Avondzang/Zegenbede

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Ander »

-ik ben ook wel eens in een gemeente geweest waar ouderlingen elkaar niet de hand drukten voordat de lezer de preekstoel opging/nadat de lezer de preekstoel afkwam.
-De zegenbede vind ik wel mooi, uit de avondzang. Ik ben wel eens op een jaaropening van de SRB geweest. Daar sprak toen ds. Budding. Die wilde ook eindigen met de zegenbede (opzeggen) alleen toen hij had gezegd: we eindigen met de zegenbede uit de Avondzang zette het orgel in en zijn we met z'n allen gaan zingen. Was wel leuk. En ds. Budding glimlachte maar eens, zoals hij dat kon. :) . Ik weet niet waar dit gebruik vandaan komt, nee. Goeie vraag, -DIA-!
-Bij ons zeggen de ouderlingen het votum op, voor aanvang van de dienst. Dat was ik nou weer niet gewend eigenlijk.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Marco »

In steeds meer GKv's wordt het votum door de gemeente gezongen, waarna de zegengroet door de voorganger wordt uitgesproken. De gemeente antwoordt dan weer met 'Amen'.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Marnix »

Hm ja, is mij ook al wel eens opgevallen. Wel mooi. Bij ons in de gemeente gebeurt het niet, wel een gezongen amen na de zegen, maar geen gezongen votum en amen bij de zegengroet.
Ander schreef:-Bij ons zeggen de ouderlingen het votum op, voor aanvang van de dienst. Dat was ik nou weer niet gewend eigenlijk.
Bedoel je echt voor de dienst begint? Dat lijkt me niet helemaal volgens de orde van dienst toch? Weet iemand waarom dat is?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Marco schreef:Je kunt stellen dat met de handdruk van de ouderling de voorganger (dominee of preeklezer) door de kerkenraad wordt 'bevestigd' voor het voorgaan in de dienst. De voorganger doet 'zijn ding' in opdracht van de kerkenraad, en dus van de kerk. Een preeklezer krijgt de dienst dus net zo overgedragen als een dominee.
Daarmee kun je stellen dat zaken als zegen uitspreken ook voor een preeklezer gelden als voor een dominee. Preeklezen is dan in feite een soort 'ambt' voor een goed uur. Ambt dan in de zin van een zaak waarvoor hij geroepen is om die te doen.
Als ik me goed herinner kreeg in de GG de preeklezer geen hand, maar stiefelde hij zo de preekstoel op.
Of heb ik het nou mis?

Ik denk dat je herinnering het niet zo goed meer voor ogen heeft. :hum Bij ons geven ze elkaar wel de hand.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:De zegen die aan het eind van de dienst door predikanten wordt uitgesproken is de zgn Aarons zegen. Hij was de eerste hogepriester. Alleen de priesters mochten na de dienst van de verzoening deze zegen uitspreken. De preek zou je kunnen beschouwen als dienst van verzoening en de predikanten als priesters. Alleen de perdikanten mogen de sacramenten bedienen en vanuit deze positie mogen zij ook alleen deze zegen uitspreken.
zoiets was het, dacht ik.
Ja, maar de vraag van DIA was wanneer men dan voor ouderlingen en kandidaten die bede uit de Avondzang heeft ingevoerd.

Het antwoord op die vraag heb ik niet.
Wel voeg ik toe dat ik die Avondzang-bede in de GG ook heb meegemaakt, maar dat bij ons (PKN-GB) de kandidaten eindigen met de zegen uit Numeri 6, aangepast tot een zegenbede waar zij zichzelf ook onder scharen:
De HEERE zegene ons, en behoede ons!
De HEERE doe Zijn aangezicht over ons lichten, en zij ons genadig!
De HEERE verheffe Zijn aangezicht over ons, en geve ons vrede!


Leesdiensten komen bij ons niet voor. Behalve die ene keer toen de dominee al bij aanvang van de dienst onwel werd en een ouderling ter plekke moest invallen met een leespreek, heb ik nog geen leesdienst meegemaakt.
Leesdiensten komen bij ons wel voor, maar ons gebruik is dezelfde als in de PKN, waar de zegenbede aangepast is, zoals hierboven (in het engels dan)...

Op zelfde wijze is het votum aangepast....

Voor leesdienst geschiedt de handschudding niet, hetwelk, inderdaad, niet consequent is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Eppo Gremdaat »

Bij de aanvang van de kerkdienst - als voorganger en kerkeraad in de kerk zijn - spreekt de voorganger, de predikant dus, het votum uit ('Onze hulp', etc.) en na het votum de groet ('Genade en vrede', etc). Bij de groet heft hij één hand op. Het is een 'groet' aan de gemeente (namens de Heer der Kerk, God dus). Aan het eind van de doenst volgt de groet (met beide handen een zegenend en groetend gebaar).
Er is genoeg literatuur dat 'liturgiek' tot onderwerp heeft. Het bekendste is toch wel 'Liturgiek' van wijlen prof. G. van der Leeuw) maar dat boek is zijn tijd al voorbij. Er zijn zoveel nieuwere vormen gekomen. Maar met 'googelen' kun je ook veel interessants vinden.
Het gaat om de zondagse eredienst!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:Het bekendste is toch wel 'Liturgiek' van wijlen prof. G. van der Leeuw)
Liturgiek van M.A. Vrijlandt (1992) is aan te bevelen als opvolger voor Van der Leeuw.
De weg van de liturgie (1998) onder eindredactie van Paul Oskamp en Niek Schuman is ook de moeite waard.
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Eppo Gremdaat »

Hendrikus schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Het bekendste is toch wel 'Liturgiek' van wijlen prof. G. van der Leeuw)
Liturgiek van M.A. Vrijlandt (1992) is aan te bevelen als opvolger voor Van der Leeuw.
De weg van de liturgie (1998) onder eindredactie van Paul Oskamp en Niek Schuman is ook de moeite waard.
Natuurlijk! en zoek eens op prof. van der Leeuwstichting!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Bij de aanvang van de kerkdienst - als voorganger en kerkeraad in de kerk zijn - spreekt de voorganger, de predikant dus, het votum uit ('Onze hulp', etc.) en na het votum de groet ('Genade en vrede', etc). Bij de groet heft hij één hand op. Het is een 'groet' aan de gemeente (namens de Heer der Kerk, God dus). Aan het eind van de doenst volgt de groet (met beide handen een zegenend en groetend gebaar).
Er is genoeg literatuur dat 'liturgiek' tot onderwerp heeft. Het bekendste is toch wel 'Liturgiek' van wijlen prof. G. van der Leeuw) maar dat boek is zijn tijd al voorbij. Er zijn zoveel nieuwere vormen gekomen. Maar met 'googelen' kun je ook veel interessants vinden.
Het gaat om de zondagse eredienst!
Dat had ik ook eens gehoord.
Ook het verschil tussen het uitspreken van votum/groet en de zegen:
De beide handen opheffen en de beide handen over de gemeente uitbreiden...
Misschien ooit iemand opgevallen die de ogen open had?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Lourens »

De handdruk is een bevestiging van de kerkenraad aan de predikant of de lezer waarbij de kerkenraad hem Gods zegen wenst.
Na de prediking is het een bevestiging namens de kerkenraad aan de predikant dat de KR zich aansluit en instemt met het verkondigde Evangelie.

Iemand zei eens: als iemand jou groet kijk je hem ook aan. Ik houd dus bij de votum en groet mijn ogen open.
Mijn mening is: ik kan de Heere niet aankijken. Zelfs Johannes viel als dood aan Zijn voeten. Zou ik Hem dan kunnen aanzien?
T.a.v. votum: onze predikant houdt met het votum zijn handen gespreid en naar boven gericht en bij de groet naar de gemeente toe.

De zegenbede vind ik wel bijzonder. Zelf houd ik mijn handen dan altijd open ipv gevouwen. Om zo de zegen te mogen ontvangen.

Ik vind de groet, verwoord uit Openb.1 wel bijzonder om te horen iedere keer. Laat de woorden eens tot je doordringen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Bert Mulder »

fluitje schreef:De handdruk is een bevestiging van de kerkenraad aan de predikant of de lezer waarbij de kerkenraad hem Gods zegen wenst.
Na de prediking is het een bevestiging namens de kerkenraad aan de predikant dat de KR zich aansluit en instemt met het verkondigde Evangelie.

Iemand zei eens: als iemand jou groet kijk je hem ook aan. Ik houd dus bij de votum en groet mijn ogen open.
Mijn mening is: ik kan de Heere niet aankijken. Zelfs Johannes viel als dood aan Zijn voeten. Zou ik Hem dan kunnen aanzien?
T.a.v. votum: onze predikant houdt met het votum zijn handen gespreid en naar boven gericht en bij de groet naar de gemeente toe.

De zegenbede vind ik wel bijzonder. Zelf houd ik mijn handen dan altijd open ipv gevouwen. Om zo de zegen te mogen ontvangen.

Ik vind de groet, verwoord uit Openb.1 wel bijzonder om te horen iedere keer. Laat de woorden eens tot je doordringen.
Fluitje, daar verschillen dus meningen over.

Wij menen, dat de handdruk voor de dienst betekend dat de kerkeraad namens de kerkeraad de bevoegdheid krijgt om het Woord te brengen. De handdruk na de dienst (bij ons ook slechts door 1 ouderling), is dat hij weer afstand doet van de bevoegdheid.

De instemming met de preek, namens de kerkeraad, zou nooit door 1 ouderling alleen kunnen geschieden, voor eerst met de kerkeraad te overleggen... En handdruk van iedere ouderling in het openbaar direkt na de dienst zou tot een circus kunnen uitlopen als er degenen waren die niet helemaal met de preek instemmen...

Dus kan de goedkeuring van een preek altijd alleen in de kerkeraad geschieden, achter gesloten deur...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Lourens »

Bert Mulder schreef:
Wij menen, dat de handdruk voor de dienst betekend dat de kerkeraad namens de kerkeraad de bevoegdheid krijgt om het Woord te brengen. De handdruk na de dienst (bij ons ook slechts door 1 ouderling), is dat hij weer afstand doet van de bevoegdheid.

De instemming met de preek, namens de kerkeraad, zou nooit door 1 ouderling alleen kunnen geschieden, voor eerst met de kerkeraad te overleggen... En handdruk van iedere ouderling in het openbaar direkt na de dienst zou tot een circus kunnen uitlopen als er degenen waren die niet helemaal met de preek instemmen...

Dus kan de goedkeuring van een preek altijd alleen in de kerkeraad geschieden, achter gesloten deur...
De predikant/lezende ouderling krijgt bij ons van allemaal een hand. Van de dienstdoenste ouderling voor het aangezicht van de gemeente.
Bij consistorie van alle ouderlingen waarbij elkaar Gods zegen wordt gewenst. Dus inderdaad ook voor instemming naar mijn mening.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Afgewezen »

In onze gemeente wordt nogal eens de Berijmde 10 Geboden vs. 9 gezongen ("Och of wij Uw geboôn volbrachten...")
Ooit zei ik eens tegen iemand: "Dat is het enige gezang dat we mogen zingen in de kerk."
Het antwoord? "O, maar dat vind ik een psalm, hoor."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:In onze gemeente wordt nogal eens de Berijmde 10 Geboden vs. 9 gezongen ("Och of wij Uw geboôn volbrachten...")
Ooit zei ik eens tegen iemand: "Dat is het enige gezang dat we mogen zingen in de kerk."
Het antwoord? "O, maar dat vind ik een psalm, hoor."
:offtopic
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Avondzang/Zegenbede

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:In onze gemeente wordt nogal eens de Berijmde 10 Geboden vs. 9 gezongen ("Och of wij Uw geboôn volbrachten...")
Ooit zei ik eens tegen iemand: "Dat is het enige gezang dat we mogen zingen in de kerk."
Het antwoord? "O, maar dat vind ik een psalm, hoor."
:offtopic
O ja, hoort in de topic Psalmen of gezangen. Sorry... ;)
Plaats reactie