Met Kerst kadootjes ?

Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Bart »

Laat ik vooropstellen dat ik een hekel heb aan alle comercie rond de kerst!

Met Kerst geven wij elkaar een kadootje , de pakjes liggen dan onder de boom en tijdens de koffie met een snee kerstbrood worden die dan opengemaakt. De traditie bij ons is dat we elkaar een "normaal" kadootje geven dus gen achterlijk dure dingen. (ik heb mazzel want ik krijg er altijd 2 want ik ben op 1e kerstdag jarig)

Na de koffie gaat ieder weer zijn eigen gangetje en mochten we samen eten dan is dit een normale maaltijd. Met normaal bedoel ik dan iets wat je het hele jaar door ook eet. Kan dus best zo zijn dat ik aan de zuurkool stamp zit die avond. Overdreven beladen tafels met zoveel eten waarvan de helft weggaat daar doen wij niet aan.

Wat vinden julie van een dergelijke Kerstviering?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door JolandaOudshoorn »

heel vreemd :jongle
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Bart »

wat is vreemd :quoi
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door albion »

Kerstvieren: herdenken dat de Heere Jezus geboren is. Het lezen van het Lukas evangelie. Geen gejacht omdat iedereen afspraken heeft en iets moet gaan doen. Nee, ik vind dat:

Kerst ook een samenzijn van het gezin is. 's Morgens naar de kerk. 's Middags samen aan tafel met eventuele gasten (alleenstaanden b.v.) en dan hoef je niet overdadig te eten, maar je kan het wel gezellig maken. Wij doen meestal spelletjes en 's avonds gaan we weer naar de kerk. Uit de kerk hebben we ook vaak koffiedrinkers. Ik vind deze dagen altijd juist de sleur verbreken. Het zijn maar uiterlijkheden maar toch...
Bij de Joden had je toch ook feestvieringen ('t Loofhuttenfeest b.v.) en dat hielden ze langer dan die een of twee dagen dat wij Kerst 'vieren'.

Cadeautjes worden bij ons met Kerst niet gegeven. In Engeland deden we het de 2e kerstdag 'Boxingday'. Daar krijg je ook altijd een speciaal Kerstmenu. Daarna gaan ze een wandeling van 2 uur maken door de weilanden, bossen of strand ('k heb hier hele fijne herinneringen aan) en na terugkomst worden de cadeautjes uitgedeeld en doen ze spelletjes.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Mister »

Bart schreef:Met Kerst geven wij elkaar een kadootje
Met Kerst gaan we naar de kerk om daar te horen van het grootste 'kado' dat ooit gegeven is.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Lourens »

@ Bart, ik mis bij jou de kerk.

Kerstcadeautjes hebben wij in een bepaalde vorm. Vroeger kregen de kinderen van de zondagsschool een boek.
In die lijn heb ik het voortgezet dat we altijd proberen een boek voor ze te zoeken en die krijgen ze met kerst na de ochtenddienst.
Verder is 's avonds de keuken voor papa die een 3-gangen diner in elkaar zet en we zitten met ons alleen uitgebreid aan tafel.

2e kerstdag, 's morgens kerk. Hele dag relaxed en 's avonds gourmet of fondue. Dit jaar is mijn schoonmoeder met mijn schoonzus te gast en volgend jaar mijn ouders.

Naast de kerkgang, terugkijkend naar de geboren Zaligmaker en heenkijkend naar de komende Christus staat bij ons gezelligheid centraal, ja rond een gezellige maaltijd die wel uitgebreider is dan we normaal doen.

Even een aanvulling n.a.v. een ontvangen PB :haha

Ja, ik zal het zachtjes zeggen. We hebben ook een kerstboom maar daar liggen de cadeautjes niet onder.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door helma »

fluitje schreef:
Ja, ik zal het zachtjes zeggen. We hebben ook een kerstboom maar daar liggen de cadeautjes niet onder.

:banni

vanmorgen vroeg juist een van de kinderen: zijn we al lang genoeg christelijk gereformeerd om een kerstboom te nemen?
het was een grapje maar toch..... :huhu
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Luther »

helma schreef:
fluitje schreef:
Ja, ik zal het zachtjes zeggen. We hebben ook een kerstboom maar daar liggen de cadeautjes niet onder.

:banni

vanmorgen vroeg juist een van de kinderen: zijn we al lang genoeg christelijk gereformeerd om een kerstboom te nemen?
het was een grapje maar toch..... :huhu
:mdr
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Bloempje28 »

Wij doen met kerst altijd iets bijzonders voor elkaar. Een lieve kaart voor elkaar bijvoorbeeld. Maar voor de rest laten we het daarbij. We willen er geen cadeautjesfeest van maken, van het mooiste cadeau moet Christus toch zijn. Wij hebben zelf geen kerstboom. En vanuit de gedachte dat deze boom over is genomen van het heidense lichtfeest, wil ik er ook geen één in huis nemen. Maar goed ik maak het vaak wel gezellig met kaarsen en een schaal met kerstballen.... dus echt rechtlijnig ben ik hier niet in. Ik vind het gezellig al die familieaangelegenheden en ik denk dat dit ook past bij de kerstgedachte.... maar laten we Jezus zelf niet vergeten. Kerstfeest is een feest, maar als je er goed over nadenkt moet het je ook verdriet doen dat Jezus moest komen voor zondaren. Het heeft dus twee kanten. Soberheid en feest.... maak daar maar eens een goed combi van.

Iedereen alvast een gezegend kerstfeest toegewenst.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Wilhelm »

Met kerst overdenken we de eerste trap van Jezus' vernedering.
Al die poespas er om heen die al zover onze gezindte is binnengedrongen kan ik absoluut niet begrijpen en vindt ik ook verwerpelijk.
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Bart »

@ Bart, ik mis bij jou de kerk
De kerk is natuurlijk vanzelfsprekend echter voor mij dit jaar niet
Ik lig al een halfjaar ziek thuis en vind het vreselijk om niet naar de kerk te kunnen gaan al een halfjaar lang!

Ik ben dusdanig moe en afgevallen dat ik slechts 1 uur op kan zijn daarna moet ik gaan liggen.
Doktoren tasten in het duister het is geen k of aids maar een enorme verstoring in de stofwisseling. Daarnaast vrees ik dus ook voor mijn baan e.d en dus is het voor mij moeilijk om positief te blijven. Het missen van de nachtmis valt mij zeer zeer zwaar
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:Met kerst overdenken we de eerste trap van Jezus' vernedering.
Al die poespas er om heen die al zover onze gezindte is binnengedrongen kan ik absoluut niet begrijpen en vindt ik ook verwerpelijk.
Ik geloof dat deze opmerking geen aanvulling behoeft. Ik neem aan dat een ieder het hier ook mee eens is... :hum
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Oude-Waarheid »

Bart schreef:
@ Bart, ik mis bij jou de kerk
De kerk is natuurlijk vanzelfsprekend echter voor mij dit jaar niet
Ik lig al een halfjaar ziek thuis en vind het vreselijk om niet naar de kerk te kunnen gaan al een halfjaar lang!

Ik ben dusdanig moe en afgevallen dat ik slechts 1 uur op kan zijn daarna moet ik gaan liggen.
Doktoren tasten in het duister het is geen k of aids maar een enorme verstoring in de stofwisseling. Daarnaast vrees ik dus ook voor mijn baan e.d en dus is het voor mij moeilijk om positief te blijven. Het missen van de nachtmis valt mij zeer zeer zwaar
Bart dan wens ik je Sterkte en Beterschap!!
Bovenal Gods Zegen voor de komende advent & kerstdagen
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Lourens »

Mister schreef:
Wilhelm schreef:Met kerst overdenken we de eerste trap van Jezus' vernedering.
Al die poespas er om heen die al zover onze gezindte is binnengedrongen kan ik absoluut niet begrijpen en vindt ik ook verwerpelijk.
Ik geloof dat deze opmerking geen aanvulling behoeft. Ik neem aan dat een ieder het hier ook mee eens is... :hum
Nee ik ben het er niet mee eens.
Het eerste gedeelte wel maar de rest is voor mij geen poespas en vier ik ook kerst met mijn gezin samen en gedenken we dat God de wereld zo lief had dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft opdat een iegelijk die in Hem gelooft het eeuwige leven heeft.
En dan is het voor mij dus kerstFEEST.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door albion »

Bart schreef:
@ Bart, ik mis bij jou de kerk
De kerk is natuurlijk vanzelfsprekend echter voor mij dit jaar niet
Ik lig al een halfjaar ziek thuis en vind het vreselijk om niet naar de kerk te kunnen gaan al een halfjaar lang!

Ik ben dusdanig moe en afgevallen dat ik slechts 1 uur op kan zijn daarna moet ik gaan liggen.
Doktoren tasten in het duister het is geen k of aids maar een enorme verstoring in de stofwisseling. Daarnaast vrees ik dus ook voor mijn baan e.d en dus is het voor mij moeilijk om positief te blijven. Het missen van de nachtmis valt mij zeer zeer zwaar
ook je schildklier niet?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie