Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:En als je nu in Amerika of Canada woont?
Dan is het niet anders. Maar wij (op een enkele forummer na) wonen daar niet en moeten dus vanuit onze situatie redeneren.

Ik zou vaders in het gezin aanraden zelf een preek met het gezin te lezen als de kerk ver weg is. Met onze kinderen beviel dat beter dan een preek luisteren.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Dus je keurt het af dat de Amerikanen en de Canadezen 2 of 3 uur in de auto zitten om naar de kerk te kunnen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Dus je keurt het af dat de Amerikanen en de Canadezen 2 of 3 uur in de auto zitten om naar de kerk te kunnen?
Ik spreek voor de Nederlanders.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:Dus je keurt het af dat de Amerikanen en de Canadezen 2 of 3 uur in de auto zitten om naar de kerk te kunnen?
Ik spreek voor de Nederlanders.
Dat is te makkelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
KNed
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door KNed »

Dan is het een ander verhaal natuurlijk. Maar ik ga even uit van de Nederlandse situatie.

Ikzelf probeer de auto en fiets zoveel mogelijk te laten staan op zondag. Dat kan ook makkelijk want ik woon op 10 minuten loop afstand van de kerk. Met bijzondere gelegenheden of op vakantie vind ik het geen probleem om de auto of fiets te pakken, maar voor meer dan een half uur moet er dus echt wel een goede reden zijn.
Soms is die er ook, maar een Nederlandse dienst op vakantie op meer dan een half uur afstand is voor mij geen reden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door refo »

Nederland is het kleinste land ter wereld, maar de inwoners vinden alles 'ver', zelfs in eigen land.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

KNed schreef:Dan is het een ander verhaal natuurlijk. Maar ik ga even uit van de Nederlandse situatie.

Ikzelf probeer de auto en fiets zoveel mogelijk te laten staan op zondag. Dat kan ook makkelijk want ik woon op 10 minuten loop afstand van de kerk. Met bijzondere gelegenheden of op vakantie vind ik het geen probleem om de auto of fiets te pakken, maar voor meer dan een half uur moet er dus echt wel een goede reden zijn.
Soms is die er ook, maar een Nederlandse dienst op vakantie op meer dan een half uur afstand is voor mij geen reden.
Je houdt het duidelijk bij jouzelf, maar het is mij een volkomen raadsel of je ook een argument hebt voor je standpunten. Misschien kun je dat nog even toelichten?

Ik ben trouwens elke zondag ongeveer een half uur onderweg naar de kerk. Dus met zo'n criterium kun je nog maar op een beperkt aantal plekken wonen. Ik vind het tamelijk willekeurig overkomen. Als je in de stad woont, ben je zo een half uur onderweg.
KNed
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door KNed »

Jantje schreef:Dus je keurt het af dat de Amerikanen en de Canadezen 2 of 3 uur in de auto zitten om naar de kerk te kunnen?
Gebeurt dat? Ik heb veel bewondering voor die gezinnen! Ik zie mezelf mijn gezin niet elke zondag 2 of 3 uur in de auto moet gaan zitten. Nu is het binnen een half uur af en toe al oorlog op de achterbank :oO

Mijn ervaring is wel dat de terugreis in de auto helemaal niet zo verkeerd hoeft te zijn. Je praat heel makkelijk nog even na over de preek als die nog zo kersvers is. Dat is na 10 minuutjes lopen, koffie zetten, omkleden, etc al weer lastiger.
KNed
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door KNed »

DDD schreef: Je houdt het duidelijk bij jouzelf, maar het is mij een volkomen raadsel of je ook een argument hebt voor je standpunten. Misschien kun je dat nog even toelichten?

Ik ben trouwens elke zondag ongeveer een half uur onderweg naar de kerk. Dus met zo'n criterium kun je nog maar op een beperkt aantal plekken wonen. Ik vind het tamelijk willekeurig overkomen. Als je in de stad woont, ben je zo een half uur onderweg.
Het is inderdaad erg toegespitst op m'n eigen situatie. En ik heb makkelijk praten omdat ik al heel m'n leven binnen heel redelijke loopafstand woon van de kerk.

Als je als kind opgroeit in een situatie waarin je lang moet reizen naar een kerk zal dat ook wel wennen.
Maar ik denk het niet echt aan te raden is om wekelijks halve zondagen in de auto te gaan zitten. Zonde van de rustdag.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Zolang er mensen zijn die vrijwel dagelijks een uur onderweg zijn naar hun werk (of nog langer) lijkt me dat we maar niet te moeilijk moeten doen over de tijd die het kost om de gemeente Gods te bezoeken. De Bijbel zegt nergens dat we ijverig moeten zijn in het reizen naar ons werk (dat kon toen ook niet natuurlijk, dat was meestal om de hoek) maar wel dat we ijverig moeten zijn om de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Dus voorlopig vind ik dat er meer voor mijn standpunt dan voor jouw standpunt te zeggen is.

Volgens mij zijn er genoeg leuke dingen te bedenken om onderweg te doen als je op vakantie een keer wat verder moet reizen om naar de kerk te gaan, zodat het voor de kinderen ook te doen is. Maar goed. Wij worden het vast niet eens;-)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

KNed schreef:Ik zou in ieder geval niet meer dan een uur in de auto gaan zitten, ook niet voor een bepaalde predikant. Met of zonder mooie omgeving. Dan luister of lees ik in de vakantiewoning wel een preek. In mijn geval was het maar een kwartier. Maar een half uur vind ik zelf wel een grens.
M'n buurman gaf ook wel aan dat meer dan een uur eigenlijk "veel te ver was voor een sabbatsreis". Hoe lang een sabbatsreis is zei hij er dan weer niet bij :)
Persoonlijk bezoek ik liever een eredienst dan dat ik op zondag een dienst thuis beluister. Op veel Europese vakantieplekken hoeft het ook niet zo te zijn dat je geen eredienst in de buurt hebt. Wellicht niet een kerkgebouw waar hetzelfde naampje als thuis op staat, maar is dat in alle gevallen een belemmerende factor?

Ik pleit er overigens niet voor hele lange reizen te maken. Alleen persoonlijk zou ik er zeker wat reistijd voor over hebben om ook op vakantie naar de kerk te kunnen.
(~)
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Mannetje schreef:
Jantje schreef:Dus je keurt het af dat de Amerikanen en de Canadezen 2 of 3 uur in de auto zitten om naar de kerk te kunnen?
Ik spreek voor de Nederlanders.
Dat is te makkelijk.
Ik zou het makkelijk vinden om vanuit de Nederlandse situatie iets te zeggen over de mensen in Canada en Amerika.
Ik ken hun cultuur niet, dus ik ga hun keuzes niet goed- of afkeuren.

Wel zeg ik dat je als Nederlander op vakantie, als er geen kerk is op redelijke afstand, je beter een preek met je gezin kunt lezen, dan er een luisteren.
En wat een redelijke afstand is, zal niet voor ieder gelijk zijn. Ik ga geen uren rijden voor een dienst.
-
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:
Mannetje schreef:
Jantje schreef:Dus je keurt het af dat de Amerikanen en de Canadezen 2 of 3 uur in de auto zitten om naar de kerk te kunnen?
Ik spreek voor de Nederlanders.
Dat is te makkelijk.
Ik zou het makkelijk vinden om vanuit de Nederlandse situatie iets te zeggen over de mensen in Canada en Amerika.
Ik ken hun cultuur niet, dus ik ga hun keuzes niet goed- of afkeuren.

Wel zeg ik dat je als Nederlander op vakantie, als er geen kerk is op redelijke afstand, je beter een preek met je gezin kunt lezen, dan er een luisteren.
En wat een redelijke afstand is, zal niet voor ieder gelijk zijn. Ik ga geen uren rijden voor een dienst.
Of er rekening mee te houden als je je vankantiebestemming kiest.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wandelende »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:
Mannetje schreef:
Jantje schreef:Dus je keurt het af dat de Amerikanen en de Canadezen 2 of 3 uur in de auto zitten om naar de kerk te kunnen?
Ik spreek voor de Nederlanders.
Dat is te makkelijk.
Ik zou het makkelijk vinden om vanuit de Nederlandse situatie iets te zeggen over de mensen in Canada en Amerika.
Ik ken hun cultuur niet, dus ik ga hun keuzes niet goed- of afkeuren.

Wel zeg ik dat je als Nederlander op vakantie, als er geen kerk is op redelijke afstand, je beter een preek met je gezin kunt lezen, dan er een luisteren.
En wat een redelijke afstand is, zal niet voor ieder gelijk zijn. Ik ga geen uren rijden voor een dienst.
Kies je bewust om een preek te lezen en niet om te luisteren indien mogelijk?
Zelf zou ik, bij gebrek aan een eredienst binnen redelijke afstand, kiezen voor live meeluisteren via internet met onze thuisgemeente.
Ik ben wel benieuwd naar je redenen (of meerwaarde?) van het lezen van een preek met je gezin.
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:
KNed schreef:Ik zou in ieder geval niet meer dan een uur in de auto gaan zitten, ook niet voor een bepaalde predikant. Met of zonder mooie omgeving. Dan luister of lees ik in de vakantiewoning wel een preek. In mijn geval was het maar een kwartier. Maar een half uur vind ik zelf wel een grens.
M'n buurman gaf ook wel aan dat meer dan een uur eigenlijk "veel te ver was voor een sabbatsreis". Hoe lang een sabbatsreis is zei hij er dan weer niet bij :)
Persoonlijk bezoek ik liever een eredienst dan dat ik op zondag een dienst thuis beluister. Op veel Europese vakantieplekken hoeft het ook niet zo te zijn dat je geen eredienst in de buurt hebt. Wellicht niet een kerkgebouw waar hetzelfde naampje als thuis op staat, maar is dat in alle gevallen een belemmerende factor?

Ik pleit er overigens niet voor hele lange reizen te maken. Alleen persoonlijk zou ik er zeker wat reistijd voor over hebben om ook op vakantie naar de kerk te kunnen.
Zeker met een gezin, maar ook gewoon voor mezelf is het bezoeken van een dienst verre te verkiezen boven het organiseren van een 'dienst' door op vakantie iets te luisteren. Zou niet ook een goede gedachte zijn om alleen daar op vakantie te gaan, waar men ook redelijkerwijs naar de kerk kan.
(En ja, dan heeft een plaatselijke dienst zeer de voorkeur. Ook als je niet alles kunt verstaan, kun je toch de liturgie meebeleven en ben je voor de gemeenteleden aldaar echt tot bemoediging. Je zit niet alleen voor jezelf in de kerk. het valt mij op dat het verstaanscriterium opeens heel vaak genoemd wordt t.a.v. een vakantiedienst, terwijl alle andere weken van het jaar iedereen vlot Engels en redelijk Duits spreekt, of minstens (enigszins) verstaat.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie