Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Bert Mulder »

artistiek schreef:
Klopt, ik had het trouwens ook niet over een broek, ik had het over het onderscheid in mannen- en vrouwenkleding. Het is een GRUWEL in Gods ogen als wij kleding van het andere geslacht aantrekken... zijn we dan niet meer bang dat we daarmee Zijn heilige Naam ontheiligen...???
En juist daarom moet een man beslist GEEN vrouwenbroek aantrekken...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
artistiek schreef:
Klopt, ik had het trouwens ook niet over een broek, ik had het over het onderscheid in mannen- en vrouwenkleding. Het is een GRUWEL in Gods ogen als wij kleding van het andere geslacht aantrekken... zijn we dan niet meer bang dat we daarmee Zijn heilige Naam ontheiligen...???
En juist daarom moet een man beslist GEEN vrouwenbroek aantrekken...
Geen gezonde hetero-man zal dat in zijn hoofd halen hoor, om een vrouwenbroek aan te trekken. Net zoals ik eigenlijk nooit vrouwen tegenkom in een mannenbroek...

Neemt niet weg dat ik mensen snap en respecteer die liever aan de veilige kant blijven, en daarom tegen vrouwenbroeken zijn. Zolang men elkaar maar de christelijke vrijheid, die Paulus zo sterk verdedigd heeft in zijn brieven, laat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
MarthaMartha schreef:Wie leest ergens in de bijbel dat mannen broeken mogen dragen?

6000 jaar geleden ongeveer maakte God rokken voor Adam en Eva. Heel de bijbel door lees je van een opperkleed bij mannen, een lang gewaad dat opgebonden werd bij het lopen. Ook in de tijd van de Heere Jezus was dit de mannenkleding.

Het is nog maar sinds de Romeinen dat er mannen kwamen in broeken....

Wie staat het mannen toe de bijbel los te laten en met iets dat het grootste deel van de mensheid gebruikelijk was, óók bij Jezus en zijn discipelen, te breken?

rare nieuwerwetse gedoe, modevolgers, wereldgelijkvormigheid...
Helemaal mee eens... wellicht toch een dwaling geweest... of misschien uit praktische overwegingen, ik weet het niet... Maar ik denk dat er wel waren die het besef hadden dat er een duidelijk verschil moest zijn tussen man en vrouw.
Ach ja, in deze tijd, waarin veel vrouwen broeken dragen, kan ik de beide seksen toch nog wel vrij moeiteloos uit elkaar houden, enige uitzonderingen daargelaten.
memento schreef:
Zita schreef:
artistiek schreef:
Goed mogelijk want toen bedacht de anti-christelijke mode-wereld dat de vrouw ook maar eens een broek moest gaan proberen...
Alleen bestempelde toen in de gehele breedte van de gereformeerde kerken het als een heidense/uitlandse mode.
Ook buiten de kerken vond men in de jaren 20/30 de broek voor vrouwen wel een beetje raar. Refo's zijn alleen wat conservatiever. En op dit punt verbazingwekkend vasthoudend.
Ach ja, toen de broek voor mannen in kwam, vond men dat ook raar.
Haha ja, de Grieken en Romeinen moesten er helemaal niets van hebben dacht ik.
artistiek schreef:
henriët schreef:Ik kan er werkelijk niet bij dat 'een broek voor de vrouw' hier in de refo zuil zooo n 'doodzonde'is...
Brrrr
er zijn wel andere dingen om over na te denken..
Klopt, ik had het trouwens ook niet over een broek, ik had het over het onderscheid in mannen- en vrouwenkleding. Het is een GRUWEL in Gods ogen als wij kleding van het andere geslacht aantrekken... zijn we dan niet meer bang dat we daarmee Zijn heilige Naam ontheiligen...???
Daarin verschil je dan niet met ons van mening. Een man moet geen vrouwenkleding dragen en een vrouw geen mannenkleding. Daar zijn we het allemaal mee eens. Discussiepunt was nou juist de broek voor de vrouw.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door henriët »

de regel.. een broek voor meiden/vrouwen is een GRUWEL in Gods ogen heb ik ook jaren in mn hoofd laten pompen..
Ga terug naar de grondtekst en je zult lezen dat er bedoeld wordt in die tekst dat het gaat om het gereedschap dat gebruikt wordt.

ik word zoooooo moe van dat broek gezeur.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33306
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:de regel.. een broek voor meiden/vrouwen is een GRUWEL in Gods ogen heb ik ook jaren in mn hoofd laten pompen..
Ga terug naar de grondtekst en je zult lezen dat er bedoeld wordt in die tekst dat het gaat om het gereedschap dat gebruikt wordt.

ik word zoooooo moe van dat broek gezeur.
Wacht maar, tot volgende week de legging weer aan de beurt is. :)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
henriët schreef:de regel.. een broek voor meiden/vrouwen is een GRUWEL in Gods ogen heb ik ook jaren in mn hoofd laten pompen..
Ga terug naar de grondtekst en je zult lezen dat er bedoeld wordt in die tekst dat het gaat om het gereedschap dat gebruikt wordt.

ik word zoooooo moe van dat broek gezeur.
Wacht maar, tot volgende week de legging weer aan de beurt is. :)
kreun..
zou r niets anders zijn om over te spreken?

bijvoorbeld, gebed voor de vervolgde christenen, of voor predikanten die t zo moeilijk hebben..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door memento »

henriët schreef:de regel.. een broek voor meiden/vrouwen is een GRUWEL in Gods ogen heb ik ook jaren in mn hoofd laten pompen..
Ga terug naar de grondtekst en je zult lezen dat er bedoeld wordt in die tekst dat het gaat om het gereedschap dat gebruikt wordt.
Het gaat hier om een parallel met 2 verschillende woorden. Een wat letterlijke vertaling:

Een vrouw zal niets (geen ding) van een man gebruiken,
Een man zal geen vrouwenmantel dragen.


Dus ook al wordt het woord "ding"/"gereedschap" gebruikt bij de vrouw, de parallel maakt duidelijk dat het hier (in ieder geval) om kleding gaat. De Statenvertaling en NBG51 vertalen hier dus terecht "kleed".
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door artistiek »

henriët schreef:
Tiberius schreef:
henriët schreef:de regel.. een broek voor meiden/vrouwen is een GRUWEL in Gods ogen heb ik ook jaren in mn hoofd laten pompen..
Ga terug naar de grondtekst en je zult lezen dat er bedoeld wordt in die tekst dat het gaat om het gereedschap dat gebruikt wordt.

ik word zoooooo moe van dat broek gezeur.
Wacht maar, tot volgende week de legging weer aan de beurt is. :)
kreun..
zou r niets anders zijn om over te spreken?

bijvoorbeld, gebed voor de vervolgde christenen, of voor predikanten die t zo moeilijk hebben..
Als het gaat om de heiligheid van de Heere dan lijkt me dit een wezenlijk onderwerp: zijt heilig, want Ik ben heilig...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Memento, sorry dat ik het zeg, maar ik vind je in deze discussie een beetje lijken op Agnes Kant, zoals zij gisteren optrad tegenover minister-president Balkenende. :nonnon
Die discussie heb ik niet gevolgd.

Maar als je het niet met me eens ben, kan je ook gewoon de argumenten weerleggen die genoemd worden hoor, dat voegt meer toe aan de discussie dan zulke opmerkingen zoals hier boven...
Ik vond het ook wel wat aan de discussie toevoegen.

Ik heb overigens nog wel een linkje voor de geinteresseerden onder ons: http://users.skynet.be/fa390968/_kleding.doc (en voor de rest verwijs ik naar mijn bijdrage aan deze topic: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... &start=180).
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door samanthi »

Mister schreef:
Orchidee schreef:
samanthi schreef:
Mister schreef:Strikt formeel vind ik het kwalijker dat een vrouw rookt dan dat ze een broek draagt. Verder heeft deze discussie ook alles te maken met tradities en intenties.
Hoezo een vrouw rookt, een rokende man vind ik eveneens kwalijk.
Nou inderdaad, waar dat op slaat...
Dat heb ik altijd al krom gevonden.........waarom een man wel en een vrouw niet?
Dat maakt echt geen verschil hoor........
Vrouw fout? Man ook fout!
Kalm dames, rustig aan. Jullie zoeken er teveel achter. Lees voor dame hier gerust heer. Mee eens.
dan krijg je ik vind het kwalijker dat een heer rookt dan dat hij een broek draagt :haha :haha :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33306
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Tiberius »

Een tevreden roker is geen onruststoker.
Dat kan je van een broekdraagster niet zeggen.
:nananere
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef: Ik heb overigens nog wel een linkje voor de geinteresseerden onder ons: http://users.skynet.be/fa390968/_kleding.doc
Nergens wordt in dit artikel de broek afgewezen, te meer de onkuise rok.
Wel aardig dat je Marc Verhoeven leest trouwens :super
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11421
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Een tevreden roker is geen onruststoker.
Dat kan je van een broekdraagster niet zeggen.
:nananere
Onzin. Twee kanten op.
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door zusterelly »

:oO :oO
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Joannah »

Erasmiaan schreef:Memento, sorry dat ik het zeg, maar ik vind je in deze discussie een beetje lijken op Agnes Kant, zoals zij gisteren optrad tegenover minister-president Balkenende. :nonnon
behalve dan dat memento verreweg de beste argumenten heeft in dit topic!
En dat had Agnes kant waarschijnlijk niet..
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie