Dat is dan op basis van de vrijmoedigheid van die persoon om dat te doen, maar dat vind geen steun in de regels. Het verwerpen van de kinderdoop lijkt me overigens een grens die voorgangers niet snel overgaan.Mara schreef:Maar als op persoonlijke titel van alles mogelijk is, zou een HHK (of CGK) predikant dus voor kunnen gaan bij de refobaptisten?
Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Natuurlijk, dat begrijp ik wel. Alleen dergelijke diensten hebben nagenoeg compleet dezelfde opzet en setting als een eredienst. En dan is er dus sprake van "persoonlijke titel", want het staat niet onder het gezag van een kerkenraad/kerkverband. Daarover zijn al meerdere discussies gevoerd op dit forum. Ook begrijp ik best dat die diensten formeel anders zijn, maar in een deel van de 'volksmond' wordt er toch gesproken over kerkdiensten. Voorbeeld: Jaren geleden zeiden mijn (schoon)ouders dat er doordeweeks kerk zou zijn en vroegen of ik meeging. Ik wist de dag en tijd, verder had ik mij niet verdiept. Het bleek uiteindelijk een GBS-dienst te zijn. Ik had het pas door toen wij weer bij huis waren, het werd namelijk gezegd. Verder waren er geen verschillen te bespeuren en werd dit ook niet als zodanig aangegeven.eilander schreef:Niet helemaal eens. Het zou kunnen zijn dat een predikant de kerkordelijke weg wil bewandelen en er dus niet aan moet denken om voor te gaan in een dienst van een ander kerkverband waarmee geen afspraken zijn. Dus niets op persoonlijke titel.Wandelende schreef:Klopt, dat lijkt voor sommigen zo. Het heeft echter wel te maken met hetgeen @Mara tussen aanhalingstekens zet: "op persoonlijke titel". Daar is sprake van bij diensten voor oa. de door jou genoemde doeleinden.eilander schreef:En bij een avond voor de SGP of GBS gaat het al helemaal niet over kanselruil, al lijkt dat misschien voor sommigen zo.
Maar dat diezelfde predikant een uitnodiging van de SGP-kiesvereniging of van het GBS-comité accepteert, als ze een kerkgebouw mogen gebruiken van een kerkverband waarvan hij geen lid is. Waarom niet?
(~)
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Op mijn beurt begrijp ik dat ook heus wel. Maar hier gaat het om de vraag over wat er kerkordelijk wel/niet mag. Dan moeten we de dingen daaromtrent ook wel formeel juist benaderen. Dat betekent dat we een predikant niet mogen 'verwijten' dat hij tegen de geldende afspraken in handelt als hij slechts op uitnodiging van een GBS-comité in een bepaald kerkgebouw voorgaat. Wat de argeloze kerkganger daar ook van vindt, dat is deze niet van belang.Wandelende schreef:Natuurlijk, dat begrijp ik wel. Alleen dergelijke diensten hebben nagenoeg compleet dezelfde opzet en setting als een eredienst. En dan is er dus sprake van "persoonlijke titel", want het staat niet onder het gezag van een kerkenraad/kerkverband. Daarover zijn al meerdere discussies gevoerd op dit forum. Ook begrijp ik best dat die diensten formeel anders zijn, maar in een deel van de 'volksmond' wordt er toch gesproken over kerkdiensten. Voorbeeld: Jaren geleden zeiden mijn (schoon)ouders dat er doordeweeks kerk zou zijn en vroegen of ik meeging. Ik wist de dag en tijd, verder had ik mij niet verdiept. Het bleek uiteindelijk een GBS-dienst te zijn. Ik had het pas door toen wij weer bij huis waren, het werd namelijk gezegd. Verder waren er geen verschillen te bespeuren en werd dit ook niet als zodanig aangegeven.
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Helemaal eens. Ik 'verwijt' een dominee ook niets, want diegene doet niets verkeerds. Als je het verkondigen van Gods Woord überhaupt al 'verkeerd' kan noemen. De reacties kwamen inderdaad op een kerkrechtelijk draadje, dat is de formele lijn.eilander schreef:Op mijn beurt begrijp ik dat ook heus wel. Maar hier gaat het om de vraag over wat er kerkordelijk wel/niet mag. Dan moeten we de dingen daaromtrent ook wel formeel juist benaderen. Dat betekent dat we een predikant niet mogen 'verwijten' dat hij tegen de geldende afspraken in handelt als hij slechts op uitnodiging van een GBS-comité in een bepaald kerkgebouw voorgaat. Wat de argeloze kerkganger daar ook van vindt, dat is deze niet van belang.
(~)
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik weet niet of het kerkordelijk was.
Het ontstaan van de Gereformeerde Gemeente te Hoogeveen.
De enige GG in Drenthe, als we de evangelisatie in Emmen niet meetellen.
Deze gemeente is ook 'onwettig' ontstaan, als men dat zo wil noemen.
Er was (en er is) een Christelijke Gereformeerde Kerk daar in Hoogeveen.
Tot deze gemeente behoorden mensen die ik goed heb gekend.
Er waren bezwaarden.
Er werd geklaagd.
De kerkenraad wilde niet luisteren
Wat had de kerkenraad dan misdaan?
Wat was het dat de verontrusten bezielde?
De kerkenraad weigerde predikanten uit de rechterflank de kansel.
Een noodsituatie doet noodsprongen.
Om toch de reformatorische prediking te beluisteren belegde men regelmatig
Tijdredes en/of GBS bijeenkomsten.
Dat kon vanzelf niet zo doorgaan, en tenslotte werd er uit deze groep verontrusten
een Gereformeerde Gemeente gesticht.
Was dat een onwettige institutie?
Het ontstaan van de Gereformeerde Gemeente te Hoogeveen.
De enige GG in Drenthe, als we de evangelisatie in Emmen niet meetellen.
Deze gemeente is ook 'onwettig' ontstaan, als men dat zo wil noemen.
Er was (en er is) een Christelijke Gereformeerde Kerk daar in Hoogeveen.
Tot deze gemeente behoorden mensen die ik goed heb gekend.
Er waren bezwaarden.
Er werd geklaagd.
De kerkenraad wilde niet luisteren
Wat had de kerkenraad dan misdaan?
Wat was het dat de verontrusten bezielde?
De kerkenraad weigerde predikanten uit de rechterflank de kansel.
Een noodsituatie doet noodsprongen.
Om toch de reformatorische prediking te beluisteren belegde men regelmatig
Tijdredes en/of GBS bijeenkomsten.
Dat kon vanzelf niet zo doorgaan, en tenslotte werd er uit deze groep verontrusten
een Gereformeerde Gemeente gesticht.
Was dat een onwettige institutie?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Op papier misschien. Toch geloof ik dat als men van binnen voelt dat men niet onder zuivere klanken komt, je maar beter weg kan gaan. Tenzij je met velen bent, dan begin je een nieuwe kerk.-DIA- schreef:Ik weet niet of het kerkordelijk was.
Het ontstaan van de Gereformeerde Gemeente te Hoogeveen.
De enige GG in Drenthe, als we de evangelisatie in Emmen niet meetellen.
Deze gemeente is ook 'onwettig' ontstaan, als men dat zo wil noemen.
Er was (en er is) een Christelijke Gereformeerde Kerk daar in Hoogeveen.
Tot deze gemeente behoorden mensen die ik goed heb gekend.
Er waren bezwaarden.
Er werd geklaagd.
De kerkenraad wilde niet luisteren
Wat had de kerkenraad dan misdaan?
Wat was het dat de verontrusten bezielde?
De kerkenraad weigerde predikanten uit de rechterflank de kansel.
Een noodsituatie doet noodsprongen.
Om toch de reformatorische prediking te beluisteren belegde men regelmatig
Tijdredes en/of GBS bijeenkomsten.
Dat kon vanzelf niet zo doorgaan, en tenslotte werd er uit deze groep verontrusten
een Gereformeerde Gemeente gesticht.
Was dat een onwettige institutie?
- J.C. Philpot
- Berichten: 8917
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik vind "van binnen voelen" een bijzonder slechte manier om te bepalen of je onder de zuivere waarheid zit. Ik zie meer in het voorbeeld van de Bereers.Mannes schreef:Toch geloof ik dat als men van binnen voelt dat men niet onder zuivere klanken komt, je maar beter weg kan gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
@Herman:
Staat er ook zoiets in de DKO of in de kerkorde van de GG? Ik heb geen idee, maar ik ben wel benieuwd.
@DIA:
Kerkscheuringen zijn mijns inziens zonde. Het is jammer dat de CGK niet gewoon dubbele diensten wilde beleggen en zo nu en dan een rechterflankdominee uitnodigde. Zo zie je maar dat extremisme heus niet altijd van de rechterzijde komt.
Staat er ook zoiets in de DKO of in de kerkorde van de GG? Ik heb geen idee, maar ik ben wel benieuwd.
@DIA:
Kerkscheuringen zijn mijns inziens zonde. Het is jammer dat de CGK niet gewoon dubbele diensten wilde beleggen en zo nu en dan een rechterflankdominee uitnodigde. Zo zie je maar dat extremisme heus niet altijd van de rechterzijde komt.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Uit de kerkorde van 1907
Artikel
15
Het prediken op andere plaatsen
Het zal niemand geoorloofd zijn, de dienst zijner kerk onderlatende, of in geen zekere dienst zijnde, hier en daar te gaan prediken buiten consent en autoriteit der synode of classis. Gelijk ook niemand in een andere kerk enige predikatie zal mogen doen, of sacramenten bedienen, zonder bewilliging des kerkenraads.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Dank!
Het gaat dan om de eigen classis, neem ik aan.
Van bewilliging van de kerkenraad is wel sprake bij voorgaan in een ander kerkverband of kerkgenootschap.
Het gaat dan om de eigen classis, neem ik aan.
Van bewilliging van de kerkenraad is wel sprake bij voorgaan in een ander kerkverband of kerkgenootschap.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Onderstaand stukje uit het boek Tweestromenland van H. Hille, te vinden via Theologienet.nl vind ik persoonlijk een mooi voorbeeld van niet alleen bidden, maar ook praktisch kerkelijke eenheid te creëren.
13.7.
St. Philipsland in conflict met het kerkverband
Inmiddels had de oude gemeente van ds. Blaak in 1947 met het kerkverband van de Ledeboeriaanse Oud Gereformeerde Gemeenten gebroken. De vacante gemeente had namelijk op de gemeentevergadering van 19 mei 1947 uit het door de kerkenraad opgestelde drietal ds. D. van Leeuwen (oud gereformeerd predikant te Loenen aan de Vecht), ds. E. du Marchie van Voorthuijsen (christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht) en Joh. van der Poel (Federatie-predikant te (Messendam) met grote meerderheid laatstgenoemde gekozen. Deze behoorde evenwel niet tot het kerkverband. Toch zond de kerkenraad hem het beroep. Van der Poel bedankte. Op 7 juli werd hij Opnieuw beroepen. Weer volgde een bedankje. Vervolgens werd ds. Du Marchie van Voorthuijsen beroepen, doch ook hij bedankte. Toen meende de classis te moeten ingrijpen. Op 9 december 1947 werd er opnieuw een ledenvergadering belegd, waarbij ook de predikanten Mieras, Van Leeuwen en Blaak aanwezig waren. Door de predikanten werd de vraag gesteld of de gemeente nu wel of niet bij het kerkverband van de Ledeboeriaanse Oud Gereformeerde Gemeenten behoorde. Na discussie werd de knoop tenslotte doorgehakt met het besluit om te stemmen "voor of tegen het oude verband". De meerderheid van stemmen was tegen. 'Alzo staat onze gemeente op zichzelf," schreef de notulist.
13.7.
St. Philipsland in conflict met het kerkverband
Inmiddels had de oude gemeente van ds. Blaak in 1947 met het kerkverband van de Ledeboeriaanse Oud Gereformeerde Gemeenten gebroken. De vacante gemeente had namelijk op de gemeentevergadering van 19 mei 1947 uit het door de kerkenraad opgestelde drietal ds. D. van Leeuwen (oud gereformeerd predikant te Loenen aan de Vecht), ds. E. du Marchie van Voorthuijsen (christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht) en Joh. van der Poel (Federatie-predikant te (Messendam) met grote meerderheid laatstgenoemde gekozen. Deze behoorde evenwel niet tot het kerkverband. Toch zond de kerkenraad hem het beroep. Van der Poel bedankte. Op 7 juli werd hij Opnieuw beroepen. Weer volgde een bedankje. Vervolgens werd ds. Du Marchie van Voorthuijsen beroepen, doch ook hij bedankte. Toen meende de classis te moeten ingrijpen. Op 9 december 1947 werd er opnieuw een ledenvergadering belegd, waarbij ook de predikanten Mieras, Van Leeuwen en Blaak aanwezig waren. Door de predikanten werd de vraag gesteld of de gemeente nu wel of niet bij het kerkverband van de Ledeboeriaanse Oud Gereformeerde Gemeenten behoorde. Na discussie werd de knoop tenslotte doorgehakt met het besluit om te stemmen "voor of tegen het oude verband". De meerderheid van stemmen was tegen. 'Alzo staat onze gemeente op zichzelf," schreef de notulist.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Enerzijds is het niet te hopen dat men vandaag de dag zo te werk zou gaan, want dan krijg je wel een zooitje. Anderzijds zouden dan misschien de kerkmuren wel sneller weg kunnen vallen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 21 nov 2018, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Wat is hier nu het mooie voorbeeld van kerkelijke eenheid? Ik heb het een paar keer overgelezen, maar lees eigenlijk wat anders.....maar wellicht snap ik iets nietPiet Puk schreef:Onderstaand stukje uit het boek Tweestromenland van H. Hille, te vinden via Theologienet.nl vind ik persoonlijk een mooi voorbeeld van niet alleen bidden, maar ook praktisch kerkelijke eenheid te creëren.
13.7.
St. Philipsland in conflict met het kerkverband
Inmiddels had de oude gemeente van ds. Blaak in 1947 met het kerkverband van de Ledeboeriaanse Oud Gereformeerde Gemeenten gebroken. De vacante gemeente had namelijk op de gemeentevergadering van 19 mei 1947 uit het door de kerkenraad opgestelde drietal ds. D. van Leeuwen (oud gereformeerd predikant te Loenen aan de Vecht), ds. E. du Marchie van Voorthuijsen (christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht) en Joh. van der Poel (Federatie-predikant te (Messendam) met grote meerderheid laatstgenoemde gekozen. Deze behoorde evenwel niet tot het kerkverband. Toch zond de kerkenraad hem het beroep. Van der Poel bedankte. Op 7 juli werd hij Opnieuw beroepen. Weer volgde een bedankje. Vervolgens werd ds. Du Marchie van Voorthuijsen beroepen, doch ook hij bedankte. Toen meende de classis te moeten ingrijpen. Op 9 december 1947 werd er opnieuw een ledenvergadering belegd, waarbij ook de predikanten Mieras, Van Leeuwen en Blaak aanwezig waren. Door de predikanten werd de vraag gesteld of de gemeente nu wel of niet bij het kerkverband van de Ledeboeriaanse Oud Gereformeerde Gemeenten behoorde. Na discussie werd de knoop tenslotte doorgehakt met het besluit om te stemmen "voor of tegen het oude verband". De meerderheid van stemmen was tegen. 'Alzo staat onze gemeente op zichzelf," schreef de notulist.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Terrine, zij plaatsen 3 predikanten uit 3 verschillende verbanden en kozen er een uit het andere verband. De kerkelijke eenheid was voor de gemeente belangrijker dan de druk van predikanten om op zichzelf te blijven. Dat vind ik mooi!
- J.C. Philpot
- Berichten: 8917
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik lees in het stuk: Joh. van der Poel (Federatie-predikant te (Messendam).Terri schreef:Wat is hier nu het mooie voorbeeld van kerkelijke eenheid? Ik heb het een paar keer overgelezen, maar lees eigenlijk wat anders.....maar wellicht snap ik iets nietPiet Puk schreef:Onderstaand stukje uit het boek Tweestromenland van H. Hille, te vinden via Theologienet.nl vind ik persoonlijk een mooi voorbeeld van niet alleen bidden, maar ook praktisch kerkelijke eenheid te creëren.
13.7.
St. Philipsland in conflict met het kerkverband
Inmiddels had de oude gemeente van ds. Blaak in 1947 met het kerkverband van de Ledeboeriaanse Oud Gereformeerde Gemeenten gebroken. De vacante gemeente had namelijk op de gemeentevergadering van 19 mei 1947 uit het door de kerkenraad opgestelde drietal ds. D. van Leeuwen (oud gereformeerd predikant te Loenen aan de Vecht), ds. E. du Marchie van Voorthuijsen (christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht) en Joh. van der Poel (Federatie-predikant te (Messendam) met grote meerderheid laatstgenoemde gekozen. Deze behoorde evenwel niet tot het kerkverband. Toch zond de kerkenraad hem het beroep. Van der Poel bedankte. Op 7 juli werd hij Opnieuw beroepen. Weer volgde een bedankje. Vervolgens werd ds. Du Marchie van Voorthuijsen beroepen, doch ook hij bedankte. Toen meende de classis te moeten ingrijpen. Op 9 december 1947 werd er opnieuw een ledenvergadering belegd, waarbij ook de predikanten Mieras, Van Leeuwen en Blaak aanwezig waren. Door de predikanten werd de vraag gesteld of de gemeente nu wel of niet bij het kerkverband van de Ledeboeriaanse Oud Gereformeerde Gemeenten behoorde. Na discussie werd de knoop tenslotte doorgehakt met het besluit om te stemmen "voor of tegen het oude verband". De meerderheid van stemmen was tegen. 'Alzo staat onze gemeente op zichzelf," schreef de notulist.
Een paar keer herlezen, en het staat er echt: Messendam. Klinkt niet als een plaats waar de eenheid heerst
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield