht en dan gaat scheiden.
Hij wist natuurlijk niet dat dat in 2004 zou gaan gebeuren.
Het bericht klopt ook niet. Er is geen groep vertrokken in die tijd. De enige die ongeveer tegelijkertijd wegging uit de NHK was ds. Kort.
Plaats reactie