Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:
eilander schreef:Wat zijn dit toch voor rare vragen? De één wil graag een bepaalde dominee horen, en moet daar vervolgens verantwoording over af leggen. Hoezo? Daarna beveelt een ander die preek aan, en opnieuw moet blijkbaar dan toegelicht worden waarom die aanbeveling geschiedt. Hoezo?
Nou nou, niet zo aangebrand aub. Ik ken deze predikant vrij goed. Belijdenis bij gedaan en hij heeft ons getrouwd. Ik ben gewoon benieuwd waarom Marion hem aanbeveelt. Ze kan daar toch een goede reden voor hebben?
Volgens mij doet de ambtenaar van de burgerlijke stand dat. In de kerk vraag je Gods zegen over je huwelijk. Dan ben je al getrouwd.
Je hebt niks zinnigers te zeggen merk ik
Nee, dat klopt inderdaad. Ik erger me groen en geel aan dat gehijg aan vragen. En ik heb meer het idee dat het gevraagd wordt omdat het specifiek om ds. Beens gaat. Als het om een andere dominee zou zijn gegaan, vraag ik me af of er ook zo'n spervuur aan vragen zou zijn afgevuurd. We kennen allemaal de ligging van onze medeforummers, dus laten we dan niet net doen alsof we daar geen weet van hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:
FlyingEagle schreef: Nou nou, niet zo aangebrand aub. Ik ken deze predikant vrij goed. Belijdenis bij gedaan en hij heeft ons getrouwd. Ik ben gewoon benieuwd waarom Marion hem aanbeveelt. Ze kan daar toch een goede reden voor hebben?
Volgens mij doet de ambtenaar van de burgerlijke stand dat. In de kerk vraag je Gods zegen over je huwelijk. Dan ben je al getrouwd.
Je hebt niks zinnigers te zeggen merk ik
Nee, dat klopt inderdaad. Ik erger me groen en geel aan dat gehijg aan vragen. En ik heb meer het idee dat het gevraagd wordt omdat het specifiek om ds. Beens gaat. Als het om een andere dominee zou zijn gegaan, vraag ik me af of er ook zo'n spervuur aan vragen zou zijn afgevuurd. We kennen allemaal de ligging van onze medeforummers, dus laten we dan niet net doen alsof we daar geen weet van hebben.
Ik constateer dat je een bepaalde frustratie hebt die je nu naar mij uit terwijl ik helemaal niet die kant op wil. Ik probeer ook helemaal niemand tot verantwoording te roepen. Ik ben oprecht geïnteresseerd.
Wel had ik de vraag wat anders kunnen stellen, misschien was je dan wat minder hoog in de boom gesprongen.

Trouwens iedereen hier heeft een bepaalde ligging en voorkeuren, maar dat wil helemaal niet zeggen dat je dan een aversie hebt tegen de andere kant.

Verder snap ik niet wat je opmerking over het trouwen van een ambtenaar ipv predikant te maken heeft met jou frustratie.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef: Nee, dat klopt inderdaad. Ik erger me groen en geel aan dat gehijg aan vragen. ......
Pas je dat ook op jezelf toe?
Denk ook aan je onderschrift!

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:Trouwens iedereen hier heeft een bepaalde ligging en voorkeuren, maar dat wil helemaal niet zeggen dat je dan een aversie hebt tegen de andere kant.
Mmm. Misschien was ik dan te wantrouwend naar jou en @Amstelodamense. Mijn excuses daarvoor.

Maar ik stel wel voor dat we hem beluisteren en bespreken in de Preekluisterkring en dat @Amstelodamense, @DDD, @Hoopvol, @Marion en wij dan ook meedoen. Een mooie gemêleerd gezelschap. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Jantje schreef: Nee, dat klopt inderdaad. Ik erger me groen en geel aan dat gehijg aan vragen. [...]
Jantje die zich ergert aan gehijg aan vragen.
Heb je wel eens geteld hoeveel van jouw bijdragen eindigen met een vraagteken?
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Je kan er ook voor kiezen om wel te gaan trouwen maar daarna nog niet samen te wonen en dat pas doen als je de zegen hebt gekregen. Maar leuk is anders.
Waarom zou je niet kunnen samen wonen als je getrouwd bent?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik heb het idee dat het vroeger heel normaal was om niet op dezelfde dag de kerkelijke bevestiging te doen, dus de bezwaren van Jantje zijn echt niet historisch.

In de hogere kringen was op twee dagen trouwen normaal, omdat je dan meer tijd had om feest te vieren, en in de lagere kringen was de huwelijksbevestiging vaak op zondag of als er toch een predikant zou voorgaan in een weekdienst (als ik het goed weet). Hierover zou wel eens een artikel gepubliceerd mogen worden in Oude Paden of Terdege of het RD.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef: Nee, dat klopt inderdaad. Ik erger me groen en geel aan dat gehijg aan vragen. [...]
Jantje die zich ergert aan gehijg aan vragen.
Heb je wel eens geteld hoeveel van jouw bijdragen eindigen met een vraagteken?
Geen idee. Feit is dat jou bijdrage wel eindigt met een vraagteken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Wel, dat zit zo: mijns inziens hoort de burgerlijke huwelijksvoltrekking en de kerkelijke zegen over het huwelijk op één en dezelfde dag te geschieden. Als dat vanwege de omstandigheden waarin wij thans verkeren, niet mogelijk is, zou ik alles uitstellen.
Een kerkelijk bevestiging heeft geen enkele juridische status. Het heeft veel minder waarde dan de Heilige Doop. Die stellen we in deze omstandigheden ook uit.
Ik ken ook een jong stelletje wat hun huwelijksdag nu moet uitstellen. Zij trouwen wel voor de wet begin mei en zijn vanaf dat moment getrouwd en gaan dan ook vanaf die dag samenwonen. En terecht. Je kan het hun niet aan doen ze dan nog een paar maanden te beproeven. Zeker niet na alle teleurstellingen die ze al hebben moeten verwerken. Die zegen vragen in het openbaar, dat komt wel hoor.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Wel, dat zit zo: mijns inziens hoort de burgerlijke huwelijksvoltrekking en de kerkelijke zegen over het huwelijk op één en dezelfde dag te geschieden. Als dat vanwege de omstandigheden waarin wij thans verkeren, niet mogelijk is, zou ik alles uitstellen.
Volgens de wet van Jantje, maar niet volgens de Nederlandse wet en ook de kerken zullen een huwelijk, dat bezegeld is in het gemeentehuis, als geheel wettig beschouwen.
In R.K. kringen was of is het gebruikelijk om eerst naar het gemeentehuis te gaan, in eenvoudige, doch feestelijke kleding, alleen vergezeld van getuigen en enkele dagen erna het kerkelijk huwelijk - in bruidskleding - met bruiloft.

Ik ken een opa en oma die dolblij zijn dat ze nu niet naar een tropisch eiland hoeven te vliegen, omdat hun kleindochter daar zou gaan trouwen.
Het valt steeds meer mensen op hoe vaak er onnodig of overbodig gevlogen werd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Mistig schreef:
Jantje schreef:Wel, dat zit zo: mijns inziens hoort de burgerlijke huwelijksvoltrekking en de kerkelijke zegen over het huwelijk op één en dezelfde dag te geschieden. Als dat vanwege de omstandigheden waarin wij thans verkeren, niet mogelijk is, zou ik alles uitstellen.
Een kerkelijk bevestiging heeft geen enkele juridische status. Het heeft veel minder waarde dan de Heilige Doop. Die stellen we in deze omstandigheden ook uit.
Ik ken ook een jong stelletje wat hun huwelijksdag nu moet uitstellen. Zij trouwen wel voor de wet begin mei en zijn vanaf dat moment getrouwd en gaan dan ook vanaf die dag samenwonen. En terecht. Je kan het hun niet aan doen ze dan nog een paar maanden te beproeven. Zeker niet na alle teleurstellingen die ze al hebben moeten verwerken. Die zegen vragen in het openbaar, dat komt wel hoor.
Helemaal mee eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:Je kan er ook voor kiezen om wel te gaan trouwen maar daarna nog niet samen te wonen en dat pas doen als je de zegen hebt gekregen. Maar leuk is anders.
Waarom zou je niet kunnen samen wonen als je getrouwd bent?
Weet ik ook niet, lijkt me niet logisch maar het kan wel
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Weet ik ook niet, lijkt me niet logisch maar het kan wel
Er kan heel veel. De vraag is wat de meerwaarde is van jouw voorstel of waarom mensen deze lijn zouden moeten kiezen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Gisteren is er voor ds Verschuure gebeden, ik hoorde dat hij inmiddels van de IC afmocht, dat is iets om dankbaar voor te zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:
Jantje schreef:Wel, dat zit zo: mijns inziens hoort de burgerlijke huwelijksvoltrekking en de kerkelijke zegen over het huwelijk op één en dezelfde dag te geschieden. Als dat vanwege de omstandigheden waarin wij thans verkeren, niet mogelijk is, zou ik alles uitstellen.
Een kerkelijk bevestiging heeft geen enkele juridische status. Het heeft veel minder waarde dan de Heilige Doop. Die stellen we in deze omstandigheden ook uit.
Ik ken ook een jong stelletje wat hun huwelijksdag nu moet uitstellen. Zij trouwen wel voor de wet begin mei en zijn vanaf dat moment getrouwd en gaan dan ook vanaf die dag samenwonen. En terecht. Je kan het hun niet aan doen ze dan nog een paar maanden te beproeven. Zeker niet na alle teleurstellingen die ze al hebben moeten verwerken. Die zegen vragen in het openbaar, dat komt wel hoor.
Helder antwoord van Mistig. Helemaal eens.
Plaats reactie