Avondzang/Zegenbede

-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Avondzang/Zegenbede

Bericht door -DIA- »

O Vader, dat Uw liefd' ons blijk';
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk;
O Geest, zend Uwen troost ons neer;
Die-enig God, U zij al d' eer!


Bekende woorden uit de Avondzang, die de ouderling in de leesdiensten aan het eind uitspreekt.
Ook theologisch studenten en kandidaten doen dit.

Weet iemand wanneer dit is ingevoerd?
Wanneer/waar is dit gebruik ingevoerd, nl verschil tussen predikanten en ouderlingen?
Het zal op dit punt zeker een tekort aan kennis zijn, ik ben er me van bewust.
Vandaar dat ik dit even ter sprake breng...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door JolandaOudshoorn »

De zegen die aan het eind van de dienst door predikanten wordt uitgesproken is de zgn Aarons zegen. Hij was de eerste hogepriester. Alleen de priesters mochten na de dienst van de verzoening deze zegen uitspreken. De preek zou je kunnen beschouwen als dienst van verzoening en de predikanten als priesters. Alleen de perdikanten mogen de sacramenten bedienen en vanuit deze positie mogen zij ook alleen deze zegen uitspreken.
zoiets was het, dacht ik.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:De zegen die aan het eind van de dienst door predikanten wordt uitgesproken is de zgn Aarons zegen. Hij was de eerste hogepriester. Alleen de priesters mochten na de dienst van de verzoening deze zegen uitspreken. De preek zou je kunnen beschouwen als dienst van verzoening en de predikanten als priesters. Alleen de perdikanten mogen de sacramenten bedienen en vanuit deze positie mogen zij ook alleen deze zegen uitspreken.
zoiets was het, dacht ik.
Ja, maar de vraag van DIA was wanneer men dan voor ouderlingen en kandidaten die bede uit de Avondzang heeft ingevoerd.

Het antwoord op die vraag heb ik niet.
Wel voeg ik toe dat ik die Avondzang-bede in de GG ook heb meegemaakt, maar dat bij ons (PKN-GB) de kandidaten eindigen met de zegen uit Numeri 6, aangepast tot een zegenbede waar zij zichzelf ook onder scharen:
De HEERE zegene ons, en behoede ons!
De HEERE doe Zijn aangezicht over ons lichten, en zij ons genadig!
De HEERE verheffe Zijn aangezicht over ons, en geve ons vrede!


Leesdiensten komen bij ons niet voor. Behalve die ene keer toen de dominee al bij aanvang van de dienst onwel werd en een ouderling ter plekke moest invallen met een leespreek, heb ik nog geen leesdienst meegemaakt.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Marnix »

Hm ja, ik hoor dat ook wel, bijv. in de CGK, dat de ouderlingen / kandidaten "ons" in plaats van "u" zeggen. Soms zonder zegende handen, of eentje een beetje opgeheven, waar veel predikanten het met beide handen doen. In de GKV gebeurt dat niet meer. Daar mogen de ouderlingen en kandidaten ook "u" zeggen.

Misschien is het idee er achter dat het te vergelijken is met de priesterdienst, maar dat ze nog priester in opleiding zijn. Ik vraag me echter af of we dat zo moeten zien. U bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, zegt Petrus. Waar het binnengaan van het heilige der heiligen was voorbehouden aan de hogepriester, het betreden van het heilige aan de priesters enz, de offerdienst etc. zien we dat dit in het NT is veranderd. Zo worden we ook opgeroepen om te zegen, God, je naaste, zelfs je vijanden. Zegen ze en vervloek ze niet.

Maar misschien moet ik onderscheid maken in het zegenen van mensen, en mensen Gods zegen meegeven. Waar lezen we dat dit alleen aan de voorgangers is voorbehouden? Een predikant geeft de gemeente Gods zegen, zichzelf inclusief. En dat is voor een ambtsdrager toch niet anders?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Marco »

Je kunt stellen dat met de handdruk van de ouderling de voorganger (dominee of preeklezer) door de kerkenraad wordt 'bevestigd' voor het voorgaan in de dienst. De voorganger doet 'zijn ding' in opdracht van de kerkenraad, en dus van de kerk. Een preeklezer krijgt de dienst dus net zo overgedragen als een dominee.
Daarmee kun je stellen dat zaken als zegen uitspreken ook voor een preeklezer gelden als voor een dominee. Preeklezen is dan in feite een soort 'ambt' voor een goed uur. Ambt dan in de zin van een zaak waarvoor hij geroepen is om die te doen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Hendrikus »

Marco schreef:Je kunt stellen dat met de handdruk van de ouderling de voorganger (dominee of preeklezer) door de kerkenraad wordt 'bevestigd' voor het voorgaan in de dienst. De voorganger doet 'zijn ding' in opdracht van de kerkenraad, en dus van de kerk. Een preeklezer krijgt de dienst dus net zo overgedragen als een dominee.
Daarmee kun je stellen dat zaken als zegen uitspreken ook voor een preeklezer gelden als voor een dominee. Preeklezen is dan in feite een soort 'ambt' voor een goed uur. Ambt dan in de zin van een zaak waarvoor hij geroepen is om die te doen.
Als ik me goed herinner kreeg in de GG de preeklezer geen hand, maar stiefelde hij zo de preekstoel op.
Of heb ik het nou mis?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Marco schreef:Je kunt stellen dat met de handdruk van de ouderling de voorganger (dominee of preeklezer) door de kerkenraad wordt 'bevestigd' voor het voorgaan in de dienst. De voorganger doet 'zijn ding' in opdracht van de kerkenraad, en dus van de kerk. Een preeklezer krijgt de dienst dus net zo overgedragen als een dominee.
Daarmee kun je stellen dat zaken als zegen uitspreken ook voor een preeklezer gelden als voor een dominee. Preeklezen is dan in feite een soort 'ambt' voor een goed uur. Ambt dan in de zin van een zaak waarvoor hij geroepen is om die te doen.
Als ik me goed herinner kreeg in de GG de preeklezer geen hand, maar stiefelde hij zo de preekstoel op.
Of heb ik het nou mis?
Dat zou je lokaal moeten navragen.
Bij de gemeenten in onze classis krijgt de preeklezer in ieder geval wel een hand, zowel aan het begin als aan het einde van de dienst; aan het einde van de dienst zelfs van alle kerkenraadsleden (bij het binnenlopen van de consistorie).
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Marco schreef:Je kunt stellen dat met de handdruk van de ouderling de voorganger (dominee of preeklezer) door de kerkenraad wordt 'bevestigd' voor het voorgaan in de dienst. De voorganger doet 'zijn ding' in opdracht van de kerkenraad, en dus van de kerk. Een preeklezer krijgt de dienst dus net zo overgedragen als een dominee.
Daarmee kun je stellen dat zaken als zegen uitspreken ook voor een preeklezer gelden als voor een dominee. Preeklezen is dan in feite een soort 'ambt' voor een goed uur. Ambt dan in de zin van een zaak waarvoor hij geroepen is om die te doen.
Als ik me goed herinner kreeg in de GG de preeklezer geen hand, maar stiefelde hij zo de preekstoel op.
Of heb ik het nou mis?
Dat zou je lokaal moeten navragen.
Bij de gemeenten in onze classis krijgt de preeklezer in ieder geval wel een hand, zowel aan het begin als aan het einde van de dienst; aan het einde van de dienst zelfs van alle kerkenraadsleden (bij het binnenlopen van de consistorie).
een high-five? :sorc
Laatst gewijzigd door Marco op 13 nov 2009, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Johann Gottfried Walther »

...
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 13 nov 2009, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marco schreef:Je kunt stellen dat met de handdruk van de ouderling de voorganger (dominee of preeklezer) door de kerkenraad wordt 'bevestigd' voor het voorgaan in de dienst. De voorganger doet 'zijn ding' in opdracht van de kerkenraad, en dus van de kerk.
Een predikant spreekt in opdracht van God. Niet in opdracht van een menselijke iets, of onze kerk.
Gods woord heeft gezag niet de kerk. We zijn Rome niet toch of wel soms?



Ik weet niet wie dat heeft ingevoerd het uitspreken van dat vers uit de Avondzang als zegenbede, ik hoor het ook af en toe, maar nooit afgevraagd wie heeft dat ingevoerd. Denk dat dat ook niet gemakkelijk is te achterhalen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
Marco schreef:Je kunt stellen dat met de handdruk van de ouderling de voorganger (dominee of preeklezer) door de kerkenraad wordt 'bevestigd' voor het voorgaan in de dienst. De voorganger doet 'zijn ding' in opdracht van de kerkenraad, en dus van de kerk. Een preeklezer krijgt de dienst dus net zo overgedragen als een dominee.
Daarmee kun je stellen dat zaken als zegen uitspreken ook voor een preeklezer gelden als voor een dominee. Preeklezen is dan in feite een soort 'ambt' voor een goed uur. Ambt dan in de zin van een zaak waarvoor hij geroepen is om die te doen.
Als ik me goed herinner kreeg in de GG de preeklezer geen hand, maar stiefelde hij zo de preekstoel op.
Of heb ik het nou mis?
denk dat je het mis hebt...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Marco »

Johann Gottfried Walther schreef:Een predikant spreekt in opdracht van God. Niet in opdracht van een menselijke iets, of onze kerk.
Gods woord heeft gezag niet de kerk. We zijn Rome niet toch of wel soms?
Die tegenstelling klopt niet.
In opdracht van de kerk(enraad) kun je een preek houden die staat op het gezag van Gods Woord.

Het gaat hier om een kerk-dienst.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:
Hendrikus schreef:
Marco schreef:Je kunt stellen dat met de handdruk van de ouderling de voorganger (dominee of preeklezer) door de kerkenraad wordt 'bevestigd' voor het voorgaan in de dienst. De voorganger doet 'zijn ding' in opdracht van de kerkenraad, en dus van de kerk. Een preeklezer krijgt de dienst dus net zo overgedragen als een dominee.
Daarmee kun je stellen dat zaken als zegen uitspreken ook voor een preeklezer gelden als voor een dominee. Preeklezen is dan in feite een soort 'ambt' voor een goed uur. Ambt dan in de zin van een zaak waarvoor hij geroepen is om die te doen.
Als ik me goed herinner kreeg in de GG de preeklezer geen hand, maar stiefelde hij zo de preekstoel op.
Of heb ik het nou mis?
denk dat je het mis hebt...
Het schijnt per gemeente te verschillen. Dus misschien heb ik het wel niet mis. Maar misschien ook wel. We horen het vanzelf.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Oude-Waarheid »

Even iets anders dan.
Bij het uitspreken van de Zegen heffen sommige predikanten maar 1 hand omhooog
heb ik wel eens opgemerkt.
Tja ik ben in de oorlog geboren dus bij mijn ouders had die ene hand een nare uitwerking
en heb ik het zelf ook een beetje.
Waarom zouden ze dat doen met één hand terwijl je toch makkelijk twee handen kan opheffen
om de Votum of de Zegen uit te spreken.

Met dank aan Marnix
Laatst gewijzigd door Oude-Waarheid op 13 nov 2009, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Marnix »

Marco schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Een predikant spreekt in opdracht van God. Niet in opdracht van een menselijke iets, of onze kerk.
Gods woord heeft gezag niet de kerk. We zijn Rome niet toch of wel soms?
Die tegenstelling klopt niet.
In opdracht van de kerk(enraad) kun je een preek houden die staat op het gezag van Gods Woord.

Het gaat hier om een kerk-dienst.
En de ouderlingen zijn door God geroepen tot het ambt en als ze een preeklezen doen ze dat ook vanuit dat ambt, waartoe God ze geroepen heeft.
Oude-Waarheid schreef:Even iets anders dan.
Bij het uitspreken van de Zegen heffen sommige predikanten maar 1 hand omhooog
heb ik wel eens opgemerkt.
Tja ik ben in de oorlog geboren dus bij mijn ouders had die ene hand een nare uitwerking
en heb ik het zelf ook een beetje.
Waarom zouden ze dat doen met één hand terwijl je toch makkelijk twee handen kan opheffen
om de fotum of de Zegen uit te spreken.
Votum... :)

Waarom ze het met 1 hand doen en anderen met 2 weet ik niet, waarschijnlijk gewoonte. Ik ervaar het zelf totaal niet als storend. Ik ben dan ook niet in de oorlog geboren. Misschien speelt dat een rol. Maar er is natuurlijk geen enkel verband tussen het zegenen met 1 hand en de hitlergroet, zo'n dominee zal dat echt niet willen nabootsen. Dus ik weet niet of er überhaupt reden is om het als storend te ervaren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie