Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Forummer schreef:
TSD schreef:
KDD schreef:
Forummer schreef:Hier ben ik toch nog weer eens, met een voor mij dringende vraag.

Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zelfs meestal geen zicht hebben op de bevestiging.

En is dit Bijbels te onderbouwen?
Terug naar je eerste post hierover. Wat gevonden van Petrus Immens….
Een prachtig stukje!

(Maar ja, is Nadere Reformatie dus verdacht bij Forummer op dit gebied, ben ik bang).
Ik vond het ook een prachtig stukje. :super

Is goed lezen nou echt zo moeilijk voor jullie? Ik geef zelf aan dat er in de nadere reformatie ook veel goeds is geweest.
Ik schreef “op dit gebied”…

Je schrijft een nogal negatief getint stukje over de NR, met dan als slotzin dat er verder ook veel goeds was.

Op het gebied van geloofszekerheid is de NR blijkbaar verdacht. En als dat niet zo is dan wek je in elk geval die indruk met je schrijven.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Na twee pogingen nog een derde poging, @Forummer, heb je de predikant gesproken of is je dat nog niet gelukt?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik ben wel nog benieuwd naar de reactie van @Mistig. Jij ook, @Ad?
Als het weerzin is tegen een bepaalde prediking/predikant mag hij het voor zich houden. Dat vermoeden heb ik namelijk. Ik vond zijn reacties wat onprettig.
Daarom houd ik het maar voor me. Is beter.
Ik had niets moeten posten.
Overigens niet tegen de persoon, maar wel tegen de manier van prediking.
Hier zeg je ook wel iets Mistig:).
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:Na twee pogingen nog een derde poging, @Forummer, heb je de predikant gesproken of is je dat nog niet gelukt?
Beste Pierre,

Ik heb een baan, die op het moment wat extra drukte geeft ivm vakantie planning, én ik heb een gezin met opgroeiende pubers in huis, die steeds later naar bed gaan. Daarom heb ik vrij weinig momenten waarop de benodigde privacy en rust er is die nodig is om een dergelijk gesprek te voeren. Bellen is voor mij eigenlijk daarom geen optie. Als een predikant de mogelijkheid tot mailen niet geeft, vind ik dat teleurstellend. Wat mij betreft stel je je als predikant niet benaderbaar op als je de mogelijkheid tot mailen niet bied. Anders had ik de betreffende predikant echt gemaild, heb dat bij een andere predikant ook wel eens gedaan en een mooi antwoord gekregen! Voor mij is mail ideaal, je kunt een vraag stellen al is het bij wijze van spreken midden in de nacht, ontvanger kan er rustig over nadenken en wordt niet gedwongen tot een ad-hoc antwoord en kan reageren als hij tijd heeft, al duurt dat een paar dagen of weken dat hindert niet.

Overigens zie ik totaal niet in waarom dit triest zou zijn, zoals je zegt. Er worden hier veel meer zaken besproken waar de predikant niet bij is. Bovendien vraag ik waar het idee vandaan komt, en of dit Bijbels te onderbouwen is. Volgens mij kunnen gewone stervelingen zoals jij en ik daar prima over praten, zonder dat dit ongepast is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Volgens mij kunnen gewone stervelingen zoals jij en ik daar prima over praten, zonder dat dit ongepast is.
Juist. En dan zijn er wat eenvoudige spelregels voor zo'n gesprek. Er kunnen vragen gesteld worden, je kunt zelf vragen stellen. Bij vraagstukken die diepgeworteld liggen bij sommige gelovigen spreek je niet over 'dat idee' of 'een typisch Nadere Reformatiedingetje'. Dit zorgt ervoor dat gesprekspartners zich minder serieus genomen voelen.

Daarnaast is het wel zo eerlijk wanneer je echt moeite hebt met een uitspraak van een predikant, en dat heb je, dit met de predikant te bespreken. Ook omdat door je voorgeschiedenis hier sommigen weten over wie je het hebt. Dan heeft Pierre wel een punt.

Tenslotte post je in het topic GG, terwijl het een specifiek leerstellige vraag is. Daar zijn al topics over, je zou ook een topic kunnen openen. Dat komt wat neutraler over.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Forummer schreef: Beste Pierre,
Je hoeft je daarvoor écht niet te verontschuldigen. Dit is een RefoForum. Dus daar mag je dingen plaatsen die jou opvallen. Jou is een bijzondere categorisering opgevallen in de prediking. Aangezien dit in de GG wel breder voorkomt kan en mag je dit hier gewoon uitgebreid bespreken. Het is niet een ding dat door 1 predikant wordt gebracht, dan zou het slimmer zijn om het alleen met de predikant te bespreken. Maar het komt natuurlijk breder voor. Alsnog lijkt het me slim om de predikant om verduidelijking te vragen, maar je mag het net zo goed hier bespreken. Waarom bepaalde forummers tot driemaal toe aan je gaan vragen of je de predikant al hebt benaderd ontgaat me geheel. Al kan het natuurlijk ook een discussieafleidingstruc zijn.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad, zit ik echt zo sterk in je irritatie zone? Sorry hoor maar je neemt me openlijk niet serieus. Ik vind dit niet respectvol naar je medemens toe.

Als je liever hebt dat ik weer oprot, wees dan een vent en zeg het hardop.
Je bent hier zeer welkom. Maar je moet er wel tegen kunnen dat er wat vragen worden gesteld. En je leest niet goed, waardoor je onterecht lelijk tegen me doet. Dat is tegen de spelregels, op de persoon.
Overigens mag je iets wat in het openbaar gezegd is, ook in het openbaar bespreken. Dus dat gepush van 'bel die predikant op' en zo, vind ik net zo min terecht.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:
Forummer schreef: Beste Pierre,
Je hoeft je daarvoor écht niet te verontschuldigen. Dit is een RefoForum. Dus daar mag je dingen plaatsen die jou opvallen. Jou is een bijzondere categorisering opgevallen in de prediking. Aangezien dit in de GG wel breder voorkomt kan en mag je dit hier gewoon uitgebreid bespreken. Het is niet een ding dat door 1 predikant wordt gebracht, dan zou het slimmer zijn om het alleen met de predikant te bespreken. Maar het komt natuurlijk breder voor. Alsnog lijkt het me slim om de predikant om verduidelijking te vragen, maar je mag het net zo goed hier bespreken. Waarom bepaalde forummers tot driemaal toe aan je gaan vragen of je de predikant al hebt benaderd ontgaat me geheel. Al kan het natuurlijk ook een discussieafleidingstruc zijn.
Eens hoor. Dit mag hier gewoon besproken worden. Er zijn diverse topics waar dit al besproken is. Dat is nooit een probleem geweest. En eens, ieder is welkom met zijn of haar eigen(aardig)heid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad, zit ik echt zo sterk in je irritatie zone? Sorry hoor maar je neemt me openlijk niet serieus. Ik vind dit niet respectvol naar je medemens toe.

Als je liever hebt dat ik weer oprot, wees dan een vent en zeg het hardop.
Je bent hier zeer welkom. Maar je moet er wel tegen kunnen dat er wat vragen worden gesteld. En je leest niet goed, waardoor je onterecht lelijk tegen me doet. Dat is tegen de spelregels, op de persoon.
Overigens mag je iets wat in het openbaar gezegd is, ook in het openbaar bespreken. Dus dat gepush van 'bel die predikant op' en zo, vind ik net zo min terecht.
Eens. Al mag je het wel adviseren.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

pierre27 schreef:
Mistig schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik ben wel nog benieuwd naar de reactie van @Mistig. Jij ook, @Ad?
Als het weerzin is tegen een bepaalde prediking/predikant mag hij het voor zich houden. Dat vermoeden heb ik namelijk. Ik vond zijn reacties wat onprettig.
Daarom houd ik het maar voor me. Is beter.
Ik had niets moeten posten.
Overigens niet tegen de persoon, maar wel tegen de manier van prediking.
Hier zeg je ook wel iets Mistig:).
Dat wordt me ook gevraagd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

J.C. Ryle schreef:Maar ik zou steeds willen dat u opmerkte dat een arme ziel misschien niet de volle zekerheid van zijn schuldvergeving en aanvaarding van God heeft. Hij kan bestookt worden door vrees op vrees en twijfel op twijfel. Misschien heeft hij tot het eind van zijn leven veel vragen en veel angsten, veel strijd en veel wantrouwen, en zijn er veel wolken en donkerheid, stormen en orkanen. Ik kan u nogmaals verzekeren, dat het allereenvoudigste geloof in Christus een mens zalig maakt, hoewel hij nooit tot de verzekering komt. Maar ik zal niet de garantie geven dat het hem naar de hemel brengt met sterke en overvloedige troost. Ik wil u verzekeren dat hij veilig in de haven zal aankomen, maar ik zal niet garanderen dat hij in die haven zal aankomen met volle zeilen, vol vertrouwen en vreugde. Het zal mij niet verbazen als hij zijn begeerde haven bereikt door het weer gehavend en door de storm geslingerd, terwijl hij nauwelijks weet heeft van zijn veiligheid, totdat hij zijn ogen in de heerlijkheid openslaat. Lezer, ik geloof dat het van groot belang is deze onderscheiding tussen geloof en verzekering in het oog te houden. Dit verklaart dingen die voor een onderzoeker moeilijk te begrijpen zijn.
Ik kreeg onlangs van een collega een tip om wat van Ryle te lezen. Ik kende zijn preken niet. Nu op de camping wat preken meegenomen. In één van die preken stuitte ik op dit citaat. Omdat Forummer Ryle ook noemde volgens mij een woord op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Eens. Al mag je het wel adviseren.
Oké. Maar laat het daar dan bij. ;)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik vind dat Forummer ook wel onevenredig streng wordt aangepakt. Er worden wel gekkere dingen gepost....
Het is inderdaad een vraag, die veel breder speelt. Ik heb het boek van Venning aangehaald, die zegt dat de meeste gelovigen blijven hangen in de staat van zuigeling.
Ik denk dat het een heel complex gebied is om daar een 'simpel' antwoord op te geven. Ook goed om dan breed te lezen. Dat advies zou ik ook aan Forummer willen geven. Ga veel en breed lezen en ga dan een mening vormen ipv nu al op de barricades te gaan staan.
Leg vooral je nood voor aan de Heere. Dan zal Hij Jr op Zijn tijd ook onderwijzen!
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

'I usually find that the greatest doubters are the people who do not read the Bible.'

C.H. Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:
pierre27 schreef:Na twee pogingen nog een derde poging, @Forummer, heb je de predikant gesproken of is je dat nog niet gelukt?
Beste Pierre,

Ik heb een baan, die op het moment wat extra drukte geeft ivm vakantie planning, én ik heb een gezin met opgroeiende pubers in huis, die steeds later naar bed gaan. Daarom heb ik vrij weinig momenten waarop de benodigde privacy en rust er is die nodig is om een dergelijk gesprek te voeren. Bellen is voor mij eigenlijk daarom geen optie. Als een predikant de mogelijkheid tot mailen niet geeft, vind ik dat teleurstellend. Wat mij betreft stel je je als predikant niet benaderbaar op als je de mogelijkheid tot mailen niet bied. Anders had ik de betreffende predikant echt gemaild, heb dat bij een andere predikant ook wel eens gedaan en een mooi antwoord gekregen! Voor mij is mail ideaal, je kunt een vraag stellen al is het bij wijze van spreken midden in de nacht, ontvanger kan er rustig over nadenken en wordt niet gedwongen tot een ad-hoc antwoord en kan reageren als hij tijd heeft, al duurt dat een paar dagen of weken dat hindert niet.

Overigens zie ik totaal niet in waarom dit triest zou zijn, zoals je zegt. Er worden hier veel meer zaken besproken waar de predikant niet bij is. Bovendien vraag ik waar het idee vandaan komt, en of dit Bijbels te onderbouwen is. Volgens mij kunnen gewone stervelingen zoals jij en ik daar prima over praten, zonder dat dit ongepast is.

Dank voor je uitgebreide reactie, wat ik bij mijn eerste reactie heb aangegeven is dat de betreffende predikant jou bet beste dat antwoord kan geven. En ik gaf ook aan dat ik ook best benieuwd ben naar diens antwoord. Ds Visscher heeft vorig jaar bij ons ook een dergelijke opmerking gemaakt over bekommerden en dat ook goed uitgelegd. Het kon en kan er bij mij moeilijk in wanneer je met een dergelijke vraag rondloopt niet aan de bewuste persoon zelf om eenuitleg vraagt. Natuurlijk mag je die vraag hebben en voorleggen op RF. En met adviezen mag je doen wat je wil en anderen mogen daar ook vinden wat ze willen. Het gaat mij om de in mijn ogen uitnemenste en koninklijke weg te gaan. Wellicht ga ik teveel ervan uit hoe ik dat gewoonlijk zelf doe of zou doen. En dan is bellen in mijn ogen het beste middel voor gewone stervelingen zoals jij en ik. Dat anderen dat dringende advies van mij aan jou niet waarderen is echt hun probleem. Overigens zou je ook en-en kunnen doen, hem bellen en vragen of je hem een mail kunt sturen met je vraag. Ik ben serieus benieuwd naar diens antwoord!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie