Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

heusden-op schreef:Mocht er nog maar eens wat meer historisch besef zijn en het gedenken der voorgangeren.
Maar ze weten het tegenwoordig zo vaak beter. En dan werpen ze alles met een mannelijke wegwerping weg wat ons aan kostelijke goederen uit het verleden is aangereikt.
Welk historisch besef bedoelt u? Het is namelijk een best breed begrip.
(~)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

In onze kerk worden de puriteinen veel bestudeerd. Kan dat er wel mee door? :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

heusden-op schreef:Mocht er nog maar eens wat meer historisch besef zijn en het gedenken der voorgangeren.
Maar ze weten het tegenwoordig zo vaak beter. En dan werpen ze alles met een mannelijke wegwerping weg wat ons aan kostelijke goederen uit het verleden is aangereikt.
Is dit een grapje of is dit een serieuze bijdrage aan het gesprek? We voeren hier een zinnig gesprek en het lijkt me niet nodig om dat belachelijk te maken.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roos2017 »

heusden-op schreef:Mocht er nog maar eens wat meer historisch besef zijn en het gedenken der voorgangeren.
Maar ze weten het tegenwoordig zo vaak beter. En dan werpen ze alles met een mannelijke wegwerping weg wat ons aan kostelijke goederen uit het verleden is aangereikt.
Nou, dat is nog eens een drastische binnenkomer voor iemand die net op dit forum is. :nonnon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Voel je hartelijk welkom heusden-op!!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bijdrager »

Fijn Heusden Op dat er nog tegen de stroom op gezwommen wordt, je weet dat zijn de sterkste vissen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Bezorgd schreef:Ik schrik toch wel als ik de postings van Marion lees. Maar ik ben bang dat ze een mening verwoord die breder te vinden is.
Het is bijzonder dat één predikant, het einde van alle tegenspraak zou moeten zijn. En dat is wat er binnen de Gereformeerde Gemeenten gaande is. En dat is echt niet gezond. Als je ziet hoe vaak er wel niet verwezen wordt naar de prediking van ds Kersten, of zijn dogmatiek. Alsof bijbelse theologie niet breder zou zijn.
Een kerk heeft doorgaande reformatie nodig. Terug naar het Woord. Wat zegt de Heere.
Dan vallen namen van mensen weg. Hopelijk gaan we dat binnen ons kerkverband nog eens leren.
Iedereen die de dogmatiek van ds. Kersten kent weet dat hij gedeeltes heeft overgenomen van anderen, naast de vele bijbelse bronnen, zijn er ontzettend veel bronvermeldingen naar Brakel, a Marck, Kuyper, Wisse, Hellenbroek, Voetius, Bavinck, Smytegeld, Calvijn en Comrie. Alsof er een verschil zit tussen de bijbel en Kerstens dogmatiek.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Jeremiah schreef:
Bezorgd schreef:Ik schrik toch wel als ik de postings van Marion lees. Maar ik ben bang dat ze een mening verwoord die breder te vinden is.
Het is bijzonder dat één predikant, het einde van alle tegenspraak zou moeten zijn. En dat is wat er binnen de Gereformeerde Gemeenten gaande is. En dat is echt niet gezond. Als je ziet hoe vaak er wel niet verwezen wordt naar de prediking van ds Kersten, of zijn dogmatiek. Alsof bijbelse theologie niet breder zou zijn.
Een kerk heeft doorgaande reformatie nodig. Terug naar het Woord. Wat zegt de Heere.
Dan vallen namen van mensen weg. Hopelijk gaan we dat binnen ons kerkverband nog eens leren.
Iedereen die de dogmatiek van ds. Kersten kent weet dat hij gedeeltes heeft overgenomen van anderen, naast de vele bijbelse bronnen, zijn er ontzettend veel bronvermeldingen naar Brakel, a Marck, Kuyper, Wisse, Hellenbroek, Voetius, Bavinck, Smytegeld, Calvijn en Comrie. Alsof er een verschil zit tussen de bijbel en Kerstens dogmatiek.

Je stelt de dogmatiek van ds. Kersten nu impliciet gelijk aan de Heilige Schrift. Ik neem aan dat dit niet jouw bedoeling is? Want natuurlijk zit er verschil tussen de bijbel en de dogmatiek van Kersten.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Gisteren bij de voorbede in de gemeente werd er ook voor twee emeritaats-broeders gebeden.
1. Ds. J.S. van der Net heeft in coma gelegen en ligt dat misschien op dit moment nog.
2. Ds. J. Schipper heeft afgelopen week een hartinfarct gehad.

Best wel zorgelijk dat er weer twee broeders ziek zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:Gisteren bij de voorbede in de gemeente werd er ook voor twee emeritaats-broeders gebeden.
1. Ds. J.S. van der Net heeft in coma gelegen en ligt dat misschien op dit moment nog.
2. Ds. J. Schipper heeft afgelopen week een hartinfarct gehad.

Best wel zorgelijk dat er weer twee broeders ziek zijn.
Naar ik begreep ging het met ds. Van der Net weer iets beter. Volgens mij had hij een operatie ondergaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Laten we dat hopen en bidden inderdaad. Hij doet op zijn oude dag nog verbazend veel werk in de gemeente(n). Je kunt geen betere hulpconsulent treffen.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door heusden-op »

Waardering voor zijn werk. Je laatste opmerking is natuurlijk een privémening. Maar dat geheel terzijde.
dam-leer
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

heusden-op schreef:Waardering voor zijn werk. Je laatste opmerking is natuurlijk een privémening. Maar dat geheel terzijde.
Zeker. Dat geldt ook voor alle andere dingen die ik hier meld. Het voegt weinig toe om dat te onderstrepen, dus ik vermoed een onchristelijke bijbedoeling en dat is niet fijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

heusden-op schreef:Waardering voor zijn werk. Je laatste opmerking is natuurlijk een privémening. Maar dat geheel terzijde.
Ik heb sterk de indruk dat u aan uw 3de alias bezig bent. Wie het vatte kan, vatte het.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Laten we dat hopen en bidden inderdaad. Hij doet op zijn oude dag nog verbazend veel werk in de gemeente(n). Je kunt geen betere hulpconsulent treffen.
Zeker. Ik hoor hem graag. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de andere predikant, ds. Schipper. Al zo ziek geweest en zoveel meegemaakt en dan nu (beiden) weer ziek. Wat zijn de wegen soms onbegrijpelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie