Beroepingswerk discussie

HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Beroepingswerk discussie

Bericht door HHKtE »

gaat geref gem hilversum niet beroepen??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Luther »

HHKtE schreef:gaat geref gem hilversum niet beroepen??
... en Aalburg en Den Haag en Dordrecht en Drachten en Hoogeveen en Lisse en Meeuwen/Sprang-Capelle en Mijdrecht/Nieuwer ter Aa en Oosterland en Rotterdam-IJsselmonde en Sint Annaland en Veenendaal en Wageningen en Westzaan....

Kortom: Men hoeft echt niet persé de eerste week van de kandidaatstelling te beroepen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Zita »

Luther schreef:
HHKtE schreef:gaat geref gem hilversum niet beroepen??
... en Aalburg en Den Haag en Dordrecht en Drachten en Hoogeveen en Lisse en Meeuwen/Sprang-Capelle en Mijdrecht/Nieuwer ter Aa en Oosterland en Rotterdam-IJsselmonde en Sint Annaland en Veenendaal en Wageningen en Westzaan....

Kortom: Men hoeft echt niet persé de eerste week van de kandidaatstelling te beroepen.
Is iedere vacante gemeente verplicht om één van de kandidaten te gaan beroepen? Het kan toch ook zijn dat een gemeente geen roeping heeft tot de betreffende predikant? Ik ben niet zo op de hoogte met de GerGem-regels en -gewoonten op dit gebied.
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Neeltje Jans »

Sterker nog...de gemeente waar ik allereerst vandaan kwam beriep helemaal nooit...daar was geen geld voor zeiden ze
Neeltje Jans, moeder van 4
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Luther schreef:
HHKtE schreef:gaat geref gem hilversum niet beroepen??
... en Aalburg en Den Haag en Dordrecht en Drachten en Hoogeveen en Lisse en Meeuwen/Sprang-Capelle en Mijdrecht/Nieuwer ter Aa en Oosterland en Rotterdam-IJsselmonde en Sint Annaland en Veenendaal en Wageningen en Westzaan....

Kortom: Men hoeft echt niet persé de eerste week van de kandidaatstelling te beroepen.
Is iedere vacante gemeente verplicht om één van de kandidaten te gaan beroepen? Het kan toch ook zijn dat een gemeente geen roeping heeft tot de betreffende predikant? Ik ben niet zo op de hoogte met de GerGem-regels en -gewoonten op dit gebied.
Nee hoor, maar het is wel een 'gewoonte' dat elke gemeente die kan beroepen, vlak voor de zomer nog een keer beroept, hetzij een kandidaat, hetzij een predikant.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Yesenaer »

Luther schreef:
Zita schreef:
Luther schreef:
HHKtE schreef:gaat geref gem hilversum niet beroepen??
... en Aalburg en Den Haag en Dordrecht en Drachten en Hoogeveen en Lisse en Meeuwen/Sprang-Capelle en Mijdrecht/Nieuwer ter Aa en Oosterland en Rotterdam-IJsselmonde en Sint Annaland en Veenendaal en Wageningen en Westzaan....

Kortom: Men hoeft echt niet persé de eerste week van de kandidaatstelling te beroepen.
Is iedere vacante gemeente verplicht om één van de kandidaten te gaan beroepen? Het kan toch ook zijn dat een gemeente geen roeping heeft tot de betreffende predikant? Ik ben niet zo op de hoogte met de GerGem-regels en -gewoonten op dit gebied.
Nee hoor, maar het is wel een 'gewoonte' dat elke gemeente die kan beroepen, vlak voor de zomer nog een keer beroept, hetzij een kandidaat, hetzij een predikant.
De kerkenraad kiest toch eerst uit een lijst uit kandidaten/predikanten
En welke het meest voorkomt komt toch op tweetal
Of is dat niet zo??
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door claus »

Men kan ook in de volgende week nog beroepen, maar een Bijbels gegeven is: Je moet de tijd waarnemen! Anders gezegd: de juiste tijd is in de week nadat men van het curatorium mag gaan beroepen, ook daadwerkelijk beroepen. Niet voor de markt uitlopen, maar ook niet te traag zijn, want dikwijls neemt één van de kandidaten al voor de eerste zondag een beroep aan. Dat bewijst de praktijk door de jaren heen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Luther »

claus schreef:Men kan ook in de volgende week nog beroepen, maar een Bijbels gegeven is: Je moet de tijd waarnemen! Anders gezegd: de juiste tijd is in de week nadat men van het curatorium mag gaan beroepen, ook daadwerkelijk beroepen. Niet voor de markt uitlopen, maar ook niet te traag zijn, want dikwijls neemt één van de kandidaten al voor de eerste zondag een beroep aan. Dat bewijst de praktijk door de jaren heen.
OK, maar geloof je niet dat Gods voorzienigheid ook daarover gaat?

(Als dit off-topic is, mag het weer weg...;) )
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door caprice »

Neeltje Jans schreef:Sterker nog...de gemeente waar ik allereerst vandaan kwam beriep helemaal nooit...daar was geen geld voor zeiden ze
Dit is een drogredenering, want als God een van Zijn knechten zendt, zorgt Hij ook voor de middelen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie (uit: Beroepingswerk)

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat je in dezen Gods voorzienigheid niet uit moet spelen tegen de menselijke verantwoordelijkheid om tijdig te beroepen.
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Neeltje Jans »

caprice schreef:
Neeltje Jans schreef:Sterker nog...de gemeente waar ik allereerst vandaan kwam beriep helemaal nooit...daar was geen geld voor zeiden ze
Dit is een drogredenering, want als God een van Zijn knechten zendt, zorgt Hij ook voor de middelen.
Ben ik het mee eens..bovendien is er dacht ik ook een 'potje' voor?
Maar ja...wat zou ik...ik was maar een jong meisje daar...
Neeltje Jans, moeder van 4
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Wilhelm »

caprice schreef:
Neeltje Jans schreef:Sterker nog...de gemeente waar ik allereerst vandaan kwam beriep helemaal nooit...daar was geen geld voor zeiden ze
Dit is een drogredenering, want als God een van Zijn knechten zendt, zorgt Hij ook voor de middelen.

Helemaal mee eens. Ik vraag me zelfs af of een gemeente het recht heeft om niet te beroepen. Er wordt toch een ambt gemist.
Natuurlijk kunnen er financiele zorgen zijn, maar dat moet juist aan de Heere verbinden. Ook in het beroepingswerk.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Beroepingswerk discussie (uit: Beroepingswerk)

Bericht door caprice »

Tiberius schreef:Ik denk dat je in dezen Gods voorzienigheid niet uit moet spelen tegen de menselijke verantwoordelijkheid om tijdig te beroepen.
We hebben de middelen te gebruiken.
- Het lezen van Gods Woord, - biddend - om een uitlegger.

Dus onder het gebruik van de middelen behoort ook het beroepingswerk om (biddend) in een ordelijke weg te komen tot een eigen herder en leraar. Ik behoef je slechts de voorbeelden te noemen van Wageningen 60 jaar geleden, toen kand. M. Heerschap het beroep aannam en er geen geld was, maar waar de Heere zorgde. Of meer recent: Zwolle, een kleine gemeente waar ds. C. Vogelaar een aantal jaar de herdersstaf op mocht nemen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Mara »

sorry, dubbel gepost :)
Laatst gewijzigd door Mara op 18 jun 2011, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef:
caprice schreef:
Neeltje Jans schreef:Sterker nog...de gemeente waar ik allereerst vandaan kwam beriep helemaal nooit...daar was geen geld voor zeiden ze
Dit is een drogredenering, want als God een van Zijn knechten zendt, zorgt Hij ook voor de middelen.

Helemaal mee eens. Ik vraag me zelfs af of een gemeente het recht heeft om niet te beroepen. Er wordt toch een ambt gemist.
Natuurlijk kunnen er financiele zorgen zijn, maar dat moet juist aan de Heere verbinden. Ook in het beroepingswerk.
Waar geen geld is, komt er echt geen dominee :nonnon
En samengaan van de gemeentes in verschillende stadjes en dorpjes is vaak ook geen optie. Dan blijkt dat de ligging te verschillend is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten