Beroepingswerk discussie

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

DGG schreef: Je kunt ook redeneren dat ze ds. IJsselstein 'liever' hebben als kand. Al-Chalabi. En als kand. Schot tóch beroepen wordt, wat aannemelijk is, dan maakt het niet uit wie de tegenkandidaat is. Ze kunnen dan eventueel ds. IJsselstein in september ook beroepen. Dat geldt ook voor Bodegraven. Die kan dat tweetal ook in september plaatsen. Ds. IJsselstein en ds. Van Rijswijk zijn daar nu dus 'belangrijker' als de kandidaten en dat vind ik niet fair t.o.v. de kandidaten. Als ds. Van Rijswijk en ds. IJsselstein niet beroepbaar waren geweest, had(den) de kandida(a)t(en) wel op het tweetal gestaan.
Ben ik het niet mee eens. In mijn gemeente is er een van de vorige jaren ook 1 student met 1 predikant op een tweetal gezet. De redenatie erachter is: wanneer de kerkenraad vindt dat een bepaalde kandidaat niet bij de gemeente past en de gemeente ook niet op deze kandidaat gaat stemmen is het oneerlijk om deze toch op het tweetal te zetten. Dan plaats je daar tegenover een predikant, die echt wel stemmen zal krijgen. In de eerste situatie zou het 'stiekeme' enkelvoudige kandidaatstelling zijn. In het tweede geval voorkom je dat juist.
De situatie in Bodegraven/Barneveld is weer anders: blijkbaar zijn er omstandigheden waardoor deze gemeenten liever geen beginnende predikant hebben. Dan moet je als k.r. niet toch maar studenten gaan beroepen omdat je in september ook predikanten kan beroepen.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DGG »

Curatorium schreef:
DGG schreef: Je kunt ook redeneren dat ze ds. IJsselstein 'liever' hebben als kand. Al-Chalabi. En als kand. Schot tóch beroepen wordt, wat aannemelijk is, dan maakt het niet uit wie de tegenkandidaat is. Ze kunnen dan eventueel ds. IJsselstein in september ook beroepen. Dat geldt ook voor Bodegraven. Die kan dat tweetal ook in september plaatsen. Ds. IJsselstein en ds. Van Rijswijk zijn daar nu dus 'belangrijker' als de kandidaten en dat vind ik niet fair t.o.v. de kandidaten. Als ds. Van Rijswijk en ds. IJsselstein niet beroepbaar waren geweest, had(den) de kandida(a)t(en) wel op het tweetal gestaan.
Ben ik het niet mee eens. In mijn gemeente is er een van de vorige jaren ook 1 student met 1 predikant op een tweetal gezet. De redenatie erachter is: wanneer de kerkenraad vindt dat een bepaalde kandidaat niet bij de gemeente past en de gemeente ook niet op deze kandidaat gaat stemmen is het oneerlijk om deze toch op het tweetal te zetten. Dan plaats je daar tegenover een predikant, die echt wel stemmen zal krijgen. In de eerste situatie zou het 'stiekeme' enkelvoudige kandidaatstelling zijn. In het tweede geval voorkom je dat juist.
De situatie in Bodegraven/Barneveld is weer anders: blijkbaar zijn er omstandigheden waardoor deze gemeenten liever geen beginnende predikant hebben. Dan moet je als k.r. niet toch maar studenten gaan beroepen omdat je in september ook predikanten kan beroepen.
Waarom heeft Bodegraven dan in voorgaande jaren wel een kandidaat beroepen?
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Jelmer
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2015, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Jelmer »

DGG schreef:Wie staat er op het tweetal in Middelharnis? Dat moet je dan nu ook zeggen.
Ik meen Ds. Van Dieren te Rijssen-N en Ds. A. Schot te Nunspeet.
arie2708
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jun 2012, 21:26

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door arie2708 »

Jelmer schreef:
DGG schreef:Wie staat er op het tweetal in Middelharnis? Dat moet je dan nu ook zeggen.
Ik meen Ds. Van Dieren te Rijssen-N en Ds. A. Schot te Nunspeet.
Het is ds. C.A. van Dieren te Rijssen-Noord en ds. A. Schot (Nunspeet)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

DGG schreef: Waarom heeft Bodegraven dan in voorgaande jaren wel een kandidaat beroepen?
Wellicht omdat de omstandigheden in de gemeente nu anders zijn? Wellicht omdat de k.r. het idee heeft dat deze kandidaten niet bij de gemeente passen? Als k.r. moet je ook realistisch zijn en niet elke kans aanpakken om een predikant te beroepen wanneer dit op dit moment niet goed is voor de gemeente. Ik geloof dat de kandidaten dit ook echt niet erg vinden, of dat de theologische school hierdoor zwartgemaakt wordt, wat jij doet overkomen.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DDD »

DGG schreef:
Curatorium schreef:
johannes123 schreef: Gemeenten die alleen kand. Schot hebben staan:
Kapelle
Rotterdam-Zuidwijk

Alleen kand. Chalabi:
Sheboygan
Drachten
Dit is toch geen probleem? Wanneer de kerkenraad al inziet dat stud. Al-Chalabi niet bij de gemeente past en de gemeente er toch niet voor gaat kiezen, dan lijkt het me beter om een predikant op het tweetal te zetten. Anders is het verkapte enkelvoudige kandidaatstelling.
Je kunt ook redeneren dat ze ds. IJsselstein 'liever' hebben als kand. Al-Chalabi. En als kand. Schot tóch beroepen wordt, wat aannemelijk is, dan maakt het niet uit wie de tegenkandidaat is. Ze kunnen dan eventueel ds. IJsselstein in september ook beroepen. Dat geldt ook voor Bodegraven. Die kan dat tweetal ook in september plaatsen. Ds. IJsselstein en ds. Van Rijswijk zijn daar nu dus 'belangrijker' als de kandidaten en dat vind ik niet fair t.o.v. de kandidaten. Als ds. Van Rijswijk en ds. IJsselstein niet beroepbaar waren geweest, had(den) de kandida(a)t(en) wel op het tweetal gestaan.

In augustus is ds. Janse beroepbaar en in september ds. Van Laar en ds. Van Ruitenburg en in oktober ds. A.T. Vergunst. Dus bij sommigen van hen zal 't dan ook wel beroepen regenen.
Misschien een beetje laat, maar wat is daar zo aannemelijk aan? Heel veel mensen breken zich nu het hoofd over wat ze moeten doen. Wel of niet gaan stemmen, wel of niet blanco stemmen, en anders welke kandidaat het meest geschikt is. Het is prettig als de kerkenraad alvast een voorselectie maakt.

Mijns inziens houd je er erg vreemde standpunten op na. Waarom onderbouw je je stellingen niet wat meer?
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Leerling »

Weet iemand of Rotterdam-IJsselmonde nog gaat beroepen?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door -DIA- »

Leerling schreef:Weet iemand of Rotterdam-IJsselmonde nog gaat beroepen?
Ik weet het niet, maar ben er eveneens benieuwd naar. Er gaan nogal vaak predikanten voor uit de rechterflank,
en dan kun je meeluisteren met de weekdiensten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
De Haas
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 feb 2011, 11:37

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door De Haas »

DDD schreef:
DGG schreef:
Curatorium schreef:
johannes123 schreef: Gemeenten die alleen kand. Schot hebben staan:
Kapelle
Rotterdam-Zuidwijk

Alleen kand. Chalabi:
Sheboygan
Drachten
Dit is toch geen probleem? Wanneer de kerkenraad al inziet dat stud. Al-Chalabi niet bij de gemeente past en de gemeente er toch niet voor gaat kiezen, dan lijkt het me beter om een predikant op het tweetal te zetten. Anders is het verkapte enkelvoudige kandidaatstelling.
Je kunt ook redeneren dat ze ds. IJsselstein 'liever' hebben als kand. Al-Chalabi. En als kand. Schot tóch beroepen wordt, wat aannemelijk is, dan maakt het niet uit wie de tegenkandidaat is. Ze kunnen dan eventueel ds. IJsselstein in september ook beroepen. Dat geldt ook voor Bodegraven. Die kan dat tweetal ook in september plaatsen. Ds. IJsselstein en ds. Van Rijswijk zijn daar nu dus 'belangrijker' als de kandidaten en dat vind ik niet fair t.o.v. de kandidaten. Als ds. Van Rijswijk en ds. IJsselstein niet beroepbaar waren geweest, had(den) de kandida(a)t(en) wel op het tweetal gestaan.

In augustus is ds. Janse beroepbaar en in september ds. Van Laar en ds. Van Ruitenburg en in oktober ds. A.T. Vergunst. Dus bij sommigen van hen zal 't dan ook wel beroepen regenen.
Misschien een beetje laat, maar wat is daar zo aannemelijk aan? Heel veel mensen breken zich nu het hoofd over wat ze moeten doen. Wel of niet gaan stemmen, wel of niet blanco stemmen, en anders welke kandidaat het meest geschikt is. Het is prettig als de kerkenraad alvast een voorselectie maakt.

Mijns inziens houd je er erg vreemde standpunten op na. Waarom onderbouw je je stellingen niet wat meer?
De stelling blijkt intussen inderdaad wind te zijn. Ds. IJsselstein is verkozen. Maakt het blijkbaar toch uit wie er tegenover de kandidaat staat.

Ik vraag me intussen wel af waar de component ´geestelijkheid´ in het beroepingswerk is gebleven. Als je nu iemand beroept vergaat daarmee toch de kans om de eerste jaren iemand anders te beroepen, tenzij de beroepene bedankt? De redeneringen die hier ten gehore worden gebracht passen meer bij een gokautomaat, dan bij het beroepingswerk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Ad Anker »

De Haas schreef:Ik vraag me intussen wel af waar de component ´geestelijkheid´ in het beroepingswerk is gebleven. Als je nu iemand beroept vergaat daarmee toch de kans om de eerste jaren iemand anders te beroepen, tenzij de beroepene bedankt? De redeneringen die hier ten gehore worden gebracht passen meer bij een gokautomaat, dan bij het beroepingswerk.
De wereld heeft het EK, de godsdienst het beroepingswerk. Allebei even goddeloos. Werkelijk tenenkrommend wat hier allemaal langskomt.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DDD »

Een gokautomaat heeft weinig menselijks. Het beroepingswerk heeft veel menselijks. Het zou van veel geestelijk inzicht getuigen, om dat te erkennen.

Het getuigt mijns inziens echter van weinig geestelijk inzicht om de eigen rol van de mens in het beroepingswerk aan de kant te schuiven. Vooral als de kerkenraad weinig stevig is, is het van belang wie de vaste voorganger van een gemeente is.

Overigens is eerlijkheid en mildheid wel een vrucht van de Geest, mét het bedekken van het kwaad. Maar geheimzinnigheid ben ik in de bijbel nog niet tegen gekomen als deugd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door eilander »

En nieuwsgierigheid?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DDD »

Dat is een leuke vraag. Nieuwsgierigheid is denk ik geen deugd. Al zou ik eigenlijk geen bron daarvoor weten. Ik weet alleen dat bemoeizucht in de bijbel wordt afgewezen.

Meeleven met christenen dichtbij en ver weg, is echter wel een deugd. Ik geloof zelf dat in dezen meer sprake is van oprechte betrokkenheid dan van nieuwsgierigheid, al ken ik ook wel uitzonderingen.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Martijn »

Ad Anker schreef:
De Haas schreef:Ik vraag me intussen wel af waar de component ´geestelijkheid´ in het beroepingswerk is gebleven. Als je nu iemand beroept vergaat daarmee toch de kans om de eerste jaren iemand anders te beroepen, tenzij de beroepene bedankt? De redeneringen die hier ten gehore worden gebracht passen meer bij een gokautomaat, dan bij het beroepingswerk.
De wereld heeft het EK, de godsdienst het beroepingswerk. Allebei even goddeloos. Werkelijk tenenkrommend wat hier allemaal langskomt.
Helemaal met je eens Ad. En zo vult de wereld zijn tijd op dit moment met voetbal en godsdienst met beroepingswerk en allebei houden ze ons af van wat werkelijk belangrijk is.
De Haas
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 feb 2011, 11:37

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door De Haas »

DDD schreef:Dat is een leuke vraag. Nieuwsgierigheid is denk ik geen deugd. Al zou ik eigenlijk geen bron daarvoor weten. Ik weet alleen dat bemoeizucht in de bijbel wordt afgewezen.

Meeleven met christenen dichtbij en ver weg, is echter wel een deugd. Ik geloof zelf dat in dezen meer sprake is van oprechte betrokkenheid dan van nieuwsgierigheid, al ken ik ook wel uitzonderingen.
De opmerkingen waar ik op heb gereageerd hebben niets met oprechte betrokkenheid van doen, ook niets met nieuwsgierigheid. Meer met verregaande bemoeizucht en betweterigheid.
Gesloten