Ja, maar dat citaat noemt uiterlijke kenmerken (leer, leven en bekwaamheid) als meetpunt, en spreekt niet over het oordelen over innerlijke zaken. Dus dit citaat is geen antwoord op de vraag...Erasmiaan schreef:Op zich wel mooi dat degene van wie je verwijt dat hij niet onderbouwd, de enige is die met een citaat van notabene een reformator komt.memento schreef:En wil men dan over het binnenste van het hart oordelen? Van wat ik weet van de Reformatoren, stelden zij dat het niet aan een mens is, daarover te oordelen.Erasmiaan schreef:Vanwege de functie van een predikant (opzichter over de kudde). En verder is deze zinsnede niet meer van toepassing als het binnenste des harten wel bekend is (en dat is het, daar wordt immers naar gevraagd).memento schreef:Waarom zou dit niet voor predikanten gelden?
Calvijn wees ook mensen af die ongeschikt waren.Zo schreef Calvijn erover in de Franse Confessie (De Franse 'NGB')
wij in onze kerken dus niet en wij leren dat ze in Christus’ kerken niet thuishoren.
Dienaren behoren geroepen en gekozen te worden
En niemand mag zich de eer van een kerkelijk ambt wederrechtelijk toe-eigenen, anders gezegd, niemand mag deze eer door geschenken of welke handigheden ook, of naar eigen goeddunken, naar zich toe halen. Dienaren van de kerk moeten geroepen en door kerkelijke en wettige verkiezing gekozen worden; dat wil zeggen ze moeten op vrome wijze door de kerk of door daartoe aangewezen afgevaardigden gekozen worden en wel in goede orde en zonder verwarring, onenigheid of twist. Men moet echter geen willekeurige mensen kiezen, maar mannen die geschikt zijn en opvallen door een goede en heilige vorming, vrome welsprekendheid en eenvoudige wijsheid en ten slotte door een beheerst en
eerbaar leven, overeenkomstig de apostolische regel die de apostel formuleerde in 1 Timoteüs 3 en in Titus 1. (Hun aanstelling) En zij die gekozen zijn moeten door de oudsten met publieke gebeden en onder handoplegging worden aangesteld. Wij veroordelen hier allen die op eigen initiatief actief zijn, terwijl zij niet gekozen, gezonden of aangesteld zijn
[Jer.23]. Wij wijzen dienaars af die ongeschikt zijn en niet toegerust met de voor een herder noodzakelijke gaven.
Waarvan akte!
Nu ben ik echt weg.
Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Wat mij opvalt is dat Mister de enige openminded GG'er lijkt. Ik ben het helemaal met Henriët eens. De andere roepen meteen onwaardig e.d. Ik heb toen ik thuis woonde van mijn ouders meegekregen om het curatorium als soort van heilig te zien. God liet aan mannen weten wie ze moeten aannemen, dat wordt zo bestuurd. Ik heb intussen de meest trieste en onfatsoenlijkste verhalen gehoord en van dichtbij meegemaakt (bijv. nazorg) dat ik er echt een veel minder hoge pet van op heb. En ik kom er steeds meer achter: het zijn mensen en daarnaast: mensen kunnen niet over een roeping oordelen. Dat kan God alleen. Waarom kon dit met ds. Treur bijv. gebeuren? Foutje van curatorium? Dan zijn er hoogst waarschijnlijk ook foutjes naar de andere kant gemaakt: afgewezen terwijl ze wel oprecht geroepen zijn. Dat is iets wat ik niet kan plaatsen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
JALP schreef:"Bidt dan de Heer des oogstes of Hij nog arbeiders uit wil stoten in Zijn wijngaard."
albion schreef:Als je een tekst herhaalt, herhaal hem dan zoals het er staat:
„Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.”
memento schreef:ds Vlastuin schreef:De velden zijn wit om te oogsten. Laat het daarom onze bede zijn dat de Heere arbeiders in Zijn wijngaard uitstoot!

Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
posting heeft mijn volledige instemming!vlinder schreef:Wat mij opvalt is dat Mister de enige openminded GG'er lijkt. Ik ben het helemaal met Henriët eens. De andere roepen meteen onwaardig e.d. Ik heb toen ik thuis woonde van mijn ouders meegekregen om het curatorium als soort van heilig te zien. God liet aan mannen weten wie ze moeten aannemen, dat wordt zo bestuurd. Ik heb intussen de meest trieste en onfatsoenlijkste verhalen gehoord en van dichtbij meegemaakt (bijv. nazorg) dat ik er echt een veel minder hoge pet van op heb. En ik kom er steeds meer achter: het zijn mensen en daarnaast: mensen kunnen niet over een roeping oordelen. Dat kan God alleen. Waarom kon dit met ds. Treur bijv. gebeuren? Foutje van curatorium? Dan zijn er hoogst waarschijnlijk ook foutjes naar de andere kant gemaakt: afgewezen terwijl ze wel oprecht geroepen zijn. Dat is iets wat ik niet kan plaatsen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Dank je voor het complimentvlinder schreef:Wat mij opvalt is dat Mister de enige openminded GG'er lijkt. Ik ben het helemaal met Henriët eens. De andere roepen meteen onwaardig e.d. Ik heb toen ik thuis woonde van mijn ouders meegekregen om het curatorium als soort van heilig te zien. God liet aan mannen weten wie ze moeten aannemen, dat wordt zo bestuurd. Ik heb intussen de meest trieste en onfatsoenlijkste verhalen gehoord en van dichtbij meegemaakt (bijv. nazorg) dat ik er echt een veel minder hoge pet van op heb. En ik kom er steeds meer achter: het zijn mensen en daarnaast: mensen kunnen niet over een roeping oordelen. Dat kan God alleen. Waarom kon dit met ds. Treur bijv. gebeuren? Foutje van curatorium? Dan zijn er hoogst waarschijnlijk ook foutjes naar de andere kant gemaakt: afgewezen terwijl ze wel oprecht geroepen zijn. Dat is iets wat ik niet kan plaatsen.

Ben alleen geen GG, maar HHK... Maar dat vinden jullie vast niet erg.

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Whaha, nee dat wist ik niet. Ik had het net voor de zekerheid nog gevraagd aan memento....Mister schreef:Dank je voor het complimentvlinder schreef:Wat mij opvalt is dat Mister de enige openminded GG'er lijkt. Ik ben het helemaal met Henriët eens. De andere roepen meteen onwaardig e.d. Ik heb toen ik thuis woonde van mijn ouders meegekregen om het curatorium als soort van heilig te zien. God liet aan mannen weten wie ze moeten aannemen, dat wordt zo bestuurd. Ik heb intussen de meest trieste en onfatsoenlijkste verhalen gehoord en van dichtbij meegemaakt (bijv. nazorg) dat ik er echt een veel minder hoge pet van op heb. En ik kom er steeds meer achter: het zijn mensen en daarnaast: mensen kunnen niet over een roeping oordelen. Dat kan God alleen. Waarom kon dit met ds. Treur bijv. gebeuren? Foutje van curatorium? Dan zijn er hoogst waarschijnlijk ook foutjes naar de andere kant gemaakt: afgewezen terwijl ze wel oprecht geroepen zijn. Dat is iets wat ik niet kan plaatsen.
Ben alleen geen GG, maar HHK... Maar dat vinden jullie vast niet erg.

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Ik ben wel GG-er, wellicht niet zo open-minded als sommigen wensen, maar ik ben van mening, dat de procedure voor toelating tot de Theologische School voor verbetering vatbaar is. De huidige procedure is verre van optimaal en zelfs onbijbels. Verre van optimaal, omdat juist die mensen afgewezen worden, die niet in staat zijn om in een uurtje hun geestelijke leven en roeping voldoende pakkend te verwoorden. En onbijbels, omdat het curatorium zich opwerpt als hartenkenners en zij mensen niet geloven wanneer ze zeggen, dat ze geroepen zijn tot het predikambt. Er wordt hier over curatorium gesproken, maar ook kerkenraden kunnen soms een blokkerende rol spelen door als een soort quasi-curatorium over harten te willen oordelen, zo begrijp ik uit de hieronder geposte link naar een artikel van ds. P. de Jong.
Een alternatief zou kunnen zijn, om mensen bijvoorbeeld eerst één of twee jaar algemeen theologie te laten studeren (bijvoorbeeld á la CGO-E), onder begeleiding van een commissie van toelating, die enkele gesprekken in dat jaar met de studenten kan voeren. Daarna kan op basis van die gesprekken en de studieresultaten bekeken worden of de student door gaat naar de predikantsopleiding of bijvoorbeeld opleiding tot pastoraal werker, godsdienstleraar, of dergelijke.
Een ander alternatief is beschreven in een column door dr. Post, vandaag drie jaar geleden, wat ik uit de tweede pagina van dit topic omhoog wil halen.
Een alternatief zou kunnen zijn, om mensen bijvoorbeeld eerst één of twee jaar algemeen theologie te laten studeren (bijvoorbeeld á la CGO-E), onder begeleiding van een commissie van toelating, die enkele gesprekken in dat jaar met de studenten kan voeren. Daarna kan op basis van die gesprekken en de studieresultaten bekeken worden of de student door gaat naar de predikantsopleiding of bijvoorbeeld opleiding tot pastoraal werker, godsdienstleraar, of dergelijke.
Een ander alternatief is beschreven in een column door dr. Post, vandaag drie jaar geleden, wat ik uit de tweede pagina van dit topic omhoog wil halen.
S.D. Post schreef:Datum: 05-05-2007
Curatorium
S. D. Post
Curator is een ambt met oude papieren. Vroeger heetten onder anderen de toezichthouders van de Latijnse school curator. Vrijwel alle predikanten begonnen de weg naar het ambt op zo'n Latijnse school, de universitaire vooropleiding. Daar kwam de predikant in spe dus curatoren tegen, al was het maar bij de jaarlijkse prijsuitreiking voor de beste student. Het onderzoek naar de geschiktheid als predikant vond na de opleiding plaats door de classis, in een preparatoir en een peremptoir examen. Daar bemoeiden de curatoren zich niet mee.
In een aantal afgescheiden kerken is het de gewoonte dat het onderzoek naar de geschiktheid plaats vindt bij de voordeur van de opleiding. Zo vergadert binnen enkele weken het curatorium van de theologische opleiding van de Gereformeerde Gemeenten. Verschillende andere afgescheiden kerken kennen ook zo'n curatorium of een commissie van onderzoek. Wie zich met een attest van de kerkenraad meldt bij de Theologische School, krijgt een gesprek met de curatoren. Dit college van predikanten en ouderlingen beslist over de toelating, gemandateerd door de synode. Ze buigt zich over de geestelijke staat en de roeping van de kandidaat.
Daarnaast is er aan het einde van de studie, voordat de proponent zich aan een gemeente verbindt, het onderzoek door de classis.
Verwarring
Het is alleszins begrijpelijk dat de toelating tot de theologische opleiding van deze kleinere kerkelijke gemeenschappen zorgvuldig plaatsvindt. Afscheiding betekent in het algemeen versmalling. De Hervormde kerk van vroeger kende brede grenzen. Verschillende stromingen, later met eigen academische opleidingsplaatsen, pasten binnen de kerkelijke muren. In een stad of soms ook in een dorp stonden verschillende predikanten. Een klein kerkverband kent die breedte niet. Het is niet de volkskerk van vroeger. Een open instroom van predikanten zou voor veel verwarring zorgen en gemeenten verwoesten.
Dat dit onderzoek plaatsvindt aan het begin van de opleiding zal ermee te maken hebben dat het gaat om een particuliere opleiding die bekostigd wordt vanuit de gemeenten zelf, en die geheel is ingericht om predikant te worden binnen de eigen gemeenten.
De curatoren die dit onderzoek doen, zijn niet te benijden. Het is een verantwoordelijke taak. De beslissing, die bij meerderheid van stemmen genomen wordt, is niet alleen van grote betekenis voor de kandidaat, maar ook voor het kerkverband, waar vele kansels leeg staan. Het is ook een moeilijke taak. Het onderzoek richt zich op zeer persoonlijke dingen en de uitkomst laat zich niet aflezen uit een ingevulde checklist. Integendeel, alleen indringend en biddend luisteren kan aanwijzingen geven voor het stemgedrag van de individuele curator.
Gebed
Ik ken enkele predikanten die in het curatorium zitten, en ik ben ervan overtuigd dat zij net als veel gemeenteleden met hoop en verwachting naar de vergadering toeleven, overtuigd van de noodzaak dat de jongeren in het vergrijzende predikantenbestand de plaatsen van de ouderen innemen. Ze zullen dit werk doen in opzien naar boven. Dat gebed is ook nodig bij de achterban. Bid tot de Heere van de oogst dat Hij arbeiders in zijn oogst uitzendt.
Niet het bestaan van het curatorium zou ik hier ter discussie willen stellen. Zeker niet de intentie van de curatoren. Wel de praktische werkwijze.
Voor zover ik op de hoogte ben, is de werkwijze dat de kandidaat verslag doet van zijn bekering en van de roeping tot het ambt. Na eventueel een enkele vraag beantwoord te hebben, verlaat de kandidaat vervolgens de zaal en hoort enkele ogenblikken later de uitslag. Is dit een goede werkwijze?
Voor de ene kandidaat zal dit een prettige werkwijze zijn. Hij kan het hele verhaal thuis voorbereiden. Voor de ander zal het ongemakkelijk zijn om zo gedachten, ervaringen en gevoelens te presenteren. Niet ondenkbaar dat mensen zich heel onzeker gaan voelen of zelfs 'dichtslaan'. Zonder het gesprek bij het curatorium te willen gelijkstellen met een sollicitatiegesprek, zou het een optie zijn om die werkwijze te kiezen. In een gesprek zullen veel mensen beter tot hun recht komen en meer van zichzelf prijsgeven. Het zou de curatoren ook veel meer opleveren als ze met open vragen de kandidaat zouden uitlokken om iets te vertellen, als ze zouden doorvragen waar het hun niet helder is of waar ze twijfels hebben.
Voorgesprek
De procedure zou mijns inziens verder aan zorgvuldigheid winnen als er door een kleine commissie in een informelere sfeer al vast een voorgesprek zou plaatsvinden, zodat in ieder geval enkele curatoren de persoon in kwestie beter leren kennen. Natuurlijk is dat een hele tijdsinvestering, maar dat zou dubbel en dwars terugverdiend worden als er hierdoor meer predikanten zouden komen, of als predikanten eerder zouden worden toegelaten.
Er wordt in dit verband nogal eens gezegd: Als iemand predikant moet worden, dan wordt hij dat. Dan kan de werkwijze van het curatorium dat niet verhinderen. Hierop past maar één antwoord. Deuteronomium 29:29. De verborgen dingen zijn voor de Heere.
Als iemand naar Leeuwarden wil, moet hij niet in de trein naar Maastricht stappen. Zeker, als de Heere wil dat iemand in Leeuwarden komt, zal niets dat verhinderen. Maar wij hebben onze verantwoordelijkheid om ons uiterste best te doen om te bereiken wat goed is.
Het is iedere keer een wonder als een student wordt aangenomen. Niet: een wonder ondanks de werkvorm. Integendeel, laten deputaten blijven zoeken naar een optimale manier van onderzoek. Wel: een wonder omdat de Heere, ondanks verdeeldheid, geesteloosheid en wereldsgezindheid, wil denken aan de gemeenten. Nieuwe predikanten vormen het bewijs dat de Heere nog goedertieren gedachten heeft. Hij stuurt arbeiders, er is dus oogst. Nieuwe studenten vormen een teken van hoop.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Het eerste filter is toch de kerkenraad , die geeft een attest af. Wie weet wat er zoal in zo'n attest komt te staan?
Als de kerkenraad overtuigd is van staat en roeping van de betrokkene is het idd vreemd als een curatorium zo iemand afwijst (Hoewel er natuurlijk bij nader onderzoek iets kan zijn in iemands persoonlijkheidsstructuur dat niet past bij het ambt van predikant).
Als de kerkenraad overtuigd is van staat en roeping van de betrokkene is het idd vreemd als een curatorium zo iemand afwijst (Hoewel er natuurlijk bij nader onderzoek iets kan zijn in iemands persoonlijkheidsstructuur dat niet past bij het ambt van predikant).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Inderdaad. Het niet toelaten klinkt ook wel een beetje als brevet van onvermogen richting de kerkenraad. Zo zal een kerkenraad niet zomaar een attest afgeven. Die zullen ook kijken naar leer en leven. Die kennen als het goed is de betrokkene ook veel beter als de leden van het curatorium, omdat ze op huisbezoek zijn geweest etc.huisman schreef:Het eerste filter is toch de kerkenraad , die geeft een attest af. Wie weet wat er zoal in zo'n attest komt te staan?
Als de kerkenraad overtuigd is van staat en roeping van de betrokkene is het idd vreemd als een curatorium zo iemand afwijst (Hoewel er natuurlijk bij nader onderzoek iets kan zijn in iemands persoonlijkheidsstructuur dat niet past bij het ambt van predikant).
@Tib: ik vind je voorstel aanbevelenswaardig!
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Toch acht ik een toetsing op het niveau van de kerk (dus bovenop de toetsing door de gemeente) aanbevelingswaardig. Sommige kerkenraden bestaan uit eenvoudige mannen, die niet altijd de bekwaamheden hebben op goed te toetsen op de leer.huisman schreef:Het eerste filter is toch de kerkenraad , die geeft een attest af. Wie weet wat er zoal in zo'n attest komt te staan?
Als de kerkenraad overtuigd is van staat en roeping van de betrokkene is het idd vreemd als een curatorium zo iemand afwijst (Hoewel er natuurlijk bij nader onderzoek iets kan zijn in iemands persoonlijkheidsstructuur dat niet past bij het ambt van predikant).
Wat je zegt over persoonlijkheidsstructuur: Ik ben groot voorstander van een psychologische screening als onderdeel van de toelating. Er zijn kerken in NL die dit reeds toepassen. Door dat aan het begin te doen, kan je de student de mogelijkheid geven om aan de zwakke punten te werken, en behoedt je de kerk (als dat verbeteren niet voldoende lukt) voor problemen in de toekomst.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Na vele losmakingen , neerleggen van het ambt enz . is er in de CGK idd een psychologische screening gekomen.memento schreef:Toch acht ik een toetsing op het niveau van de kerk (dus bovenop de toetsing door de gemeente) aanbevelingswaardig. Sommige kerkenraden bestaan uit eenvoudige mannen, die niet altijd de bekwaamheden hebben op goed te toetsen op de leer.huisman schreef:Het eerste filter is toch de kerkenraad , die geeft een attest af. Wie weet wat er zoal in zo'n attest komt te staan?
Als de kerkenraad overtuigd is van staat en roeping van de betrokkene is het idd vreemd als een curatorium zo iemand afwijst (Hoewel er natuurlijk bij nader onderzoek iets kan zijn in iemands persoonlijkheidsstructuur dat niet past bij het ambt van predikant).
Wat je zegt over persoonlijkheidsstructuur: Ik ben groot voorstander van een psychologische screening als onderdeel van de toelating. Er zijn kerken in NL die dit reeds toepassen. Door dat aan het begin te doen, kan je de student de mogelijkheid geven om aan de zwakke punten te werken, en behoedt je de kerk (als dat verbeteren niet voldoende lukt) voor problemen in de toekomst.
(Als je Rouwendaal mag geloven was Dr C Steenblok daar niet doorheen gekomen).
Wij moeten ook in het oog houden dat in onze postmoderne tijd van mondigheid en individualisering ook in de kerk het voor predikanten een stuk moeilijker is geworden. Het gezag van het ambt is ook niet meer vanzelf sprekend.
Veel (niet alle) predikanten die de laatste jaren in hun gemeente in de problemen zijn gekomen zijn vaak in hoge mate onschuldig aan de problemen. Ook in de kerk is er een gezagscrisis gaande.Een bijbels zicht op de ambten gaat steeds meer ontbreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Waardevolle post van Tiberius. Ben ik het ook mee eens.
Wel krijg ik trek in een nieuwe discussie n.a.v. dit:
Wel krijg ik trek in een nieuwe discussie n.a.v. dit:
Vrijwel alle predikanten begonnen de weg naar het ambt op zo'n Latijnse school, de universitaire vooropleiding.

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Ach, zelfs in Apeldoorn hoef je geen klassieke talen meer in je pakket te hebben om te worden toegelaten. Ik weet ook niet of dát nu ook zo nodig is. Als je de Bijbeltalen maar kent en die kun je op de universiteit ook nog wel leren. (En op een hbo-opleiding ook nog wel.vlinder schreef:Waardevolle post van Tiberius. Ben ik het ook mee eens.
Wel krijg ik trek in een nieuwe discussie n.a.v. dit:Vrijwel alle predikanten begonnen de weg naar het ambt op zo'n Latijnse school, de universitaire vooropleiding.

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
vlinder schreef:Waardevolle post van Tiberius. Ben ik het ook mee eens.
Wel krijg ik trek in een nieuwe discussie n.a.v. dit:Vrijwel alle predikanten begonnen de weg naar het ambt op zo'n Latijnse school, de universitaire vooropleiding.


Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Het ging mij met name om het woordje universitair....Afgewezen schreef:Ach, zelfs in Apeldoorn hoef je geen klassieke talen meer in je pakket te hebben om te worden toegelaten. Ik weet ook niet of dát nu ook zo nodig is. Als je de Bijbeltalen maar kent en die kun je op de universiteit ook nog wel leren. (En op een hbo-opleiding ook nog wel.vlinder schreef:Waardevolle post van Tiberius. Ben ik het ook mee eens.
Wel krijg ik trek in een nieuwe discussie n.a.v. dit:Vrijwel alle predikanten begonnen de weg naar het ambt op zo'n Latijnse school, de universitaire vooropleiding.)
@ Mister

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.