Kwestie Opheusden

Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Sven »

Laag schreef:
Gerson schreef:
Laag schreef:
Gerson schreef:


Op mijn eigen waarneming.
Mijn waarneming is het niet. Laten we ons verre houden van dingen die men meent te zien of te horen, en die er niet zijn.
Er is al genoeg verdeeldheid, onrust, en wat al niet meer. En wat is de toegevoegde waarde van allerlei waarnemingen die gebaseerd zijn op....? Wat??
Het valt mij wel op dat als er geschreven wordt over verschillen binnen de GGN,
de GG in Ned-ers op dit forum gelijk in de kramp schieten . Blijkbaar mag dat niet gevonden worden. Wat dat betreft mogen ze wel wat meer van de GG-ers alhier hebben.

Maar toch ik geef toe, eigen waarneming heeft altijd iets subjectiefs, ik vind het wel u vindt het niet.

Maar waarnemingen zijn natuurlijk wel ergens op gebaseerd . Er zijn binnen de GG in Ned genoeg boeken en preken bundels verschenen van inmiddels overleden predikanten waarin je kunt onderzoeken hoe er altijd gedacht werd over de prediking, de leer en daaruitvoortvloeiend de waarachtige bekering.
Tot voor een jaar of twintig terug werd binnen de GGin Ned vrij eenduidig gedacht over de bekering. Maar de bekering die men voorstond, werd steeds minder gevonden. Het oude volk viel meer en meer weg, de avondmaaltafels bleven steeds leger, de ambten konden daardoor steeds moeilijker worden vervuld. Weinig predikanten weinig ouderlingen, die dan ook nog regelmatig de klacht uitten dat het zo ‘dun’ of ‘leeg’ werd op de aarde. Dat was de tijd van de predikanten Mallan,Verhoeks, Van Beek, Pannekoek en van Straalen.

Inmiddels is er een nieuwe generatie predikanten er wordt door hen anders gedacht gepreekt en geschreven . De avondmaaltafels blijven echt niet meer leeg en ouderlingen zijn er inmiddels ook weer makkelijker te verkrijgen. Er is binnen de GG in Ned nog nooit zo veel leven geweest.
Maar, ik heb het op dit forum al meer geschreven, lees eens een preek van bijv. Ds van Straalen, kijk daarin welke gronden hij legt. En lees daarna eens een preek van ds Krijgsman ds Weststrate of ds Roos . Miscchien kunt u dan snappen wat ik bedoel.
Ds van Straalen zei dikwijls: Sion zal door recht verlost worden. Dat was kort samengevat de prediking van hem. Ds Roos, Krijgsman, Westrate, van Voorden, enz. hebben hetzelfde aambeeld. Wel ligt bij sommigen de nadruk meer op Christus.

En over ouderlingen en avondmaalstafels ga ik niet in discussie. Als er 20, 30, 40, of 1 zitten, dan ben ik meer druk met de vraag: waarom jij niet?
mee eens, want als goed is gaan alle belijdend leden aan avondmaal.
of niet soms? dat is wel de bedoeling van belijdenis doen van je geloof in God en Jezus Christus
De waarheid is hard
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jeschurun »

Laag schreef:Als er 20, 30, 40, of 1 zitten, dan ben ik meer druk met de vraag: waarom jij niet?
????
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

Jeschurun schreef:
Laag schreef:Als er 20, 30, 40, of 1 zitten, dan ben ik meer druk met de vraag: waarom jij niet?
????
Ik bedoel: sprekend tegen mijzelf: waarom jij niet?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

Laag schreef: Ds (...) zei dikwijls: Sion zal door recht verlost worden. Dat was kort samengevat de prediking van hem. Ds (...) enz. hebben hetzelfde aambeeld. Wel ligt bij sommigen de nadruk meer op Christus.
Ik zie geen tegenstelling tussen de opmerking 'Sion zal door recht verlost worden' ten opzichte van het benadrukken van het werk van Christus. Alleen door Hem is dat eerste mogelijk.
Maar wat je waarschijnlijk bedoelt is dat je de eerste zin uitsluitend bevindelijk moet lezen en dat is natuurlijk maar 50% van het totaal van het begrippenpaar voorwerpelijk - onderwerpelijk.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door ejvl »

Sven schreef:
Laag schreef:
En over ouderlingen en avondmaalstafels ga ik niet in discussie. Als er 20, 30, 40, of 1 zitten, dan ben ik meer druk met de vraag: waarom jij niet?
mee eens, want als goed is gaan alle belijdend leden aan avondmaal.
of niet soms? dat is wel de bedoeling van belijdenis doen van je geloof in God en Jezus Christus
Die discussie is al vaker gevoerd, en helaas is het de praktijk dat dit niet zo werkt maar dat belijdenis meer wordt gezien als een instemming met de kerkleer, en niet van een persoonlijk geloof. Helaas is dit zo, maar het is wel iets waar we nu mee moeten "dealen" of je moet de kerkenraad hierover aanschrijven als je het hier niet mee eens bent.
En natuurlijk behoren ouderlingen aan de tafel des Heeren te gaan, getuige ook de DKO. Maar ook hier geldt, de praktijk is helaas anders door een verkeerd inzicht (mening) aangaande wedergeboorte en toegang tot de tafel des Heeren.
Als het goed is zal geen een ouderling betuigen onbekeerd te zijn, want onbekeerd is een vijand van Christus, en hoe moet een vijand van Christus nu de weg wijzen aan andere vijanden? Maar sommigen praten dan meer met uitdrukkingen als, "als ik mij niet bedrieg dan heb ik er toch wat van mogen beleven" en dergelijken, wat volgens hen dan niet genoeg is om aan het avondmaal mee te doen en dergelijken.

Kortom, een weerbarstige praktijk helaas, maar het is nu eenmaal niet anders.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Sven »

ejvl schreef:
Sven schreef:
Laag schreef:
En over ouderlingen en avondmaalstafels ga ik niet in discussie. Als er 20, 30, 40, of 1 zitten, dan ben ik meer druk met de vraag: waarom jij niet?
mee eens, want als goed is gaan alle belijdend leden aan avondmaal.
of niet soms? dat is wel de bedoeling van belijdenis doen van je geloof in God en Jezus Christus
Die discussie is al vaker gevoerd, en helaas is het de praktijk dat dit niet zo werkt maar dat belijdenis meer wordt gezien als een instemming met de kerkleer, en niet van een persoonlijk geloof. Helaas is dit zo, maar het is wel iets waar we nu mee moeten "dealen" of je moet de kerkenraad hierover aanschrijven als je het hier niet mee eens bent.
En natuurlijk behoren ouderlingen aan de tafel des Heeren te gaan, getuige ook de DKO. Maar ook hier geldt, de praktijk is helaas anders door een verkeerd inzicht (mening) aangaande wedergeboorte en toegang tot de tafel des Heeren.
Als het goed is zal geen een ouderling betuigen onbekeerd te zijn, want onbekeerd is een vijand van Christus, en hoe moet een vijand van Christus nu de weg wijzen aan andere vijanden? Maar sommigen praten dan meer met uitdrukkingen als, "als ik mij niet bedrieg dan heb ik er toch wat van mogen beleven" en dergelijken, wat volgens hen dan niet genoeg is om aan het avondmaal mee te doen en dergelijken.

Kortom, een weerbarstige praktijk helaas, maar het is nu eenmaal niet anders.
begrijp ik. helaas is het niet anders ja.
maar laten we wederkeren tot onderwerp van dit topic (of voor berichten over avondmaal nieuw topic openen??)
De waarheid is hard
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

We zagen op de site van kerktijden.nl dat ds. Weststrate uit Elspeet dinsdag 15 mei en ds. Krijgsman uit Arnemuiden maandag 21 mei hopen voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden. Tijdens de dienst van ds. Weststrate zal er tevens bediening plaatsvinden van de Heilige Doop. Laten we wel in ons achterhoofd houden dat ds. Van Voorden dit anders gedaan zou hebben, maar nu een andere gemeente moet gaan dienen en dat langs een bedroevende weg.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Thuisvrouw »

kerkespraek schreef:We zagen op de site van kerktijden.nl dat ds. Weststrate uit Elspeet dinsdag 15 mei en ds. Krijgsman uit Arnemuiden maandag 21 mei hopen voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden. Tijdens de dienst van ds. Weststrate zal er tevens bediening plaatsvinden van de Heilige Doop. Laten we wel in ons achterhoofd houden dat ds. Van Voorden dit anders gedaan zou hebben, maar nu een andere gemeente moet gaan dienen en dat langs een bedroevende weg.
Ja inderdaad... Het moet voor hemzelf ook een zware gang zijn.. Ik vind het persoonlijk heel aangrijpend. Soms denk ik weleens of de andere dominees daar nog onbevangen kunnen staan, wetende wat er gebeurd is. Het moet voor hen ook dubbel voelen denk ik dan.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

kerkespraek schreef:We zagen op de site van kerktijden.nl dat ds. Weststrate uit Elspeet dinsdag 15 mei en ds. Krijgsman uit Arnemuiden maandag 21 mei hopen voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden. Tijdens de dienst van ds. Weststrate zal er tevens bediening plaatsvinden van de Heilige Doop. Laten we wel in ons achterhoofd houden dat ds. Van Voorden dit anders gedaan zou hebben, maar nu een andere gemeente moet gaan dienen en dat langs een bedroevende weg.
Vraagje: wat zou Ds. van Voorden anders gedaan hebben? Of bedoelt u dat de Heilige Doop allang bediend zou zijn? Ik heb begrepen dat komende zondag Ds. van der Tang ook zal dopen in Opheusden.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Thuisvrouw schreef:
kerkespraek schreef:We zagen op de site van kerktijden.nl dat ds. Weststrate uit Elspeet dinsdag 15 mei en ds. Krijgsman uit Arnemuiden maandag 21 mei hopen voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden. Tijdens de dienst van ds. Weststrate zal er tevens bediening plaatsvinden van de Heilige Doop. Laten we wel in ons achterhoofd houden dat ds. Van Voorden dit anders gedaan zou hebben, maar nu een andere gemeente moet gaan dienen en dat langs een bedroevende weg.
Ja inderdaad... Het moet voor hemzelf ook een zware gang zijn.. Ik vind het persoonlijk heel aangrijpend. Soms denk ik weleens of de andere dominees daar nog onbevangen kunnen staan, wetende wat er gebeurd is. Het moet voor hen ook dubbel voelen denk ik dan.
Verrassend of niet, al die beroepen op Ds. Van Voorden. Mocht hij de Heere dan maar opmerken in het suizen van een zachte stilte en dat hij maar veel mag vragen: wijs Gij mij de weg die ik moet gaan. Dat wij in dezen ook voor deze predikant maar mochten bidden om licht en wijsheid in deze moeilijke weg voor hem.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Thuisvrouw »

Wet en Evangelie schreef:
Thuisvrouw schreef:
kerkespraek schreef:We zagen op de site van kerktijden.nl dat ds. Weststrate uit Elspeet dinsdag 15 mei en ds. Krijgsman uit Arnemuiden maandag 21 mei hopen voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden. Tijdens de dienst van ds. Weststrate zal er tevens bediening plaatsvinden van de Heilige Doop. Laten we wel in ons achterhoofd houden dat ds. Van Voorden dit anders gedaan zou hebben, maar nu een andere gemeente moet gaan dienen en dat langs een bedroevende weg.
Ja inderdaad... Het moet voor hemzelf ook een zware gang zijn.. Ik vind het persoonlijk heel aangrijpend. Soms denk ik weleens of de andere dominees daar nog onbevangen kunnen staan, wetende wat er gebeurd is. Het moet voor hen ook dubbel voelen denk ik dan.
Verrassend of niet, al die beroepen op Ds. Van Voorden. Mocht hij de Heere dan maar opmerken in het suizen van een zachte stilte en dat hij maar veel mag vragen: wijs Gij mij de weg die ik moet gaan. Dat wij in dezen ook voor deze predikant maar mochten bidden om licht en wijsheid in deze moeilijke weg voor hem.
Inderdaad dat is het beste wat we de dominee kunnen toewensen. En ja, de beroepen die eral liggen zijn verrassend en ik geloof dat er wel meer bijkomen... En om het met mijn eigen woorden te zeggen :vind het gewoon fijn om voor de dominee al die beroepen.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Thuisvrouw »

Wet en Evangelie schreef:
Thuisvrouw schreef:
kerkespraek schreef:We zagen op de site van kerktijden.nl dat ds. Weststrate uit Elspeet dinsdag 15 mei en ds. Krijgsman uit Arnemuiden maandag 21 mei hopen voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden. Tijdens de dienst van ds. Weststrate zal er tevens bediening plaatsvinden van de Heilige Doop. Laten we wel in ons achterhoofd houden dat ds. Van Voorden dit anders gedaan zou hebben, maar nu een andere gemeente moet gaan dienen en dat langs een bedroevende weg.
Ja inderdaad... Het moet voor hemzelf ook een zware gang zijn.. Ik vind het persoonlijk heel aangrijpend. Soms denk ik weleens of de andere dominees daar nog onbevangen kunnen staan, wetende wat er gebeurd is. Het moet voor hen ook dubbel voelen denk ik dan.
Verrassend of niet, al die beroepen op Ds. Van Voorden. Mocht hij de Heere dan maar opmerken in het suizen van een zachte stilte en dat hij maar veel mag vragen: wijs Gij mij de weg die ik moet gaan. Dat wij in dezen ook voor deze predikant maar mochten bidden om licht en wijsheid in deze moeilijke weg voor hem.
Inderdaad dat is het beste wat we de dominee kunnen toewensen. En ja, de beroepen die eral liggen zijn verrassend en ik geloof dat er wel meer bijkomen... En om het met mijn eigen woorden te zeggen :vind het gewoon fijn om voor de dominee al die beroepen.
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

Wet en Evangelie schreef:
kerkespraek schreef:We zagen op de site van kerktijden.nl dat ds. Weststrate uit Elspeet dinsdag 15 mei en ds. Krijgsman uit Arnemuiden maandag 21 mei hopen voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden. Tijdens de dienst van ds. Weststrate zal er tevens bediening plaatsvinden van de Heilige Doop. Laten we wel in ons achterhoofd houden dat ds. Van Voorden dit anders gedaan zou hebben, maar nu een andere gemeente moet gaan dienen en dat langs een bedroevende weg.
Vraagje: wat zou Ds. van Voorden anders gedaan hebben? Of bedoelt u dat de Heilige Doop allang bediend zou zijn? Ik heb begrepen dat komende zondag Ds. van der Tang ook zal dopen in Opheusden.
Goede vraag. Ik zal mijn bedoeling uit proberen te leggen. Anders had dominee Van Voorden, inderdaad ook in plaats van dominee Van der Tang uit Alblasserdam, het sacrament van de Heilige Doop moeten bedienen en verder de preekbeurten in Opheusden moeten verzorgen. Ik wilde maar aangeven hoe erg dat het is dat langs deze nare, droevige omstandigheden dominee Van Voorden is losgemaakt van zijn oude gemeente en nu gemeenteloos is. Dat raakt me best wel diep, maar ik val Thuisvrouw bij als het gaat om het aantal beroepen wat deze predikant krijgt, waar we erg blij mee zijn: dat zullen er vast nog wel meer worden en we wensen en hopen dat dominee Van Voorden een nieuwe gemeente mag krijgen waar hij en zijn vrouw het goed zullen hebben. Dat wensen we hun echt toe.
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

kerkespraek schreef:
Wet en Evangelie schreef:
kerkespraek schreef:We zagen op de site van kerktijden.nl dat ds. Weststrate uit Elspeet dinsdag 15 mei en ds. Krijgsman uit Arnemuiden maandag 21 mei hopen voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden. Tijdens de dienst van ds. Weststrate zal er tevens bediening plaatsvinden van de Heilige Doop. Laten we wel in ons achterhoofd houden dat ds. Van Voorden dit anders gedaan zou hebben, maar nu een andere gemeente moet gaan dienen en dat langs een bedroevende weg.
Vraagje: wat zou Ds. van Voorden anders gedaan hebben? Of bedoelt u dat de Heilige Doop allang bediend zou zijn? Ik heb begrepen dat komende zondag Ds. van der Tang ook zal dopen in Opheusden.
Goede vraag. Ik zal mijn bedoeling uit proberen te leggen. Anders had dominee Van Voorden, inderdaad ook in plaats van dominee Van der Tang uit Alblasserdam, het sacrament van de Heilige Doop moeten bedienen en verder de preekbeurten in Opheusden moeten verzorgen. Ik wilde maar aangeven hoe erg dat het is dat langs deze nare, droevige omstandigheden dominee Van Voorden is losgemaakt van zijn oude gemeente en nu gemeenteloos is. Dat raakt me best wel diep, maar ik val Thuisvrouw bij als het gaat om het aantal beroepen wat deze predikant krijgt, waar we erg blij mee zijn: dat zullen er vast nog wel meer worden en we wensen en hopen dat dominee Van Voorden een nieuwe gemeente mag krijgen waar hij en zijn vrouw het goed zullen hebben. Dat wensen we hun echt toe.
Ik zag nog niet dat hij inmiddels ook te Terneuzen beroepen is, daar doelde Thuisvrouw waarschijnlijk ook op. Zijn tiende beroep is dat al van dit jaar en dat in vergelijking met voorafgaande jaren! We zijn er blij om.
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Gistermiddag heeft Ds. van Voorden het huwelijk bevestigd van zijn zoon Arie-Teus en zijn schoondochter Elsbeth in het kerkgebouw van de OGGiN in Achterberg. De dienst ging uit van de GGiN van Rhenen. Heel bijzonder om te zien hoe Ds. Schultink de dominee naar de kansel bracht..

Het bruidspaar kreeg als trouwtekst mee uit Mattheüs 9: 9 “en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem”. De dominee verwees ook naar de omstandigheden en de weg die hij zelf moet gaan..

De kerk was bijna tot de laatste plaats bezet.. Er waren (gelukkig) veel ambtsdragers en leden aanwezig van de GGiN van Opheusden. Verder waren er ook heel wat ambtsdragers en belangstellenden uit de regio die de dienst hebben bijgewoond.
Gesloten