GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Ik lees net in het ND een artikel dat een GKV-rapport concludeert dat een vrouw als diaken Bijbels is.
Ik vraag me af wat dit nu binnen de GKV gaat opleveren behalve nog meer verdeling en verscheurdheid?
Is het nu echt Bijbels? Gezien de reacties die ik erover op www.nd.nl lees zijn de meningen daar toch sterk over verdeeld. Dat is toch eigenlijk vreemd? Want als het zo duidelijk Bijbels zou zijn, zou iedereen het daar toch over eens moeten zijn?
Ik vraag me af wat dit nu binnen de GKV gaat opleveren behalve nog meer verdeling en verscheurdheid?
Is het nu echt Bijbels? Gezien de reacties die ik erover op www.nd.nl lees zijn de meningen daar toch sterk over verdeeld. Dat is toch eigenlijk vreemd? Want als het zo duidelijk Bijbels zou zijn, zou iedereen het daar toch over eens moeten zijn?
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Het is een slechte onderbouwing. Want het mag alleen als het MITS wordt uitgevoerd dat een diaken geen deel uitmaakt van de desbetreffende kerkregering. Dus wordt erkent dat het niet kan, tenzij de diakenen geen deel uitmaken van de kerkenraad.MvB schreef:Ik lees net in het ND een artikel dat een GKV-rapport concludeert dat een vrouw als diaken Bijbels is.
Ik vraag me af wat dit nu binnen de GKV gaat opleveren behalve nog meer verdeling en verscheurdheid?
Is het nu echt Bijbels? Gezien de reacties die ik erover op http://www.nd.nl lees zijn de meningen daar toch sterk over verdeeld. Dat is toch eigenlijk vreemd? Want als het zo duidelijk Bijbels zou zijn, zou iedereen het daar toch over eens moeten zijn?
Dan heeft de CGK jaren terug een beter besluit genomen met het aan te geven dat het NIET bijbels is en dat er andere taken voor de vrouw in de gemeenten zijn.
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
O ik ken de argumenten wel. Dan wordt Deborah erbij gehaald bijv. Ook het feit dat er "bezoekdames" zijn, die nuttig werk verrichten. Wat is het verschil dan nog ? Ik hou mn hart vast, aangezien onze kerk (CGK) die richting op gaat kijken
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
dan ken je toch je kerk niet genoeg,Mara schreef:O ik ken de argumenten wel. Dan wordt Deborah erbij gehaald bijv. Ook het feit dat er "bezoekdames" zijn, die nuttig werk verrichten. Wat is het verschil dan nog ? Ik hou mn hart vast, aangezien onze kerk (CGK) die richting op gaat kijken
het is absoluut niet waar dat in de breedte van de cgk daar overal sprake van is.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Ik ken "mijn" kerk heel goed !
Maar ik heb met de plaatselijke gemeente te maken. Wellicht weet jij ook dat er grote verschillen zijn. Bij ons schuift het behoorlijk op naar links.
Maar ik heb met de plaatselijke gemeente te maken. Wellicht weet jij ook dat er grote verschillen zijn. Bij ons schuift het behoorlijk op naar links.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
ga in gebed en naar de kerkenraad, dat is wellicht zinvoller dan veel op rf negatief berichten over (jouw gemeente) cgk, en zoek anders een in jouw ogen 'rechtse cgk'Mara schreef:Ik ken "mijn" kerk heel goed !
Maar ik heb met de plaatselijke gemeente te maken. Wellicht weet jij ook dat er grote verschillen zijn. Bij ons schuift het behoorlijk op naar links.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- Oude-Waarheid
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
- Locatie: Amsterdam
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
dan zal ik mijn mond maar houden over de CGK in Amsterdam jammer genoegMara schreef:Ik ken "mijn" kerk heel goed !
Maar ik heb met de plaatselijke gemeente te maken. Wellicht weet jij ook dat er grote verschillen zijn. Bij ons schuift het behoorlijk op naar links.
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Gauw een andere gemeente opzoeken, dan maar.Mara schreef:Ik ken "mijn" kerk heel goed !
Maar ik heb met de plaatselijke gemeente te maken. Wellicht weet jij ook dat er grote verschillen zijn. Bij ons schuift het behoorlijk op naar links.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
cgk'er?henriët schreef:ga in gebed en naar de kerkenraad, dat is wellicht zinvoller dan veel op rf negatief berichten over (jouw gemeente) cgk, en zoek anders een in jouw ogen 'rechtse cgk'Mara schreef:Ik ken "mijn" kerk heel goed !
Maar ik heb met de plaatselijke gemeente te maken. Wellicht weet jij ook dat er grote verschillen zijn. Bij ons schuift het behoorlijk op naar links.
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Een aantal opmerkingen:
1. Zowel in het NT, als in de Vroege Kerk, als ten tijde van de Reformatie, maakten de diakenen géén deel uit van de kerkenraad. Dit is iets wat pas later ontstaan is. En waar we wel eens kritisch naar mogen kijken, want zo Bijbels acht ik het niet. Als het goed is, heeft de diaken dus geen regeerambt (tegen het regeren van vrouwen kan Bijbels bezwaar gemaakt worden).
2. Het ambt van de diakenen in het NT en de Vroege Kerk (en voor een deel ook in de Reformatie) was die van het zorgen voor armen. In de Vroege Kerk (die een denk-ik terechte claim kan doen dat ze in dezen de NT-kerk navolgt) bestond dit uit praktisch helpen. Dus armen voorzien van eten en drinken en andere sociale hulp.
Dit meenemend zou ik geen bezwaar hebben tegen een diakonesse, die geen deel uit maakt van de kerkenraad, die namens de gemeente praktische hulp verleend (boodschappen doen, gezinnen met financiële problemen helpt, helpen in het huishouden, opzetten van een sociale voedselbank, etc etc). De vraag is dus voor mij niet zozeer of een diakonesse zou mogen (in de Vroege Kerk waren ook diakonessen), maar wat haar taak wordt (een taak waarvan regeren of tucht uitoefenen onderdeel uitmaakt, gaat in tegen de Bijbelse rol van de vrouw)
1. Zowel in het NT, als in de Vroege Kerk, als ten tijde van de Reformatie, maakten de diakenen géén deel uit van de kerkenraad. Dit is iets wat pas later ontstaan is. En waar we wel eens kritisch naar mogen kijken, want zo Bijbels acht ik het niet. Als het goed is, heeft de diaken dus geen regeerambt (tegen het regeren van vrouwen kan Bijbels bezwaar gemaakt worden).
2. Het ambt van de diakenen in het NT en de Vroege Kerk (en voor een deel ook in de Reformatie) was die van het zorgen voor armen. In de Vroege Kerk (die een denk-ik terechte claim kan doen dat ze in dezen de NT-kerk navolgt) bestond dit uit praktisch helpen. Dus armen voorzien van eten en drinken en andere sociale hulp.
Dit meenemend zou ik geen bezwaar hebben tegen een diakonesse, die geen deel uit maakt van de kerkenraad, die namens de gemeente praktische hulp verleend (boodschappen doen, gezinnen met financiële problemen helpt, helpen in het huishouden, opzetten van een sociale voedselbank, etc etc). De vraag is dus voor mij niet zozeer of een diakonesse zou mogen (in de Vroege Kerk waren ook diakonessen), maar wat haar taak wordt (een taak waarvan regeren of tucht uitoefenen onderdeel uitmaakt, gaat in tegen de Bijbelse rol van de vrouw)
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Calvijn ziet het diakenschap wel als ambt, dacht ik.
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Het ligt eraan, wat je onder "ambt" verstaat. Als je het ambt een "kerkelijke bediening" (van Dale) verstaat, dus een dienende functie namens en in de kerk, dan heeft dat nog geen regeer-functie in zich. Daarnaast maakten voor zover ik weet bij Calvijn de diakenen geen deel uit van de kerkenraad (in de zin van: regerend en toezichthoudend college)Mister schreef:Calvijn ziet het diakenschap wel als ambt, dacht ik.
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
De instelling van de diakenen staat in Handelingen 6:memento schreef:Een aantal opmerkingen:
1. Zowel in het NT, als in de Vroege Kerk, als ten tijde van de Reformatie, maakten de diakenen géén deel uit van de kerkenraad. Dit is iets wat pas later ontstaan is. En waar we wel eens kritisch naar mogen kijken, want zo Bijbels acht ik het niet. Als het goed is, heeft de diaken dus geen regeerambt (tegen het regeren van vrouwen kan Bijbels bezwaar gemaakt worden).
2. Het ambt van de diakenen in het NT en de Vroege Kerk (en voor een deel ook in de Reformatie) was die van het zorgen voor armen. In de Vroege Kerk (die een denk-ik terechte claim kan doen dat ze in dezen de NT-kerk navolgt) bestond dit uit praktisch helpen. Dus armen voorzien van eten en drinken en andere sociale hulp.
Dit meenemend zou ik geen bezwaar hebben tegen een diakonesse, die geen deel uit maakt van de kerkenraad, die namens de gemeente praktische hulp verleend (boodschappen doen, gezinnen met financiële problemen helpt, helpen in het huishouden, opzetten van een sociale voedselbank, etc etc). De vraag is dus voor mij niet zozeer of een diakonesse zou mogen (in de Vroege Kerk waren ook diakonessen), maar wat haar taak wordt (een taak waarvan regeren of tucht uitoefenen onderdeel uitmaakt, gaat in tegen de Bijbelse rol van de vrouw)
En in dezelfde dagen, als de discipelen vermenigvuldigden, ontstond een murmurering der Grieksen tegen de Hebreeën, omdat hun weduwen in de dagelijkse bediening verzuimd werden. 2 En de twaalven riepen de menigte der discipelen tot zich, en zeiden: Het is niet behoorlijk, dat wij het Woord Gods nalaten, en de tafelen dienen.
3 Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over deze nodige zaak. 4 Maar wij zullen volharden in het gebed, en in de bediening des Woords.
Hier staat toch duidelijk mannen. Dat diakenen ook stemrecht (=regeermacht) hebben is idd m.i. iets wat eigenlijk niet hoort. Volgens mij maakt hier de Dordse Kerkorde ook wel opmerkingen over. Maar stel dat de diakenen in onze kerken ook geen regeermacht zouden hebben heb ik toch nog wel, gelet op Handelingen, bezwaren tegen vrouwelijke "diakenen" en dus met het woord "diakonesse". Wat Memento verder kenschetst : "die namens de gemeente praktische hulp verleend (boodschappen doen, gezinnen met financiële problemen helpt, helpen in het huishouden, opzetten van een sociale voedselbank, etc etc). " gebeurd volgens mij al in veel gemeenten middels vrijwilligers. Dus als het er alleen maar om gaat dat de "vrijwilligers" voortaan "diakonessen" worden genoemd dan is dat acceptabel indien er heel erg duidelijk wordt dat het geen vrouwelijke diakenen zijn met dezelfde invloed als de diakenen in onze kerken. Dan zouden we idd eerst hun taak moeten terugbrengen naar de oorspronkelijke bedoeling, wat helaas geen overbodige herbezinning zou zijn.
ps. Een ambt houdt idd niet per defenitie regeermacht in.
Maar iets zegt mij dat de huidige beslissing in de GKV iets anders beoogd.....
Laatst gewijzigd door Willem op 10 jan 2011, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Wat dan Willem?
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
We moeten mijns inziens uitkijken met dit soort dingen te zeggen (over het zoeken van een andere gemeente). In feite maak je dan een kerkscheuring, alleen in het klein.henriët schreef:ga in gebed en naar de kerkenraad, dat is wellicht zinvoller dan veel op rf negatief berichten over (jouw gemeente) cgk, en zoek anders een in jouw ogen 'rechtse cgk'Mara schreef:Ik ken "mijn" kerk heel goed !
Maar ik heb met de plaatselijke gemeente te maken. Wellicht weet jij ook dat er grote verschillen zijn. Bij ons schuift het behoorlijk op naar links. :fi
We moeten niet te snel vertrekken.
Ik vraag me trouwens af welke rol de nieuw-testamentische profetes dan in de kerk in moet nemen. Ten tijde van de reformatie waren er profetenscholen, dat waren scholen waar mannen geleerd werd te prediken. Maar in het NT waren er ook vrouwelijke profeten. Mogen die dan ook het woord verkondigen in de gemeente?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer