Met Kerst kadootjes ?

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door freek »

Is dat nou zo'n punt dat we een heidense dag gekerstend hebben? Lijkt me niet. Onze dominee vertelde een keer dat het besnijdenisritueel ook al lang en breed voorkwam bij omliggende, heidense volkeren. God gaf er echter een nieuwe betekenis aan. Waarom zouden wij dat ook niet mogen doen met andere dingen?
Naast het feit dat we Jezus dood moeten herdenken, wordt er in de bijbel herhaaldelijk verwezen naar de geboorte van Jezus als bijzonder moment, als heilsfeit. "Gij weet de genade van onze Heere Jezus Christus, dat hij om u arm is geworden, daar hij rijk was". De geboorte van het licht der wereld. Waarom mag je dat niet herdenken, op een dag dat men vroeger in stikdonkere duisternis het 'licht' aanbad. Het is juist symbolisch voor de heerlijke overwinning van Christus op het heidendom. Er waait in sommige evangelicale kringen een bepaalde 'fundamentalistische wind' waar ik niet altijd vrolijk van wordt. Bijbel laten buikspreken, heet dat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Marnix »

Precies... ik moet denken aan Paulus die tegen de Atheners zegt over het altaar van de onbekende god, die men al tijden aanbad: Wat u vereert zonder het te kennen, dat kom ik u verkondigen. En dan gaat hij het over de levende God hebben. En zo zijn er mensen die het licht aanbidden en op een gegeven moment is het alsof er gezegd wordt: Dat licht wat jullie al tijden aanbidden, dat willen we verkondigen... Jezus is het Licht.

Maar goed, misschien wat vergezocht, maar ik vind het wel een mooie paralel :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door helma »

Marnix schreef:
Joannah schreef:In het oude Rome werd de zonnegod al vereerd , eind december, lang voordat Jezus Christus geboren was.Deze tijd was bekend als "Dies Natalis Invicti Solis", of te wel de verjaardag van de onoverwinnelijke zon.
Banketten en geschenken waren deel van het feest "Saturnalia" ter ere van de heidense god Saturnus.
In de loop der eeuwen hebben deze vereringen van de heidense goden zich vermengd met de aanbidding van de ware Zoon van God, en ONbijbelse gewoonten werden deel van de verspreiding van het christendom.
Al voor deze periode bestond dus de kerstboom.
Wat God daarvan vindt kunnen we lezen in Jeremia 10:2-5.
En Jezus Zelf riep op zijn dood te gedenken, niet Zijn geboorte.
Die overigens 3 maanden eerder plaatsvond, ipv de "heidense" datum van 25 december.
En zo beginnen we weer van voor af aan. Je bent wel goed in de Bijbel voor je karretje spannen. Jeremia 10: 2-5 heeft helemaal niets te maken met kerstbomen. Dat gaat over een boom die men omhakte en vervolgens een afgodsbeeld er van te maken, of een gewijde paal... om daarvoor te buigen en te knielen. En ik heb nog nooit mensen voor hun kerstboom zien buigen en daarmee een God vereren, tot die boom bidden etc.

Dat men een bepaalde dag heeft gekozen om kerst te vieren, en er op die dag eerder ook al een of ander feest was, zegt niks. Goed dat men een slecht feest heeft vervangen door een goed feest, een feest tot eer van een afgod voor een feest tot eer van God.
Refoweb schreef:De kerstboom uit Jeremia 10
Vraag:
In Jeremia 10 wordt gesproken over een boom die versierd wordt met goud en zilver. Wordt hier soms de kerstboom mee bedoeld? En kunt u mij vanuit de Bijbel aantonen dat je geen kerstboom mag hebben?

Antwoord:
In Jeremia 10 gaat het over gewijde palen die als afgodsbeelden gebruikt werden. Daar moet de profeet niets van weten. Terecht. Alle afgodendienst is uit de boze. Nu moeten we er wel voor oppassen om een directe lijn te trekken van de bomen die Jeremia afkeurt en de kerstbomen die wij kennen.

De achtergrond van onze kerstbomen ligt in het heidendom voordat Europa gekerstend werd. In december waren er vaak feesten die te maken hadden met de duisternis die er was in de schepping en het verlangen naar licht. In de maand december is het in de natuur op z'n donkerst en ziet alles er doods uit. Er is dan een verlangen naar licht en leven. In dat pure heidendom werd dat gesymboliseerd door een denneboom die altijd groen is en lichtjes die aangestoken werden. Het christendom heeft dat verlangen naar licht en leven overgebracht op de viering van het geboortefeest in die tijd van het jaar. Vandaar dat wij nog altijd het Kerstfeest vieren in december. Terwijl het helemaal niet zeker is of Jezus geboren is in deze tijd van het jaar. Waarschijnlijk veel vroeger.

