Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Herman »

Die zouden Hervormd gebleven zijn bij niet doorgaan van de fusie. Dat was ook een mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Tiberius »

Wellicht. Maar Van der Sleen was toen nog vrij jong, 29 jaar lees ik in de krant die eronder als referentie wordt genoemd.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:Als je in de geschiedenis van die Wikipedia-pagina kijkt, lijkt het er op dat deze niet door een vriendje van Lissenburg is geschreven.
Maar ook niet echt bepaald de gemeente positief gezind.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:Volgens mij is afzetting een behoorlijk zwaar middel. Dat zou betekenen dat er daadwerkelijk iets moet zijn, wat het forum niet mag weten en dat hij dan ook niet in Linschoten mag voorgaan.
Volgens mij is er van afzetting geen sprake. Wikipedia suggereert dat ook maar: "In 2020 zou hij afgezet zijn..."
Ik heb er wel iets van vernomen. Het is zeker geen belemmering om ergens anders voor te gaan.
Ik heb 'm pas nog gesproken, maar toen ging het hier niet over.
Misschien kun je hem vragen om Wikipedia aan te passen? :haha
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:
Tiberius schreef: (N.a.v. een bericht in een ander topic zat ik even te zoeken)
Ik zie op kerktijden dat Lissenburg tegenwoordig voornamelijk voorgaat in de Vrije Evangelisatie te Linschoten en niet meer in Scherpenisse. Is hij verhuisd?
Wikipedia is geduldig. Afgezet, blijkbaar! In kerkelijk Nederland betrek je daar een meerdere vergadering bij, hier gaat dat blijkbaar anders. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kerk_va ... e_Gemeente
Zo is dhr. van Keulen daar nu regelmatig. Die is ooit bevestigd in Aalburg maar gaat daar ook nooit meer voor.
De preken van dhr. van Keulen beluister ik overigens graag. Bij de evangelisatie in Gortel staan er wel een paar online.
Dhr. Van Keulen staat nog wel als consulent/pastoraal medewerker op de website van VOGG Aalburg
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:
Tiberius schreef: (N.a.v. een bericht in een ander topic zat ik even te zoeken)
Ik zie op kerktijden dat Lissenburg tegenwoordig voornamelijk voorgaat in de Vrije Evangelisatie te Linschoten en niet meer in Scherpenisse. Is hij verhuisd?
Wikipedia is geduldig. Afgezet, blijkbaar! In kerkelijk Nederland betrek je daar een meerdere vergadering bij, hier gaat dat blijkbaar anders. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kerk_va ... e_Gemeente
Zo is dhr. van Keulen daar nu regelmatig. Die is ooit bevestigd in Aalburg maar gaat daar ook nooit meer voor.
De preken van dhr. van Keulen beluister ik overigens graag. Bij de evangelisatie in Gortel staan er wel een paar online.
Dhr. Van Keulen staat nog wel als consulent/pastoraal medewerker op de website van VOGG Aalburg
Waarom zou je dat nog wel zijn maar nooit meer daar preken ?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef: Dhr. Van Keulen staat nog wel als consulent/pastoraal medewerker op de website van VOGG Aalburg
Waarom zou je dat nog wel zijn maar nooit meer daar preken ?
Hier een antwoord in op de website van het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/voorgang ... -1.1689841
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Marion »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef: Dhr. Van Keulen staat nog wel als consulent/pastoraal medewerker op de website van VOGG Aalburg
Waarom zou je dat nog wel zijn maar nooit meer daar preken ?
Hier een antwoord in op de website van het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/voorgang ... -1.1689841
Best wel vreemd allemaal. Ik weet niet wat ik er van moet denken....jullie wel?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Piet Puk »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef: Dhr. Van Keulen staat nog wel als consulent/pastoraal medewerker op de website van VOGG Aalburg
Waarom zou je dat nog wel zijn maar nooit meer daar preken ?
Hier een antwoord in op de website van het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/voorgang ... -1.1689841
Hebben ze hier de Bijbel op nageslagen of het mogelijk is om het vertrouwen op te zeggen? Komt mij wat zakelijk over en zeker niet geestelijk.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Hollander »

Geen idee. Ik heb niet zoveel met vrije gemeenten. Kom er nooit en heb daar ook geen behoefte aan. Kan en wil dus geen beoordelen beschouwing geven. Ik deelde slechts het RD artikel, omdat ik mij deze vraag van Geytenbeekje herinnerde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Tiberius »

Marion schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef: Dhr. Van Keulen staat nog wel als consulent/pastoraal medewerker op de website van VOGG Aalburg
Waarom zou je dat nog wel zijn maar nooit meer daar preken ?
Hier een antwoord in op de website van het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/voorgang ... -1.1689841
Best wel vreemd allemaal. Ik weet niet wat ik er van moet denken....jullie wel?
Ik weet wel wat ik er van moet denken, ja.
Maar als je de ins en outs niet kent, is dat wat moeilijker. Aangezien de scriba's geen verdere mededelingen willen doen, doe ik dat ook niet.
En (@Piet Puk), ze hebben er zeker de Bijbel op nageslagen; en het is geestelijk gegaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Ad Anker »

Helder ja. Al weet je niet waarom. Ik luister af en toe graag naar een preek van dhr. van Keulen.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Gerrit35 »

Ik heb een deel van een dienst van dhr. Van Keulen in de HHG Nederlangbroek beluisterd. Wat mij vooral opviel, is dat hij vooraf de groet en aan het eind de zegenbede uitsprak (zonder opheffing van handen). Voorzover mij bekend is dit alleen voorbehouden aan predikanten. Kan iemand hier meer uitleg over geven?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Erskinees »

Er zijn twee gangbare denkwijzen voor niet-predikanten: 1) niet uitspreken of 2) wel uitspreken zonder opheffing van handen. Komt dus wel vaker voor.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrije Hervormde Gemeente Scherpenisse

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef:Er zijn twee gangbare denkwijzen voor niet-predikanten: 1) niet uitspreken of 2) wel uitspreken zonder opheffing van handen. Komt dus wel vaker voor.
Optie 2 kan volgens mij echt niet. Dan geef je als signaal dat het opheffen van de handen het belangrijkste. Dat lijkt me niet!
Plaats reactie