Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Ik heb het zeer goed begrepen, dit is echt zo gezegd.

Verder wil ik benadrukken dat je door dit in twijfel te trekken, mij als vraagsteller niet echt serieus neemt, of in ieder geval geef je dat gevoel. Lijkt me niet de bedoeling.

Overigens begrijp ik niet helemaal waarom je bij mijn vraag een opmerking moet plaatsen over ds Schot. Maar ga je gang.
Welkom terug. Ik begrijp je verzuchting, ga daar op in, stel de voorzichtige vraag of je het wel goed begrepen heb en geef je het advies om naar Pierre te luisteren. Volgens mij weet ik waar je kerkt, de predikant die daar gisteren voorging staat daar erg voor open.

En de opmerking over ds. Schot: ik wil alleen zeggen, bij alle verzuchting over de prediking van de GG, ook door mij voorzichtig wel eens gedaan, die prediking een verademing was. Maar blijkbaar ligt het gevoelig. Ik bedoelde er oprecht verder niets mee.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:
Een rechte Bijbelse prediking is een afsnijdende wetsprediking en een ruime Christusprediking. Zodra er aan één van beiden iets schort krijg je een mensmiddelpuntige prediking waar de mens, of de standen centraal staan.
Wat is de definitie van 'afsnijdende wetsprediking' en 'mensmiddelpuntige prediking'?
Dat de wet ons schuldig stelt en ons wijst op de tijdelijke en eeuwige straf die we rechtvaardig verdienen.

Een Evangelie waarin Gods liefde als eigenschap domineert t.o.v. Gods rechtvaardigheid en heiligheid, de nadruk op het 'moeten geloven' en een deugdzaam leven als kenmerk van genade wordt gepredikt. Daarnaast een prediking waarin de mens met zijn beleving de nadruk krijgt, Gods rechtvaardigende kracht in het vernieuwen van het hart van de zondaar wordt ontkracht door dit te prediken als een facultatieve nadere weldaad is eveneens een mensmiddelpuntige prediking, naar 1 Joh. 5:10.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Forummer schreef:
pierre27 schreef:
Forummer schreef:Hier ben ik toch nog weer eens, met een voor mij dringende vraag.

Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zelfs meestal geen zicht hebben op de bevestiging.

En is dit Bijbels te onderbouwen?
Welkom terug! Goede vraag, ik denk dat de predikant of ouderling die dat gisteren vertelde jou het beste dat antwoord geven kan. Ik ben ook best benieuwd naar diens antwoord.
Het was een gast predikant. De beste man is niet per mail te bereiken.
Maar wel per post.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Ik heb het zeer goed begrepen, dit is echt zo gezegd.

Verder wil ik benadrukken dat je door dit in twijfel te trekken, mij als vraagsteller niet echt serieus neemt, of in ieder geval geef je dat gevoel. Lijkt me niet de bedoeling.

Overigens begrijp ik niet helemaal waarom je bij mijn vraag een opmerking moet plaatsen over ds Schot. Maar ga je gang.
Welkom terug. Ik begrijp je verzuchting, ga daar op in, stel de voorzichtige vraag of je het wel goed begrepen heb en geef je het advies om naar Pierre te luisteren. Volgens mij weet ik waar je kerkt, de predikant die daar gisteren voorging staat daar erg voor open.

En de opmerking over ds. Schot: ik wil alleen zeggen, bij alle verzuchting over de prediking van de GG, ook door mij voorzichtig wel eens gedaan, die prediking een verademing was. Maar blijkbaar ligt het gevoelig. Ik bedoelde er oprecht verder niets mee.
Excuses Ad. Ik had juist jouw advies uit het verleden ter harte genomen, en mijn vraag niet als stelling of heel stellig neergezet, maar vragenderwijs.

Ik heb inmiddels de ervaring met meerdere ambtsdragers binnen de GerGem dat ze mijn vragen niet serieus nemen, proberen te doen alsof de problemen die ik aankaart niet bestaan. Maar met negeren los je geen problemen op, en met negeren neem je de vraagsteller absoluut niet serieus.

Mede door die ervaringen ging ik er van uit dat jouw voorzichtige vraag ook in dezelfde categorie viel, maar blijkbaar heb je het zo niet bedoeld. Dank voor de toelichting.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

KDD schreef:
Forummer schreef:Hier ben ik toch nog weer eens, met een voor mij dringende vraag.

Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zelfs meestal geen zicht hebben op de bevestiging.

En is dit Bijbels te onderbouwen?
Het idee komt van wat Gods knechten opmerken in onze dagen. De Bijbel spreekt over vruchtbare tijden en magere tijden.
Toch werd het niet gebracht als dat het een opmerken van de huidige tijd is. Sterker nog, het was nav HC zondag 1, dus dan kun je dat niet stellen.

Ik ben oprecht op zoek waar deze gedachte vandaan komt. En hoe dit onderbouwd wordt.

Heb dit vaker gehoord binnen de GerGem, dus excemplarisch is het niet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Naar mijn beleving komt het tegenwoordig ook meer voor dan vroeger. Dat is wel jammer.
Je zou inderdaad per post de vraag kunnen stellen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Overigens leuk dat je terug ben @Forummer! Welkom weer
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Forummer schreef:Hier ben ik toch nog weer eens, met een voor mij dringende vraag.

Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zelfs meestal geen zicht hebben op de bevestiging.

En is dit Bijbels te onderbouwen?
Ds Moerkerken schrijft ergens dat een predikant de gelovigen krijgt die hij preekt. Hij bedoelt dat in verband met andere kerkverbanden, maar in de GG werkt dat óók zo.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Susanna »

Het is heel verdrietig. Maar bij eenzijdige voeding ontstaat er een groeiachterstand.

Onder een gezonde bijbelse prediking blijven gelovigen geen bekommerden. Het nieuwe leven heeft het kenmerk dat het gaat groeien. Het is een eigenschap van het geloof dat er toename, wasdom en groei is. De Heere werkt dat door Zijn Woord en Geest.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:
Forummer schreef:Hier ben ik toch nog weer eens, met een voor mij dringende vraag.

Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zelfs meestal geen zicht hebben op de bevestiging.

En is dit Bijbels te onderbouwen?
Ds Moerkerken schrijft ergens dat een predikant de gelovigen krijgt die hij preekt. Hij bedoelt dat in verband met andere kerkverbanden, maar in de GG werkt dat óók zo.
Ds. Huijser zei gisterenavond dat velen menen met een bekommerd gemoed zalig te zijn, terwijl dat geen grond is voor de eeuwigheid. Ik zal het citaat straks nog eens opzoeken. Maar ik vond de opmerking wel heel erg scherp.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Forummer schreef:
KDD schreef:
Forummer schreef:Hier ben ik toch nog weer eens, met een voor mij dringende vraag.

Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zelfs meestal geen zicht hebben op de bevestiging.

En is dit Bijbels te onderbouwen?
Het idee komt van wat Gods knechten opmerken in onze dagen. De Bijbel spreekt over vruchtbare tijden en magere tijden.
Toch werd het niet gebracht als dat het een opmerken van de huidige tijd is. Sterker nog, het was nav HC zondag 1, dus dan kun je dat niet stellen.

Ik ben oprecht op zoek waar deze gedachte vandaan komt. En hoe dit onderbouwd wordt.

Heb dit vaker gehoord binnen de GerGem, dus excemplarisch is het niet.
Ik denk dat hij wel gelijk heeft. De antwoord van de eerste vraag kunnen weinigen nazeggen met volle zekerheid. Ik geloof wel dat er momenten zijn dat het wel zo is maar dat er weinig van Gods volk deze volle verzekering hebben voor der eigen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Als er meer gepreekt werd zoals in deze preken die pas bij ons gelezen zijn zou het ook minder voorkomen denk ik. Laat het Woord maar spreken.

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/25509

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/25508
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:
Forummer schreef:Hier ben ik toch nog weer eens, met een voor mij dringende vraag.

Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zelfs meestal geen zicht hebben op de bevestiging.

En is dit Bijbels te onderbouwen?
Ds Moerkerken schrijft ergens dat een predikant de gelovigen krijgt die hij preekt. Hij bedoelt dat in verband met andere kerkverbanden, maar in de GG werkt dat óók zo.
Ds. Huijser zei gisterenavond dat velen menen met een bekommerd gemoed zalig te zijn, terwijl dat geen grond is voor de eeuwigheid. Ik zal het citaat straks nog eens opzoeken. Maar ik vond de opmerking wel heel erg scherp.
Tja.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Ds . Huijser brengt vaker dingen scherp onder woorden.

Vraag is ten diepste of we heil hebben of niet.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Delftenaar schreef:

Vraag is ten diepste of we heil hebben of niet.
Juist.

En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Plaats reactie