Beroepingswerk discussie [7]

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Een dominee die voor 50 procent in dienst is, preekt geen twee keer op een zondag in zijn eigen gemeente. Dat zou absurd zijn. Als hij in een andere gemeente ook 50 procent werkt, wanneer moet hij daar dan preken?

De dominees die ik ken, zijn niet zo vermoeid van preken. Maar dat verschilt per persoon nogal. Ik hoor nogal veel preken. En ik vind dat zelden zo'n intensieve bezigheid. En dan neem ik het geestelijke gewicht ook voluit mee. Het is echt geen zwaarder werk dan iemand vertellen dat hij een dodelijke ziekte heeft. Bijvoorbeeld.

Dominees hebben soms nogal de neiging om zich te beklagen over de werkdruk en weet ik wat niet al. Ze zouden eens een maand in een andere sector moeten meelopen. Waarmee ik van de werkdruk van sommige GG-dominees niets wil afdoen. Alleen hoor je die niet klagen.

Over de onderhandelingen weet ik niets. Ik weet alleen dat er een richtlijn is en dat er predikanten zijn die daar naar beneden van afwijken. En ik heb er het volste vertrouwen in dat als Amsterdam-Noord een deeltijdpredikant heeft, veel andere gemeenten wel 100 euro extra kunnen missen voor een preekbeurt op zondag.
Ik vind dat je er een vreemd verhaal op na houdt. "Ze zouden eens een maand in een andere sector moeten meelopen". De meeste dominees komen uit een andere sector en zijn heel goed in staat om te vergelijken. Mensen uit een andere sector zijn niet in staat om te vergelijken omdat ze de werkdruk van een predikant of voorganger niet kennen. Ik heb in het bedrijfsleven gewerkt en maakte weken van meer dan 80 uur, ik heb voor de klas gestaan en daar waren dagen bij van 8 lesuren maar het is niet te vergelijken met drie of vier keer preken op een zondag. Zoals preken ook niet te vergelijken is met het houden van een lezing. Ik ken voorgangers die al tientallen jaren preken en iedere zondagochtend last hebben van hun maag of darmen door de spanning die het preken met zich mee brengt. Drie of vier keer preken is ook iets anders dan "twee keer hetzelfde verhaal vertellen".
Daar komt bij dat een dominee altijd 'aan staat'. Zolang hij thuis of in de gemeente is, is daar de druk van de gemeente die op zijn schouders rust.
Iemand schreef dat een 50% predikant wel twee keer in de eigen gemeente kan preken. Een predikant die studeert op een preek gaat met het voorbereiden van twee preken al over zijn 50% heen. Kerkenraadsvergaderingen, catechese, classisvergaderingen e.d. kosten in een kleine gemeente net zoveel tijd als in een groter gemeente. De consequentie van een parttime predikanten beroepen kan m.i. dan ook niet anders betekenen dan hetzelfde percentage minder preken en scherp afbakenen wat de overige taken zijn. Gemeenten en kerkenraden hebben (onbewust) al snel de neiging om meer te vragen en te verwachten dan binnen de afgesproken tijd mogelijk is.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

refo schreef:
Job schreef: Goede vergelijking. Dat moeten dominees inderdaad steeds doen: mensen vertellen dat ze dodelijk ziek zijn, om hen naar Het Middel te kunnen leiden.
Pijnlijk verschil met aardse slecht nieuwsboodschappers: mensen in de kerk geloven van zichzelf hun diagnose niet en willen daarom ook niet aan Het Middel. Misschien maakt dat een cruciaal verschil uit qua werklast met bijvoorbeeld artsen. Een last te hebben die je, menselijk bekeken, niet kwijt kunt.

Gelukkig is er een Drieënig God, Die doet wat bij dominees onmogelijk is.
Als de mensen in de kerk het niet zouden geloven, zouden ze daar niet zitten.
Gelukkig dat het in jouw gemeente blijkbaar anders is dan in de mijne. Scheelt een hoop ambtelijke last voor jouw herder en leraar - als je die hebt - en voor de andere ambtsdragers.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Er zou, zeker in de GG, meer gecombineerd beroepen kunnen worden. Twee kleine gemeenten die samen beroepen kunnen gezamenlijk toch nog een aardig bedrag bieden lijkt me. Voor aankoop pastorie kunnen een aantal grote classisgemeenten wel bijspringen of een collecte houden. Er is ook veel meer mogelijk met videobeelden, zeker nu kerkvideo in het grootste deel van de GG geaccepteerd is. Een predikant kan in de morgen in 1 van zijn 2 gemeenten preken, waarbij gemeente 2 via een scherm de preek meekijkt. Zo gebeurt het nu in veel kleine afgescheiden GKV's ook om zo het aantal leesdiensten te beperken.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

Job schreef:
refo schreef:
Job schreef: Goede vergelijking. Dat moeten dominees inderdaad steeds doen: mensen vertellen dat ze dodelijk ziek zijn, om hen naar Het Middel te kunnen leiden.
Pijnlijk verschil met aardse slecht nieuwsboodschappers: mensen in de kerk geloven van zichzelf hun diagnose niet en willen daarom ook niet aan Het Middel. Misschien maakt dat een cruciaal verschil uit qua werklast met bijvoorbeeld artsen. Een last te hebben die je, menselijk bekeken, niet kwijt kunt.

Gelukkig is er een Drieënig God, Die doet wat bij dominees onmogelijk is.
Als de mensen in de kerk het niet zouden geloven, zouden ze daar niet zitten.
Gelukkig dat het in jouw gemeente blijkbaar anders is dan in de mijne. Scheelt een hoop ambtelijke last voor jouw herder en leraar - als je die hebt - en voor de andere ambtsdragers.
Je moet elkaar wel willen begrijpen. Het is inderdaad waar dat een arts eerder wordt geloofd dan de Arts.
Vraag maar is aan een jongere: als je niet bid wat gebeurd er dan? Hij/zij zal zeggen 'ik merk niks'.
Als je vraagt: wat gebeurt er als je bijvoorbeeld Ritalin niet inneemt? Hij/zij zal zeggen 'voel mij de gehele dag beroerd'.
Let wel het zijn voorbeelden en wellicht zijn er anderen die betere voorbeelden hebben.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Erskinees schreef:Er zou, zeker in de GG, meer gecombineerd beroepen kunnen worden. Twee kleine gemeenten die samen beroepen kunnen gezamenlijk toch nog een aardig bedrag bieden lijkt me. Voor aankoop pastorie kunnen een aantal grote classisgemeenten wel bijspringen of een collecte houden. Er is ook veel meer mogelijk met videobeelden, zeker nu kerkvideo in het grootste deel van de GG geaccepteerd is. Een predikant kan in de morgen in 1 van zijn 2 gemeenten preken, waarbij gemeente 2 via een scherm de preek meekijkt. Zo gebeurt het nu in veel kleine afgescheiden GKV's ook om zo het aantal leesdiensten te beperken.
Dat zou ook absoluut een goed idee zijn. Hoewel ik zelf leesdiensten niet zo erg vind. Het hangt er vooral vanaf van wie de gelezen preek is.

@Ditbenik: er zijn ook predikanten die het wat werkdruk betreft, geheel met mij eens zijn, maar hun mond niet open doen om geen gedoe te krijgen met medepredikanten. Dat begrijp ik wel. :)

Los daarvan: in de GG zijn inderdaad predikanten met een absurde werkdruk. Daar doe ik niets aan af. In de PKN is dat echt minder. En daar (en in de HHK en CGK) zijn genoeg dominees die afgezien van een bijbaan nooit een andere baan hebben gehad.
MGG
Berichten: 3551
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

DDD schreef:
Erskinees schreef:Er zou, zeker in de GG, meer gecombineerd beroepen kunnen worden. Twee kleine gemeenten die samen beroepen kunnen gezamenlijk toch nog een aardig bedrag bieden lijkt me. Voor aankoop pastorie kunnen een aantal grote classisgemeenten wel bijspringen of een collecte houden. Er is ook veel meer mogelijk met videobeelden, zeker nu kerkvideo in het grootste deel van de GG geaccepteerd is. Een predikant kan in de morgen in 1 van zijn 2 gemeenten preken, waarbij gemeente 2 via een scherm de preek meekijkt. Zo gebeurt het nu in veel kleine afgescheiden GKV's ook om zo het aantal leesdiensten te beperken.
Dat zou ook absoluut een goed idee zijn. Hoewel ik zelf leesdiensten niet zo erg vind. Het hangt er vooral vanaf van wie de gelezen preek is.

@Ditbenik: er zijn ook predikanten die het wat werkdruk betreft, geheel met mij eens zijn, maar hun mond niet open doen om geen gedoe te krijgen met medepredikanten. Dat begrijp ik wel. :)

Los daarvan: in de GG zijn inderdaad predikanten met een absurde werkdruk. Daar doe ik niets aan af. In de PKN is dat echt minder. En daar (en in de HHK en CGK) zijn genoeg dominees die afgezien van een bijbaan nooit een andere baan hebben gehad.
Lol, ja als een dominee in een kleine gemeente zegt dat zijn werkdruk meevalt, dan staan er avonds 5 woedende predikanten op de stoep. Met mooie van jouw uitspraak is dat niemand het kan controleren. Blijkbaar houden deze predikanten hun mond erover, maar vertellen ze het wel tegen jou.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Even voor de cijfertjes: Een vergoeding voor een preekbeurt in de HHK is € 120,-, met daarbij 35 cent per km. reiskostenvergoeding.

Dat tikt nog niet zo hard aan....

Overigens is het in de Hervormde kerken niet ongebruikelijk dat er deeltijdplaatsen zijn. Deels opgevuld met pastoraal werk, docentschap, studie of een tweede gemeente.

Enige jaren geleden sprak ik een predikant die ook nog werk deed als civiel ingenieur. Voor de kleine gemeente aldaar was dat een uitkomst. Voor hem ook, het had de voorkeur boven meerdere gemeenten (dat geeft veel meer avonden op pad zijn).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Even voor de cijfertjes: Een vergoeding voor een preekbeurt in de HHK is € 120,-, met daarbij 35 cent per km. reiskostenvergoeding.

Dat tikt nog niet zo hard aan....
Dat bedraag verbaasd me eigenlijk. In de tijd dat ik preekbeurten uitbetaalde binnen de PKN, was het destijds 119 euro. Maar dat is al jaren verhoogd, en is op dit moment binnen de PKN € 142,00 euro + reiskosten. In de Gereformeerde Gemeenten is het een stuk hoger (in 2011 adviseerden die al 175 euro).

Het lijkt erop dat de HHK een beetje zuinig is op dit punt in vergelijking met andere denominaties ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door newton »

Gaat van dat bedrag ook nog de helft naar de belastingdienst? Met zulke bedragen lijkt het wel vrijwilligerswerk met een attentie voor de moeite.

Voor een kerkdienst mag je wel 2 uur rekenen met op tijd in de consistorie aanwezig zijn.
Hoeveel uur voorbereiding heeft een gemiddelde preek?
Al met al wordt dat een heel mager uurloon.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

newton schreef:Gaat van dat bedrag ook nog de helft naar de belastingdienst? Met zulke bedragen lijkt het wel vrijwilligerswerk met een attentie voor de moeite.

Voor een kerkdienst mag je wel 2 uur rekenen met op tijd in de consistorie aanwezig zijn.
Hoeveel uur voorbereiding heeft een gemiddelde preek?
Al met al wordt dat een heel mager uurloon.
Er gaat inderdaad nog een deel naar de belastingdienst. De voorbereidingstijd zal per predikant verschillen, maar dat zal variëren van 4 tot 8 uur per preek.

Nu wordt er voor preken buiten de eigen gemeente wel vaak een preek gebruikt, die men al voor de eigen gemeente heeft gemaakt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Nathanaël »

J.C. Philpot schreef:
newton schreef:Gaat van dat bedrag ook nog de helft naar de belastingdienst? Met zulke bedragen lijkt het wel vrijwilligerswerk met een attentie voor de moeite.

Voor een kerkdienst mag je wel 2 uur rekenen met op tijd in de consistorie aanwezig zijn.
Hoeveel uur voorbereiding heeft een gemiddelde preek?
Al met al wordt dat een heel mager uurloon.
Er gaat inderdaad nog een deel naar de belastingdienst. De voorbereidingstijd zal per predikant verschillen, maar dat zal variëren van 4 tot 8 uur per preek.

Nu wordt er voor preken buiten de eigen gemeente wel vaak een preek gebruikt, die men al voor de eigen gemeente heeft gemaakt.

4 tot 8 uur per preek is wel een heel magere inschatting. Als iemand in 4 uur een preek voorbereidt heeft hij of uitzonderlijke gaven of weinig achting voor zijn roeping en hoorders. Het uitgangspunt in de PKN is 10 uur voor een ervaren predikant. (En dat gaat dan over een preek van 10-20 minuten.) Op de opleiding staat er 20 uur voor een dienst, dat is dus voorbereiding en uitvoering.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

8 tot 10 uur voorbereiding is inderdaad ook mijn ervaring.
Maar voor een preek van 10 minuten heb je wel meer voorbereiding nodig; hoe korter de preek, hoe meer voorbereiding nodig is.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:8 tot 10 uur voorbereiding is inderdaad ook mijn ervaring.
Maar voor een preek van 10 minuten heb je wel meer voorbereiding nodig; hoe korter de preek, hoe meer voorbereiding nodig is.
Tenzij je ChatGPT gebruikt :D
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Nathanaël »

Tiberius schreef:8 tot 10 uur voorbereiding is inderdaad ook mijn ervaring.
Maar voor een preek van 10 minuten heb je wel meer voorbereiding nodig; hoe korter de preek, hoe meer voorbereiding nodig is.
Dat laatste is wel erg stellig. Dat hangt van teveel verschillende factoren af om het zo resoluut te zeggen. Als ik een preek van 10 minuten zou maken zou ik misschien iets meer tijd kwijt zijn aan het bepalen wat ik niet ga zeggen, maar het zou me zoveel tijd besparen met uitschrijven dat ik alsnog eerder klaar zou zijn. :D

Daarnaast is mijn eigen waarneming in veel gevallen ook in tegenstelling met jouw stelling, maar dat heeft vooral te maken met de eisen die voorgangers aan hun eigen preek(voorbereiding) stellen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Het ligt er aan hoe je het invult.
Er zijn predikers die eens per maand of per kwartaal een preek voorbereiden.
De rest van de diensten blijft de preek hoegenaamd hetzelfde, alleen wordt er elke dienst een andere tekst als kapstok gebruikt.
Maar dat is niet zoals het hoort uiteraard.
Plaats reactie