Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Laat ik dan zeggen dat ik hoop dat ook de andere broeders en zusters van harte CGK mogen blijven, en niet door onheilige twisten worden verdreven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

DDD schreef:Laat ik dan zeggen dat ik hoop dat ook de andere broeders en zusters van harte CGK mogen blijven, en niet door onheilige twisten worden verdreven.
Wacht even, nu ga je wel heel snel.

Twee lijnen:
1. Het is niet verplicht om deel te nemen aan een kerkverband. Deelname is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Er zijn gezamenlijke afspraken. Als die afspraken je niet bevallen, dan ga je dat aankaarten op het niveau waar ze gemaakt zijn (in dit geval de GS), of je gaat weg. Maar niet op eigen houtje een principieel andere koers gaan varen. Dat is niet zoals het afgesproken is.

2. Veel dieper ligt een ander probleem. De CGK hebben uitgesproken dat er in de Bijbel geen ruimte is gevonden voor vrouwelijke ambtsdragers. Dat heeft te maken met een gereformeerde lezing van de Schrift, waar geen teksten weggemoffeld worden omdat ze vanwege de tijdgeest nu even niet uitkomen. Als je de cultuurgebondenheid wel het volle pond wil geven, houd je uiteindelijk een dunne Bijbel over.

Omdat gemeenten die weg toch in willen slaan, is er kennelijk geen sprake meer van een gereformeerde Schriftvisie. Dat is naar haar aard en wezen kerkscheidend van karakter. Jij doet een pleidooi voor ruimte en verdraagzaamheid. Maar als je na veel studie en gebed als gezamenlijke kerken geen ruimte ziet voor vrouwelijke ambtsdragers, dan betekent dat, dat toelaten van vrouwelijke ambtsdragers zonde is. Als dat de diepe overtuiging is, dan vraag je toch het onmogelijke als je voor ruimte en verdraagzaamheid pleit?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Deelname aan het kerkverband waarin God je plaatste, is mijns inziens helemaal niet vrijwillig, maar een goddelijke opdracht.

Inderdaad hebben de CGK in meerderheid voor een bepaalde schriftvisie gekozen. Maar synodebesluiten binden het geweten niet. Ik zou niet weten waarom een schriftvisie en zeker zo'n verschil van inzicht kerkscheidend zou moeten zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Deelname aan het kerkverband waarin God je plaatste, is mijns inziens helemaal niet vrijwillig, maar een goddelijke opdracht.
En waar baseer je dat op, dat God je in een kerkverband plaatst? Heeft God dan ook voor de verschillende kerkverbanden gezorgd dan?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

DDD schreef:Deelname aan het kerkverband waarin God je plaatste, is mijns inziens helemaal niet vrijwillig, maar een goddelijke opdracht.

Inderdaad hebben de CGK in meerderheid voor een bepaalde schriftvisie gekozen. Maar synodebesluiten binden het geweten niet. Ik zou niet weten waarom een schriftvisie en zeker zo'n verschil van inzicht kerkscheidend zou moeten zijn.
Omdat dit veel dieper gaat dan je nu lijkt te suggeren. Het betreft hier feitelijk Schriftkritiek, terwijl jij het tot de middelmatige dingen lijkt te rekenen. Waar ligt voor jou de grens?

Dat gewetensargument komt altijd om de hoek als mensen niet willen buigen voor de Schrift. Is erg vermoeiend. Bovendien: Gewetens worden niet gebonden. Het gaat om de vraag, of iets zonde genoemd moet worden of niet.

Deelname van een gemeente aan een kerkverband is niet verplicht. Een gemeente kan besluiten om over te gaan naar een ander verband.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Deelname aan het kerkverband waarin God je plaatste, is mijns inziens helemaal niet vrijwillig, maar een goddelijke opdracht.
En waar baseer je dat op, dat God je in een kerkverband plaatst? Heeft God dan ook voor de verschillende kerkverbanden gezorgd dan?
Ik heb dit in mijn beleving al vier keer aan jou uitgelegd, zonder dat je er ooit op gereageerd hebt. Nu is mijn geheugen zeer arglistig, maar het is daarmee toch vermoedelijk ten minste één keer gebeurd. Waarom zou ik nogmaals een heel verhaal typen om dit toe te lichten?

Ik zal op zoek gaan naar het draadje en dit hier toevoegen. Hierbij alvast drie citaten in latere discussies.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... nd#p800168

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... nd#p782769

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... nd#p766630
Laatst gewijzigd door DDD op 19 okt 2018, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Deelname aan het kerkverband waarin God je plaatste, is mijns inziens helemaal niet vrijwillig, maar een goddelijke opdracht.

Inderdaad hebben de CGK in meerderheid voor een bepaalde schriftvisie gekozen. Maar synodebesluiten binden het geweten niet. Ik zou niet weten waarom een schriftvisie en zeker zo'n verschil van inzicht kerkscheidend zou moeten zijn.
Omdat dit veel dieper gaat dan je nu lijkt te suggeren. Het betreft hier feitelijk Schriftkritiek, terwijl jij het tot de middelmatige dingen lijkt te rekenen. Waar ligt voor jou de grens?

Dat gewetensargument komt altijd om de hoek als mensen niet willen buigen voor de Schrift. Is erg vermoeiend. Bovendien: Gewetens worden niet gebonden. Het gaat om de vraag, of iets zonde genoemd moet worden of niet.

Deelname van een gemeente aan een kerkverband is niet verplicht. Een gemeente kan besluiten om over te gaan naar een ander verband.
Daar zijn wij het dus niet over eens. Ik vind dit een middelmatige kwestie, daar zal het aan liggen. Als een dominee zou ontkennen dat mensen zonden doen die vergeven moeten worden, dan zou ik menen dat de grens van de orthodoxie wel is bereikt.

Juridisch gezien kan een gemeente overgaan naar een ander verband. Maar in de bijbel lees ik daar niets van hoor.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

DDD schreef:Daar zijn wij het dus niet over eens. Ik vind dit een middelmatige kwestie, daar zal het aan liggen. Als een dominee zou ontkennen dat mensen zonden doen die vergeven moeten worden, dan zou ik menen dat de grens van de orthodoxie wel is bereikt.
Voor mij is dit geen middelmatige kwestie, omdat het raakt aan het gezag en de betrouwbaarheid van de Schrift.
DDD schreef:Juridisch gezien kan een gemeente overgaan naar een ander verband. Maar in de bijbel lees ik daar niets van hoor.
Klopt. Dat heeft alles te maken met het feit dat kerkverbanden ook niet in de Bijbel staan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Nee. Die zouden er ook helemaal niet in meervoud moeten zijn. Maar goed.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

Het is de vraag of de presbyteriaal-synodale kerkstructuur wel zo bijbels is als we doen voorkomen. Maar dat is mijn stokpaardje, dus daar hou ik snel weer over op.

Een interessante vraag is of de gehele tuchtoefening nog wel functioneert binnen de (of een) kerkverband. In een eerdere post schreef ik al dat de vleugels binnen de CGK allang uitgekristalliseerd zijn door het uitnodigingsbeleid van de plaatselijke gemeente. De onderlinge tuchtoefening door middel van de prediking (de éérste én mildste vorm van tucht) is allang doorgesneden. Als je op dat niveau al geen kerk ben, hoe kan je dan nog functioneren op organisatorisch niveau? Deze hele discussie toont het failliet van het klassieke kerkverband, en dan vraag ik me af welke redenen er nog zijn om je moeite te getroosten door in appél te gaan enz enz. Is het verband, de buitenkant, dan echt zo belangrijk? En dat binnen een verscheurd kerkelijk lappendeken van meer en minder met elkaar samenwerkende kerkgenootschappen?
En de NGB is vrij duidelijk over het verband van tucht én het kerk zijn.

Aan de andere kant vinden natuurlijk nog steeds kerkvisitaties plaats. Maar of je daar dan de tuchtuitoefening kan stoelen, is maar de vraag.

Daarmee heb ik zijdelings ook commentaar geleverd op DDD's opvatting dat een classicale manier van tuchtoefening vooral uitmond in heerszucht. Ik kan daar wel meevoelen als andere essentiële onderdelen van de onderlinge correctie niet meer functioneren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Herman schreef:Het is de vraag of de presbyteriaal-synodale kerkstructuur wel zo bijbels is als we doen voorkomen. Maar dat is mijn stokpaardje, dus daar hou ik snel weer over op.
Wat mij betreft ga je daar even over door, want dat is een heel interessante gedachte!
Een interessante vraag is of de gehele tuchtoefening nog wel functioneert binnen de (of een) kerkverband. In een eerdere post schreef ik al dat de vleugels binnen de CGK allang uitgekristalliseerd zijn door het uitnodigingsbeleid van de plaatselijke gemeente. De onderlinge tuchtoefening door middel van de prediking (de éérste én mildste vorm van tucht) is allang doorgesneden. Als je op dat niveau al geen kerk ben, hoe kan je dan nog functioneren op organisatorisch niveau? Deze hele discussie toont het failliet van het klassieke kerkverband, en dan vraag ik me af welke redenen er nog zijn om je moeite te getroosten door in appél te gaan enz enz. Is het verband, de buitenkant, dan echt zo belangrijk? En dat binnen een verscheurd kerkelijk lappendeken van meer en minder met elkaar samenwerkende kerkgenootschappen? En de NGB is vrij duidelijk over het verband van tucht én het kerk zijn.
Je slaat t.a.v. de tucht de spijker op de kop. Die functioneert niet meer. De andere dingen die je zegt, leiden tot de vraag: Moet je dan een kerkscheiding gaan organiseren? Ofwel: Moeten de kerkverbanden anders ingedeeld worden? Je ontkomt namelijk niet alleen aan een gezamenlijk verband, al was het alleen maar om praktische redenen, maar wat mij betreft meer dan dat.
Aan de andere kant vinden natuurlijk nog steeds kerkvisitaties plaats. Maar of je daar dan de tuchtuitoefening kan stoelen, is maar de vraag.
Weer spijker en kop. De vraag is of kerkvisitatie nog functioneert zoals het ooit bedoeld is? Daar horen ook aspecten van vermaning en terechtwijzing bij.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Ik betwijfel toch of dit juist is. De RKK bestaat al jaren met veel accentverschillen. De Gereformeerde Kerk van na de reformatie was ook een tamelijk heterogeen gezelschap, anders was de Nadere Reformatie niet nodig geweest.

Ik vind de benadering van Herman wel heel interessant, maar ik vermoed dat deze meer zegt over de tijd waarin wij leven dan over de bedoeling van God. God heeft een verbondsgewijze relatie met de mensen. Dat blijkt in de gehele bijbel. Wij kunnen onze moderne netwerkcultuur niet zomaar overplanten op de kerk, al ben ik er niet op tegen om moderne culturele ontwikkelingen niet bij voorbaat af te wijzen.

Je moet je er daarbij in ieder geval van bewust zijn, dat je dan een heel ander uitgangspunt hanteert dan in de bijbel zelf aan de orde is. De afweging of een aanpassing aan de moderne cultuur wel of niet in lijn is met Gods bedoelingen met de mensheid, is een punt van voortdurende discussie. Het gaat er bij mij zonder nadere toelichting niet zo goed in dat je tegen de vrouw in het ambt bent maar vóór een netwerkkerk. Dan doorzie je mijns inziens de geest van het individualisme onvoldoende scherp.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

Even los van alle beweringen, @DDD: ben jij vóór of tégen openbaarstelling van kerkelijke ambten voor vrouwen? Daar ben ik eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig naar geworden, namelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

Het grote probleem in de CGK is gekomen door de samenwerkingsgemeenten. Gemeenten met leden die behoren tot verschillende kerkverbanden. (CGK/NGK/GKv per gemeente in verschillende combinaties)
Tijdens het toestemming vragen door zulke gemeenten (Op classis en PS)voor verder samengaan hebben ze altijd beweerd de CGK kerkorde en GS uitspraken blijvend te handhaven. Dat bleken dus leugens te zijn.
Voor deze ontwikkeling is in “Bewaar het Pand” regelmatig gewaarschuwd.
Hopelijk komt er na dit onkerkordelijke classisbesluit een einde aan deze samenwerkingsgemeenten en gaan ze een keuze maken voor het kerkverband waar ze zich het beste thuisvoelen. ( Zal vaak NGK of GKv zijn)
Dat het classisbesluit van Apeldoorn moet en zal teruggenomen worden staat voor mij als een paal boven water.
En dat intrekken van de toestemming voor vrouwen in het ambt zal consequenties hebben.

Hoe DDD dit als een middelmatige zaak kan duiden is mij een raadsel maar als ik mij niet vergis deed hij dat ook bij de evolutie/schepping discussie. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Herman »

@Luther

De gedachte dat een synodaal stelsel onbijbels is ontleen ik vooral aan John Owen die in zijn kerkvisie opgeschoven is van gematigd presbyteriaan naar een gematigd congregationalist. Hoe zou dat toch kunnen? De hamvraag is of het apostelconvent een regerend karakter heeft. Daar is dus blijkbaar in de gereformeerde kerkgeschiedenis verschillend over gedacht.

Een en ander over de kenmerken van het congregationalisme is na te lezen achter deze link: http://www.kerkrecht.nl/node/5200

Kenmerkend vind ik ook dat ook het ambt en de roeping van de predikant gestalte krijgt in de plaatselijke gemeente. En dat gaat m.i. ver boven de huidige bovenkerkelijke structuren (lees: curatoria) uit.

Het synodale stelsel is merkwaardigerwijs in tegenstelling aan de eigen ambtsleer. Zo ben ik als ouderling niet minder als de dominee, maar ook niet meer als de diaken. Alle ambten hebben hun eigen verantwoordelijkheid tot hun meester en mogen vandaaruit dus niet heersen over de andere ambten. Maar hoezo komt dat recht wel toe aan een verzameling van gezamenlijke ambten? Dienen die ook niet een regel te hanteren, dat zij in totaliteit niet meer zijn dan de kerkenraden?

Overigens denk ik in de manier van kerkregering verre van principieel, want mijn inzichten zijn ontstaan vanuit praktische problemen
Plaats reactie