De kleine lettertjes van het Evangelie

MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef:
MGG schreef:
Cyrillus schreef: Je bedoelt: hij moet man en paard noemen, want dan kan reformatorisch Nederland lekker tekeergaan. Vreemd dat iedereen toch weet waar hij het over heeft :-).
Nee hoor, wat mij betreft citeert hij zonder bronvermelding. Je stelling dat iedereen weet waar dr. Vd Brink het over heeft is onzin.
Ik weet niet waar hij het over heeft. Op dit forum heb ik meerdere mensen gezien die de kleine lettertjes niet herkennen. Natuurlijk kunnen mensen wel inschatten naar welke hoek vd. Brink uithaalt.
Citeren zonder bronvermelding, denk je echt dat ik naief ben? Eerder op de avond wist je trouwens prima wat kleine lettertjes zijn en nu weet je ineens niet waar Van den Brink het over heeft?? Geloofwaardig zo.
Naïef niet, maar je leest wel slecht.

Ik herken de kleine lettertjes niet en ik heb tot op heden geen bewijs gezien van het bestaan ervan. Wat dat betreft weet ik dus niet waar dr. Vd Brink het over heeft. Mede door eerdere publicaties van hem kan ik wel inschatten waar hij op doelt. (Ik laat het hierbij, mede omdat je weinig inhoudelijk reageert.) Een gezegende zondag gewenst.

Ps neem een grote Bijbel mee, want anders lees je kleine lettertjes ;).
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Ouderling schreef:
Cyrillus schreef:
MGG schreef:
Cyrillus schreef: Deze discussie gaat ook nergens over. Er zijn hier mensen die diep van binnen niet de ruimte van het Evangelie zien. En dus de peren van Van den Brink met hun eigen zure appels vergelijken. En dan zeggen dat hij remonstrants is...Het is dogmatiek versus Evangelie.
Ik heb liever de vruchten die ds. Visscher uitstraalt (liefde, hartelijkheid en zachtmoedigheid) dan de harde peren van dr. vd Brink.
Ik heb er respect voor dat ds. Visscher het gesprek aangaat. Het is buitengewoon laf van de overige predikanten. Verder maak je een onjuiste tegenstelling tussen hard en liefde. Van den Brink heeft juist al die mensen lief die dolende zijn, als schapen zonder herder. Dat neemt hij die herders kwalijk en terecht. Zachte heelmeesters...
Je bent nogal groot fan van jezelf.
Inderdaad waardeer ik met jou ds Visscher. Wat is hij Bijbels evenwichtig. Laat Gods Woord in z'n geheel spreken. Zuiver, evenwichtig. Gaat niet de ene of aan de andere kant hangen, maar laat het gehele Woord spreken. Over liefde tot de hoorders gesproken!
Ooit heeft ds van de Brink 'ja' gezegd op: ...dat zij des Heeren Woord, door de Schriften der Profeten en Apostelen geopenbaard,
grondig en oprechtelijk aan hun volk zullen voordragen...(..).. .
Hij heeft ook de Schriften des ouden en nieuwen testaments te houden voor het enige Woord Gods en de volkomen leer der zaligheid.
Ik lees nergens over eerste orde-vragen en een tweede orde-leer, waarbij het ene boven het andere wordt verheven. Wat arm als de prediking zo eenzijdig gebracht wordt.
Zoals je heel goed weet waardeer ik ds. Visscher omdat hij het gesprek wel aangaat. Dat jij mijn waardering in de context zet van zijn door jou zeer overgewaardeerde evenwichtige prediking is niet kies.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ouderling »

Dat mag.
Graag dan nog een inhoudelijke reactie op mijn inhoudelijke bijdrage.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

MGG schreef:
Ik herken de kleine lettertjes niet en ik heb tot op heden geen bewijs gezien van het bestaan ervan.
Ds Visscher onderkende toch ook dit gevaar
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Bertiel schreef:
MGG schreef:
Ik herken de kleine lettertjes niet en ik heb tot op heden geen bewijs gezien van het bestaan ervan.
Ds Visscher onderkende toch ook dit gevaar
Een gevaar onderkennen betekent toch niet dat het nu speelt?
Ik onderken het risico van een faillissement van de Nederlanders staat, maar gelukkig zijn we niet failliet.
Laatst gewijzigd door MGG op 04 feb 2023, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

Foute vergelijking.
Er is geen risico maar een aanwezigheid. Juist dat beaamt ds. Visscher
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Bertiel schreef:Foute vergelijking.
Er is geen risico maar een aanwezigheid. Juist dat beaamt ds. Visscher

Zou je ds. Visscher willen quoten? Het is mij namelijk niet opgevallen. Waarschijnlijk heb ik eroverheen gelezen.

Ik had mijn bericht helaas net iets aangepast. (Inhoudelijk heb ik het niet veranderd.)
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

MGG schreef:
Onbekende schreef:
MGG schreef:
Cyrillus schreef:[
Van den Brink heeft de uitspraak over 'knechten van de duivel' op het onderhandelen toegespitst. Dus je trekt deze uitdrukking nu in een context die hij zelf later heeft genuanceerd. Maar mensen die door kleine lettertjes onbekeerd blijven, wat kan de duivel anders doen dan feestvieren? Wil je dat als predikant later verantwoorden?
Hij blijft achter zijn bewoording staan...
Ik geloof dat God machtiger is dan de zogenaamde kleine lettertjes. Mensen gaan om eigen schuld verloren. (Overigens hoeven Gods kinderen hun fouten niet te verantwoorden, omdat Christus hun zonden vergeven heeft.)
Ai, dat ben ik niet met je eens. Uiteraard is God machtiger dan de kleine lettertjes, maar dat maakt de kleine lettertjes nog niet goed!!!
Ook Gods kinderen moeten verantwoording afleggen van hun fouten. Dat ze vergeven zijn doet daar niets aan af. Het zou me een mooie boel worden...
Wel eens dat mensen om eigen schuld verloren gaan (gijlieden hebt niet gewild).
In Hebreeën 8 vers 12 staat ik 'want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenzins meer gedenken.

Als de kleine lettertjes aanwezig zouden zijn, dan is het inderdaad niet goed. Stap een is dan duidelijk aantonen dat de kleine lettertjes aanwezig zijn.
Duidelijk, we bedoelen iets verschillend. Volledig eens dat God er geenzins meer aan zal denken. Hij zegt Zelf ook dat Hij de zonden van Zijn kinderen in de diepste zee gooit en er niet eens meer aan denkt. Wat een genade! Als mensen lukt het niet eens om op deze manier te denken, maar God is groter dan ons en wij kunnen dat dan ook niet begrijpen. Gelukkig mogen we het wél weten uit Zijn eigen Woord.

Ik bedoel dat Gods kinderen de fouten die ze maken wel moeten verantwoorden naar hun medemens toe. Niet alleen belijden, maar ook de gevolgen dragen. We komen niet weg met de mededeling dat het door God vergeven is. Dat is groot en persoonlijk een enorme zegen, maar kan en mag nooit gebruikt worden om de zonden richting anderen begaan 'onder het vloerkleed te vegen'.

Overigens denk ik wel dat predikanten die kleine lettertjes prediken dit richting God moeten verantwoorden, maar dan in de dagelijkse omgang met God. Zoals ik ook verantwoording moet afleggen aan God als ik eigenmachtige wegen heb bewandeld (terwijl ik er van overtuigd was dat het Gods weg was, goedbedoeld dus). Niet alles wat goedbedoeld is, is ook echt goed. Dat geldt voor mijzelf, maar zeker ook voor predikanten die een zware verantwoordelijkheid dragen. En hoewel ik ervan overtuigd ben dat zelfs het prediken van kleine lettertjes goedbedoeld is, moeten zij daar wel op gewezen worden. En hoewel het niet iedereen z'n stijl is, is dat wel wat ds. van den Brink doet. En omdat het zo'n groot probleem is, mag daar best op een wat fellere manier tegen geageerd worden. Ik denk zelfs dat dat nodig is om ogen te openen. We zijn als welvarende westerse christenen aardig in slaap gesukkeld. We voelen ons comfortabel onbekeerd en verwachten het van onze rechtzinnigheid. Als Christus ons aangeboden wordt in de prediking zijn we te bang om Hem aan te nemen, want... onze rechtzinnigheid leert dat we eerst... enz. Levensgevaarlijk.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef:Duidelijk, we bedoelen iets verschillend. Volledig eens dat God er geenzins meer aan zal denken. Hij zegt Zelf ook dat Hij de zonden van Zijn kinderen in de diepste zee gooit en er niet eens meer aan denkt. Wat een genade! Als mensen lukt het niet eens om op deze manier te denken, maar God is groter dan ons en wij kunnen dat dan ook niet begrijpen. Gelukkig mogen we het wél weten uit Zijn eigen Woord.

Ik bedoel dat Gods kinderen de fouten die ze maken wel moeten verantwoorden naar hun medemens toe. Niet alleen belijden, maar ook de gevolgen dragen. We komen niet weg met de mededeling dat het door God vergeven is. Dat is groot en persoonlijk een enorme zegen, maar kan en mag nooit gebruikt worden om de zonden richting anderen begaan 'onder het vloerkleed te vegen'.

Overigens denk ik wel dat predikanten die kleine lettertjes prediken dit richting God moeten verantwoorden, maar dan in de dagelijkse omgang met God. Zoals ik ook verantwoording moet afleggen aan God als ik eigenmachtige wegen heb bewandeld (terwijl ik er van overtuigd was dat het Gods weg was, goedbedoeld dus). Niet alles wat goedbedoeld is, is ook echt goed. Dat geldt voor mijzelf, maar zeker ook voor predikanten die een zware verantwoordelijkheid dragen. En hoewel ik ervan overtuigd ben dat zelfs het prediken van kleine lettertjes goedbedoeld is, moeten zij daar wel op gewezen worden. En hoewel het niet iedereen z'n stijl is, is dat wel wat ds. van den Brink doet. En omdat het zo'n groot probleem is, mag daar best op een wat fellere manier tegen geageerd worden. Ik denk zelfs dat dat nodig is om ogen te openen. We zijn als welvarende westerse christenen aardig in slaap gesukkeld. We voelen ons comfortabel onbekeerd en verwachten het van onze rechtzinnigheid. Als Christus ons aangeboden wordt in de prediking zijn we te bang om Hem aan te nemen, want... onze rechtzinnigheid leert dat we eerst... enz. Levensgevaarlijk.
Even wat betreft je laatste zinnen: ga alsjeblieft niets voor anderen invullen of anderen ergens van betichten. Vul dan liever het woordje 'ik' in.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvdW »

Is er herkenning?
Laatst gewijzigd door CvdW op 06 feb 2023, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

MGG schreef:
Bertiel schreef:Foute vergelijking.
Er is geen risico maar een aanwezigheid. Juist dat beaamt ds. Visscher

Zou je ds. Visscher willen quoten? Het is mij namelijk niet opgevallen. Waarschijnlijk heb ik eroverheen gelezen.

Ik had mijn bericht helaas net iets aangepast. (Inhoudelijk heb ik het niet veranderd.)
Hij noemt (uit m'n hoofd) o.a. het wensende toespreken van de gemeente als predikant
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:Duidelijk, we bedoelen iets verschillend. Volledig eens dat God er geenzins meer aan zal denken. Hij zegt Zelf ook dat Hij de zonden van Zijn kinderen in de diepste zee gooit en er niet eens meer aan denkt. Wat een genade! Als mensen lukt het niet eens om op deze manier te denken, maar God is groter dan ons en wij kunnen dat dan ook niet begrijpen. Gelukkig mogen we het wél weten uit Zijn eigen Woord.

Ik bedoel dat Gods kinderen de fouten die ze maken wel moeten verantwoorden naar hun medemens toe. Niet alleen belijden, maar ook de gevolgen dragen. We komen niet weg met de mededeling dat het door God vergeven is. Dat is groot en persoonlijk een enorme zegen, maar kan en mag nooit gebruikt worden om de zonden richting anderen begaan 'onder het vloerkleed te vegen'.

Overigens denk ik wel dat predikanten die kleine lettertjes prediken dit richting God moeten verantwoorden, maar dan in de dagelijkse omgang met God. Zoals ik ook verantwoording moet afleggen aan God als ik eigenmachtige wegen heb bewandeld (terwijl ik er van overtuigd was dat het Gods weg was, goedbedoeld dus). Niet alles wat goedbedoeld is, is ook echt goed. Dat geldt voor mijzelf, maar zeker ook voor predikanten die een zware verantwoordelijkheid dragen. En hoewel ik ervan overtuigd ben dat zelfs het prediken van kleine lettertjes goedbedoeld is, moeten zij daar wel op gewezen worden. En hoewel het niet iedereen z'n stijl is, is dat wel wat ds. van den Brink doet. En omdat het zo'n groot probleem is, mag daar best op een wat fellere manier tegen geageerd worden. Ik denk zelfs dat dat nodig is om ogen te openen. We zijn als welvarende westerse christenen aardig in slaap gesukkeld. We voelen ons comfortabel onbekeerd en verwachten het van onze rechtzinnigheid. Als Christus ons aangeboden wordt in de prediking zijn we te bang om Hem aan te nemen, want... onze rechtzinnigheid leert dat we eerst... enz. Levensgevaarlijk.
Even wat betreft je laatste zinnen: ga alsjeblieft niets voor anderen invullen of anderen ergens van betichten. Vul dan liever het woordje 'ik' in.
Gevatte reactie waar ik hartelijk om kan glimlachen. 1-0 voor jou.

(H)erken je het probleem?

Zelfs ben ik ook jarenlang zo geweest. Ik weet dus waar ik het over heb.
Door genade is dat anders geworden.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Terri »

Onbekende schreef:
Ik bedoel dat Gods kinderen de fouten die ze maken wel moeten verantwoorden naar hun medemens toe. Niet alleen belijden, maar ook de gevolgen dragen. We komen niet weg met de mededeling dat het door God vergeven is. Dat is groot en persoonlijk een enorme zegen, maar kan en mag nooit gebruikt worden om de zonden richting anderen begaan 'onder het vloerkleed te vegen'.
Heel eerlijk en juist!. Soms moet je inderdaad de gevolgen van je zonde je leven lang dragen, maar zo een genade dat het vergeven is!
Waar je ook mee uit moet kijken is om in de vraag om vergeving bij anderen je gelijk al komt met dat je vergeving van God ontvangen hebt.
Wees daarin voorzichtig en bescheiden.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

[quote="Ouderling"]Dat mag.
Graag dan nog een inhoudelijke reactie op mijn inhoudelijke bijdrage.[/quote
Wat Van den Brink volgens mij bedoelt is dat wat het belangrijkste is, het meeste nadruk moet hebben. In een brandend huis is het belangrijk dat eerst de persoon gered wordt. Daarna kun je de oorzaken van de brand uitgebreid toelichten en onderzoeken. Dus eerste orde en tweede orde.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Ik had overigens nog een prettige mailwisseling met ds. Van den Brink. Mijn conclusie wat betreft zijn standpunt gaf ik als volgt weer:

"Het gaat nu over twee zaken: 1. De verkondiging van het Evangelie en of dit welgemeend is. 2. Wat het geloof is dat dit Evangelie aanneemt.

Wat het eerste betreft, hebt u volkomen gelijk als u zegt dat het Evangelie een welgemeende boodschap is en dat het Evangelie niet ten doel heeft om de mens zijn onschuld te benemen. Wat het tweede betreft, meen ik dat u dwaalt, omdat u een geloof voorstaat dat, zoals u dat noemt, niet met bijzondere ervaringen gepaard behoeft te gaan."
Gesloten