Aan de ene kant is dat waar. En het is ook zo dat een geloof waarbij alles vanzelf gaat wellicht niet de diepgang heeft die nodig is. Maar dat neemt niet weg dat het problematiseren van het geloof toch wel haaks staat op de belijdenisgeschriften. Waar de goede verhouding ligt, weet ik niet. Maar mijns inziens niet in jouw benadering.Posthoorn schreef:Als zaken niet meer vanzelfsprekend zijn, moeten ze worden benoemd. Zo zijn de belijdenissen ook ontstaan. In tijden van opwekking is het 'vanzelfsprekend' dat mensen worstelingen krijgen omtrent het heil van hun ziel. Als dit niet meer vanzelfsprekend wordt geacht, er wat spottend over wordt gepraat als dat het de 'exclusiviteit van de groep zou verhogen', ja, dan wordt het nodig om dit te benoemen. Want dan is het de vraag of we het nog wel over dezelfde bekering hebben.DDD schreef:De verheerlijking van het worstelen verhoogt de exclusiviteit van de groep. Ik denk dat dat een belangrijker reden is dan dat het worstelen nu zozeer uit de bijbel voortkomt. Als dat zo was, dan hoefden GG-dominees niet steeds enkele geschiedenissen daarover te bepreken.
Maar het is de vraag of zoiets nu recht doet aan de bedoelingen van Smytegelt, bijvoorbeeld.
Het wordt pas een gevaar als je de gemeente niet voorhoudt dat er ook huichelaars zijn, mensen die zich niet met een oprecht hart tot God bekeren. Worstelingen over het heil zijn geen eis. Door zo'n prediking worden gelovigen die al vanuit de moederschoot een kind van God zijn onnodig in het duister gebracht. Het geloof kent men aan de vruchten. Met al het geworstel kunnen mensen het nog ontzettend met zichzelf getroffen hebben, daar weet ik alles van.
Dat worstelen is echter het geloof in Christus niet. Het is ook niet altijd een voorbereidende weg, naar mijn idee. Hooguit het standaard tegenstribbelen van de mens.