Weekdiensten

DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Zie het andere draadje hierover: Staat van de rechtsstaat en zorg.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Ook de kerkorde kan dus aan de kant, begrijp ik. Waarom zou die toch zijn opgesteld? Het woord ORDE zit er toch in :quoi
Tegen wie zeg je dit, Mara? Als het richting mij is dan trek je echt een verkeerde conclusie. Want dit is zeker niet wat ik gezegd heb.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mara »

Je zei dit toch?
JCRyle schreef: Hoewel niet onbelangrijk is het voor mij bijzaak ja.
JCRyle schreef:Als het richting mij is dan trek je echt een verkeerde conclusie. Want dit is zeker niet wat ik gezegd heb.
Ja, ik zei het tegen jou. Hoe bedoel je het dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Je zei dit toch?
JCRyle schreef: Hoewel niet onbelangrijk is het voor mij bijzaak ja.
JCRyle schreef:Als het richting mij is dan trek je echt een verkeerde conclusie. Want dit is zeker niet wat ik gezegd heb.
Ja, ik zei het tegen jou. Hoe bedoel je het dan?
"Niet onbelangrijk" is voor jou gelijk aan "de kerkorde kan dus aan de kant"? Beetje kort door de bocht, Mara. Kerkrecht is voor mij niet normatief, zo is het ook nooit bedoeld. Juist in het gereformeerde kerkrecht is het uitgangspunt dat Christus heerschappij voert door middel van Zijn Woord. Dat maakt voor mij in zekere zin een kerkorde relatief.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mara »

JCRyle schreef:"Niet onbelangrijk" is voor jou gelijk aan "de kerkorde kan dus aan de kant"? Beetje kort door de bocht, Mara.
Het was een vraag! Rustig maar.
Ik begrijp het echter nog steeds niet zo goed, want eerder zei je dit:
JCRyle schreef: Ach dat is slechts kerkrecht. Niet dat ik er veel waarde of anderzins aan hecht, maar dat hoogkerkelijke denken hoop ik ooit kwijt te raken. Heerlijk als je leest over Giessenburg dat daar zowel onder predikers als onder hoorders geen kerkmuren zijn en er geen ambtelijk toezicht nodig is.
Wat bedoel je hier dan mee? Er hoeft geen kerkenraad te zijn?
Of vlieg ik dan weer te kort door de bocht? :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
JCRyle schreef:"Niet onbelangrijk" is voor jou gelijk aan "de kerkorde kan dus aan de kant"? Beetje kort door de bocht, Mara.
Het was een vraag! Rustig maar.
Ik begrijp het echter nog steeds niet zo goed, want eerder zei je dit:
JCRyle schreef: Ach dat is slechts kerkrecht. Niet dat ik er veel waarde of anderzins aan hecht, maar dat hoogkerkelijke denken hoop ik ooit kwijt te raken. Heerlijk als je leest over Giessenburg dat daar zowel onder predikers als onder hoorders geen kerkmuren zijn en er geen ambtelijk toezicht nodig is.
Wat bedoel je hier dan mee? Er hoeft geen kerkenraad te zijn?
Of vlieg ik dan weer te kort door de bocht? :sweat
Ik bedoelde het niet aanvallend hoor, wellicht een geruststelling voor je!? :)
Je stelt een terechte vraag. Ik bedoel zeker niet dat de kerkenraad afgeschaft hoeft te worden, maar ik wil er ook niet alles aan ophangen. Alsof de kerkenraad onmisbaar is, nee dat niet. Iets vrije omgang daarmee past mij wel. Het werk van God enkel harnassen in de gestelde ambten ondergraaft mij inziens het wezen van God. Hij is soeverein en is groter (en breder) dan onze wegen en gedachten.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Huh? Lees ik dit goed?
'Het werk van God harnassen in de gestelde ambten ...'

Wie heeft de ambten (in)gesteld?
-
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Mannetje schreef:Huh? Lees ik dit goed?
'Het werk van God harnassen in de gestelde ambten ...'

Wie heeft de ambten (in)gesteld?
Nee, dat lees je niet goed.
Het werk van God enkel harnassen in de gestelde ambten ondergraaft mij inziens het wezen van God. Hij is soeverein en is groter (en breder) dan onze wegen en gedachten.
Dus daarmee streep ik de ambten niet door, daarmee zeg ik ook niet dat de Heere niet door de ambten werkt (jazeker wel, o.a. door de dwaasheid der prediking). Daarmee zeg ik dat God groter en breder is, Hij is namelijk soeverein. Gods wijze van werk (door Zijn Geest, dat is altijd) enkel inperken in de ambten ondergraaft Gods wezen.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Je hebt gelijk dat ik over een woord heb heengelezen.

Tegelijkertijd geef je geen antwoord op mijn vraag: Wie heeft de ambten ingesteld?
Het is een retorische vraag, het is de Heere die dit deed.

Kan Hij buiten de ambten om werken? Jazeker, Hij is niet gebonden.
Moeten wij het buiten de ambten om zoeken in de kerken? Moeten wij wijzer willen zijn dan Hij?
-
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Mannetje schreef:Je hebt gelijk dat ik over een woord heb heengelezen.

Tegelijkertijd geef je geen antwoord op mijn vraag: Wie heeft de ambten ingesteld?
Het is een retorische vraag, het is de Heere die dit deed.

Kan Hij buiten de ambten om werken? Jazeker, Hij is niet gebonden.
Moeten wij het buiten de ambten om zoeken in de kerken? Moeten wij wijzer willen zijn dan Hij?
Je vraag heb ik inderdaad niet beantwoord, maar ik veronderstel dat men weet dat God de ambten heeft ingesteld. Daarnaast kan je niet concluderen uit mijn woorden, dat ik zou betogen dat de ambten door iets anders dan God zouden zijn ingesteld. Dat terzijde.

Je nieuwe vragen vind ik nogal simplistisch. We moeten namelijk wel realiseren dat de kerkelijke ambten afgeleide zijn van het Woord van God. Christus heeft en neemt mensen in dienst (genomen), daaruit heeft de kerk der eeuwen een ambtsleer ontwikkeld. Dat God mensen ten dienste van Zijn Koninkrijk roept en gebruikt is duidelijk in het Nieuwe Testament te lezen. Dus in die zin zijn de ambten van God ingesteld, dat is door de kerk der eeuwen geleerd en dat is mijn vertrekpunt ook. Dat als eerste.
Je vragen; We hebben het niet te zoeken in de ambten, maar in het Woord dat onder andere via de ambten tot ons komt. Door Gods gewone weg als norm te stellen, perk je Gods handelen in. Gods is namelijk groter dan ons denken en gedachten. Overigens moeten we waken om Gods gewone weg niet te veel in te kleuren, zodat we God de weg niet gaan voorschrijven.
Wat je laatste vraag betreft: Tja, ik twijfel of ik deze wel moet beantwoorden. Dat is het punt namelijk niet, zie ook de voorgaande alinea. Je stelt iets tot norm, ondanks dat je Gods vrijmacht belijd. Dat botst.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Dat botst helemaal niet.
God is vrij in Zijn handelen.
Tegelijk heeft hij ons in Zijn Woord geopenbaard dat Hij Zijn gemeente door middel van de ambten wil regeren.
En dat is waar wij mee te handelen hebben, met Zijn openbaring hoe Hij het wil dat wij het doen. Laat je dat los, dan kan ieder met een beroep op Gods vrijmacht zijn eigen plannen en ideeën gaan vormen en navolgen, God kan dat immers ook wel gebruiken. (En het wonderlijke is dat Hij het kromme van ons menselijk denken nog gebruiken wil ook, maar daarmee blijft ons kromme krim).

Natuurlijk is er discussie mogelijk over de vraag hoe de ambten in onze tijd vorm gegeven moeten worden, maar het uitgangspunt moet wel zijn dát de ambten door Hem zijn ingesteld en dus door ons geëerbiedigd dienen te worden.
-
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Mannetje schreef:Dat botst helemaal niet.
God is vrij in Zijn handelen.
Tegelijk heeft hij ons in Zijn Woord geopenbaard dat Hij Zijn gemeente door middel van de ambten wil regeren.
En dat is waar wij mee te handelen hebben, met Zijn openbaring hoe Hij het wil dat wij het doen. Laat je dat los, dan kan ieder met een beroep op Gods vrijmacht zijn eigen plannen en ideeën gaan vormen en navolgen, God kan dat immers ook wel gebruiken. (En het wonderlijke is dat Hij het kromme van ons menselijk denken nog gebruiken wil ook, maar daarmee blijft ons kromme krim).

Natuurlijk is er discussie mogelijk over de vraag hoe de ambten in onze tijd vorm gegeven moeten worden, maar het uitgangspunt moet wel zijn dát de ambten door Hem zijn ingesteld en dus door ons geëerbiedigd dienen te worden.
Als je goed gelezen had, dan had je het grootste deel niet hoeven typen. Ik ontken dat namelijk niet. Maar om te voorkomen dat ik mij gaat herhalen wens ik je een fijn weekeinde en een goed begin van de nieuwe week. :super
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Tja, eerst botst het en later niet. Dan is het probleem weer opgelost. :)
Ook jij een goede voor de komende dagen.
-
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

Weekdiensten van de Gereformeerde Gemeenten in de Regio Rotterdam.
Komende week

Wo. 28-08 - Poortugaal - Ds. B.J. van Boven
Do. 29-09 - Zwijndrecht - Ds. J.M.D. de Heer - Tijdrede

Di. 03-09 - Capelle aan den IJssel-West - Ds. C. van Ruitenburg - Doopdienst
Do. 05-09 - Alblasserdan - Ds. C. Sonnevelt - Bijbellezing
Do. 05-09 - Moerkapelle - Ds. W. Harinck


Verder wordt as. woensdag 28-08 (in het kerkgebouw van de gemeente Gouda) Kand. M.L. Dekker bevestigd in de gemeente van Den Haag-Scheveningen als predikant van de gemeente van Nazareth (Israël).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:Weekdiensten van de Gereformeerde Gemeenten in de Regio Rotterdam.
Komende week

Wo. 28-08 - Poortugaal - Ds. B.J. van Boven
Do. 29-09 - Zwijndrecht - Ds. J.M.D. de Heer - Tijdrede

Di. 03-09 - Capelle aan den IJssel-West - Ds. C. van Ruitenburg - Doopdienst
Do. 05-09 - Alblasserdan - Ds. C. Sonnevelt - Bijbellezing
Do. 05-09 - Moerkapelle - Ds. W. Harinck


Verder wordt as. woensdag 28-08 (in het kerkgebouw van de gemeente Gouda) Kand. M.L. Dekker bevestigd in de gemeente van Den Haag-Scheveningen als predikant van de gemeente van Nazareth (Israël).
Zijn deze dienst live mee te luisteren?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie