Avondzang/Zegenbede

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:
-DIA- schreef:
freek schreef:Nu we het toch over handen hebben: voor hij de preekstoel beklimt, bidt ds. K. Veldman niet met zijn handen gevouwen, maar met zijn rechterhand ergens in de buurt van zijn rechteroor, alsof hij salueert. Weet iemand wat dat betekent?
Ik denk dat je daar niet wat achter moet zoeken. Volgens mij doet iedereen het op zijn eigen manier.
Ik ken ook predikanten die met lood in de schoenen de kansel beklimmen. Er zijn er zelfs
die soms wenend de kansel beklimmen... Anderzijds zijn er ook die heel vlug en rap naar boven vliegen,
of die met een gebogen rug de trap opgaan... heel verschillend dus...

En de kansel afgaan is ook verschillend. Soms is een dominee dan bezwaard. Soms zelfs wel eens ingenomen
met zichzelf...
Een ds. vertelde eens dat hij een keer van de kansel was gevallen, in zijn vorige gemeente. Een kleine kansel,
zei hij, waar je normaal gesproken nooit echt kan vallen. Twee treetjes maar.
Toch was het hem gebeurd. Tijden het verlaten van de kansel kwam er een ogenblikje in zijn gedachten: Ik heb
het goed gezegd...

Direct daarop kreeg hij de slag naar binnen... Gelukkig, als de Heere je laag aan de grond houdt...
En het stukje van de preekstoel naar de consistorie lopen, is daar al eens onderzoek naar gedaan. Kunnen we weer andere leuke conclusie's trekken :cry
Dat is een opmerking van iemand die, zo het lijkt, zijn eigen hart niet kent. Zoiets kan in een flits ofwel een ogenblik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
BJD schreef:
-DIA- schreef:
freek schreef:Nu we het toch over handen hebben: voor hij de preekstoel beklimt, bidt ds. K. Veldman niet met zijn handen gevouwen, maar met zijn rechterhand ergens in de buurt van zijn rechteroor, alsof hij salueert. Weet iemand wat dat betekent?
Ik denk dat je daar niet wat achter moet zoeken. Volgens mij doet iedereen het op zijn eigen manier.
Ik ken ook predikanten die met lood in de schoenen de kansel beklimmen. Er zijn er zelfs
die soms wenend de kansel beklimmen... Anderzijds zijn er ook die heel vlug en rap naar boven vliegen,
of die met een gebogen rug de trap opgaan... heel verschillend dus...

En de kansel afgaan is ook verschillend. Soms is een dominee dan bezwaard. Soms zelfs wel eens ingenomen
met zichzelf...
Een ds. vertelde eens dat hij een keer van de kansel was gevallen, in zijn vorige gemeente. Een kleine kansel,
zei hij, waar je normaal gesproken nooit echt kan vallen. Twee treetjes maar.
Toch was het hem gebeurd. Tijden het verlaten van de kansel kwam er een ogenblikje in zijn gedachten: Ik heb
het goed gezegd...

Direct daarop kreeg hij de slag naar binnen... Gelukkig, als de Heere je laag aan de grond houdt...
En het stukje van de preekstoel naar de consistorie lopen, is daar al eens onderzoek naar gedaan. Kunnen we weer andere leuke conclusie's trekken :cry
Dat is een opmerking van iemand die, zo het lijkt, zijn eigen hart niet kent. Zoiets kan in een flits ofwel een ogenblik.
Tjongejonge, da's wel een héél oude koe, die je nu uit de sloot hebt gevist...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Orchidee »

Zoeken noem je zoiets
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Jeschurun »

Soms merk je dat ze op hun tenen lopen. Ook heb ik wel meegemaakt dat een predikant op zijn tandvlees liep.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Piet Puk »

Jeschurun schreef:Soms merk je dat ze op hun tenen lopen. Ook heb ik wel meegemaakt dat een predikant op zijn tandvlees liep.
Advies: ga naar de tandarts of dokter in zo'n geval.
:nananere
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door -DIA- »

Jeschurun schreef:Soms merk je dat ze op hun tenen lopen. Ook heb ik wel meegemaakt dat een predikant op zijn tandvlees liep.
En....soms 'stiefelen' ze maar de kansel...Zoals een bekende forummer dat eens uitdrukte.
Of dat stichtelijk is, dat moet ieder voor zich maar eens bedenken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door J.C. Philpot »

Als een dominee goed preekt, maakt het mij niet uit of hij stieffelt, sjokt, huppelt of vliegt. Mits niet al te extreem.

Iedere dominee is anders, dat is nu eenmaal zo...
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Jeschurun schreef:Soms merk je dat ze op hun tenen lopen. Ook heb ik wel meegemaakt dat een predikant op zijn tandvlees liep.
En....soms 'stiefelen' ze maar de kansel...Zoals een bekende forummer dat eens uitdrukte.
Of dat stichtelijk is, dat moet ieder voor zich maar eens bedenken.
Aargh, krijgen we nu ook nog vroom onderscheid in de manier van lopen? Ik neem aan dat je een grapje probeert te maken?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Bezorgd »

Het is vooral bijzonder als je een 40'er qua lichaamshouding naar de kansel ziet lopen als een 80 jarige.
Volgens mij zijn er die denken dat dat eerbied uitstraalt. Ik vind het meer een vertoning.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Klavart »

Bezorgd schreef:Het is vooral bijzonder als je een 40'er qua lichaamshouding naar de kansel ziet lopen als een 80 jarige.
Hoe moet ik dat voor mij zien?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Bezorgd »

Klavart schreef:
Bezorgd schreef:Het is vooral bijzonder als je een 40'er qua lichaamshouding naar de kansel ziet lopen als een 80 jarige.
Hoe moet ik dat voor mij zien?
Kun je voorstellen hoe een 80 jarige loopt? Nou, zo...
Ik zou namen kunnen noemen , maar dat is niet passend.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Mannetje »

Ik vond het altijd verwonderlijk als je ds. Boogaard, toen hij al heel oud was, naar de preekstoel zag schuifelen.
Met moeite kwam hij boven.

En dan ging hij preken... Fris, helder.

Behalve helemaal aan het einde, toen ging het niet meer...
-
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Hendrikus »

Mannetje schreef:Ik vond het altijd verwonderlijk als je ds. Boogaard, toen hij al heel oud was, naar de preekstoel zag schuifelen.
Met moeite kwam hij boven.

En dan ging hij preken... Fris, helder.

Behalve helemaal aan het einde, toen ging het niet meer...
Hetzelfde gold voor ds. Kleinrensink, die tot z'n 95e (!) gepreekt heeft.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... het-laatst
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:
BJD schreef:
-DIA- schreef:
freek schreef:Nu we het toch over handen hebben: voor hij de preekstoel beklimt, bidt ds. K. Veldman niet met zijn handen gevouwen, maar met zijn rechterhand ergens in de buurt van zijn rechteroor, alsof hij salueert. Weet iemand wat dat betekent?
Ik denk dat je daar niet wat achter moet zoeken. Volgens mij doet iedereen het op zijn eigen manier.
Ik ken ook predikanten die met lood in de schoenen de kansel beklimmen. Er zijn er zelfs
die soms wenend de kansel beklimmen... Anderzijds zijn er ook die heel vlug en rap naar boven vliegen,
of die met een gebogen rug de trap opgaan... heel verschillend dus...

En de kansel afgaan is ook verschillend. Soms is een dominee dan bezwaard. Soms zelfs wel eens ingenomen
met zichzelf...
Een ds. vertelde eens dat hij een keer van de kansel was gevallen, in zijn vorige gemeente. Een kleine kansel,
zei hij, waar je normaal gesproken nooit echt kan vallen. Twee treetjes maar.
Toch was het hem gebeurd. Tijden het verlaten van de kansel kwam er een ogenblikje in zijn gedachten: Ik heb
het goed gezegd...

Direct daarop kreeg hij de slag naar binnen... Gelukkig, als de Heere je laag aan de grond houdt...
En het stukje van de preekstoel naar de consistorie lopen, is daar al eens onderzoek naar gedaan. Kunnen we weer andere leuke conclusie's trekken :cry
Dat is een opmerking van iemand die, zo het lijkt, zijn eigen hart niet kent. Zoiets kan in een flits ofwel een ogenblik.
Serieus Dia, je reageert op een post van mij van 10 jaar geleden. Ga eens wat nuttigs doen. :ouin
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Ad Anker »

Wijzer geworden inmiddels BJD? :yahoo
Plaats reactie