Weekdiensten

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Gereformeerde Gemeemte van Rijssen-West:
Vanavond hoopt ds. Meeuse voor te gaan.

Na die dienst een ledenvergadering waarin een predikant wordt beroepen.
Wij hebben (in Noord) nog niets gehoord welk tweetal.
Gezien het feit dat de drie Rijssense gemeenrten zeer 'eng verbonden' zijn, vind ik mededelingen over het tweetal
dat gesteld wordt rijkelijk laat. Of een tweetal in West wel is bekendgemaakt weet ik niet.
Persoonlijk vind ik wel dat het tweetal heel laat bekend wordt gemaakt. Immers ook Noord en Zuid zijn nauw betrokken
bij het wel en wee (ook het beroepingswerk) van onze zustergemeente in West. Dat we in Noord (en ik neem aan ook in Zuid)
nog niets gehoord gebben is iets wat ik niet eerder in onze drie gemeenten heb gehoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Vanavond een GBS-dienst in hervormd Scherpenisse, waarin gesproken wordt door ds. J. Lohuis en ds. J. van Rijswijk. Wie mee wil luisteren kan terecht op de website.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:Gereformeerde Gemeemte van Rijssen-West:
Vanavond hoopt ds. Meeuse voor te gaan.

Na die dienst een ledenvergadering waarin een predikant wordt beroepen.
Wij hebben (in Noord) nog niets gehoord welk tweetal.
Gezien het feit dat de drie Rijssense gemeenrten zeer 'eng verbonden' zijn, vind ik mededelingen over het tweetal
dat gesteld wordt rijkelijk laat. Of een tweetal in West wel is bekendgemaakt weet ik niet.
Persoonlijk vind ik wel dat het tweetal heel laat bekend wordt gemaakt. Immers ook Noord en Zuid zijn nauw betrokken
bij het wel en wee (ook het beroepingswerk) van onze zustergemeente in West. Dat we in Noord (en ik neem aan ook in Zuid)
nog niets gehoord gebben is iets wat ik niet eerder in onze drie gemeenten heb gehoord.
Staat gewoon hier: https://www.gergeminfo.nl/beroepingswerk
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:Gereformeerde Gemeemte van Rijssen-West:
Vanavond hoopt ds. Meeuse voor te gaan.

Na die dienst een ledenvergadering waarin een predikant wordt beroepen.
Wij hebben (in Noord) nog niets gehoord welk tweetal.
Gezien het feit dat de drie Rijssense gemeenrten zeer 'eng verbonden' zijn, vind ik mededelingen over het tweetal
dat gesteld wordt rijkelijk laat. Of een tweetal in West wel is bekendgemaakt weet ik niet.
Persoonlijk vind ik wel dat het tweetal heel laat bekend wordt gemaakt. Immers ook Noord en Zuid zijn nauw betrokken
bij het wel en wee (ook het beroepingswerk) van onze zustergemeente in West. Dat we in Noord (en ik neem aan ook in Zuid)
nog niets gehoord gebben is iets wat ik niet eerder in onze drie gemeenten heb gehoord.
Staat gewoon hier: https://www.gergeminfo.nl/beroepingswerk
Ik zie het. Staat er net op! De Kerkbode kon dus ook nog niets vermelden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Het staat er al sinds gisterenmorgen op vermeld hoor, DIA. En ik heb het gisterenochtend ook vermeld in het draadje 'Beroepingswerk': https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 25#p802328
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Het staat er al sinds gisterenmorgen op vermeld hoor, DIA. En ik heb het gisterenochtend ook vermeld in het draadje 'Beroepingswerk': https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 25#p802328
Waarschijnlijk was het zondag nog niet bekend, of is het juist toen in West afgekondigd.
De Kerkbode verschijnt op vrijdag, daar staat: Nadere gegevens volgen.

Verder over weekdiensten Rijssen:
Oud Gereformeerde Gem. in Ned.
Donderdag 20 sept.: Ds. R. Bakker
Gereformeerde Gem. in Ned.:
Woensdag 19 sept. (vanavond dus): Ds. D.E. van de Kieft
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Vanavond:
Ds. N. den Ouden
Bijbellezing Leerbroek aanvang 19:30
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door emigrant »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Het staat er al sinds gisterenmorgen op vermeld hoor, DIA. En ik heb het gisterenochtend ook vermeld in het draadje 'Beroepingswerk': https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 25#p802328
Waarschijnlijk was het zondag nog niet bekend, of is het juist toen in West afgekondigd.
De Kerkbode verschijnt op vrijdag, daar staat: Nadere gegevens volgen.

Verder over weekdiensten Rijssen:
Oud Gereformeerde Gem. in Ned.
Donderdag 20 sept.: Ds. R. Bakker
Gereformeerde Gem. in Ned.:
Woensdag 19 sept. (vanavond dus): Ds. D.E. van de Kieft
drie gemeenten, bijna dagelijks weekdienst hier of daar....... jij woont toch ook maar midden in het vaticaan van de biblebelt daar. Een geestelijk klimaat dat hier nog nauwelijks is lijkt mij. Of ben ik nu te rooskleurig?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Het staat er al sinds gisterenmorgen op vermeld hoor, DIA. En ik heb het gisterenochtend ook vermeld in het draadje 'Beroepingswerk': https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 25#p802328
Waarschijnlijk was het zondag nog niet bekend, of is het juist toen in West afgekondigd.
De Kerkbode verschijnt op vrijdag, daar staat: Nadere gegevens volgen.

Verder over weekdiensten Rijssen:
Oud Gereformeerde Gem. in Ned.
Donderdag 20 sept.: Ds. R. Bakker
Gereformeerde Gem. in Ned.:
Woensdag 19 sept. (vanavond dus): Ds. D.E. van de Kieft
drie gemeenten, bijna dagelijks weekdienst hier of daar....... jij woont toch ook maar midden in het vaticaan van de biblebelt daar. Een geestelijk klimaat dat hier nog nauwelijks is lijkt mij. Of ben ik nu te rooskleurig?
Dat Rijssen op de Biblebelt ligt is niet helemaal juist.
Het verschijnsel werd ook gememoreerd bij de herdenking 175 jaar afscheiding.
Dan zien we dat Rijssen heel excentrisch ligt. Een enclave midden in een 'licht hervormd' gebied ten westen en noorden van Rijssen en een Rooms Katholiek gebied ten oosten van Rijssen. Alle gemeenten die verder in Twente liggen (of lagen) zijn als afdelingen van Rijssen ontstaan: Enter, Wierden, Nijverdal, Almelo, Vriezenveen en Enschede.

Almelo en Nijverdal zijn opgeheven, Vriezenveen is in 1953 GGiN geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

Wij hebben door de week meer gemeentezaken als bijbelkring, vrouwen- en mannenverenigingen, zendingsactiviteiten, koren etc.
Ik ben wel benieuwd wat de oorsprong van weekdiensten is. Is dit vooral voor daar waar geen eigen predikant is?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:Wij hebben door de week meer gemeentezaken als bijbelkring, vrouwen- en mannenverenigingen, zendingsactiviteiten, koren etc.
Ik ben wel benieuwd wat de oorsprong van weekdiensten is. Is dit vooral voor daar waar geen eigen predikant is?
Altijd baas boven baas! Ja maar dat soort samenkomsten hebben wij hier ook benevens de weekdiensten. Zelf ben ik lid van de volwassenverening die morgen weer voor het eerst van start gaat in dit seizoen. Ook koren en jeugd- en vrouwenverenigingen zijn actief.
Hoe weekdiensten ontstaan zijn weet ik niet, ze bestaan hier zolang ik me herinner, en als ik de historieblaân nakijk waren die hier vanouds. Bron: o.a. jubileumboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken. Nu is het wel het geval dat we hier uitzonderlijk weinig vacante perioden kennen. Uitzondering de kleinere kerkverbanden als de OGGiN en de GGiN. Ik meen (ik heb er geen cijfers bij) dat de vacante periode na het vertrek van ds. J.W. Verweij mogelijk de langste was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Wij hebben door de week meer gemeentezaken als bijbelkring, vrouwen- en mannenverenigingen, zendingsactiviteiten, koren etc.
Ik ben wel benieuwd wat de oorsprong van weekdiensten is. Is dit vooral voor daar waar geen eigen predikant is?
Altijd baas boven baas! Ja maar dat soort samenkomsten hebben wij hier ook benevens de weekdiensten. Zelf ben ik lid van de volwassenverening die morgen weer voor het eerst van start gaat in dit seizoen. Ook koren en jeugd- en vrouwenverenigingen zijn actief.
Hoe weekdiensten ontstaan zijn weet ik niet, ze bestaan hier zolang ik me herinner, en als ik de historieblaân nakijk waren die hier vanouds. Bron: o.a. jubileumboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken. Nu is het wel het geval dat we hier uitzonderlijk weinig vacante perioden kennen. Uitzondering de kleinere kerkverbanden als de OGGiN en de GGiN. Ik meen (ik heb er geen cijfers bij) dat de vacante periode na het vertrek van ds. J.W. Verweij mogelijk de langste was.
Nu waren die zaken niet alle dingen waar ik me mee bezig houd :-). Ik begrijp niet zo goed waarom weekdiensten in gemeenten worden gehouden die een eigen predikant hebben. Ik dacht dat deze dan juist naar vacante gemeenten gingen om deze in de week te bedienen,
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door emigrant »

ik zou er juist voor pleiten Zeeuw, om in plaatsen waar toch veel volk rond de kerk woont, ELKE DAG een ochtend en avonddienst te houden. Net als in Engeland morning en evening prayer. Hoeft niet eens in gepreekt te worden- of een korte.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

emigrant schreef:ik zou er juist voor pleiten Zeeuw, om in plaatsen waar toch veel volk rond de kerk woont, ELKE DAG een ochtend en avonddienst te houden. Net als in Engeland morning en evening prayer. Hoeft niet eens in gepreekt te worden- of een korte.
Dat klinkt sympathiek, maar dat is voor mij in de ochtend echt iets wat ik met mijn gezin doe. In de avond zou dit, als het in een behoefte voorziet, wel een mooie dagsluiting zijn. Ik ben in de praktijk met een druk gezin en andere verantwoordelijkheden blij wanneer we een avond dit soort zaken als gezin wat breder kunnen oppakken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Wij hebben door de week meer gemeentezaken als bijbelkring, vrouwen- en mannenverenigingen, zendingsactiviteiten, koren etc.
Ik ben wel benieuwd wat de oorsprong van weekdiensten is. Is dit vooral voor daar waar geen eigen predikant is?
Altijd baas boven baas! Ja maar dat soort samenkomsten hebben wij hier ook benevens de weekdiensten. Zelf ben ik lid van de volwassenverening die morgen weer voor het eerst van start gaat in dit seizoen. Ook koren en jeugd- en vrouwenverenigingen zijn actief.
Hoe weekdiensten ontstaan zijn weet ik niet, ze bestaan hier zolang ik me herinner, en als ik de historieblaân nakijk waren die hier vanouds. Bron: o.a. jubileumboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken. Nu is het wel het geval dat we hier uitzonderlijk weinig vacante perioden kennen. Uitzondering de kleinere kerkverbanden als de OGGiN en de GGiN. Ik meen (ik heb er geen cijfers bij) dat de vacante periode na het vertrek van ds. J.W. Verweij mogelijk de langste was.
Nu waren die zaken niet alle dingen waar ik me mee bezig houd :-). Ik begrijp niet zo goed waarom weekdiensten in gemeenten worden gehouden die een eigen predikant hebben. Ik dacht dat deze dan juist naar vacante gemeenten gingen om deze in de week te bedienen,
In Gouda worden allerlei deputaatschappen opgepoetst en aldus worden er namens deze weekdiensten belegd. Op veler verzoek, volgens de kerkenraad. Nu hebben we diensten van Bijzondere Noden, de Zending, Israël, Bijbelverspreiding en ik vergeet er vast nog één. Allemaal prima, maar met af en toe een zin over de nood in de wereld is het nog geen Bijzondere Nodendienst. Idem met de zending. Soms vergeet de predikant het over zijn deputaatschap te hebben. Dan af en toe nog GBS, maar die vinden ook vaak plaats in min of meer verwante kerkgebouwen. Vreemd is wel dat onze ds af en toe in de ouderlingenbank zit bij zo'n dienst.
Plaats reactie