Rechtvaardigmaking

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef: Ik bedoel de catechismus. Zondag 23 wordt vaak - ten onrechte dus - aangevoerd om aan te geven dat je verzekerd wordt naar de mate van je geloof.
Ok. Ik ben het met je eens dat zondag 23 daar niet over gaat. Ik geloof daarnaast inderdaad dat je verzekerd wordt naar de mate van het geloof.
Afgewezen schreef:En wat versta je onder 'beoefening' eigenlijk? Ik houd niet zo van die uitdrukking.
Met beoefening van het geloof bedoel ik het bewuste zien op Christus (voor het eerst of opnieuw), wat telkens opnieuw voor de gelovige nodig is. Alleen op die manier wordt zekerheid van de verlossing ervaren.
Ook iemand die al gelooft kan bijvoorbeeld op zijn eigen werken zien en opnieuw proberen daarmee iets op te bouwen voor God. Dan is het geloof niet actief 'in beoefening' en zal hij ook de zekerheid die bij het geloof hoort niet ervaren.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door dennis »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:@Huisman, de uitdrukking 'in zoverre' in Zondag 23 wordt vaak misverstaan. Het betekent niet zoiets als 'naar de mate van', maar gewoon 'als ik maar', in het Duits: 'wenn ich allein', in het Latijn; 'modo' (zie het boekje van dr. J. van Genderen 'Gerechtigheid als geschenk').
Helaas betreft het hier een hardnekkig misverstand, want ik zie het steeds weer opnieuw opduiken.
Bedankt, ik las het idd als "naar de mate van" en heb het zo ook vaak horen preken. Maar ik geloof dat jij gelijk hebt. Toch blijft ook dan, dat de troost van de weldaden die God schenkt afhankelijk is van het functioneren van het geloof in de zondaar. "Als ik maar" zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.
.
Het betekent inderdaad niet: naar de mate van. Dat is een misverstand dat ook ik regelmatig tegenkom. Fijn dat dat hier zo duidelijk wordt aangegeven. Als het geloof er mag zijn, mag worden beoefend, dan komt daar altijd iets van zekerheid in mee. Als we door het werk van de Heilige Geest de Christus mogen aangrijpen en omhelsen wordt er een wonderlijke vrede ervaren. Dat gun ik iedereen.
Maar het ging er eerder om of bij de wedergeboorte ook die verzekering al beleefd wordt, en dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
Ook is de mate waarin gelovigen tot de geloofszekerheid mogen komen heel verschillend. Er zijn mensen waarvan ik zeker geloof dat de Heere een goed werk in hun hart begonnen is, maar die toch niet verzekerd zijn.
En om het ingewikkeld te maken: ik ben er van overtuigd dat er ook mensen zijn die heel zeker van hun geloof zijn, maar toch het ware geloof nog missen.
Dat is toch ook bijbels. De tijdgelovige neemt het evangelie terstond met vreugde aan. Hij kan zich dus ook verzekerd voelen. Maar het tijdgeloof is het ware toch niet.
Kohlbrugge
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2011, 17:28

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Kohlbrugge »

Als wij zeker worden van ons geloof, dan is er iets grondig mis. We dienen wel zeker te zijn van ons deelhebben aan Christus. En dat is net iets anders.

Ik heb me vandaag aangemeld op dit forum en heb zo e.e.a. over dit onderwerp gelezen. De toon is regelmatig behoorlijk belerend. Zo van: ik zal het de ander wel eens even zeggen. Er is over dit onderwerp behoorlijk verschil van mening zoals blijkt uit de reacties. Ik denk dat dit niet te vermijden is als bijna de hele breedte van de refozuil aan deze discussies meedoet. Bij sommige opmerkingen denk ik: is dit nog wel reformatorisch? Laten we met z'n allen de Institutie van Calvijn maar eens gaan lezen, denk ik dan. En vervolgens gaan ontdekken hoever we soms van het spoor van de reformatie afzitten.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door jvdg »

Bert10 schreef:Als wij zeker worden van ons geloof, dan is er iets grondig mis. We dienen wel zeker te zijn van ons deelhebben aan Christus. En dat is net iets anders.

Ik heb me vandaag aangemeld op dit forum en heb zo e.e.a. over dit onderwerp gelezen. De toon is regelmatig behoorlijk belerend. Zo van: ik zal het de ander wel eens even zeggen. Er is over dit onderwerp behoorlijk verschil van mening zoals blijkt uit de reacties. Ik denk dat dit niet te vermijden is als bijna de hele breedte van de refozuil aan deze discussies meedoet. Bij sommige opmerkingen denk ik: is dit nog wel reformatorisch? Laten we met z'n allen de Institutie van Calvijn maar eens gaan lezen, denk ik dan. En vervolgens gaan ontdekken hoever we soms van het spoor van de reformatie afzitten.
Bert 10, je hebt het goed samengevat, maar Calvijn was ook maar richtinggevend.
Maar wel gegrond op Gods Woord en daardoor leidend.
En met jou ben ik van mening dat Calvijn de zuivere uitleg van Gods Woord meen te moeten onderschrijven.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door jvdg »

Bert10 schreef:Als wij zeker worden van ons geloof, dan is er iets grondig mis. We dienen wel zeker te zijn van ons deelhebben aan Christus. En dat is net iets anders.

Ik heb me vandaag aangemeld op dit forum en heb zo e.e.a. over dit onderwerp gelezen. De toon is regelmatig behoorlijk belerend. Zo van: ik zal het de ander wel eens even zeggen. Er is over dit onderwerp behoorlijk verschil van mening zoals blijkt uit de reacties. Ik denk dat dit niet te vermijden is als bijna de hele breedte van de refozuil aan deze discussies meedoet. Bij sommige opmerkingen denk ik: is dit nog wel reformatorisch? Laten we met z'n allen de Institutie van Calvijn maar eens gaan lezen, denk ik dan. En vervolgens gaan ontdekken hoever we soms van het spoor van de reformatie afzitten.
Bert 10, je hebt het goed samengevat, maar Calvijn was ook maar richtinggevend.
Maar wel gegrond op Gods Woord en daardoor leidend.
En met jou ben ik van mening dat Calvijn de zuivere uitleg van Gods Woord meen te moeten onderschrijven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
Bert10 schreef:Als wij zeker worden van ons geloof, dan is er iets grondig mis. We dienen wel zeker te zijn van ons deelhebben aan Christus. En dat is net iets anders.

Ik heb me vandaag aangemeld op dit forum en heb zo e.e.a. over dit onderwerp gelezen. De toon is regelmatig behoorlijk belerend. Zo van: ik zal het de ander wel eens even zeggen. Er is over dit onderwerp behoorlijk verschil van mening zoals blijkt uit de reacties. Ik denk dat dit niet te vermijden is als bijna de hele breedte van de refozuil aan deze discussies meedoet. Bij sommige opmerkingen denk ik: is dit nog wel reformatorisch? Laten we met z'n allen de Institutie van Calvijn maar eens gaan lezen, denk ik dan. En vervolgens gaan ontdekken hoever we soms van het spoor van de reformatie afzitten.
Bert 10, je hebt het goed samengevat, maar Calvijn was ook maar richtinggevend.
Maar wel gegrond op Gods Woord en daardoor leidend.
En met jou ben ik van mening dat Calvijn de zuivere uitleg van Gods Woord meen te moeten onderschrijven.
Er is toch niet iets mis met de zekerheid van het geloof? Ik lees hier wat fragmenten, niet het hele topic... dus het kan zijn dat dat al is opgemerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
jvdg schreef:
Bert10 schreef:Als wij zeker worden van ons geloof, dan is er iets grondig mis. We dienen wel zeker te zijn van ons deelhebben aan Christus. En dat is net iets anders.

Ik heb me vandaag aangemeld op dit forum en heb zo e.e.a. over dit onderwerp gelezen. De toon is regelmatig behoorlijk belerend. Zo van: ik zal het de ander wel eens even zeggen. Er is over dit onderwerp behoorlijk verschil van mening zoals blijkt uit de reacties. Ik denk dat dit niet te vermijden is als bijna de hele breedte van de refozuil aan deze discussies meedoet. Bij sommige opmerkingen denk ik: is dit nog wel reformatorisch? Laten we met z'n allen de Institutie van Calvijn maar eens gaan lezen, denk ik dan. En vervolgens gaan ontdekken hoever we soms van het spoor van de reformatie afzitten.
Bert 10, je hebt het goed samengevat, maar Calvijn was ook maar richtinggevend.
Maar wel gegrond op Gods Woord en daardoor leidend.
En met jou ben ik van mening dat Calvijn de zuivere uitleg van Gods Woord meen te moeten onderschrijven.
Er is toch niet iets mis met de zekerheid van het geloof? Ik lees hier wat fragmenten, niet het hele topic... dus het kan zijn dat dat al is opgemerkt.
Volgens mij was het juist de reformatie die nadruk legde op de zekerheid van het geloof. In plaats van de leer van Rome die stelde dat je het nooit zeker kon weten en altijd maar weer die goede werken moest doen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kohlbrugge
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2011, 17:28

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Kohlbrugge »

Er zijn veel mensen die zeker zijn van hún geloof. Als je dan met die mensen in gesprek gaat blijkt dat ze zeker zijn van zichzelf. Hún beleving en ervaring zijn dan de norm. Maar het komt er op aan dat onze zekerheid gegrond is in het volbrachte werk van Christus. Er komt een moment dat we door al onze ervaringen heenzakken en niets overhouden dan Christus alleen. Als we bij onszelf alleen maar zonden en ongerechtigheid zien. Geen draad gerechtigheid. En dan als een naakte zondaar ons geworpen weten op het volbrachte werk van Christus. Hij is onze vrede. Dan zijn we niet meer zeker van ons geloof, maar wel van de zekerheid dat Hij niet laat varen het werk van Zijn handen. Dan komt er van mij niets meer terecht, maar het hoeft ook niet. Het wonder blijft over dat de Heere mij gebruiken wil in Zijn dienst. Dat bewaart ook voor hoogmoed als ik wel eens hoor hoe de Heere me gebruiken wilde in het ambt. Dwars door al mijn onwaardigheid heen baant Hij Zijn weg in het leven van mensen en Hij gebruikt hiervoor onnutte ouderlingen. Dat is wat ik bedoel aan te geven, Dia.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:
-DIA- schreef:
jvdg schreef:
Bert10 schreef:Als wij zeker worden van ons geloof, dan is er iets grondig mis. We dienen wel zeker te zijn van ons deelhebben aan Christus. En dat is net iets anders.

Ik heb me vandaag aangemeld op dit forum en heb zo e.e.a. over dit onderwerp gelezen. De toon is regelmatig behoorlijk belerend. Zo van: ik zal het de ander wel eens even zeggen. Er is over dit onderwerp behoorlijk verschil van mening zoals blijkt uit de reacties. Ik denk dat dit niet te vermijden is als bijna de hele breedte van de refozuil aan deze discussies meedoet. Bij sommige opmerkingen denk ik: is dit nog wel reformatorisch? Laten we met z'n allen de Institutie van Calvijn maar eens gaan lezen, denk ik dan. En vervolgens gaan ontdekken hoever we soms van het spoor van de reformatie afzitten.
Bert 10, je hebt het goed samengevat, maar Calvijn was ook maar richtinggevend.
Maar wel gegrond op Gods Woord en daardoor leidend.
En met jou ben ik van mening dat Calvijn de zuivere uitleg van Gods Woord meen te moeten onderschrijven.
Er is toch niet iets mis met de zekerheid van het geloof? Ik lees hier wat fragmenten, niet het hele topic... dus het kan zijn dat dat al is opgemerkt.
Volgens mij was het juist de reformatie die nadruk legde op de zekerheid van het geloof. In plaats van de leer van Rome die stelde dat je het nooit zeker kon weten en altijd maar weer die goede werken moest doen.
Een waar geloof is niet allen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Heel persoonlijk dus. En bevindelijk. Anders rusten we op gevoel. Daarom is altijd het van belang om onszelf te beproeven of we in het geloof zijn. Een bevindelijke toets moeten we willen. En als het recht is willen we onderzocht worden. Want dan hebben we ons bedriegelijke en arglistige hart leren kennen.
Dit, zo las ik pas nog, is het grote verschil tussen alle nabijkomende werk, want dat schuwt een ontdekkende prediking. Als zij erbuiten worden gepreekt vragen ze zich niet af of hun geloof wel oprecht is, maar dan worden ze kwaad op de prediker, die hen wantrouwt. zo ze denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door henriët »

De duidelijkste bijbelse definitie van het geloof vinden we in Hebr. 11:1: “Het geloof nu is een vaste grond van de
dingen, die men hoopt en een bewijs van de zaken die men niet ziet”.
In deze omschrijving wordt over het geloof gesproken in termen van zekerheid en vastheid.
De gelovige is zeker van de dingen, die hij of zij gelooft.
Er wordt aan de waarheid en de werkelijkheid van de eeuwige en onzienlijke dingen niet getwijfeld.
Het geloof is dus niet: ik meen; ik denk; ik vermoed; ik veronderstel, maar: ik weet en ben verzekerd.
De gelovige bezit ‘vaste grond’ voor de dingen, die hij hoopt te verkrijgen. De gelovige heeft ‘bewijs’ van zaken die
niet worden gezien.
Het geloof is dus geen twijfelachtigheid. Het is vastheid en zekerheid. Zo komen we het steeds in de Bijbel tegen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Marnix »

Precies, maar ik denk dat Bert10 dat ook wil zeggen. Het gaat niet om het zeker zijn van je geloof maar om de zekerheid van je geloof. De zekerheid zit hem niet zozeer in het geloof, maar in wat je gelooft, de geloof is de zekerheid van wat men hoopt en het bewijs van wat men niet ziet. Volgens mij bedoelt bert10 dan als ze (?) zegt: Als wij zeker worden van ons geloof, dan is er iets grondig mis. We dienen wel zeker te zijn van ons deelhebben aan Christus. En dat is net iets anders. Tegelijkertijd zal de Geest ons ook overtuigen van waarheid, ook van ons geloof maar dat is geen zekerheid in wat je zelf doet maar in Hem. Er wordt van mensen gezegd dat ze een groot geloof hebben, maar die mensen zelf zullen daar niet mee te koop lopen en dat niet van zichzelf zeggen.

@ Jolanda, de Roomse Kerk leerde niet dat je niet zeker kon zijn, maar koppelde die zekerheid aan verkeerde zaken (goede werken, aflaten enz)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door henriët »

misschien dat bert10 kan uitleggen wat hij/zij bedoelt met 'grondig mis'.
Want het dunkt me dat wanneer je spreekt over zekerheid en dat een grondig mis is.. dan ben je grondig mis.
Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Gian »

Bertiene, ik denk dat je een ongezond onderscheid maakt. Dit soort dingen klinken vroom maar zeggen niets. We moeten onszelf beproeven, en we staan persoonlijk verantwoordelijk voor God.
Aan allerlei verdachtmakingen heeft niemand wat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Kohlbrugge
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2011, 17:28

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Kohlbrugge »

Marnix schreef:Precies, maar ik denk dat Bert10 dat ook wil zeggen. Het gaat niet om het zeker zijn van je geloof maar om de zekerheid van je geloof. De zekerheid zit hem niet zozeer in het geloof, maar in wat je gelooft, de geloof is de zekerheid van wat men hoopt en het bewijs van wat men niet ziet. Volgens mij bedoelt bert10 dan als ze (?) zegt: Als wij zeker worden van ons geloof, dan is er iets grondig mis. We dienen wel zeker te zijn van ons deelhebben aan Christus. En dat is net iets anders. Tegelijkertijd zal de Geest ons ook overtuigen van waarheid, ook van ons geloof maar dat is geen zekerheid in wat je zelf doet maar in Hem. Er wordt van mensen gezegd dat ze een groot geloof hebben, maar die mensen zelf zullen daar niet mee te koop lopen en dat niet van zichzelf zeggen.
Dat is precies wat ik bedoelde. Een schip werd vroeger (en misschien nog wel?) vastgelegd met een anker. Dat anker wordt buiten het schip vast gemaakt. Als wij zeker zijn van óns geloof, is het om bij het voorbeeld te blijven, of we het anker in het schip zelf vast leggen. En dan kan het schip nog alle kanten uit.

Met de vorige reacties ben ik het ook helemaal eens.
Kohlbrugge
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2011, 17:28

Re: Rechtvaardigmaking

Bericht door Kohlbrugge »

Gian schreef:Bertiene, ik denk dat je een ongezond onderscheid maakt. Dit soort dingen klinken vroom maar zeggen niets. We moeten onszelf beproeven, en we staan persoonlijk verantwoordelijk voor God.
Aan allerlei verdachtmakingen heeft niemand wat.
Ik heet geen Bertine en ik ben een man. Maar dat terzijde.

Waaruit blijkt dat ik iemand verdacht maak?
Waarom denk je dat ik een ongezond onderscheid maak?
Zomaar even een paar vragen.

Dat dit soort dingen je niets zeggen, tja dat is heel persoonlijk.
Plaats reactie