De vraag is nu of wij als christenen tegen de kerstboom moeten zijn. Dat is altijd een lastig punt. Als je kijkt naar de achtergrond kun je het afwijzen. We willen immers niets van het heidendom weten. Als we echter kijken naar de symboliek, dan liggen er wel mooie gedachten in zo'n kerstboom die neergezet wordt. Christus is immers het Licht der wereld en geeft ons het echte eeuwige leven. De vraag is echter of dat altijd zo beleefd wordt bij hen die een kerstboom in huis hebben of gemeentebesturen die kerstbomen neerzetten op pleinen en belangrijke punten in dorp en stad. Opvallend is het dat juist bij hen die weten dat Christus het leven en het licht der wereld is, er weinig belangstelling is voor een kerstboom. Aan de andere kant zie je ook wel dat zij die tegen een kerstboom zijn, wel kaarsjes en kerststukjes in huis hebben.

Laten we er voor oppassen om christenen te diskwalificeren die een kerstboom hebben. Belangrijker is om zelf te leven uit Hem Die gekomen is om de mensen het Licht des levens te schenken. Laten we dan niet zo dwaas zijn om de duisternis liever te hebben dan het licht of voor het leven de dood te kiezen.

Ds. R. W.van Mourik,
Elburg
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Lourens »

De jeugdouderlingen heeft in de afgelopen week cadeautjes voor de jongeren rondgebracht.
Alle jongeren die dooplid zijn (van 12 tot 28 jaar) ontvingen namens de kerk een boekje.

Vroeger kreeg ik met kerst ook altijd een boekje van mijn ouders.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Desiree »

helma schreef:
fluitje schreef:
Ja, ik zal het zachtjes zeggen. We hebben ook een kerstboom maar daar liggen de cadeautjes niet onder.

:banni

vanmorgen vroeg juist een van de kinderen: zijn we al lang genoeg christelijk gereformeerd om een kerstboom te nemen?
het was een grapje maar toch..... :huhu
Ach, wat schattig. Hoe kinderen kunnen denken.. waren jullie vroeger wat anders dan.. Uh, hoef ik niet te weten.

Wij hebben geen boom omdat mijn man dat raar vindt. Hij houdt niet van een kunstboom, en de bomen horen buiten te staan en niet binnen dood te gaan. Tja, is wat voor te zeggen. Ook die ballen vind hij nep. Dus er blijft niet zoveel over. Arme ik... maar kaarsjes en een kerstster.. let op, tot in juni als dat lukt, dat hebben we wel. En een stukje, dat ik af en toe onder de douche houd, dat hebben wij ook wel.

Wij hebben veel verjaardagen in december, dus we zijn blij ff niet te hoeven denken wat een kind van 1 of 2 of juist van 8 of negen leuk vindt om te krijgen.
En ik geloof niet dat ik iets van mij man krijg... tjonge, ik zit aardig onder de plak geloof ik. Is dat reformatorisch?

Eten is een verassing dit jaar. Dus ja, ik denk wel dat het vrij normaal wordt. Gewoon lekker eten met iets extra's.

Nou, ik hoop dat ik en de anderen een goeie dienst of diensten hebben en verder thuis veel gezelligheid.

Vrijdagavond gaan wij naar kerstavond.

p.s. Bart, als je dit leest, alvast van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag op kerstdag! Veel gelukkige jaren toegewenst!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Mara »

Nee de meeste refo's hebben geen kerstboom, maar ik zie overal wel kerststukjes, daar zitten ook takjes groen in :hum
Wat is het verschil ?
Wij zouden niet eens een kerstboom neer kunnen zetten, de katten klimmer er meteen in :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Joannah »

Mara schreef:Nee de meeste refo's hebben geen kerstboom, maar ik zie overal wel kerststukjes, daar zitten ook takjes groen in :hum
Wat is het verschil ?
Wij zouden niet eens een kerstboom neer kunnen zetten, de katten klimmer er meteen in :)
Toen ik nog niet echt geloofde, snapte ik niet waarom een kerstboompje niet kon.
Nu ik bewust wel geloof, snap ik niet hoe we een feest kunnen koesteren , waar de hele wereld zo dol op is.Wat was het ook al weer, haat ook den rok die van het vlees bevlekt is?
Als kerstmis werkelijk het feest van de geboorte was van Jezus , zou je er zeker van kunnen zijn, dat de wereld er niets mee te maken zou willen hebben.
Maar goed, dit zijn zo maar mijn gedachten.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
Mara schreef:Nee de meeste refo's hebben geen kerstboom, maar ik zie overal wel kerststukjes, daar zitten ook takjes groen in :hum
Wat is het verschil ?
Wij zouden niet eens een kerstboom neer kunnen zetten, de katten klimmer er meteen in :)
Toen ik nog niet echt geloofde, snapte ik niet waarom een kerstboompje niet kon.
Nu ik bewust wel geloof, snap ik niet hoe we een feest kunnen koesteren , waar de hele wereld zo dol op is.Wat was het ook al weer, haat ook den rok die van het vlees bevlekt is?
Als kerstmis werkelijk het feest van de geboorte was van Jezus , zou je er zeker van kunnen zijn, dat de wereld er niets mee te maken zou willen hebben.
Maar goed, dit zijn zo maar mijn gedachten.
De wereld heeft ook niets met de geboorte van Jezus, ik hoop dat Hij centraal mag staan de komende dagen in de prediking.

gezegende kerstdagen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tineke
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2010, 23:35

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Tineke »

Ik ben een christen nu voor een paar jaar. daar bedoel ik mee....een bekeerder christin.
Ik zie niets verkeerd in het hebben van een kerstboom (of niet) . zoals ik iemand anders al zag zeggen...wat is het verschil tussen een kerstboom en kerst stukjes?

Ja, natuurlijk Jesus moet Centraal staan. En ja, we vieren het feest van de zoon van God....voor ons op aarde gekomen. Het is ook waar dat heel veel mensen niet in de God en Jesus geloven. Maar...wij weten wat het feest betekent. En als we maar truth mogen beleven wat het feest betekent, dan zie ik er niets verkeerd mee om een een kerstboom te hebben. Met lichtjes erin.
Jesus is our Light of the world! Mogen we dat dan niet uitstralen?

Wij zijn vrijgezet om over deze dingen na te denken en te piekeren.....
Waarom blijven we daar mee doorgaan?

1 Korintiërs 8:1-13: (speciaal 7-8)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door helma »

en toch...
wij hadden gister een preek over de voorstelling in de tempel; of eigenlijk: de afkeuring
De Heere Jezus werd afgekeurd voor de dienst des Heeren; net als alle andere eerstgeboren jongetjes van israël (behalve de stam van Levi). Hij moest gelost worden.
Wat moest/ wilde Hij zich diep vernederen. Dát is ook Kerstfeest. De Zoon van God; de Koning van het heelal; de Schepper van hemel en aarde. Hij die álle macht heeft; Hij die uitermate geschikt is voor alle dienst van God moest afgekeurd worden. ongeschikt verklaard.
Omdat afgekeurde mensen goedgekeurd zouden worden. Omdat ongeschikte zondaren geschikt verklaard konden worden.

Als je dat even op je in laat werken en je beziet dan al die kerstversieringen ..........
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Democritus »

helma schreef:en toch...
wij hadden gister een preek over de voorstelling in de tempel; of eigenlijk: de afkeuring
De Heere Jezus werd afgekeurd voor de dienst des Heeren; net als alle andere eerstgeboren jongetjes van israël (behalve de stam van Levi). Hij moest gelost worden.
Wat moest/ wilde Hij zich diep vernederen. Dát is ook Kerstfeest. De Zoon van God; de Koning van het heelal; de Schepper van hemel en aarde. Hij die álle macht heeft; Hij die uitermate geschikt is voor alle dienst van God moest afgekeurd worden. ongeschikt verklaard.
Omdat afgekeurde mensen goedgekeurd zouden worden. Omdat ongeschikte zondaren geschikt verklaard konden worden.

Als je dat even op je in laat werken en je beziet dan al die kerstversieringen ..........
Dit is inderdaad waar maar tegelijk stuurde God de Vader het 'geboortekaartje' van Zijn zoon door de engelen via de herders de wereld in.
Zoals natuurlijke ouders boven een geboortekaartje: met blijdschap delen wij u mee.

Zo zegt God: Ik verkondig u grote blijdschap. Maar dat zij Hij niet allee 2.000 jaar terug tegen de herders. Door zijn Woord klinkt het ook vandaag: Ik verkondig u grote blijdschap...... namelijk dat heden voor u in de stad van David de Zaligmaker geboren is; Hij is Christus, de Heere.

De Heere de Kurios die alle macht heeft komt in de gestalte van een kind, legt zich neer in een kribbe.... zodat Hij voor iedereen bereikbaar is. De Herders waarop werd neergekeken die kregen deze boodschap te horen. Hun teken was een kindje in de kribbe.... naar een stal daar durfde zelfs een Herder heen. Het was geen paleis waar ze werden tegengehouden door wachten.

Daar ligt Hij de Kurios waarin de Vader zich met grote blijdschap verblijd zullen wij ons dan ook niet verblijden?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Marnix »

Ik vind dat jullie allebei een punt hebben. Het is tweeledig. Jezus vernedering begon bij kerst. Tegelijkertijd was die vernedering, van Kerst tot Goede Vrijdag, het hoogste wat ooit voor ons gedaan werd. Je geeft in je reactie al aan waar het toe leidt: Zodat afgekeurde mensen goedgekeurd zouden worden, omgeschikte zondaren geschikt verklaard. Die contrasten van Kerst zie je ook telkens terug. Een simpel meisje uit een slecht bekend staande plaats.... die in verwachting raakt van Jezus Gods Zoon geboren in een stal, in een voerbak gelegd. Herders en astronomen die de boodschap horen en geloven, de geestelijke leraren van het volk blijven weg. Maar je ziet wel telkens dat de blijdschap overheerst. Maria dankt en looft God, de Herders loven en prijzen God, de engelen spreken van een blijde boodschap. De vreugde en blijdschap lijkt wel te overheersen. Je hoort van de engelen niets van gepaste soberheid omdat Gods eeuwige Zoon zich moest vernederen en mens worden.

Daarom snap ik TIneke wel, hebben we een minikerstboompje op schouw staan en wat takken met lampjes in een vaas. Ik vind het mooi symbolisch voor het Licht dat in de duisternis kwam en scheen en aansluiten bij het feestelijke karakter van kerst, wat er blijkbaar ondanks alles toch mag zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door huisman »

Democritus schreef:
helma schreef:en toch...
wij hadden gister een preek over de voorstelling in de tempel; of eigenlijk: de afkeuring
De Heere Jezus werd afgekeurd voor de dienst des Heeren; net als alle andere eerstgeboren jongetjes van israël (behalve de stam van Levi). Hij moest gelost worden.
Wat moest/ wilde Hij zich diep vernederen. Dát is ook Kerstfeest. De Zoon van God; de Koning van het heelal; de Schepper van hemel en aarde. Hij die álle macht heeft; Hij die uitermate geschikt is voor alle dienst van God moest afgekeurd worden. ongeschikt verklaard.
Omdat afgekeurde mensen goedgekeurd zouden worden. Omdat ongeschikte zondaren geschikt verklaard konden worden.

Als je dat even op je in laat werken en je beziet dan al die kerstversieringen ..........
Dit is inderdaad waar maar tegelijk stuurde God de Vader het 'geboortekaartje' van Zijn zoon door de engelen via de herders de wereld in.
Zoals natuurlijke ouders boven een geboortekaartje: met blijdschap delen wij u mee.

Zo zegt God: Ik verkondig u grote blijdschap. Maar dat zij Hij niet allee 2.000 jaar terug tegen de herders. Door zijn Woord klinkt het ook vandaag: Ik verkondig u grote blijdschap...... namelijk dat heden voor u in de stad van David de Zaligmaker geboren is; Hij is Christus, de Heere.

De Heere de Kurios die alle macht heeft komt in de gestalte van een kind, legt zich neer in een kribbe.... zodat Hij voor iedereen bereikbaar is. De Herders waarop werd neergekeken die kregen deze boodschap te horen. Hun teken was een kindje in de kribbe.... naar een stal daar durfde zelfs een Herder heen. Het was geen paleis waar ze werden tegengehouden door wachten.

Daar ligt Hij de Kurios waarin de Vader zich met grote blijdschap verblijd zullen wij ons dan ook niet verblijden?
Dat is de ene kant, maar de kant waar Helma de aandacht voor vraagt is ook waar, vanaf het vroegste begin van zijn leven was hij de lijdende Borg. De H.C. spreekt er zo over.
Dat Hij aan lichaam en ziel, den ganse tijd zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde zijns levens, de toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft , opdat Hij met zijn lijden, als met het enige zoenoffer , ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste , en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige levenverwierf.
En dat aspect dat Zijn lijden er ook al in Zijn eerste dagen er was wordt met de romantiek rond de kerstdagen nog wel eens vergeten. Die preek die Helma aanhaalde bepaalde ons nadrukkelijk bij dat lijden van de Borg in de kersttijd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Democritus »

huisman schreef:
Democritus schreef:
helma schreef:en toch...
wij hadden gister een preek over de voorstelling in de tempel; of eigenlijk: de afkeuring
De Heere Jezus werd afgekeurd voor de dienst des Heeren; net als alle andere eerstgeboren jongetjes van israël (behalve de stam van Levi). Hij moest gelost worden.
Wat moest/ wilde Hij zich diep vernederen. Dát is ook Kerstfeest. De Zoon van God; de Koning van het heelal; de Schepper van hemel en aarde. Hij die álle macht heeft; Hij die uitermate geschikt is voor alle dienst van God moest afgekeurd worden. ongeschikt verklaard.
Omdat afgekeurde mensen goedgekeurd zouden worden. Omdat ongeschikte zondaren geschikt verklaard konden worden.

Als je dat even op je in laat werken en je beziet dan al die kerstversieringen ..........
Dit is inderdaad waar maar tegelijk stuurde God de Vader het 'geboortekaartje' van Zijn zoon door de engelen via de herders de wereld in.
Zoals natuurlijke ouders boven een geboortekaartje: met blijdschap delen wij u mee.

Zo zegt God: Ik verkondig u grote blijdschap. Maar dat zij Hij niet allee 2.000 jaar terug tegen de herders. Door zijn Woord klinkt het ook vandaag: Ik verkondig u grote blijdschap...... namelijk dat heden voor u in de stad van David de Zaligmaker geboren is; Hij is Christus, de Heere.

De Heere de Kurios die alle macht heeft komt in de gestalte van een kind, legt zich neer in een kribbe.... zodat Hij voor iedereen bereikbaar is. De Herders waarop werd neergekeken die kregen deze boodschap te horen. Hun teken was een kindje in de kribbe.... naar een stal daar durfde zelfs een Herder heen. Het was geen paleis waar ze werden tegengehouden door wachten.

Daar ligt Hij de Kurios waarin de Vader zich met grote blijdschap verblijd zullen wij ons dan ook niet verblijden?
Dat is de ene kant, maar de kant waar Helma de aandacht voor vraagt is ook waar, vanaf het vroegste begin van zijn leven was hij de lijdende Borg. De H.C. spreekt er zo over.
Dat Hij aan lichaam en ziel, den ganse tijd zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde zijns levens, de toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft , opdat Hij met zijn lijden, als met het enige zoenoffer , ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste , en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige levenverwierf.
En dat aspect dat Zijn lijden er ook al in Zijn eerste dagen er was wordt met de romantiek rond de kerstdagen nog wel eens vergeten. Die preek die Helma aanhaalde bepaalde ons nadrukkelijk bij dat lijden van de Borg in de kersttijd.
Dat wil ik ook niet wegdrukken.

Maar m.i. draait kerst om 'en het geschiedde' de volheid van de tijd. Hetgeen gebeurde waar het OT 'zwanger' van was. De belofte van Genesis wordt vervuld. Datgene gebeurde waar een Simeon en Anna naar uitkeken. Het andere is waar en zijn aspecten van het hele heilsplan. Het hele heilsplan was nodig om het heil te verwerven. Indien Jezus alleen geboren was dan was het nog voor niets geweest.

Maar wij hebben gedenkdagen ingesteld om gebeurtenissen te gedenken en te vieren. Zullen wij dat dan ook niet vieren? Laat de Jubel klinken...door U door U alleen om het eeuwig welbehagen.

Overigens dit betekent niet dat er geen andere invalshoek in de prediking gekozen kan worden. Dit was wat bij mij op kwam toen ik had las.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Met Kerst kadootjes ?

Bericht door Marnix »

Precies, zo'n preek kan heel goed zijn, waar het even om ging is om het slot, of het een reden is om de kerstversiering weg te doen, daar hadden Tineke en Helma het even over)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie