Best Jantje, jammer dat je precies dat stukje eruit haalt en vervolgens zelf gaat afvragen voor wie dit bedoeld is. Mij ging het meer om “struikelt u” en inderdaad jouw tweede zin. En dat is denk ik ook wat Wulfert Floor hiermee zegt en juist wijst op ons (lees: wij forummers), die zo graag willens en wetens vallen en struikelen over het gedrag van Gods volk.Jantje schreef:Op wie is dat van toepassing, de kerkenraad én achterban óf ds. Van Voorden en zijn voorstanders? Want eigenlijk geldt dit mijns inziens voor ons allemaal en moeten we beginnen bij onszelven.Simon0612 schreef:3 April - Waakt en Bidt - Wulfert FloorOnbekeerde mens, hier valt en struikelt u gedurig over het gedrag van Gods volk. U wilt dat ze volmaakt zullen zijn. Wacht slechts een korte tijd. Eenmaal zal Gods volk volmaakt zijn, zonder vlek en rimpel. Maar wee u, als u dan niet zelf tot dat volk behoort, want dan moet u voor eeuwig verloren gaan.
Kwestie Opheusden
Re: Kwestie Opheusden
-
- Verbannen
Gods volk kan ook over elkaar struikelen... Dus daarom plaatste ik deze reactie.Simon0612 schreef:Best Jantje, jammer dat je precies dat stukje eruit haalt en vervolgens zelf gaat afvragen voor wie dit bedoeld is. Mij ging het meer om “struikelt u” en inderdaad jouw tweede zin. En dat is denk ik ook wat Wulfert Floor hiermee zegt en juist wijst op ons (lees: wij forummers), die zo graag willens en wetens vallen en struikelen over het gedrag van Gods volk.Jantje schreef:Op wie is dat van toepassing, de kerkenraad én achterban óf ds. Van Voorden en zijn voorstanders? Want eigenlijk geldt dit mijns inziens voor ons allemaal en moeten we beginnen bij onszelven.Simon0612 schreef:3 April - Waakt en Bidt - Wulfert FloorOnbekeerde mens, hier valt en struikelt u gedurig over het gedrag van Gods volk. U wilt dat ze volmaakt zullen zijn. Wacht slechts een korte tijd. Eenmaal zal Gods volk volmaakt zijn, zonder vlek en rimpel. Maar wee u, als u dan niet zelf tot dat volk behoort, want dan moet u voor eeuwig verloren gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
We blijven allemaal mensen! Zeker dominee van Voorden heeft zo zijn gebreken. Hebben wij dat dan niet?? Een dominee is ook maar een mens. Volmaakt worden we nooit in dit leven.
Heb trouwens vaak onder zijn woord gezeten, tja die stem is weldegelijk lastig hoor maar je went er ook wel aan en dan stoort het niet zo, je leert het gauw genoeg, als je oprecht aandacht hebt en met je hart luistert dan staat zijn praatstijl niet in de weg hoor. Kan me wel voorstellen dat nieuwe luisteraars het wel apart vinden, ja het zou beter kunnen, maar ja wij zouden ook wel op veel vlakken beter kunnen.
Ik hoor veel over zijn uiterlijke stem, horen wij zijn innerlijke stem en de boodschap dan niet?
Wie oren heeft om te horen...
Heb trouwens vaak onder zijn woord gezeten, tja die stem is weldegelijk lastig hoor maar je went er ook wel aan en dan stoort het niet zo, je leert het gauw genoeg, als je oprecht aandacht hebt en met je hart luistert dan staat zijn praatstijl niet in de weg hoor. Kan me wel voorstellen dat nieuwe luisteraars het wel apart vinden, ja het zou beter kunnen, maar ja wij zouden ook wel op veel vlakken beter kunnen.
Ik hoor veel over zijn uiterlijke stem, horen wij zijn innerlijke stem en de boodschap dan niet?
Wie oren heeft om te horen...
- Wandelende
- Inactief
We hoeven toch niet alles te 'meten' met de GG?Jantje schreef:Ds. Roos komt in zijn prediking ook heel dicht bij de GG. Als men in de hele GGiN zo dacht als dat hij preekte, kon men morgen (over een kwartier) samen met de GG... Er zijn predikanten in de GG die minder 'aanbieden' dan dat hij dat doet.heusden-op schreef:DDD schreef:Ds. J. Roos gebruikt in zijn preek zeker wel de term 'aanbieden'.Overigens leren de GGiN wel dat de belofte moet worden verkondigd en voorgesteld, maar zijn er bezwaren tegen het begrip 'aanbod', als ik het goed weet, omdat dat een recht op aannemen zou veronderstellen.
Ik dacht altijd dat er in de GGiN tussen predikanten nooit zo'n verschil zat in prediking (en voordracht), maar dat is toch niet waar, daar ben ik inmiddels wel achter...
De GGiN is een zelfstandig kerkverband met hun eigen verschillen en dominees, gemeenten, kerkraden en leden. Of ds. Roos wel of niet in de GG zou passen doet er m.i dan toch niet toe? Er is althans concreet geen enkele sprake van een overstap of fusie.
(~)
Ik kan voor een heel eind mee met het betoog van Jongere in het topic Wist-je-dat, aangaande deze kwestie. (zie: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 61#p777549)
Inclusief de mooie Paasdagen, die ik zowel binnen als buiten onze kerkelijke gemeente mocht meebeleven. Inclusief ook dat scherpe contrast tussen de rijke Paasboodschap en de modder van Opheusden. Voor mij persoonlijk zou die hele kwestie volledig in Opheusden mogen blijven.
Tegelijkertijd ben ik ook moderator van dit forum. We hebben overwogen om het topic te verwijderen, maar doen dat (vooralsnog) niet.
Waarom niet? Refoforum is - zoals bekend - een discussieforum, waar zaken die actueel zijn in de reformatorische gezindte, besproken kunnen en mogen worden. En de kwestie Opheusden ís actueel, getuige de vele reacties, aanmeldingen en meelezende gasten.
Het is een kwestie die ongetwijfeld aan beide zijden van de breuklijn emoties oproept en pijn doet. Wellicht kan Refoforum dan een ontmoetingsplaats zijn, waar opponenten met elkaar in gesprek gaan en begrip voor elkaars standpunten krijgen. Het is mijn ervaring, dat het in real life nog niet eens zo gemakkelijk is om over dit soort zaken in gesprek te gaan. Hopelijk kunnen we er als forummers en moderators voor waken om de discussie respectvol te blijven voeren.
Daarnaast is er nog een neveneffect van de publicatie van de bewuste open brief. Omdat er op gereageerd wordt, worden onjuistheden aan het licht gebracht, uitspraken in proporties en context gezet, enz. Dit kan de reactie van het eerwaarde classismoderamen wellicht verrijken.
---
Het is niet mijn gewoonte om (een deel van) het moderatorbeleid zo uitvoerig toe te lichten, maar het lijkt me in deze situatie niet ongepast. Temeer daar er ook veel vragen via de mailbox info@refoforum.nl binnenkomen. Laat dit ook voor hen een antwoord zijn; het is niet mogelijk op elk bericht apart te reageren.
Het is overigens een toelichting op persoonlijke titel.
Inclusief de mooie Paasdagen, die ik zowel binnen als buiten onze kerkelijke gemeente mocht meebeleven. Inclusief ook dat scherpe contrast tussen de rijke Paasboodschap en de modder van Opheusden. Voor mij persoonlijk zou die hele kwestie volledig in Opheusden mogen blijven.
Tegelijkertijd ben ik ook moderator van dit forum. We hebben overwogen om het topic te verwijderen, maar doen dat (vooralsnog) niet.
Waarom niet? Refoforum is - zoals bekend - een discussieforum, waar zaken die actueel zijn in de reformatorische gezindte, besproken kunnen en mogen worden. En de kwestie Opheusden ís actueel, getuige de vele reacties, aanmeldingen en meelezende gasten.
Het is een kwestie die ongetwijfeld aan beide zijden van de breuklijn emoties oproept en pijn doet. Wellicht kan Refoforum dan een ontmoetingsplaats zijn, waar opponenten met elkaar in gesprek gaan en begrip voor elkaars standpunten krijgen. Het is mijn ervaring, dat het in real life nog niet eens zo gemakkelijk is om over dit soort zaken in gesprek te gaan. Hopelijk kunnen we er als forummers en moderators voor waken om de discussie respectvol te blijven voeren.
Daarnaast is er nog een neveneffect van de publicatie van de bewuste open brief. Omdat er op gereageerd wordt, worden onjuistheden aan het licht gebracht, uitspraken in proporties en context gezet, enz. Dit kan de reactie van het eerwaarde classismoderamen wellicht verrijken.
---
Het is niet mijn gewoonte om (een deel van) het moderatorbeleid zo uitvoerig toe te lichten, maar het lijkt me in deze situatie niet ongepast. Temeer daar er ook veel vragen via de mailbox info@refoforum.nl binnenkomen. Laat dit ook voor hen een antwoord zijn; het is niet mogelijk op elk bericht apart te reageren.
Het is overigens een toelichting op persoonlijke titel.
Men hoeft de naam van de indiener van het bezwaar niet te noemen, maar men kan in alle openheid communiceren over eventuele onderbouwde bezwaren?DDD schreef:Toch is dat wel moeilijk. Ik ben ook een voorstander van een open en transparante communicatie. Maar wat nu als één van de gemeenteleden bezwaar had gemaakt tegen de dominee. Had iedereen op het forum en in de gemeente dat dan bij naam en toenaam moeten weten? Denk je niet dat een anonieme behandeling veel meer recht doet aan de inhoud van de bezwaren? Openheid kan ook zorgen voor machtsmisbruik en groepsdruk.
De kerkenraad kan toch eerst een toetst uitvoeren alvorens men communiceert?En wat dacht je van conflicten over valse beschuldigingen? Het is niet zo eenvoudig om het kerkrecht op een evenwichtige manier te moderniseren. Al blijft het jammer dat tegenwoordig het wereldlijk recht een voorbeeld is voor de kerkelijke rechtspraak, in plaats van andersom, zoals mr. Dirk Vergunst in een interview in Visie zei.
Volgens het rapport van de commissie van de classis over deze zaak , ondertekend door een drietal ouderlingen uit de classis oost, gaat het mede over bezwaren tegen de inhoud van de prediking.Herman schreef:Deze conclusie is juist. Ik heb al drie maanden begrepen dat het niet om een leergeschil gaat.Wet en Evangelie schreef:Of is dit een verkeerde conclusie?
Dat raakt wel degelijk de leer .
-
Vreemd is dan dat de classis wel toelaat dat Ds. Van Voorden de gemeenten (zij het buiten Opheusden) mag dienen in Woord en Sacramenten. Hoe moet ik dit zien?Gerson schreef:Volgens het rapport van de commissie van de classis over deze zaak , ondertekend door een drietal ouderlingen uit de classis oost, gaat het mede over bezwaren tegen de inhoud van de prediking.Herman schreef:Deze conclusie is juist. Ik heb al drie maanden begrepen dat het niet om een leergeschil gaat.Wet en Evangelie schreef:Of is dit een verkeerde conclusie?
Ik lees de inhoud van de prediking meer als 'de wijze waarop de inhoud verwoord wordt'. Dat is dus geen leergeschil, maar ligt op een ander vlak.Wet en Evangelie schreef:Vreemd is dan dat de classis wel toelaat dat Ds. Van Voorden de gemeenten (zij het buiten Opheusden) mag dienen in Woord en Sacramenten. Hoe moet ik dit zien?Gerson schreef:Volgens het rapport van de commissie van de classis over deze zaak , ondertekend door een drietal ouderlingen uit de classis oost, gaat het mede over bezwaren tegen de inhoud van de prediking.Herman schreef:Deze conclusie is juist. Ik heb al drie maanden begrepen dat het niet om een leergeschil gaat.Wet en Evangelie schreef:Of is dit een verkeerde conclusie?
Deze conclusie gaat mij te snel. Het is m.i. geen afwijking in de leer, want de classis houdt immers de ds. gewoon beroepbaar, en heeft zelfs volgens een eerder RD-bericht een eerder besluit van de kerkenraad om de ds. helemaal niet meer te laten preken, terug gedraaid. Als de commissie constateert dat de kerkenraad de inhoud niet goed genoeg vindt, zijn er, behalve de leer, nog allerlei andere aspecten, bijvoorbeeld de structuur, thema en opbouw van de preek, of de kunst om elke luisteraar in zijn/haar gemoed mee te nemen, en iedereen breidt het maar verder uit.Gerson schreef:Dat raakt wel degelijk de leer.
D.w.z. de talenten die een Paulus, een Barnabas of een ossenherder gekregen heeft. Als de ds. probeert dit te verbeteren en het lukt hem niet, zijn de ingrediënten klaar voor een vertrouwensbreuk.
In deze van harte eens met de inbreng van Jongere op dit forum. Als er geruzie is onder - wat de jongeren in die gemeente nog achten als Gods kinderen - hoop ik dat zij ook mogen zien dat dit bijgelegd kan worden en dat alle betrokkenen het niet voor elkaar onder willen doen om zichzelf als schuldige oorzaak aan te wijzen. Voor mij zou dát laatste op pag. 2 van het RD een vette kop waard zijn...
-
Kan een predikant wanneer hij in een andere gemeente die vacant is, voorgaat "anders" preken dan wanneer hij in diezelfde gemeente als predikant bevestigd is? Of heeft de kerkenraad met andere opmerkzaamheid de preken gevolgd van de predikanten die voorgingen in de vacante periode?Adagio schreef:Deze conclusie gaat mij te snel. Het is m.i. geen afwijking in de leer, want de classis houdt immers de ds. gewoon beroepbaar, en heeft zelfs volgens een eerder RD-bericht een eerder besluit van de kerkenraad om de ds. helemaal niet meer te laten preken, terug gedraaid. Als de commissie constateert dat de kerkenraad de inhoud niet goed genoeg vindt, zijn er, behalve de leer, nog allerlei andere aspecten, bijvoorbeeld de structuur, thema en opbouw van de preek, of de kunst om elke luisteraar in zijn/haar gemoed mee te nemen, en iedereen breidt het maar verder uit.Gerson schreef:Dat raakt wel degelijk de leer.
D.w.z. de talenten die een Paulus, een Barnabas of een ossenherder gekregen heeft. Als de ds. probeert dit te verbeteren en het lukt hem niet, zijn de ingrediënten klaar voor een vertrouwensbreuk.
In deze van harte eens met de inbreng van Jongere op dit forum. Als er geruzie is onder - wat de jongeren in die gemeente nog achten als Gods kinderen - hoop ik dat zij ook mogen zien dat dit bijgelegd kan worden en dat alle betrokkenen het niet voor elkaar onder willen doen om zichzelf als schuldige oorzaak aan te wijzen. Voor mij zou dát laatste op pag. 2 van het RD een vette kop waard zijn...
Weet ik niet, ik ben de dominee niet en de kerkenraad nietWet en Evangelie schreef:Kan een predikant wanneer hij in een andere gemeente die vacant is, voorgaat "anders" preken dan wanneer hij in diezelfde gemeente als predikant bevestigd is? Of heeft de kerkenraad met andere opmerkzaamheid de preken gevolgd van de predikanten die voorgingen in de vacante periode?Adagio schreef:Deze conclusie gaat mij te snel. Het is m.i. geen afwijking in de leer, want de classis houdt immers de ds. gewoon beroepbaar, en heeft zelfs volgens een eerder RD-bericht een eerder besluit van de kerkenraad om de ds. helemaal niet meer te laten preken, terug gedraaid. Als de commissie constateert dat de kerkenraad de inhoud niet goed genoeg vindt, zijn er, behalve de leer, nog allerlei andere aspecten, bijvoorbeeld de structuur, thema en opbouw van de preek, of de kunst om elke luisteraar in zijn/haar gemoed mee te nemen, en iedereen breidt het maar verder uit.Gerson schreef:Dat raakt wel degelijk de leer.
Volgens mij moet er altijd een kruisprediking gebracht worden, wet en evangelie en in elke gemeente.Adagio schreef:Weet ik niet, ik ben de dominee niet en de kerkenraad nietWet en Evangelie schreef:Kan een predikant wanneer hij in een andere gemeente die vacant is, voorgaat "anders" preken dan wanneer hij in diezelfde gemeente als predikant bevestigd is? Of heeft de kerkenraad met andere opmerkzaamheid de preken gevolgd van de predikanten die voorgingen in de vacante periode?Adagio schreef:Deze conclusie gaat mij te snel. Het is m.i. geen afwijking in de leer, want de classis houdt immers de ds. gewoon beroepbaar, en heeft zelfs volgens een eerder RD-bericht een eerder besluit van de kerkenraad om de ds. helemaal niet meer te laten preken, terug gedraaid. Als de commissie constateert dat de kerkenraad de inhoud niet goed genoeg vindt, zijn er, behalve de leer, nog allerlei andere aspecten, bijvoorbeeld de structuur, thema en opbouw van de preek, of de kunst om elke luisteraar in zijn/haar gemoed mee te nemen, en iedereen breidt het maar verder uit.Gerson schreef:Dat raakt wel degelijk de leer.
Als dit niet gebeurt, gaan ze dwalen en worden het wets dienaars.
Dat is niet vreemd, een meerderheid binnen de classis deelt de bezwaren tegen de inhoud van de prediking van Ds van Voorden blijkbaar niet.Wet en Evangelie schreef:Vreemd is dan dat de classis wel toelaat dat Ds. Van Voorden de gemeenten (zij het buiten Opheusden) mag dienen in Woord en Sacramenten. Hoe moet ik dit zien?Gerson schreef:Volgens het rapport van de commissie van de classis over deze zaak , ondertekend door een drietal ouderlingen uit de classis oost, gaat het mede over bezwaren tegen de inhoud van de prediking.Herman schreef:Deze conclusie is juist. Ik heb al drie maanden begrepen dat het niet om een leergeschil gaat.Wet en Evangelie schreef:Of is dit een verkeerde conclusie?
Dan lees je niet wat er staat.Herman schreef:Ik lees de inhoud van de prediking meer als 'de wijze waarop de inhoud verwoord wordt'. Dat is dus geen leergeschil, maar ligt op een ander vlak.