Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Maar dat is toch een ander onderwerp? Deze ds. sluit de bekommerde staat immers niet uit. Hij geeft alleen aan dat er twee soorten zijn (om het nog moeilijker te maken). Bovendien is hij m.i. té afsnijdend. Dan ben je eindelijk bekommerd en wordt je er vervolgens weer buitengeplaatst. Van zulke uitspraken wordt je natuurlijk vanzelf bekommerd en twijfelend.
Dat is waar. Maar een échte bekommerde, die ontvangt ook de verzekering.
Is dat zo? Ik heb 'echte' bekommerden* gekend die níét tot de verzekering kwamen. Of anders gezegd: bij wie het niet tot een doorbraak van het geloof kwam, waarbij Christus werd omhelsd als Zaligmaker. Of misschien dat dit in de laatste ogenblikken voor het sterven gebeurd is, dat weet ik natuurlijk niet. En ik heb inderdaad de indruk dat dit vaker voorkomt. Of de bekommerden toch kinderen van God zijn, is voor mij een vraag die niet zomaar opgelost is. Vroeger had ik een nogal uitgesproken standpunt over, sinds een aantal jaren niet meer.

*dus mensen die niet 'rustten' op hun bekommering
Ik heb er ook een van nabij gekend. Voor iedereen was het duidelijk maar voor haarzelf niet. Jaren zo geleefd. Ze is nooit naar het avondmaal gegaan. Maar ze is met veel ruimte gestorven. De dominee zei toen, vaak zie je dat de bekommerde kerk een ruimer sterfbed ontvangen dan de bevestigde kerk. De Heere laat nooit varen de werken Zijner handen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Dat kan allemaal waar zijn, daar doe ik niks aan af alleen is het niet goed om altijd bekommert te zijn of om te preken dat altijd bekommert zijn een geloofskenmerk is.
Vooral de brieven van Paulus laten zien dat zekerheid bij het geloof hoort en dat daarnaar gestaan moet worden.
Als predikanten dat meer zouden preken dan zou er denk ik ook minder bekommering zijn.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

FlyingEagle schreef:Dat kan allemaal waar zijn, daar doe ik niks aan af alleen is het niet goed om altijd bekommert te zijn of om te preken dat altijd bekommert zijn een geloofskenmerk is.
Vooral de brieven van Paulus laten zien dat zekerheid bij het geloof hoort en dat daarnaar gestaan moet worden.
Als predikanten dat meer zouden preken dan zou er denk ik ook minder bekommering zijn.
Klopt, maar er moet ook geen valse zekerheid gepreekt worden. De balans er in vinden is lastig, voor predikant als luisteraar.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ik vermoed dat er een aantal verschillende definities van een 'bekommerde' in de omloop zijn, wat de zaak verder vertroebelt. Ik heb grote moeite met de veronderstelling dat een bekommerde iemand kan zijn die in zijn leven nooit (enige mate van) de zekerheid des geloofs heeft verkregen.
Ik begrijp daarom de terechte zorgen wel in deze kwestie. Het zou mijns inziens geen goede zaak wanneer in de prediking de bekommerde op een bed van zorgeloosheid wordt gelegd of dat dit gezien wordt als hoogste of ultieme 'status'.
Anderzijds vraag ik me wel af waarom dit zo fel uitgespeeld moet worden en er zelfs vijandschap te bespeuren valt ten aanzien van een bekommerde. Een bekommerde in zichzelve, kan in het oog van een ander/Ander een groot geloof bezitten en een lichtend licht en een zoutend zout zijn.


Ds H. Paul:
Het geloof blijft een aangevochten en bestreden zaak. We hebben telkens weer en telkens meer de leiding van de Heilige Geest nodig, Die Christus verheerlijkt en onmisbaar maakt in alles. Dat houdt klein en ootmoedig. Het beredeneerd geloof kan het doen met een eenmaal aangenomen Jezus. Maar het oprechte geloof niet. Wat leeft heeft voeding en onderhouding nodig. Het kent hoogte - en dieptepunten. In de Psalmen kijk je de Kerk in het hart. Ze vertolken het ware geloofsleven. Het is goed ons daaraan te toetsen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:Ik vermoed dat er een aantal verschillende definities van een 'bekommerde' in de omloop zijn, wat de zaak verder vertroebelt. Ik heb grote moeite met de veronderstelling dat een bekommerde iemand kan zijn die in zijn leven nooit (enige mate van) de zekerheid des geloofs heeft verkregen.
Ik begrijp daarom de terechte zorgen wel in deze kwestie. Het zou mijns inziens geen goede zaak wanneer in de prediking de bekommerde op een bed van zorgeloosheid wordt gelegd of dat dit gezien wordt als hoogste of ultieme 'status'.
Anderzijds vraag ik me wel af waarom dit zo fel uitgespeeld moet worden en er zelfs vijandschap te bespeuren valt ten aanzien van een bekommerde. Een bekommerde in zichzelve, kan in het oog van een ander/Ander een groot geloof bezitten en een lichtend licht en een zoutend zout zijn.


Ds H. Paul:
Het geloof blijft een aangevochten en bestreden zaak. We hebben telkens weer en telkens meer de leiding van de Heilige Geest nodig, Die Christus verheerlijkt en onmisbaar maakt in alles. Dat houdt klein en ootmoedig. Het beredeneerd geloof kan het doen met een eenmaal aangenomen Jezus. Maar het oprechte geloof niet. Wat leeft heeft voeding en onderhouding nodig. Het kent hoogte - en dieptepunten. In de Psalmen kijk je de Kerk in het hart. Ze vertolken het ware geloofsleven. Het is goed ons daaraan te toetsen.
Helder en scherp opgemerkt over de vermeende vijandschap ten aanzien van een bekommerde. Mijns inziens is die 'vijandschap' niet anders dan een gebrek aan zelfinzicht en misschien ook wel een gebrek aan persoonlijk geestelijk leven. Mooi in dezen het citaat van Ds H. Paul!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Juist. Dat citaat van wijlen ds. Paul is inderdaad wel heel erg toepasselijk in deze discussie.

Dank voor het delen!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Posthoorn schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Maar dat is toch een ander onderwerp? Deze ds. sluit de bekommerde staat immers niet uit. Hij geeft alleen aan dat er twee soorten zijn (om het nog moeilijker te maken). Bovendien is hij m.i. té afsnijdend. Dan ben je eindelijk bekommerd en wordt je er vervolgens weer buitengeplaatst. Van zulke uitspraken wordt je natuurlijk vanzelf bekommerd en twijfelend.
Dat is waar. Maar een échte bekommerde, die ontvangt ook de verzekering.
Is dat zo? Ik heb 'echte' bekommerden* gekend die níét tot de verzekering kwamen. Of anders gezegd: bij wie het niet tot een doorbraak van het geloof kwam, waarbij Christus werd omhelsd als Zaligmaker. Of misschien dat dit in de laatste ogenblikken voor het sterven gebeurd is, dat weet ik natuurlijk niet. En ik heb inderdaad de indruk dat dit vaker voorkomt. Of de bekommerden toch kinderen van God zijn, is voor mij een vraag die niet zomaar opgelost is. Vroeger had ik een nogal uitgesproken standpunt over, sinds een aantal jaren niet meer.

*dus mensen die niet 'rustten' op hun bekommering
Er waren mensen in de vrjjstad, die stierven voordat de hogepriester gestorven was. Toch waren ze in de vrijstad.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

GGotK schreef:Ik vermoed dat er een aantal verschillende definities van een 'bekommerde' in de omloop zijn, wat de zaak verder vertroebelt. Ik heb grote moeite met de veronderstelling dat een bekommerde iemand kan zijn die in zijn leven nooit (enige mate van) de zekerheid des geloofs heeft verkregen.
Ik begrijp daarom de terechte zorgen wel in deze kwestie. Het zou mijns inziens geen goede zaak wanneer in de prediking de bekommerde op een bed van zorgeloosheid wordt gelegd of dat dit gezien wordt als hoogste of ultieme 'status'.
Anderzijds vraag ik me wel af waarom dit zo fel uitgespeeld moet worden en er zelfs vijandschap te bespeuren valt ten aanzien van een bekommerde. Een bekommerde in zichzelve, kan in het oog van een ander/Ander een groot geloof bezitten en een lichtend licht en een zoutend zout zijn.


Ds H. Paul:
Het geloof blijft een aangevochten en bestreden zaak. We hebben telkens weer en telkens meer de leiding van de Heilige Geest nodig, Die Christus verheerlijkt en onmisbaar maakt in alles. Dat houdt klein en ootmoedig. Het beredeneerd geloof kan het doen met een eenmaal aangenomen Jezus. Maar het oprechte geloof niet. Wat leeft heeft voeding en onderhouding nodig. Het kent hoogte - en dieptepunten. In de Psalmen kijk je de Kerk in het hart. Ze vertolken het ware geloofsleven. Het is goed ons daaraan te toetsen.


Helder. Dank voor het delen. Hier is wat ik vandaag tegen kwam van wijlen Ds. C. den Boer. Het komt uit zijn verklaring van Bunyan’s Christenreis:
Op een dag kwam er een bekommerd zondaar bij ds. Krummacher. Hij tobde vreselijk over deze vraag: “Hebt gij Mij lief?” Daar hij voelde, dat Jezus hem dat vroeg en hij moest zeggen, dat zijn lauwheid, gebrek aan geloof en allerlei zonden bewezen, dat hij Jezus niet lief had, was hij door en door angstig. Hij had geen hoop meer voor de eeuwigheid en twijfelde aan zijn genadestaat, ja zelfs aan de mogelijkheid om eeuwig zalig te worden. Krummacher gaf die man toen de volgende raad. Als de Zaligmaker U vraagt: “Hebt Gij mij lief”, vraagt U Hem dan: “Hebt Gij mij lief, Heere?” Toen gevoelde klager, dat hij geprobeerd had zijn eigen liefde tot de grond van s’Heeren liefde te maken en dat hij niet anders te doen had dan te geloven, dat de Heere hem, zo arm en schuldig als hij was, wilde aannemen. Terstond werd zijn hart met blijdschap vervuld.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

GGotK schreef:Ik vermoed dat er een aantal verschillende definities van een 'bekommerde' in de omloop zijn, wat de zaak verder vertroebelt. Ik heb grote moeite met de veronderstelling dat een bekommerde iemand kan zijn die in zijn leven nooit (enige mate van) de zekerheid des geloofs heeft verkregen.
Ik begrijp daarom de terechte zorgen wel in deze kwestie. Het zou mijns inziens geen goede zaak wanneer in de prediking de bekommerde op een bed van zorgeloosheid wordt gelegd of dat dit gezien wordt als hoogste of ultieme 'status'.
Anderzijds vraag ik me wel af waarom dit zo fel uitgespeeld moet worden en er zelfs vijandschap te bespeuren valt ten aanzien van een bekommerde. Een bekommerde in zichzelve, kan in het oog van een ander/Ander een groot geloof bezitten en een lichtend licht en een zoutend zout zijn.


Ds H. Paul:
Het geloof blijft een aangevochten en bestreden zaak. We hebben telkens weer en telkens meer de leiding van de Heilige Geest nodig, Die Christus verheerlijkt en onmisbaar maakt in alles. Dat houdt klein en ootmoedig. Het beredeneerd geloof kan het doen met een eenmaal aangenomen Jezus. Maar het oprechte geloof niet. Wat leeft heeft voeding en onderhouding nodig. Het kent hoogte - en dieptepunten. In de Psalmen kijk je de Kerk in het hart. Ze vertolken het ware geloofsleven. Het is goed ons daaraan te toetsen.
Dit ben ik zeker met je eens. Daar ging het mij ook om. Dat er mensen zijn die bekommert zijn is natuurlijk zo, ik kan dat zelfs ook goed begrijpen, als je ervaart wie je bent en elke keer weer blijft dan kun je ook voor God niet bestaat.
Maar in de prediking moet toch duidelijk zijn dat bekommering geen doel op zichzelf kan zijn en dat het geloof in Christus rechtvaardigt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jakob verkreeg de belofte, maar wel door de diepte. Israël bereikte het beloofde land, in een diepe weg, Petrus werd in zijn ambt hersteld, door de diepte. De weg vsn het geloof is geen weg van zekerheid en toppen.

Die in de Zoon geloofd heeft het eeuwige leven. Wat is een bekommerde? In de definitie van Posthoorn die bekommerd sterven en dit zich niet toe-eigenen kunnen? Ik val Posthoorn hierin bij.

Of in de nieuwe definitie die nog 'voor de zaak staan'. Er zijn er in onze dagen die bekeerd zijn, een blik hebben ontvangen op de Zaligmaker, aan het Avondmaal gaan maar niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.

Die nieuwe defenitie is een onbijbelse definitie. Die in de Zoon gelooft heeft het eeuwige leven. Wie dat niet gelooft maakt God tot een leugenaar. (1Joh. 5:10 en 11)

Ik vraag me af of de dominee van Forummer zich bediende van de nieuw definitie. Ik geloof wel dat de prediking soms de nieuwe definitie levend houdt. Een prediking zoals van ds. Huijser zoals hier genoemd is daarin glashelder. Sta naar zekerheid, het is te verkrijgen op grond van Gods belofte. En Hij doet wat hij belooft.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Ik heb wel eens een bekommerde gesproken die onder tranen vertelde dat ze uitzag naar de kennis van Christus; omdat ze Hem zo nodig had.
Een andere bekommerde reageerde boos toen er gevraagd werd naar het uitzien naar Christus. Christus kennen maakte niet iedereen mee.

Dat is mijns inziens het grote verschil....
Het uitzien: och dat ik Hem kenne moge
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:Tja.
Wat wil je daarmee zeggen?

Hij zei het volgende: Er is een hoop wonderlijke godsdienst. Je krijgt soms, als je je oor wat te luisteren legt, de indruk dat Christus te Zijner tijd voor de bekommerde kerk gestorven is. Nou, dat is natuurlijk niet waar. U zegt: ‘Maar het gaat toch buiten de bekommering niet om?’ Nee, gemeente, het gaat buiten de bekommering niet om en Gods Kerk is een bekommerde Kerk, in de aanvang en ik geloof dat de Heere ze dat houdt tot het einde toe. Maar weet u wat het grote verschil is? Er is een zogenaamde bekommerde kerk, die zo kostelijk van hun bekommeringen kunnen leven en die daarmee te goed zijn om slecht te wezen. En dan kan God Zijn genade niet kwijt. En daarom gaat Hij die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd stellen. Dan brengt Hij een mens aan de grond. Hij breekt af wat Hij gebouwd heeft. Daar gaat je kostelijkheid, daar gaat je liefelijkheid, je eindigt als een monster van ongerechtigheid aan de voeten van de Rechter, als een groot beest bij God. En als je ooit al goede gedachten van jezelf hebt gehad dat je er mogelijk toch wel eentje van was, dat kun je in die ogenblikken niet meer geloven.

Zie verder: https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... 3540000552
Ik had eerst een hele uitgebreide reactie getikt, maar dat heb ik uiteindelijk maar weer weggehaald.
Terwijl het citaat me weer uitnodigt om hetzelfde te schrijven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

@mistig, waarom zo raadselachtig? Wat is je probleem?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Jakob verkreeg de belofte, maar wel door de diepte. Israël bereikte het beloofde land, in een diepe weg, Petrus werd in zijn ambt hersteld, door de diepte. De weg vsn het geloof is geen weg van zekerheid en toppen.

Die in de Zoon geloofd heeft het eeuwige leven. Wat is een bekommerde? In de definitie van Posthoorn die bekommerd sterven en dit zich niet toe-eigenen kunnen? Ik val Posthoorn hierin bij.

Of in de nieuwe definitie die nog 'voor de zaak staan'. Er zijn er in onze dagen die bekeerd zijn, een blik hebben ontvangen op de Zaligmaker, aan het Avondmaal gaan maar niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.

Die nieuwe defenitie is een onbijbelse definitie. Die in de Zoon gelooft heeft het eeuwige leven. Wie dat niet gelooft maakt God tot een leugenaar. (1Joh. 5:10 en 11)

Ik vraag me af of de dominee van Forummer zich bediende van de nieuw definitie. Ik geloof wel dat de prediking soms de nieuwe definitie levend houdt. Een prediking zoals van ds. Huijser zoals hier genoemd is daarin glashelder. Sta naar zekerheid, het is te verkrijgen op grond van Gods belofte. En Hij doet wat hij belooft.
Volgens de predikant die bij Forummer voorging, is een bekommerde al wel een kind van God. Hij was daar heel duidelijk in, en volgens mij heb ik dat ook duidelijk verwoord in de eerste post hierover.

Dat er twee definities zijn, maakt het wel verwarrend. Ik heb ook lang gedacht dat een bekommerde per definitie iemand was die God nog niet kende.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Volgens mij heb je 2 soorten. Onbekeerde en bekeerde, de 1 houdt zichzelf voor onbekeerd, de ander geeft aan heel iets van Christus te kennen maar durft zich nauwelijks iets toe te kennen. Ik heb het idee dat dit in alle kerken voorkomt, ook al benoemt een deel van de kerken ( voornamelijk PKN en HHK-GB, CGK, linkerflank-GG) dit niet.
Plaats reactie